دکوراسیون داخلی مغازه

دکوراسیون نقش مهمی در زیباتر نشان دادن یک مکان دارد. شما با استفاده از برخی المان‌ها و اجسام یک محیط زیبا و جذاب را به وجود می‌آورید که در آن حس بهتری داشته و لذت خواهید برد. دکوراسیون داخلی مغازه به اندازه هر مسئله مهم دیگری در کسب‌وکار اهمیت دارد. شما می‌توانید با طراحی داخلی مغازه و به کار بردن المان‌ها و دکوراسیون زیباتر کسب‌وکار بهتری داشته و مشتریان زیادتری را به خود جذب کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد اصول و نکات کاربردی در زمینه طراحی داخلی مغازه حرف بزنیم و در آخر چند نمونه از دکوراسیون داخلی مغازه برای فضاهای کوچک و بزرگ را به شما ارائه دهیم تا با ایده گرفتن از آن‌ها محیط مغازه‌تان را شیک‌تر کنید.

البته دکوراسیون داخلی مغازه به عوامل متعددی بستگی دارد؛ در ابتدا شما باید متراژ مغازه‌تان را در نظر بگیرید؛ همچنین محل جغرافیایی مغازه‌، بازار هدف، نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید؛ همه این عوامل در طراحی داخلی مغازه تأثیر می‌گذارد؛ مثلاً برای دکوراسیون داخلی یک مغازه لوازم کودک باید از المان‌های کودکانه و همچنین رنگ‌های شادتر استفاده کنید.

دکوراسیون ویترین مغازه

اولین و مهم‌ترین قسمت طراحی داخل مغازه، طراحی دکور بیرونی مغازه است. این دکوراسیون باعث می‌شود مشتری تصمیم بگیرد به مغازه شما وارد شود یا خیر. بنابراین سعی کنید زیباترین و خاص‌ترین اجناس خود را در پنجره ویترین بیرون مغازه‌تان قرار دهید تا مشتریان به آن جذب شده و وارد مغازه شوند. استفاده از رنگ‌ها، مدل‌ها، نورپردازی و تناسب اجزا با هم در این قسمت بسیار اهمیت دارد. شما باید متناسب با نوع محصولاتی که در مغازه به فروش می‌رسانید؛ این طراحی را انجام دهید. سعی کنید این ویترین نمایشگر مغازه‌تان باشد و همه را در یک نگاه به مشتری منتقل کند. در طراحی ویترین می‌توانید از هنرهای انتزاعی، المان‌های بزرگ، قرار دادن نصفه و نیمه اجناس برای برانگیختن کنجکاوی، رنگ‌بندی و نورپردازی زیبا استفاده کنید و با این ترفندها مشتری را ترغیب به ورود نمایید.

فضای ابتدایی

در طراحی مغازه درصورتی‌که مغازه‌تان بزرگ است، باید یک فضای کوچک طراحی کرده و در نزدیکی درب ورودی قرار دهید؛ این فضا در واقع اولین مکانی است که خریدار به محض ورود به مغازه آن را می‌بیند؛ در این فضا باید نمونه‌هایی از اجناس مغازه‌تان را قرار دهید؛ اجناسی که زیبا هستند و نظر خریدار را جلب می‌کنند.  مثلاً در این تصویر، طراح یک فضای کوچک مانند یک میز را در نظر گرفته و چند نمونه از اجناس متنوع مغازه را روی آن قرار داده است تا خریدار به محض ورود به مغازه در ابتدا این اجناس را ببیند و ترغیب شود. در این مرحله خریدار می‌تواند در مورد گران بودن یا ارزان بودن اجناس فروشگاه، نورپردازی، وسایل تزئینی و رنگ‌ها قضاوت کند.

طراحی سمت راست مغازه

طبق آمار خریداران به محض ورود به یک مغازه و فروشگاه بزرگ ناخودآگاه به سمت راست می‌روند و این آمار نود درصد خریداران را شامل می‌شود. بنابراین طراحی و محصولاتی که در سمت راست مغازه‌تان قرار می‌دهید؛ اهمیت بیشتری دارد. سعی کنید اجناس این سمت مغازه تنوع بیشتر، جذاب‌تر و قیمت مناسب‌تر داشته باشد.

