جدیدترین تراشه اسنپدراگون

اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام جدیدترین و بهترین تراشه گوشی های هوشمند است که در گوشی‌های گلکسی S10 و OnePlus 7 Pro به کار گرفته شده است. در این میان مدل جدیدتری تحت عنوان اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس نیز وجود دارد که قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر دو تراشه موجود، زمزمه‌هایی از یک تراشه جدید به نام اسنپدراگون ۸۶۵نیز به گوش می‌رسد که قرار است تا سال ۲۰۲۰ با گوشی‌های هوشمندی مانند گوشی جدید سامسونگ وارد بازار شود. این تراشه‌ها در سری ۸ تراشه‌های کوالکام قرار گرفته و برای گوشی‌های پرچم دار ارائه می‌شوند؛ تراشه‌های سری ۶ نیز برای گوشی‌های میان رده و تراشه‌های سری ۷ برای بالا رده‌ها  تولید می‌شوند که در این راستا تراشه‌های  Snapdragon 730 ،۷۳۰G ،۶۵۵ وارد بازار شده‌اند. با ما همراه باشید تا با جدیدترین تراشه‌های اسنپدراگون آشنا شوید.

اسنپدراگون ۸۵۵ (Snapdragon 855)

لیست گوشی‌هایی که از پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده کرده‌اند بلندتر است؛ گوشی‌هایی مانند خانواده S10 سامسونگ، LG G8، LG V50، OnePlus 7 / OnePlus 7 Pro، شیائومی می ۹ و  تعداد زیادی دیگر از گوشی‌های اندرویدی از این تراشه در گوشی‌های خود بهره‌مند شده‌اند. این تراشه به دلیل اندازه کوچک‌تر (۷ نانومتری) نسبت به مدل‌های قبلی، بهره‌وری بالاتری داشته و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. در قلب چیپست CPU Kryo 485 قرار دارد و نقطه قوت آن همین‌جا است؛ این پردازنده باعث شده عملکرد تراشه ۴۵ درصد بهبود یابد. ۸ هسته این پردازنده در کنار هم قدرت پردازنده را تشکیل می دهند؛ یک هسته ۲.۸۴ گیگاهرتزی در کنار ۳ هسته ۲.۴۲ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۱.۸ گیگاهرتزی جای گرفته است و این تراشه ۸ هسته‌ای را به وجود می آورد.

درحالی‌که  بیشتر گوشی‌های هوشمند از طریق اتصال به شبکه‌های ۴G LTE وصل می‌شوند، گوشی‌های جدید با مودم Snapdragon 855 X50 5G می‌توانند به شبکه‌های جدید ۵G وصل شوند که سرعت ارتباطات را بیشتر می‌کند. اختلاف سرعت اینترنت، درجایی که قابلیت ۵G در آن وجود دارد باورنکردنی است و Snapdragon 855 این امکان را برای شما فراهم می‌آورد. البته خدمات ۵G تنها در برخی از کشورهای جهان در دسترس می‌باشد.

اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس (+Snapdragon 855)

اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس در واقع نسخه ارتقا یافته مدل قبلی یعنی پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ است و  توانسته عملکرد بهتری را ارائه دهد؛ در این پردازنده از یک سیلیکون هشت هسته‌ای استفاده شده است که باعث شده در بخش پردازنده (سی پی سو) و جی پی یو، تغییرات صورت گرفته و کارایی بالاتر برود.

این تراشه ۷ نانومتری می‌تواند قدرت و کارایی گوشی‌های هوشمند را بالاتر می‌برد. این تراشه برای اموری مانند بازی‌های هیجان‌انگیز، هوش مصنوعی و XR طراحی شده و از نمونه قبلی خود بسیار قدرتمندتر است. این تراشه دارای هسته پردازشی Kryo 485 با فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتزی است و جی پی یو آن (پرداز گرافیکی) به Adreno 640 ارتقا یافته است. این تراشه ۸ هسته‌ای تنها  کلاک قوی‌ترین هسته تراشه ارتقا داده که این عمل درنهایت باعث شده کارایی تراشه زیادتر شود و سایر موارد با تراشه  قبلی تقریباً مشابه باشد. پردازنده گرافیکی Adreno 640 در Snapdragon 855 Plus با ۶۷۲ مگاهرتز ارائه می‌شود که از مقدار ۵۸۵ مگاهرتز در اسنپدراگون ۸۵۵ بالاتر است. این قابلیت‌ها باعث می‌شود تا تراشه جدید برای اموری مانند هوش مصنوعی AI، واقعیت مجازی VR و AR واقعیت افزوده  مناسب‌تر باشد.

