فوت و فن عکاسی با گوشی

اگر این مطلب را می‌خوانید بدون شک به دنبال فوت و فن عکاسی با گوشی همراه هستید. عکاسی با موبایل به نظر سرگرم کننده است؛ اما شما با رعایت چند نکته ساده می‌توانید عکس‌های خیره‌کننده‌ای با گوشی همراه خود ثبت کنید. با ما همراه باشید تا فوت و فن عکاسی با گوشی را بیاموزید.

لنز گوشی را تمیز کنید

شما در روز بارها از گوشی همراه خود استفاده می‌کنید؛ گوشی شما همواره در دستان شما یا در جیب و کیفتان است؛ در نتیجه ممکن است لنز آن کثیف شده و گردوغبار و اثر انگشت روی آن بماند؛ یک لنز کثیف در عکس‌های شما لکه‌های تار یا لکه‌های گردوخاک ایجاد می‌کند. بنابراین برای ثبت عکس‌های زیبا و واضح  مطمئن شوید که لنز گوشی شما  تمیز است. برای این کار می‌توانید از یک پارچه نرم و نخی و یا تی شرت خود استفاده کنید و لنز را به آرامی تمیز کنید. اگر در ساحل و یا شرایط محیطی پر از گردوغبار هستید؛ به لنز ضربه زده و گردوخاک و شن و ماسه را از روی سطح آن بردارید. در صورت وجود شن و ماسه و استفاده از دستمال روی لنز ممکن است روی سطح لنز گوشی‌تان خط و خش ایجاد شود. تمیز کردن لنز ممکن است یک نکته ساده باشد؛ اما بیشتر افراد در حین عکس‌برداری این کار را به خاطر نمی‌آورند و در نتیجه عکس‌های آن‌ها بی‌کیفیت می‌شود.

تنظیم فوکوس برای اینکه سوژه در مرکز توجه عکس باشد

حتی اگر لنز شما تمیز باشد؛ این مشکل می‌تواند کیفیت عکس را پایین بیاورد. گاهی اوقات فوکوس اتوماتیک گوشی در قسمتی که مدنظر شما نیست؛ تمرکز می‌کند و این باعث می‌شود کیفیت عکس کم شود. برای اطمینان از اینکه سوژه در مرکز توجه عکس قرار دارد؛ باید به صورت دستی آن را تنظیم کنید. برای این کار دوربین را باز کرده و به سمت سوژه قرار دهید و با ضربه روی سطح دوربین و سوژه موردنظر بر روی آن فوکوس کنید. حال زمان آن رسیده که دکمه شات را بزنید و عکس را ثبت کنید. ناحیه‌ای که فوکوس روی آن است  واضح‌تر و شارپ تر است و هر چیزی که در کنار یا پشت سوژه قرار دارد؛ از مرکز فوکوس خارج می‌شود. تنظیم فوکوس بسیار آسان است و این باعث می‌شود عکس‌های بسیار زیبا و شارپ ثبت شود.

نوردهی و سطح روشنایی گوشی را تنظیم کنید

آیا عکس‌های شما بیش از حد روشن یا بیش از حد تاریک است؟ شما به راحتی می‌توانید روشنایی عکس را تنظیم کنید. این گزینه در بخش تنظیمات گوشی قرار دارد. این تنظیمات به صورت یک اسکرول ارائه می‌شود که برای تیره شدن تصویر باید انگشت خود را به سمت چپ یا پایین و برای روشن‌تر شدن به سمت راست یا بالا بکشید. البته این تنظیمات در گوشی‌های مختلف متفاوت است. وقتی سطح روشنایی به صورتی بود که جزئیات و رنگ به خوبی مشخص باشد؛  عکس را  ثبت کنید. البته با توجه به شرایط این میزان روشنایی متفاوت است. مثلاً برای ثبت عکس‌های منظره به روشنایی بیشتری احتیاج دارید.

از HDR استفاده کنید

عکس گرفتن از یک صحنه با کنتراست بالا مشکل است. مثلاً زمانی که آسمان آبی و یک پیش‌نما تاریک داریم. وقتی شما عکس می‌گیرید دوربین سعی می‌کند  تمام جزئیات از مناطق تاریک و روشن را ثبت کند. در این شرایط ممکن است قسمت سایه بیش از حد تاریک شود و یا قسمت‌های روشن بیش از اندازه روشن باشند. در این شرایط می‌توانید از HDR استفاده کنید تا عکستان با نور متناسب ثبت شود. HDR مخفف High Dynamic Range (محدوده دینامیکی گسترده) این توانایی را در اختیار دوربین شما قرار می‌دهد تا هم در قسمت‌های سایه و هم در قسمت‌های برجسته جزئیات به نمایش دربیاید. محدوده دینامیکی در واقع نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن را نشان می‌دهد که  HDR برای اعمال آن سه نوع عکس با میزان جذب نور متفاوت ثبت می‌کند و با هم ترکیب شده و خروجی دارای نور متناسب است.

