چگونه دعوا زناشویی را مدیریت کنیم؟

بدون وجود تاریکی، نور معنایی ندارد. همه ما انسان‌ها ممکن است در زندگی زناشویی خود دچار مشکل شده و دعوا کنیم. قسمت‌های تاریک ازدواج مانند دعوا، مشکلات و قهر همانند قسمت‌های روشن آن شیرین هستند؛ به شرطی که در آن زیاده روی نشود. در این مطلب در مورد روش‌های مدیریت دعوا در زوج‌ها حرف می‌زنیم.

دعوای زوج‌ها از نظر علمی

طبق گفته دکتر جان گوتمن مشاور زوجین، ۶۹ درصد از دعواها و درگیری‌ها بین زوج‌ها هرگز حل نمی‌شود؛ به همین دلیل ما بارها و بارها در مورد یک موضوع تکراری با یکدیگر مشاجره می‌کنیم.

دکتر گوتمن با بیش از ۴۰ سال تحقیق و ارتباط با بیش از ۳۰۰۰ زوج متأهل به این نتیجه رسید که این مسائل حل نشده “حلق آویز” زندگی مشترک هستند.

بیشتر زوج‌ها در مورد چه مسائلی دعوا می‌کنند؟

۵ مورد از رایج‌ترین مسائلی که باعث دعوای زن و شوهرها می‌شود؛ شامل چگونگی گذراندن وقت در اوقات فراغت، پول، کارهای خانه، صمیمیت‌های جسمی و روابط خانوادگی گسترده است.

حال برای رفع این مشکلات چه باید کرد؟

ذهنیت خود را باز کنید

به جای اینکه به پیروزی در مبارزه و بحث فکر کنیم به این مسئله بیندیشیم که چگونه می‌توان بهتر دعوا کرد. درواقع در حین دعوا باید احترام همسرتان را نگه دارید. خارج نشدن از چارچوب‌های مشخص در حین دعوا باعث می‌شود که مشکلات بعد از آن کاهش یابد.

از دعوا کردن فرار نکنید

وقتی شما از مسائل و مشکلاتی که شما را ناراحت کرده است؛ حرف نمی‌زنید و آنها را با همسرتان در میان نمی‌گذارید؛ حتی اگر نیت شما از این کار جلوگیری از دعوا باشد؛ در نهایت به رابطه‌تان آسیب وارد می‌شود. مباحث ناراحت کننده در صورتی که پنهان بمانند؛ می‌توانند به یک درام بزرگ تبدیل شوند. زوج‌هایی که در مورد مشکلات خود حرف می زنند و یا دعوا می‌کنند زندگی بهتری نسبت به زوج‌های ناراحتی دارند؛ که مسائل را با هم در میان نمی‌گذارند.

با لحن آرام و کند دعوا کنید

زوج‌هایی که منطقی‌تر هستند با لحن ارام‌تر و منطقی‌تری با یکدیگر حرف می زنند. شروع یک گفت‌وگو با آرامش و احترام به احتمال بیشتر به نتایج خوبی خواهد رسید.

احساسات خود را در دعوا کنترل کنید

هیچ وقت نگذارید احساسات شما کنترل دعوا با همسرتان را در دست بگیرند. بنابراین در حین دعوا کردن آرامش خود را حفظ کنید. قبل از اینکه چیزی بگویید تا ده بشمارید و نفس عمیق بکشید. در صورتی که آرام نشدید از همسرتان بخواهید در مورد این موضوع در یک زمان دیگر صحبت کنید.

برای دعواهای خود قوانین و حد و مرز بگذارید

بهتر است بعد از دعوا با همسرتان و یا قبل از شروع هر گونه مشاجره و دعوایی برای همدیگر حد و مرزهایی تعیین کنید. به طور مثال هیچ یک از طرفین حق ندارد در حین دعوا از کلمات زشت و توهین آمیز استفاده کند.

به حرف‌های همسرتان گوش دهید و تنها به فکر جواب نباشید

سعی کنید به احساسات شریک زندگی خود گوش دهید؛ این حرف‌ها ممکن است در آن لحظه برای شما غیر منطقی باشد اما باعث می‌شود روند دعوا به سمت نتایج مطلوب پیش رود. یک مطالعه جدید دانشگاه بیلور نشان داد که دعوا بین زوجین ارتباط زیادی با قدرت دارد. این مطالعه نشان داد که در یک نزاع، مردم در درجه اول می‌خواهند که شریک زندگی خود از قدرت کنار بکشند. بنابراین به حرف‌ها هم گوش نمی‌کنند و تمام حرف‌های طرف مقابل، چه درست و چه غلط را نمی‌پذیرند.

در دعوا، خودتان را جای همسرتان بگذارید

اگر در حین دعوا و بحث خودتان را جای همسرتان و شرایطی که در آن قرار دارد؛ بگذارید بهتر می‌توانید مشکلات را حل کنید. اگر شریک زندگی شما حسودی می‌کند؛ زیرا شما در اوقات فراغت‌تان با دوستانتان به بیرون رفته‌اید؛ برای چند لحظه خودتان را جای او بگذارید. به او توضیح دهید گذراندن وقت با دوستان‌تان به معنای رد کردن یا اهمیت ندادن به او نیست.

این نکته بسیار اهمیت دارد که تکنیک خلع سلاح یک جانبه به این معنی نیست که شما تسلیم دیدگاه او شده‌اید. این کار نشان می‌دهد شما بیش از اینکه به دنبال کسب امتیاز در دعوا باشید؛ دوست دارید مشکلاتتان را با همسرتان برطرف کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.