تقویت گل‌های آپارتمانی

گیاهان یک عضو منحصربه‌فرد و عالی در فضا و معماری داخلی آپارتمان‌ها هستند؛ در این گونه محیط‌ها نور و اکسیژن کمتری وجود دارد و این  شرایط برای رشد هر گیاهی مناسب نیست؛ اما برخی گیاهان در این محیط مقاوم‌تر هستند. با این حال شما می‌توانید با چند راهکار ساده، طول عمر گیاهان آپارتمانی خود را زیادتر کنید و آنها را تقویت نمایید. در این مطلب قصد داریم در مورد روش‌های تقویت گل‌های آپارتمانی حرف بزنیم:

چند اشتباه رایج که همه در مورد گل‌های آپارتمانی انجام می‌دهند:

  • اشتباه اول: همه گیاهان به آب زیادی نیاز دارند و با آب دادن به گل‌ها در حق آنها لطف می‌کنیم.
  • اشتباه دوم: تمام گیاهان به نور زیاد نیاز دارند.
  • اشتباه سوم: تمام گیاهان نیاز به نگهداری و توجه زیاد دارند.
  • اشتباه چهارم: عدم توجه به ریشه‌ها، ریشه‌ها ارگان تغذیه گیاهان هستند و باید مراقب آنها باشیم.
  • اشتباه پنجم: عدم اطلاعات کافی، نداشتن اطلاعات در مورد یک گل می‌تواند در نهایت منجر به نابودی آن شود.

روش‌های تقویت گل‌های آپارتمانی

آب مناسب

اغلب گیاهان شرایط کم آبی را ترجیح می‌دهند؛ آب زیاد می‌توانند به آن‌ها آسیب وارد کند. البته برخی از گل‌ها به آب بیشتر و برخی به آب کمتری نیاز دارند و میزان آب با توجه به نوع گل متفاوت است. بنابراین بهتر است در مورد نحوه آبیاری گیاه مورد نظرتان تحقیق کنید. گیاهان آپارتمانی در زمستان به آب کمتری نیاز دارند؛ یکی از دلیل اصلی از بین رفتن یک گیاه آبیاری بیش از اندازه آن در زمستان است. برای این کار قبل از آب دادن به گیاه آن را بررسی کنید تا سطح خواب به اندازه عمق دو اینچ خشک باشد؛ گلدان را به گونه‌ای آبیاری کنید که آب اضافه در کاسه زیر گلدان جمع نشود. بنابراین با مهربانی بیش از حد آن‌ها را سیراب نکنید؛ چون ممکن است گیاه شما بپوسد. صبح زود و اوایل شب بهترین زمان برای آب دادن به گیاهان است. هنگام آبیاری گیاه گلدار اطمینان حاصل کنید که آب به طور مساوی در سراسر گلدان توزیع شده است.

نشانه‌های کمبود آب در گیاهان آپارتمانی:
  • افتادن زودرس گل‌ها و برگ‌ها
  • رشد آهسته برگ‌ها
  • لبه‌های برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای و زرد و یا پیچ‌خورده
نشانه‌های آبیاری زیاد گیاهان آپارتمانی:
  • ایجاد قارچ در سطح خاک
  • جمع شدن آب در کاسه زیر گلدان
  • جداشدن برگ‌های جوان از ساقه
  • برگ‌های فاسد شده

آب شیرین قلیایی است که محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها است؛ این باکتری‌ها می‌توانند به گیاهان آسیب وارد کنند. بنابراین بهتر است به میزان خیلی کم یک ماده اسیدی مانند سرکه یا آب لیمو به آب اضافه کرده و به وسیله آن گیاهان را آبیاری کنید. این کار باعث از بین بردن باکتری‌های مضر چسبیده به ریشه و ساقه گیاه می‌شود و از طرفی از جذب بیش از اندازه آب توسط گیاه جلوگیری خواهد کرد.

کود دادن

کود تغذیه خاک و گیاه است و باید در زمان مناسب به خاک اضافه شود؛ تمام گیاهان به‌ویژه گیاهان گلدار برای افزایش رشد خود به کود نیاز دارند. برخی از این گیاهان به کود بیشتری نیاز داشته و برخی تنها یک تا دو بار در سال کود دهی می‌شوند. سه عنصر مهم در کود، نیتروژن، فسفر و پتاسیم است؛ نیتروژن باعث رشد برگ‌ها و شاخه‌ها می‌شود و فسفر نیز برای شکوفا شدن گل‌ها مفید است. بهتر است خاک گلدانتان قبل از کودهی مرطوب باشد.  خاک مرطوب باعث می‌شود در صورت تماس کود با ریشه، ریشه گیاه آسیب نبیند. در زمستان بیشتر گیاهان در خواب و استراحت هستند؛ بنابراین زمستان زمان مناسبی برای افزایش قدرت مصنوعی گیاه نیست. کودها در انواع شیمیایی و طبیعی در بازار یافت می‌شوند. در هنگام مصرف کودها دستورالعمل را به دقت به کار ببرید و از مقدار زیادی کود به یک باره استفاده نکنید.

