آشنایی با چوب‌های ماهیگیری

انتخاب یک چوب ماهیگیری مناسب یکی از اولین مواردی است که در هنگام رفتن به ماهیگیری باید به دنبال آن باشیم. خرید چوب ماهیگیری با کیفیت اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا شما از آن برای چند بار صید استفاده می‌کنید و اگر بعد از یک یا دو بار استفاده خراب شود؛ در واقع پول خود را دور ریخته‌اید. وقتی صحبت از چوب‌های ماهیگیری می‌شود چند سؤال مطرح خواهد شد. اینکه قصد دارید در کجا ماهیگیری کنید؛ چه نوع ماهی و طعمه‌ای را مدنظر دارید و از چه طعمه‌ای متناسب با نوع ماهی‌تان استفاده می‌کنید. پاسخ به این سؤالات بسیار اهمیت دارد و انتخاب شما را آسان‌تر می‌کند. امروزه چوب‌ها ماهیگیری برای صید در دریا، رودخانه، برای صید ماهی بزرگ، کوچک و طعمه‌های طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند و مدل‌های ماهی گیری متنوعی وجود دارد؛ بنابراین با آگاهی از نوع نیازتان، محل صید، نوع صید، نوع طعمه و با استفاده از راهنمایی‌های زیر می‌توانید یک چوب ماهیگیری مناسب تهیه کنید.

چوب‌های ماهیگیری:

چوب ماهیگیری یک میله بزرگ و انعطاف‌پذیر است که در جنس‌های متنوعی ساخته می‌شود. این چوب به وسیله یک نخ که دارای قلاب است؛ طعمه‌ای را به درون آب می‌اندازد تا ماهی به دام بیفتد. بر روی بدنه آن قسمتی به نام میله ماهیگیری، دسته، حلقه عبور نخ و محل نصب چرخ و فیکسر قرار دارد. این چوب‌ها مدل‌های متنوعی دارند؛ بنابراین  اگر قصد خرید دارید؛ بهتر است یک مدل مخصوص را بخرید و از خرید چوب‌های ماهیگیری همه کاره اجتناب نمایید.

دنیای ماهی‌ها دنیای پیچیده و شگفت‌انگیزی است. برخی از این ماهی‌ها درعمق های کم و برخی در عمق‌های زیاد زندگی می‌کنند؛ نوع غذاهایشان متفاوت است و با سرعت متفاوتی حرکت می‌کنند و ممکن است در آب شیرین و یا شور زندگی کنند؛ بنابراین در ابتدا بهتر است هدفتان از ماهی گیری را مشخص کنید؛ به کدام دریاچه و دریا دسترسی دارید؟ در این صورت می‌توانید از یک مدل مناسب استفاده کنید. چوب‌های ماهیگیری تخصصی و حرفه‌ای سنگین‌تر هستند و ممکن است تعادل و ثابت نگه داشتن آن‌ها برای یک فرد مبتدی سخت باشد. در مقابل چوب‌های نازک و سبک‌تر حساس‌ترند؛ اما آن‌قدر قوی نیستند که ماهی‌های بزرگ را به چنگ بیندازند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع چوب‌های ماهیگیری آشنا کنیم.

دسته‌بندی چوب‌های ماهیگیری بر اساس جنس میله:

چوب‌های ماهیگیری دارای اندازه‌های متنوعی هستند. چوب‌های کوتاه‌تر قدرت بیشتری را منتقل می‌کند؛ درصورتی‌که از چوب‌های بلندتر می‌توانید از فواصل طولانی‌تری استفاده کنید. این چوب‌های ماهیگیری دارای ضخامت کم و یا زیاد نیز می‌باشند؛ چوب‌های ماهیگیری از مواد مختلفی درست شده‌اند برخی از آن‌ها از جنس بامبو برخی فایبرگلاس هستند؛ شما باید برحسب توانایی و نوع ماهیگیری‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

چوب ماهیگیری فایبرگلاس

فایبرگلاس سخت‌تر و عموماً انعطاف‌پذیرتر و ارزان‌تر است. درصورتی‌که تازه‌کار هستید؛ می‌توانید از چوب‌های ماهیگیری از جنس فایبرگلاس استفاده کنید. این نوع میله‌ها برای صید ماهی‌ها با جثه متوسط مناسب هستند.

چوب ماهیگیری گرافیتی

گرافیت سبک‌تر، سخت‌تر و حساس‌تر است، اما به راحتی آسیب می‌بیند. این میله‌ها به دلیل کیفیت و سبک‌تر بودن آن برای ماهیگیران حرفه‌ای مناسب‌تر می‌باشند. همچنین میله‌های ترکیبی در بازار وجود دارد که از ترکیب هر دو ماده گرافیت و فایبرگلاس ساخته شده‌اند.