 

محل رفت‌وآمد

اگر در مغازه‌تان از مبلمان، قفسه، وسایل تزئینی استفاده کرده‌اید؛ سعی کنید یک مسیر واضح برای رفت‌وآمد راحت مشتریان در نظر بگیرید؛ این بستگی به حجم و طرح کلی مغازه‌تان دارد. اکثر مغازه‌ها از یک مسیر دایره‌ای به سمت راست (و یا در جهت عقربه‌های ساعت) استفاده می‌کنند تا مشتریان بتوانند از اجناس انتهای مغازه نیز دیدن کنند و دوباره به قسمت جلویی مغازه بیایند. تاکتیک دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که شما می‌خواهید از این مسیر استفاده کنید تا مشتریان خود را به قسمت‌های انتهایی مغازه هدایت کنید؛ بنابراین، برای مثال، در انتهای مسیر، از یک سری محصولات جذاب و زیبا و با قیمت پایین استفاده کنید تا توجه آن‌ها را به خود جلب کند.

نگه داشتن مشتری در فروشگاه با استفاده از المان‌ها

با طراحی ویترین مغازه مشتریان را برای ورود به آن ترغیب می‌کنید؛ حال باید با استفاده از برخی المان‌ها مشتری را در مغازه نگه دارید تا محصولات بیشتری را خریداری کند؛ برای این کار می‌توانید از اجناس زیبا، تبلیغات و یا نمایشگرها در جای‌جای مغازه استفاده کنید.

قرار دادن اجناس متناسب در کنار هم یکی دیگر از ترفندها در طراحی داخلی مغازه است. مثلاً اگر بوتیک زنانه دارید و مانتوها را در یک قسمت قرار داده‌اید؛ سعی کنید به صورت هنرمندانه شال و کفش‌های متناسب با آن را در کنار مانتو قرار داده و مشتری را وادار به خرید محصولات بیشتری کنید.

نمایشگرها

شما می‌توانید بسته به اندازه مغازه‌تان از نمایشگرهای مدرن استفاده کنید. در آن با نشان دادن مدها و ترندهای مربوط به اجناس و کالاهایتان علاقه و توجه مشتری را جلب کرده و آن را وادار به خرید کنید.

نورپردازی مناسب

چراغ‌ها یک جزو مهم و اساسی در طراحی یک مغازه و فروشگاه به حساب می‌آیند و باعث جذابیت بیشتر آن می‌شوند. شما می‌توانید از چراغ‌های آویزان و یا چراغ‌های هنری استفاده کنید. استفاده از نورهای کوچک در قفسه‌ها نیز گزینه مناسبی است. درصورتی‌که مغازه قدیمی دارید؛ تنها با ایجاد و تغییر نورپردازی می‌توانید جلو و ظاهر مغازه‌تان را تغییر دهید. این نورپردازی ممکن است هزینه زیادی را به بار نیاورد؛ اما باعث می‌شود زیبایی مغازه‌تان چند برابر شده و نظر خریدار را جلب کند. شما می‌توانید از لوسترهای قدیمی یا ریسه‌های آل ای دی برای طراحی و نور پرداری مغازه‌تان بهره ببرید. البته بهتر است چراغ‌های LED استفاده شود تا ازدیاد این نورها دمای مغازه را بالا نبرد. برای جلب توجه به سقف، می‌توانید از لوستر، چراغ آویز یا وسایل دیگری استفاده کنید که از سقف آویزان شده‌اند و آن را تزئین کنید.

دیوار روبه‌رویی

دیوار رو به رویی مغازه نیز مکان بسیار مهمی برای دکوراسیون و طراحی داخلی مغازه است تا نظرات را بیشتر به خود جلب کند. سعی کنید از رنگ آمیزی شادی در این قسمت استفاده کنید و قفسه‌های آن را با اجناس زیاد پر نکنید. قرار دادن چند نمونه جنس در کنار دکوراسیون هایی مانند گل و گیاه حس بهتری در مصرف کننده ایجاد خواهد کرد. نورپردازی روی این دیوار همانند قسمت‌های دیگر مغازه بسیار اهمیت دارد. نور آن نباید آن‌قدر زیاد باشد که چشم را اذیت کند و فرد نتواند اجناس را ببیند و یا آن‌قدر کم و تاریک باشد که جزئیات محصول مشخص نشود.