مواد مغذی

شما می‌توانید از مواد مغذی که در خانه دارید برای تقویت گل‌های آپارتمانی خود استفاده کنید. به طور مثال آبی که درون آن تخم مرغ می‌پزید؛ را بعد از متعادل شدن به گلدان‌ها بدهید و آنها را به وسیله این آب سرشار از سودا آبیاری کنید. سودا باعث رشد بهتر گیاهان می‌شود؛ این آب را هفته‌ای یک بار انجام دهید.

شما می‌توانید برای تقویت بیشتر گیاهان آپارتمانی خود از آسپرین استفاده کنید. در ترکیبات آسپرین ماده‌ای به نام اسید سالیسیلیک وجود دارد که این ماده به خوبی به سلامت گیاهان کمک می‌کند. این ماده موجب می‌شود تا گیاهان تقویت شوند. اسید سالیسیک ماده‌ای است که گیاه در هنگام استرس، کم  آبی و مشکلات دیگر  تولید کرده و در برابر مرگ مقاومت می‌کند.

آسپرین یکی دیگر از مواردی است که باعث تقویت گیاهان آپارتمانی می‌شود. البته استفاده از آسپرین برای گیاهان باید با دقت و تخصص انجام شود. درصورتی‌که از این دارو درست استفاده نشود، عوارض بدی را برای گیاه به همراه دارد. استفاده از  آسپرین به مقدار زیاد می‌تواند گیاه را دچار لکه‌های قهوه‌ای کند و آن را بسوزاند. بهترین راه استفاده از آسپرین این است که آسپرین را رقیق کنید. برای این کار می‌توانید قرص آسپرین را در آب حل کنید. آن گاه این محلول را در اسپری بریزید و بر روی گیاه بپاشید. بهترین زمان برای اسپری پاشی، در اول صبح می‌باشد.

قرص آهن نیز یکی دیگر از مواردی است که به تقویت گل‌های آپارتمانی کمک می‌کند . برای تهیه یک کود خوب و مغذی برای گیاهان به چند عدد تی بک و یک عدد قرص آهن نیاز دارید. تی بک‌های چایی که قبلاً استفاده کردید را خشک کرده و سپس از هم بشکافید و تفاله‌های چای را در یک ظرف بریزید. یک عدد قرص آهن را پودر کرده و به تفاله‌ها اضافه کنید. مقداری آب بریزید و خوب هم بزنید. بعد از ۵ دقیقه هم زدن محلول وقتی به رنگ قهوه‌ای در آمد؛ آن را به گیاه اضافه کنید. با این کار به مرور گیاهان آپارتمانی شما تقویت شده و رشد بیشتری خواهند داشت.

محافظت در برابر نور

نور خورشید شامل طیفی از نورها است؛ نور آبی مسئول رشد برگ‌ها و گیاهان است و نور قرمز باعث رشد جوانه‌ها می‌شود. در هر صورت هر دو نور برای گیاهان ضروری و مفید است؛ اما نور قرمز حیاتی‌تر است. یک گیاه از انرژی خود برای ایجاد برگ و گل استفاده می‌کند؛ طبق تحقیقات گیاهانی که در  سایه رشد می‌کنند نور قرمزی بیشتری دریافت خواهند کرد؛ بنابراین برای تشویق گیاهان خود به گل دهی میزان نور مستقیم آفتاب آن را کم کنید؛ نور از پشت شیشه پنجره کافی است. البته برخی گیاهان به نور مستقیم برای چند ساعت در روز  نیاز دارند.

پاک کردن سطح گیاهان

گیاهان برای افزایش و جذب نور کافی باید برگ‌های تمیزی داشته باشند؛ گرد و غبار روی برگ‌ها مانع از جذب نور و فتوسنتز می‌شود. در این صورت فتوسنتز در گیاه کاهش یافته و  رشد گیاه متوقف خواهد شد. برای تمیز کردن برگ گیاه از آب گرم و تمیز استفاده کنید. بنابراین سطح آن را آب یک دستمال مرطوب به آرامی تمیز کرده و یا آن را زیر اسپری آب بگیرید و خشک کنید. کندن برگ‌های اضافه و خشک از بروز بیماری‌های جدید در گیاهان جلوگیری می‌کند؛ پنجره‌ها را تمیز کنید و در برخی از ساعات روز که هوا آفتابی است پرده‌ها را بکشید تا نور کافی وارد شود. در برخی از ساعات روز گیاهان را به قسمتی از خانه منتقل کنید که نور خورشید مستقیمی دارد گیاهان را به دور از بخاری و پنجره‌ها سرد نگه داری کنید.