چوب ماهیگیری بامبو

این جنس در چوب‌های ماهیگیری قدیمی بیشتر استفاده می‌شود و در اوایل قرن ۱۹ طرفداران زیادی داشت. این چوب ماهیگیری  انعطاف‌پذیری بالایی داشته و کار با آن اندکی سخت است. امروزه بسیاری از ماهیگیران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چوب‌های ماهیگیری مصنوعی از چوب‌های بامبو استفاده کنند؛ این چوب‌ها نمونه‌ای از چوب‌های یک تکه به‌حساب می‌آیند.

دسته‌بندی چوب‌های ماهیگیری از نظر ظاهر:

چوب‌های ماهیگیری از نظر ظاهر نیز دسته‌بندی جداگانه‌ای دارند که در این قسمت به آن می‌پردازیم. این چوب‌ها در دسته‌های یک تکه، دو تکه، سه تکه و چهارتکه قرار می‌گیرند. برخی از این چوب‌ها یک تکه هستند مثل چوب‌های ماهیگیری تلسکوپی و آنتنی، درادامه چوب‌های دو تکه، سه تکه و چهار تکه نیز در بازار وجود دارند.

انواع چوب‌های ماهیگیری بر اساس کاربرد:

در این قسمت با انواع چوب‌های ماهیگیری و موارد استفاده آن‌ها آشنا می‌شوید:

چوب ماهیگیری کاسی

چوب ماهیگیری کاسی برای صید ماهی‌های رودخانه‌ای مانند ماهی سفید، کولبو کپور مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس چوب آن از فیبر کربن است.

چوب ماهیگیری پشه

از این چوب می‌توانید برای ماهیگیری در رودخانه و دریاچه استفاده کنید. جنس آن از فایبر گلس و کربن است و اندازه آن نیز متنوع می‌باشد.

چوب ماهیگیری ساحلی یا تلسکوپی

این چوب ماهیگیری برای صید ماهی‌های دریایی استفاده شود. جنس چوب آن از الیاف کربن است و طولی به اندازه ۳۳۰ تا ۵۰۰ سانتی متر دارد.

چوب ماهیگیری اسپینینگ

از این چوب ماهیگیری می‌توانید برای صید ماهی‌های رودخانه‌ای و قزل آلا استفاده کنید. جنس چوب آن از کربن و فایبرگلاس بوده و طول آن نیز ۱۸۰ تا ۳۳۰ سانتی متر است.

اسپینیگ دریایی

از این چوب ماهیگیری می‌توانید برای صید ماهی‌های سنگین‌تر استفاده کنید.  اندازه آن ۲۱۰ تا ۳۳۰ سانتی متر است و از آن می‌توانید در سواحل و یا در قایق استفاده کنید.

چوب ماهیگیری صید کپور

این چوب ماهیگیری برای صید ماهی کپور استفاده می‌شود. در این نوع چوب از حلقه‌های بزرگ با دهانه گشادتر استفاده شده تا  نخ در حین پرتاب به خوبی عبور داده شود. جنس دسته آن نیز از نوع ABS است. وزن پرتابی معادل با ۲۰ تا ۱۰۰ گرم دارد.

چوب ماهیگیری فلوتینگ

این چوب دارای دو مدل می‌باشد. نوع تلسکوپی برای ماهیگیری در دریاچه‌ها و رودخانه‌های وسیع استفاده می‌شود و اندازه آن از ۶۰۰ تا ۹۰۰ سانتی متر است و نوع چند تکه آن  برای ماهیگیری رودخانه‌ها استفاده می‌شود و طولی به اندازه ۳۰۰ تا ۴۲۰ سانتی متر است.

چوب ماهیگیری ترولینگ

درصورتی‌که قصد ماهیگیری در آب‌های شور را دارید؛ می‌توانید از این چوب ماهیگیری استفاده کنید. در این نوع چوب ماهیگیری صیاد در قایق می‌نشیند و در آب‌های شور و دریاچه شروع به ماهیگیری می‌کند.

چوب ماهیگیری سطحی

از این چوب ماهیگیری برای صید ماهی‌های دریایی نزدیک ساحل استفاده می‌شود و اندازه آن ۴۲۰ سانتی متر است و شما می‌توانید با آن پرتاب‌های بلندی داشته باشید.

چوب ماهیگیری بیت کستینگ

طراحی این چوب ماهیگیری اندکی متفاوت‌تر است. پایه چرخ شکل خاصی دارد و حلقه‌های هدایت نخ رو به بالا و روی دسته چوب ماهیگیری ماشه‌ای برای قرار دادن انگشت اشاره تعبیه شده است. شما با استفاده از ین نوع چوب می‌توانید پرتاب‌های متوالی داشته باشید.