در حالت پرتره عکاسی کنید

ثبت عکس‌های پرتره با پس زمینه محو با گوشی‌های همراه غیر ممکن نیست و شما نیازی به دوربین حرفه‌ای DSLR برای خنثی کردن پس زمینه ندارید. امروزه گوشی‌های همراه با سیستم‌عامل‌های مختلفی از این قابلیت استفاده می‌کنند. در این نوع عکاسی یک تصویر از صورت، گردن و شانه‌ها گرفته می‌شود و باید  نور پردازی آن به گونه‌ای حرفه‌ای باشد. پس زمینه محو است تا سوژه بیشتر در مرکز توجه بماند.

در عکس‌های اکشن حالت Burst را فعال کنید

عکسبرداری از سوژه های متحرک یکی از فوت و فن عکاسی با گوشی است که بسیار محبوب می باشد. برخی بر این باورند که عکس‌برداری از سوژه‌های متحرک با گوشی‌های همراه غیر ممکن است. در برخی موارد به دلیل فشار دادن دکمه شاتر در زمان نامناسب این عکس‌ها به خوبی ثبت نمی‌شوند. در گوشی‌های هوشمند حالت‌هایی برای عکس‌های متحرک و در حرکت در نظر گرفته شده است که این ویژگی در آیفون  Burst نام دارد. در این حالت و تا زمانی که دست شما روی شاتر است؛ دوربین در یک ثانیه ده عکس ثبت می‌کند. در این شرایط شما یک تصویر مناسب در میان این تصاویر انتخاب کرده و برای جلوگیری از پر نشدن حافظه مابقی را حذف کنید. از حالت Burst در عکس‌برداری حیوانات و کودکان استفاده می‌شود. همچنین برای عکس‌های خیابانی که در آن سوژه‌ها مرتب در حال حرکت می‌باشند.

زوم و بزرگنمایی کنید

در برخی موارد باید به سوژه نزدیک‌تر شویم تا عکس‌های بهتری ثبت کنیم. اما این امکان وجود ندارد. در دوربین گوشی‌های همراه عملکرد زوم قرار داده شده است تا بدون نیاز به جابه‌جایی فیزیکی به سوژه نزدیک‌تر شویم. برای استفاده از زوم از اسکرول کنار صفحه و یا دو انگشت و کشیدن آن روی صفحه‌ی گوشی‌تان استفاده کنید. در برخی موارد و در تعدادی از گوشی‌ها زوم باعث می‌شود کیفیت عکس تحت تأثیر قرار گرفته و بی‌کیفیت شود. دوربین‌های دارای لنز تله فوتو در هنگام بزرگنمایی دچار  افت کیفیت نمی‌شوند. در صورتی که گوشی شما لنز تله فوتو ندارد؛ بهتر است از زوم کردن در هنگام عکس‌برداری استفاده نکنید.

سعی کنید دوربین را بدون لرزش در دست بگیرید

یکی از علت‌های رایج تاری عکس، لرزش دست‌ها می‌باشد. زمانی که دست شما دچار لرزش می‌شود؛ حتی اگر لرزش کم باشد؛ این اتفاق باعث تاری عکس ثبت شده می‌شود. البته لرزش کم دست در شرایط نور زیاد آنقدرها باعث تاری تصویر نخواهد شد. وقتی نور زیاد باشد؛ دوربین از سرعت شاتر سریع استفاده می‌کند (برای جلوگیری از ورود نور زیاد). سرعت شاتر سریع هر حرکت و لغزش در گوشی، از جمله حرکت دوربین را مهار می‌کند. بنابراین در نور روشن، عکس‌های شما معمولاً زیبا و شارپ‌تر است. اما در شرایط کم نور، دوربین باید از سرعت شاتر پایین‌تر استفاده کند و این شرایط باعث می‌شود لرزش و حرکت دست باعث تاری عکس شود. در این شرایط می‌توانید از سه پایه‌های مختص گوشی‌های همراه استفاده کنید. علاوه بر این شما قادر هستید از دیوار یا اجسام دیگر به عنوان تکیه گاه استفاده کرده و مانع از لرزش گوشی شوید.

با استفاده از کادر بندی اجزای عکس را با هم ترکیب کنید

نکات بالا در ثبت عکس بسیار اهمیت دارد. بااین‌حال ترکیب اجزا و عناصر در تصویر نیز مهم است. قابلیت کادربندی می‌تواند تصاویری متعادل‌تر و طبیعی‌تر ایجاد کند. در گوشی آیفون این قابلیت camera grid نام دارد. با فعال‌سازی آن دو خط افقی و دو خط عمودی در صفحه شما ظاهر خواهد شد؛ در این صورت شما می‌توانید سوژه اصلی را در مرکز و متناسب با محیط و اجزا دیگر را به صورت مناسب در کنار آن قرار دهید. البته این تناسب به خلاقیت شما ربط دارد؛ گاهی قرار دادن سوژه در وسط و گاهی در کناره‌ها پیشنهاد داده می‌شود.

