کاربرد هوش مصنوعی در عکاسی

امروزه هوش مصنوعی به روش‌های مختلفی وارد زندگی ما شده و به نحوی ما را درگیر خود کرده است. عکاسی نیز از این قاعده مستثنا نیست و در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در عکاسی، اقدامات زیادی صورت گرفته است. عکاسی تنها یک لنز، دوربین و سنسور نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از الگوریتم‌هایی است که با دستکاری تصاویر خلق شده یک تصویر با کیفیت ایجاد می‌کند. در واقع در تجهیزات عکاسی، به جای تمرکز بر روی مگاپیکسل بیشتر، سعی می‌شود با کمک نوآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشینی، عکس‌های بهتر و با کیفیت‌تری ثبت شود.

علاوه بر این عکس‌ها از طریق هوش مصنوعی بر روی پلتفرم‌های مختلفی قرار گرفته و استفاده می‌شوند. به طور مثال گوگل فوتو با به‌کارگیری هوش مصنوعی  این امکان را فراهم کرد که عکس‌ها بدون تگ و برچسب نیز قابلیت جست‌وجو داشته باشند.

هوش مصنوعی

با شنیدن نام هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یا ربات اکثر ما تصویر ربات‌های در حال راه رفتن و صحبت کردن به ذهنمان می‌آید که در بیشتر فیلم‌های علمی و تخیلی حضور داشتند و فکر می‌کنیم برای ورود به دنیا واقعی به سال‌ها زمان نیاز دارد. اما هوش مصنوعی سال‌ها است که در اطراف ما است؛ در حال حاضر گوشی هوشمند با دستیار صوتی، سیستم GPS اتومبیل و نمایش مقاله‌ای که بعد از اتمام مطالعه مقاله‌تان، به شما پیشنهاد داده می‌شود؛ همگی نشانه‌هایی از هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی وارد حیطه عکاسی نیز شده است و با بکار گیری آن، تصاویر جذاب و با وضوح فوق‌العاده به نمایش درمی‌آید و دیگر نیازی به یادگیری برنامه‌های مانند Photoshop و CorelDRAW برای بهبود و تغییر تصاویر نیست.

هوش مصنوعی و عکاسی

تقریباً هر عکسی که می‌بینید توسط یک شخص زنده ثبت شده است؛ هزاران ابزار و تجهیزات برای ثبت یک عکس گرد هم جمع می‌شوند؛ اما همه آن‌ها بدون حضور یک انسان نمی‌توانند تصویری را ثبت کنند؛ اما وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود؛ دیگر نیازی به حضور انسان در ثبت عکس‌ها نیست.

شما می‌توانید بدون دوربین و عکاس، عکس‌برداری کنید. کافی است عکستان را توضیح دهید؛ مثلاً به سیری بگویید من تصویر یک زن در پاییز را می‌خواهم که در کنار آن برگ‌هایی در حال حرکت هستند و درختان نارنجی و زرد رنگی در تصویر است؛ سیری با هوش مصنوعی این عکس را برای شما ثبت می‌کند و این ادغام هوش مصنوعی و عکاسی را در سال‌های نه چندان دور نشان می‌دهد.

البته نمونه مشابه آن را مایکروسافت انجام داده است؛ ربات نقاش مایکروسافت نمونه‌ای از هوش مصنوعی برای خلق یک تصویر است؛ Drawing Bot  قابلیت آن را دارد که از روی توصیفات کتبی شما یک تصویر را مطابق با هدفتان خلق کند. علاوه بر این قادر است برخی از جزئیات را با توجه به یادگیری خود به آن اضافه کند که نشان می‌دهد هوش مصنوعی دارای تصوراتی در درون خود است.

تأثیر هوش مصنوعی در عکاسی

تنها یک سخت‌افزار خوب نمی‌تواند کیفیت تصاویر شما را ارتقا دهد؛ نرم افزار نیز بخش مهمی از دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند است؛ به طور مثال پردازش دیجیتال با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به ثبت تصاویر با کیفیت‌تر کمک کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند لنزهای دوربین را به گونه‌ای تنظیم کنند که پس‌زمینه تار شده و اثر بوکه ایجاد شود. این قابلیت به دلیل توانایی هوش مصنوعی برای تمایز بین سوژه اصلی و پس زمینه است.

به طور سنتی برای گرفتن یک عکس خوب شما باید تنظیمات بسیار زیادی مانند فوکوس، روشنایی و … را به صورت دستی تنظیم کنیم. اما در دوربین‌های که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؛ نیاز به ایجاد این تنظیمات به حداقل می‌رسد و دستگاه به شخصه می‌تواند آن را متناسب با محیط اعمال کند؛ علاوه بر این الگوریتم‌های یادگیری ماشینی با پیش‌بینی حرکات منظم، اثرات لرزش را به حداقل می‌رسانند و باعث می‌شوند در شرایط ناپایدار نیز تصویر ثبات داشته و دچار تاری و لرزش نشود.

دوربین هوشمند گوگل

با پیشرفت فناوری در آینده، ابزارهای هوش مصنوعی در عکاسی تغییراتی ایجاد کرده‌اند. به طور مثال دوربین هوشمند گوگل نمونه‌ای از این تحولات با استفاده از هوش مصنوعی در عکاسی است. البته هنوز جای کار دارد و این تازه شروع این تحول بزرگ است.

دوربین گوگل کلیپس یک دوربین هوشمند ساخت گوگل است که برای عکس‌برداری با آن نیازی نیست دکمه‌ای را بفشارید؛ این دوربین به صورت هوشمندانه در زمان معین عکس را ثبت می‌کند. کیفیت عکس‌های ثبت شده با آن اچ دی است و شما پس از ثبت عکس می‌توانید به صورت وایرلس عکس‌ها را به گوشی‌تان منتقل کرده و با اعمال تنظیمات مورد نظر آن را در شبکه­‌های اجتماعی قرار دهید.