ازآنجایی‌که این پردازنده (Snapdragon 855 Plus) در اواسط ماه جولای معرفی شد؛ تعداد محدودی از گوشی‌های همراه از آن استفاده کردند؛ گوشی‌هایی مانند Asus ROG Phone 2 از این تراشه در بدنه خود استفاده می‌کنند.

اسنپدراگون ۸۶۵ (Snapdragon 865)

همان‌طور که اشاره شد؛ کوالکام در سال گذشته جدیدترین تراشه اسنپدراگون خود را با نام  Snapdragon 855 معرفی کرد؛ همه پرچم دارهای امسال مانند گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۰ و وان پلاس ۷ از این تراشه استفاده کردند؛ تراشه اسنپدراگون ۸۵۵، ۷ نانو متری در دو مدل ارائه شده است؛ یکی از آن‌ها  با مودم ۵جی و دیگر فاقد این قابلیت می‌باشد. در این میان زمزمه‌هایی از ظهور تراشه جدیدتر کوالکام به گوش می‌رسد و قرار است تا سال آتی تراشه جدید  اسنپدراگون ۸۶۵ نیز وارد بازار شود. این پردازنده همانند پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ در دو مدل ارائه می‌شود.

این تراشه در دو مدل اسنپدراگون ۸۶۵ برای گوشی‌های ۵جی و  یک مدل برای گوشی‌های فاقد ۵جی ارائه می‌شود. بنابراین به‌زودی شاهد تولید گوشی‌های هوشمند با تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ تا سال آینده یعنی سال ۲۰۲۰ خواهیم بود. شواهد نشان می‌دهد که سامسونگ Galaxy S11 اولین گوشی هوشمندی است که با تراشه Snapdragon 865 در دسترس قرار می‌گیرد. سامسونگ قصد دارد دو گوشی هوشمند با نام‌های S11 و S11 Plus ارائه دهد که از تراشه Snapdragon 865 استفاده کرده و قابلیت پشتیبانی از اینترنت ۵g را دارند. البته سامسونگ در مورد جزئیات سری گلکسی اس ۱۱ اطلاعاتی را فاش نکرده است.

اسنپدراگون ۷۱۰ و ۷۱۰ جی

این تراشه‌ها برای گوشی‌های بالا رده و متوسط تولید می‌شوند و دارای دو مدل ۷۱۰ و ۷۱۰ جی هستند.

Snapdragon 730

Snapdragon 730 یک پردازنده هشت هسته‌ای، ۸ نانومتری است که از هشت هسته Kryo 470، ۲.۲ گیگاهرتزی استفاده می‌کند و در کنار آن یک پردازنده گرافیکی Adreno 618 قرار دارد. این تراشه می‌تواند از حداکثر ۸ گیگابایت رم با سرعت ۱۸۶۶ مگاهرتز پشتیبانی کند.

Snapdragon 730G

Snapdragon 730G نوعی ارتقا یافته از مدل ۷۱۰ است که بیشتر بر روی بازی متمرکز است؛ این تراشه با ارائه گرافیک سریع‌تر، HDR و سایر ویژگی‌ها، عملکرد خود را افزایش داده است. این تراشه حداکثر ۱۵ درصد عملکرد گرافیکی سریع‌تری از همتای خود دارد و از ویژگی Jank Reducer بهره می‌برد. این قابلیت باعث می‌شود که به میزان نود درصد در حین اجرا بازی‌هایی با سرعت سی فریم بر ثانیه عملکرد گوشی بهتر شده و بازی روان‌تر اجرا شود.

اسنپدراگون ۶۶۵ (Snapdragon 665)

Snapdragon 665 یک CPU هشت هسته‌ای ۱۱ نانومتری برای گوشی‌های میان رده است که هشت هسته آن Kryo 260 تا ۲ گیگاهرتز می‌باشد و در کنار آن پردازنده گرافیکی Adreno 610 قرار دارد. این تراشه نبست به مدل قبلی خود عملکرد بهتری داشته و عمر باتری گوشی را افزایش می‌دهد. در این تراشه از یک ISP جدیدتری استفاده شده که می‌تواند از دوربین ۴۸ مگا پیکسلی پشتیبانی کند. سرعت بالاتر تکنولوژی هوش مصنوعی، همراه با ISP جدید، باعث کارایی بهتر شده است. این چیپست اکنون قادر به پشتیبانی از فیلم‌برداری ۴K، باز کردن قفل ۳D، پشتیبانی از دوربین چندگانه (حداکثر سه دوربین) و … می‌باشد.

منبع: وب سافت

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.