برای ایجاد عمق از خطوط هدایتگر در عکس‌ها استفاده کنید

آیا عکس‌های شما مسطح و بی‌روح به نظر می‌رسند؟ استفاده از  خطوط در تصاویر می‌تواند این مشکل را رفع کند. خطوط هدایتگر در تصاویر جلب توجه می‌کنند. در واقع فرد با نگاه کردن به عکس به دنبال این خطوط می‌رود. این خطوط به صورت طبیعی در رودخانه و دریا، کوه و  یا در جاده، پل و خانه و … یافت می‌شود. این خطوط می‌تواند پرسپکتیو ایجاد کرده و به عکس شما عمق دهند. برای ایجاد عمق در عکس خط هدایتگر باید به سمت موضوع و سوژه عکس شما هدایت شود.

چشم‌انداز خود را تغییر دهید

همه افراد به صورت معمولی و ایستاده عکس می‌گیرند؛ اما اگر از یک زاویه  نادر عکس بگیرید عکس شما جذاب‌تر خواهد شد. یکی از فوت و فن عکاسی با گوشی همراه، پیدا کردن زاویه مناسب است. شما می‌توانید زانو بزنید؛ یا حتی روی زمین دراز بکشید. شما می‌توانید عکس را از زاویه بالاتر ثبت کنید و یا آنقدر به سوژه نزدیک شوید تا جزئیات بیشتر ثبت شود.  عکس انداختن از درون قاب یک درب یا پنجره و  ثبت قطرات آب روی شیشه می‌تواند جذابیت عکس‌های شما را بیشتر کند.

سعی کنید عکس‌هایتان شلوغ نباشد

بهترین عکس‌ها اغلب ساده‌ترین آن‌ها است؛ اگر سوژه‌های زیادی در عکس باشد عکس شما گیج کننده می‌شود؛ بنابراین سعی کنید عکس‌هایتان ساده به نظر برسد. در ابتدا سعی کنید فقط یک موضوع اصلی را در عکس خود قرار دهید. سوژه‌های بیشتر، عکس شما را گیج کننده‌تر خواهد کرد. دوم، اطمینان حاصل شود که پس زمینه بیش از حد پر و شلوغ نباشد. شما می‌توانید با تغییر زاویه عکس‌برداری خود این عواملی که باعث حواس پرتی می‌شود را  از بین ببرید. در برخی موارد بهتر است به سوژه نزدیک‌تر شوید و یا زوم کنید تا عکس‌هایتان ساده‌تر شد و در نهایت، سعی کنید فضای خالی زیادی در تصویر خود داشته باشید. این فضاها به فضای منفی در عکاسی شهرت دارد. فضای منفی به ناحیه و فضای بین اشیا در عکس گفته می‌شود. فضای منفی (Negative space) چشم شما را به سمت سوژه می‌کشاند  و از شلوغی زیاد عکس جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید بعد از ثبت عکس و با برنامه ویرایش عکس این فضاهای منفی را به وجود بیاورید و عکستان را به یک عکس حرفه‌ای تبدیل کنید.

در چه زمان‌هایی از فلش استفاده کنیم؟

هر شرایطی که به نور کافی دسترسی دارید بهتر است از فلش گوشی استفاده نکنید. با توجه به اینکه گوشی‌های امروزی دارای فلش‌های باکیفیت و  نور متناسب هستند؛ با این حال تا زمانی که می‌توانید از نور محیطی استفاده کنید؛ به سراغ فلش نروید. بهتر است فلش را خاموش کرده و از حالت خودکار خارج کنید و تنها در زمان‌هایی از فلش استفاده نمایید که مجبور هستید و به نور دسترسی ندارید.

برنامه‌های شخص ثالث نیز برای عکاسی با گوشی مناسب هستند

امروزه هزاران برنامه کمکی برای ثبت و ویرایش عکس در فروشگاه‌های اندروید و اپل قرار داده شده است که امکانات باور نکردنی ارائه می‌دهند. این برنامه‌ها با اعمال افکت‌ها و تنظیمات استاندارد برای شرایط محیطی گوناگون به شما کمک می‌کنند تا عکس‌های با کیفیتی با گوشی‌تان ثبت کنید. شما می‌توانید بسیاری از مشکلات عکس‌هایتان را با استفاده از برنامه‌های ویرایش با قابلیت ویرایش گوشی رفع کنید. Adobe Lightroom Mobile ،Snapseed ،VSCO، و غیره می‌توانند برای ویرایش کردن عکس‌های شما استفاده شوند.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.