برداشتن شاخه و برگ‌های خشک

برداشتن برگ‌ها و گل‌های خشکیده از تنه گیاه نه تنها ظاهر آن را زیباتر می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود گیاه قدرت بیشتری برای جوانه زدن داشته باشد. اگر گل‌ها و برگ‌های مرده برداشته نشود؛ گیاه انرژی خود را بر روی آنها متمرکز کرده و رشد کمتری خواهد داشت. هر چند روز یک بار گیاهان را بررسی کرده و برگ و گل‌های خشک آن را جدا کنید؛

افزایش رطوبت

بیشتر گیاهان در رطوبت بالا رشد می‌کنند و حدود ۸۰ درصد خانه‌ها هوای خشکی دارد، به خصوص در زمستان‌ها. بنابراین این کمبود رطوبت به گیاهان آپارتمانی آسیب وارد می‌کند. برخی گیاهان به رطوبت بیشتری نیاز دارند و بهتر است از یک رطوبت ساز در خانه‌تان استفاده نمایید. شما می‌توانید این کار را با اسپری کردن هوای اطراف گیاهان نیز انجام دهید و یا آنها را درکنار آکواریوم بگذارید. البته میزان نیاز هر گیاه به رطوبت متفاوت است و باید اطلاعات کافی را در مورد آن کسب کنید.

تعویض گلدان

عوض کردن گلدان‌ها کاری است که باید انجام شود. اما باید زمان تعویض گلدان‌ها را بدانید. بهترین زمان برای تعویض گلدان قبل از شروع دوره جدید رشد گیاهتان است که برای گل‌های آپارتمانی در اول بهار صورت می‌گیرد. وقتی گیاه شما برگ‌های جدید کوچکی به وجود آورد؛ موقع تعویض گلدان گیاه شما فرارسیده است. خشک شدن  سریع خاک گلدان، بیرون زدن ریشه‌ها از سوراخ کف گلدان و درهم‌تنیده شدن ریشه‌ها از علائمی است که باید خاک و گلدان تعویض شود.

پخش موسیقی

موسیقی نه تنها در انسان‌ها بلکه در گیاهان نیز اثر تحریک کننده دارد. وقتی گیاهان در محیطی که موسیقی آرام و کلاسیک پخش می‌شود؛ قرار می‌گیرند؛ دوره گلدهی و میزان رشد آنها نسبت به گیاهانی که هیچ موسیقی برای آنها پخش نمی‌شود؛ بیشتر و بیشتر است.  علاوه بر این موسیقی‌های خشن مثل موسیقی متالیک می‌تواند اثرات نامطلوبی بر روی گیاه داشته باشد. پاسخ گیاه به موسیقی به دلیل گوش کردن آن نیست؛ بلکه  ارتعاش صدا بر روی برگ‌ها باعث می‌شود حرکت سلول‌های گیاهی بیشتر شود و گل‌ها برای جوانه زدن تشویق و تحریک شوند.

مراقب بودن حشرات و آفات

هر چند روز یک بار ساقه و برگ‌های گیاهان را بررسی کنید تا حشرات و افت‌ها بر روی آن را بیابید. حشرات مانند مگس‌ها به شاخه‌های جدید و گل‌ها جذب می‌شوند که نه تنها بر روی رشد گیاه تأثیر منفی دارند؛ بلکه ویروس را به همه‌جا گیاه منتقل کرده و باعث از بین بردن آن می‌شوند. متأسفانه اکثر این حشرات و آفات ریز هستند. برای از بین بردن آن باید از یک متخصص کمک گرفته و  نوع آفت را شناسایی کنید و متناسب با آن از دارو خاص استفاده نمایید.

اماده‌سازی گیاهان در فصل بهار و تابستان

با شروع فصل گرما گیاهان به آب بیشتری نیاز دارند. در این فصل از سال می‌توانید کودهای موردنظر را اعمال کرده و باعث تقویت گیاه شوید؛ زیرا درختان بیدار شده‌اند.

منبع: تقویت گل‌های آپارتمانی

1 نظر
  1. عزیزه می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.