زمینه‌های مختلف کاربرد هوش مصنوعی در عکاسی

جمله‌ی ” تصویر، ارزش هزاران کلمه را دارد” در دنیای امروزی بسیار رایج شده؛ اینستاگرام و صفحه‌های اجتماعی محلی برای اشتراک گذاری این تصاویر است و افراد بیشتر از آن که حرف بزنند؛ عکس به اشتراک می‌گذارند. روزانه بیش از ۸۰ میلیون عکس در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود؛ به همین دلیل است تولیدکنندگان گوشی‌های همراه و دوربین‌های عکاسی سعی می‌کنند؛ ویژگی‌های جدیدتری در دوربین‌های خود قرار دهند؛ مگاپیکسل‌های بیشتر، لنزهای جدیدتر، سرعت شات سریع‌تر و هوش مصنوعی از جمله موارد دیگر است که امروزه در دنیای عکس‌ها به کار گرفته شده و باعث پیشرفت آن شده است. هوش مصنوعی قادر است در زمینه‌های زیر به افزایش کیفیت تصاویر شما کمک کند:

  • عکاسی پرتره

در حال حاضر یکی از بارزترین نمونه‌های هوش مصنوعی در حالت پرتره به کار گرفته می‌شود. در سال‌های گذشته گوشی‌های هوشمند از دوربین‌های دوگانه برای تشخیص عمق عکس استفاده می‌کردند؛ اما با تکامل هوش مصنوعی در عکاسی و در زمینه عکس پرتره، می‌توان با یک دوربین مجهز به هوش مصنوعی‌ این کار را انجام داد. زیرا الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند سوژه را از پس زمینه تشخیص داده و بدون اطلاعات از دوربین دوم این کار را انجام دهد.

  • بزرگنمایی تصویر

اگر فیلم‌های پلیسی می‌بینید؛ مطمئناً این صحنه را مشاهده کردید که پلیس سعی می‌کند با بزرگنمایی مظنون را در یک فیلم شناسایی کند؛ زوم کردن بر روی یک ویدئو و تشخیص چهره به صورت واضح و با کیفیت بالا بدون هوش مصنوعی امکان ندارد. گوگل توانسته یک سیستم هوش مصنوعی ایجاد کند که از روی آن می‌توان تصویر صورت در فیلم را از منبع بسیار زیاد بازسازی کند. این سیستم از یک شبکه عصبی برای ترسیم تصویر سوژه به نسخه‌های کم کیفیت استفاده می‌کند و شبکه عصبی دیگری با تجزیه‌وتحلیل حجم زیادی از تصاویر مشابه دیگر، جزئیات را به تصویر منبع اضافه می‌کند.

  • ویرایش تصاویر

ویرایش حرفه‌ای یک عکس مانند حذف برخی المان‌ها در عکس یا اضافه کردن مواردی به عکس به صورت طبیعی، کار زمان‌بری است؛ اما Adobe اذعان داشته که در حال کار بر روی یک نسخه فتوشاپ دارای هوش مصنوعی است. این به کاربر امکان می‌دهد با انتخاب اشیا در یک تصویر با یک کلیک آن را ویرایش کند. علاوه بر این شما می‌توانید با این نسخه دارای هوش مصنوعی، کیفیت عکس‌های ثبت شده با گوشی‌تان را بهبود ببخشید. بنابراین ویرایش تصویر یکی از مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در عکاسی به حساب می آید.

  • تصاویر جعلی

از زمان ظهور عکس‌ها و برنامه‌های مخصوص به آنها عکس‌های فیک وجود داشتند و حال به لطف هوش مصنوعی این عکس‌های جعلی، واقعی‌تر می‌شوند؛ شبکه‌های مولد تخاصمی یا GANها نوع جدیدی از شبکه عصبی هستند که می‌توانند به سرعت و بر اساس یادگیری ماشین و یک پایگاه داده عظیم از تصاویر، تصاویر جعلی تولید کنند. GAN از دو قسمت تشکیل شده است. بخش اول Generator تصاویر واقعی را بررسی می‌کند تا یاد بگیرد که چگونه عکس‌های فیک تولید کند. تصاویر جعلی تولید شده توسط Generator، به قسمت دوم متمایزکننده (Discriminator) فرستاده می‌شوند تا عکس تقلبی بر اساس میزان واقعی بودن آن ارزیابی شوند. با گذشت زمان، تصاویر جعلی بهتری تولید می‌شود.

شبکه‌های مولد تخاصمی (GAN): این شبکه‌ها جالب‌ترین ایده در ده سال گذشته و در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی در عکاسی هستند. این ایده در سال ۲۰۱۴ توسط Ian Goodfellow  مطرح و به کار افتاد. شبکه‌های مولد تخاصمی بر مبنای Deep Learning می‌توانند به تولید محتواهای تصویری و ویدئویی، ویرایش تصاویر بدون نیاز به برنامه‌ها و بهبود کیفیت آن بپردازند.

آینده هوش مصنوعی در عکاسی

در این مطلب تنها چند نمونه از استفاده هوش مصنوعی در عکاسی را مطالعه کردید؛ تحقیقات در این زمینه به طور مداوم در حال انجام است و هوش مصنوعی سعی می‌کند؛ شکاف بین چشم و آنچه دوربین‌ها ثبت می‌کنند را کم کند و نقش انسانی را به حداقل برساند.

منبع: وب سافت

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.