استفاده از آینه

استفاده از آینه در طراحی داخلی مغازه فواید بسیار زیادی دارد. آینه‌ها می‌توانند فضای داخلی مغازه را بزرگ‌تر نشان دهند؛ علاوه براین شما می‌توانید از آینه‌ها برای پوشش قفسه و یا فضاهایی استفاده کنید که می‌خواهید بپوشانید و خریدار نیز می‌تواند از آینه‌ها برای تست و نگاه کردن بهتر اجناس در بدن خود بهره ببرد. در این مغازه مشاهده می‌کنید که طراح در سقف مغازه از آینه استفاده کرده و این تقارن باعث بزرگ‌تر شدن و با عظمت نشان دادن مغازه شده است. آینه‌ها نورها و اجناس شما را بازتاب می‌دهند و فضای زیباتری را به وجود می‌آورند.

استفاده از اثرهای هنری

یک بوتیک لباس زنانه در چین از یک سیم پیجی صورتی طولانی به صورت یک اثر هنری استفاده کرده و اجناس خود را روی آن قرار داده است. این کار می‌تواند  خریدار را علاقه‌مند به خرید و ورود به مغازه کند. بنابراین از این طرح‌های انتزاعی استفاده کنید. برای ایده‌های بیشتر می‌توانید از سایت پینترست ایده بگیرید.

استفاده از شلف و قفسه‌ها

استفاده از قفسه‌ها یک ایده خوب برای به نمایش در آوردن کالاها و صرفه جویی در فضای مغازه است. این قفسه‌ها باید به خوبی سازماندهی شوند و  کالاها در آن قرار گرفته و توسط مشتری به راحتی دیده شوند. قفسه‌ها را بیش از حد پر نکنید تا مشتری سردرگم نشود؛ همچنین قفسه‌ها نباید آن‌قدر خالی باشد که مشتری را ناامید کند. برای صرفه جویی بیشتر در فضا می‌توانید برخی از این قفسه‌ها را از سقف آویزان کنید و در آن اجناس خود را قرار دهید که هم زیباتر و مدرن‌تر است و هم فضای بیشتری در اختیار شما قرار  می‌دهد. البته قرارگیری این قفسه باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری به راحتی حرکت کرده و در بین قفسه‌ها با دید کامل اجناس را نگاه کند.

پارتیشن

شما می تونید برای جدا کردن فضاهای مغازه‌تان از پارتیشن‌هایی مانند قفسه‌های های باز استفاده کنید تا هم فضای موردنظر را جدا نمایید و هم از قفسه‌ها برای قرار دادن کالای خود استفاده کنید.

پیشخوان

پیشخوان مکانی است که با تحویل دادن خریدها هزینه آن را پرداخت می‌کنید. همان‌طور که اشاره شده بیشتر  مشتریان از سمت راست مغازه حرکت کرده و به انتهای مغازه می‌روند؛ بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن پیشخوان در سمت چپ و کنار درب است. سعی کنید میز پیشخوان را بزرگ انتخاب کنید تا خریدها روی آن جای بگیرید؛ محصولاتی که تخفیفت ویژه‌ای دارند را در نزدیکی پیشخوان قرار دهید تا با پیشنهاد آن به خریدار در لحظات آخر او را وارد به خرید بیشتر کنید.

پخش موزیک

پخش موزیک اگرچه جزو طراحی داخلی مغازه به حساب نمی‌آید؛ اما شما باید در حین طراحی، مکان‌هایی برای نصب بلندگوها در نظر بگیرید تا صدای موسیقی به صورت یکنواخت در سر تا سر مغازه شنیده شود. تحقیقات اثبات کرده است که موسیقی تأثیر بسیار زیادی بر روی رفتار خریدار و مصرف کننده دارد. برای این کار می‌توانید از بلندگوهای بلوتوثی رومیزی یا توکار استفاده کرده و موسیقی دل‌نشینی را پخش کنید.

خوشبو بودن

در کنار موسیقی زیبا خوش‌بو بودن مغازه نیز بسیار اهمیت دارد.

طراحی داخلی مغازه در مقایسه با طراحی دکوراسیون خانه نیازمند دقت و توجه بیشتری است. زیرا در طول روز ممکن است افراد زیادی وارد مغازه شما شوند؛ بنابراین دکوراسیون آن باید به‌گونه‌ای باشد که بیشتر این مشتریان از آن لذت برند و احساس خوبی نسبت به آن داشته باشند. بنابراین برای دکوراسیون داخلی مغازه‌تان سعی کنید با در نظر گرفتن مواردی مانند متراژ، بازار هدف و نوع محصولات، یک دکوراسیون زیبا ایجاد کنید و مطمئن باشید این دکوراسیون تا میزان زیادی روی جذب مشتری و سود شما تأثیر می‌گذارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.