در هنگام خرید یک چوب ماهیگیری به چه نکاتی توجه کنیم:

طول چوب ماهیگیری

طول چوب ماهیگیری بسته به نوع و شرایط آن متغیر است. این اندازه بسته به نوع ماهیگیری شما، شرایط و محلی که قصد ماهیگیری در آن را دارید بلند و کوتاه می‌باشد. در انتخاب اندازه چوب ماهیگیری علاوه بر موارد ذکر شده باید میزان تجربه و سطح کیفی خود را نیز در نظر داشته باشید. یک مبتدی بهتر است از چوب‌های کوتاه‌تر استفاده کند تا بتواند آن را در کنترل داشته  باشد. اگر در محیط‌های باز و وسیع ماهی گیری می‌کنید که نیاز به پرتاب قلاب به درون آب است؛ ناچار باید از چوب‌های بلندتری استفاده کنید. اگر ماهی بزرگ و قوی است باید چوبی انتخاب کنید که قوی‌تر و کوتاه‌تر است تا بتواند ماهی را از آب بیرون بکشید.

اکشن

اکشن در واقع میزان خم شدن چوب را نشان می‌دهد که اندازه آن در مدل‌های مختلف، متفاوت است.

اکشن تند: این نوع چوب‌های ماهیگیری تنها در یک سوم انتهایی خود خم می‌شوند؛ بنابراین برای پرتاب‌های بلند و ضربه‌های سریع مناسب‌ترند. چوب‌های ماهیگیری Stipp و Feeder و Match اکشن سریع  دارند. این چوب‌های ماهیگیری از نوع اکشن سنگین و یا فوق سنگین هستند که بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم و در برخی موارد بالاتر از ۴۰۰ گرم را تحمل می‌کنند.

اکشن کند: این چوب‌ها قابلیت خم شدن زیادی دارند و از نوک تا دستگیره خم می‌شوند. این چوب‌ها برای خسته کردن ماهی و دفع ضربات آن بهتر است و می‌تواند صید را به بیرون بکشاند. اکشن‌های سبک تحمل کمتری داشته و  تا ۲۰ گرم را تحمل می‌کنند.

اکشن Moderate: چوب‌هایی که هر دو قابلیت بالا را دارند در دسته Moderate قرار می‌گیرند تا هم پرتاب سریع و بلندی داشته باشد و هم در حین خارج کردن صید، بتواند در درگیری با آن پیروز شود. این نوع چوب‌ها برای افراد تازه‌کار مناسب است؛ اما افراد حرفه‌ای آن را دوست ندارند. این چوب‌ها بین ۲۰ تا ۵۰ گرم را تحمل کرده و مقاومت متوسطی دارند

وزن پرتاب

وزن پرتاب چوب نشان دهنده حداکثر وزن طعمه و ریسه  است؛ به گونه‌ای که با پرتاب آن  چوب نشکند. این عدد بر روی چوب ذکر شده و میزان فشار وارده بر چوب ماهیگیری نباید از آن تجاوز کند.

جمع‌بندی:

داشتن تجهیزات مناسب و استاندارد برای ماهیگیری بسیار اهمیت دارد. امروزه چوب‌های ماهیگیری متنوعی در بازار وجود دارند که از چوب، میله و طعمه‌های متنوعی استفاده می‌کنند؛ شما باید متناسب با سطح حرفه‌ای و تجربه‌ای که دارید؛ آب‌هایی که می‌خواهید در آن ماهیگیری کنید؛ نوع ماهی‌ها و طعمه مورد استفاده، از یک چوب ماهیگیری مناسب استفاده کنید تا در حین ماهیگیری به مشکل برنخورید.

3 نظرات
  1. هادی می گوید

    با سلام من یه چوب و چرخ ماهیگیری گرفتم دو تیکه. نمیشه باهاش طعمه رو پرتاب کرد.؟ با چوب دو تیکه عموما چه ماهی هایی میگیرن

    1. رحیم رفعتی می گوید

      دوست عزیز پرتاب شما به وزن سرب و کلا به وزن سیستم دام شما مربوط میشه. اگر تو درست کردن ریسه و گوشواره ها و نصب سرب سر جای خودش دقت کنید حتما میتونید پرتاب قشنگی داشته باشید. با دام دوتیکه درست و قانونی تا فاصله ۴۰ ۵۰ متر راحت پرتاب میکنید. یه نفر یاور خوب و با عشق پیدا کنید که ماهیگیر باشه. بعدش میتونید ازش یاد بگیرید

  2. meysam می گوید

    سلام
    آیا میشه از چوب های ۳ تیکه برند های ژاپنی و کره برای ماهی کپور در سد استفاده کرد
    و اینکه از نظر استحکام گلس خوبه یا کربن
    ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.