خواص یاقوت سرخ در روایات

یاقوت سرخ پادشاه سنگهای قیمتی است، در قدیم این سنگ را سنگ نجیب زادگان و شاهان درباری می نامیدند، زیرا از جمله سنگ های قیمتی ارزشمند با ویژگی ها و خواص خارق‌العاده‌ای است که هم خاصیت درمانی جسمی دارد و همه امراض روحی را درمان می کند. یاقوت سرخ، سنگی سمبلیک بوده است که در آیات متعددی از پیامبران و امامان به خواص و ویژگی های منحصر به فرد آن اشاره ویژه شده است. به روی این سنگ نمی توان قیمت گذاشت، زیرا تاثیر ویژه ای که بر روح می گذارد به هیچ عنوان قابل قیمت گذاری نیست. این سنگ نماد عشق است و پیوندی عمیق با روح و قلب انسانها دارد. همچنین آرامش بخش بوده و انرژی دهنده است و موجب صفای قلب و پاکی و روشنی دل میشود. ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی تاریخچه و پیشینه تاریخی و سنتی این سنگ به آثار و خواصی اشاره کنیم که این سنگ بر روی جسم و روح انسان دارد و آن را از زاویه نگاه پیامبران و ائمه اطهار بازگو نماییم.

پیشینه تاریخی یاقوت سرخ

“یاقوت” نام خود را از کلمه لاتین به معنی قرمز آتشین می گیرد و یکی از چهار سنگ قیمتی جهان به همراه الماس، یاقوت کبود و زمرد است و سومین سنگ قیمتی و با ارزش با رتبه۹ Mohs پس از الماس و سنگ مویزنایت است. برای قرن‌ها است که یاقوت ها را از دل کوه ها استخراج نموده، جمع ‌آوری کرده و معامله می کنند و سرانجام در مشاغل پر درخواستی همچون مد و فشن به عنوان سنگ گل سینه، تزئینات و جواهرات و در طول تاریخ به عنوان تزیین اسلحه های جنگی پادشاهان استفاده می کنند. یاقوت به عنوان سنگ قیمتی اشراف و اشراف زادگان شناخته شده است سنگ یاقوت با رنگ قرمز اناری یا قرمز خون از جمله با ارزش ترین سنگ ها و گران قیمت ترین آنها محسوب می شود. در بعضی از فرهنگ ها از یاقوت برای پیش بینی اتفاقات آینده استفاده می کنند. یاقوت های مشهوری همچون یاقوت کبود و سنگ الماس توسط پادشاهانی همچون vancleef و Argels از دربار الیزابت تیلور ارزشی معادل ۴/۲ میلیون دلار برای هر ۸/۲۴ قیراط در نظر گرفته شد. یاقوت نماد زایش و آفرینش و نماد سنگ ماه ژوئیه است. یاقوت را در گرامیداشت چهلمین سالروز پیوندها و عروسی ها استفاده می کنند، همچنین در سال ۲۰۱۳ از سنگ یاقوت به عنوان نمادی برای سالروز پیدایش سنگ های قیمتی و مهره های آتش زا استفاده شد.

پیشینه تاریخی یاقوت سرخ

خصوصیات و ویژگی های ماورا طبیعی یاقوت

اعتقاد بر این بوده است که یاقوت، نماد عشق ورزی، پرورش، سلامتی، دانش، ثروت و همچنین تقویت کننده همه آن ها است و با بهبود سطح انرژی، تمرکز، وفاداری، خلاقیت، سپاسگزاری و دل رحمی منجر به صفای قلب و روح می گردد. این گونه تصور می شود که سنگ یاقوت جهت حفظ خانه و خانواده و همچنین دارایی و ثروت بوده است. یاقوت تقویت کننده و تحریک کننده چاکرای قلب است و از بدن و همچنین روح انسان در برابر حملات روانی و افکار منفی و آسیب زا محافظت می کند و یک روحیه پربار معنوی را به ارمغان می آورد.

شور و شوق و ذوق زندگی را با یاقوت سرخ تقویت کنید. یاقوت سرخ باعث افزایش انگیزه و تعیین اهداف واقع بینانه می شود، همچنین اعتماد به نفس را تقویت نموده و روحیه شادی، شجاعت و دل پاکی را در درون شما نهادینه می سازد. طبق قانون جذب انرژی، یاقوت سرخ جذب کننده انرژی های مثبت و گرم و دفع کننده زشتی ها و انرژی های شیطانی از مسیر زندگی شماست. به همراه داشتن یاقوت سرخ در نگین انگشتری و یا گردن آویزی زیبا، فرسودگی، بیحالی و پیش فعالی را درمان می کند و برای شما حسی خوشایند از خوشبختی به ارمغان می آورد و یک آرامبخش طبیعی است.

ویژگی های زمین شناسی یاقوت

یاقوت سرخ به همراه یاقوت کبود بخشی از گونه های کروم است. یاقوت سرخ، قرمزی وسرخی اش را از کروم میگیرد. از جمله ذخایر با ارزش و غنی این سنگ در جنوب شرقی آسیا و در میانمار است، البته برای قرن ها منبع این سنگ کشور برمه بوده است. آفریقای شرقی و جنوبی و قسمتی از خاورمیانه، هند، چین، استرالیا، سریلانکا و همچنین پاکستان نیز منابع با ارزشی از این سنگ را در دل خود دارند.

خواص یاقوت سرخ در روایات

خواص یاقوت سرخ از دیدگاه روایات و احادیث

۱- دفع کننده فقر و جذب کننده مال و ثروت
پیامبر اکرم (ص) در کلامی به یکی از اصحاب خود می فرمایند: انگشتر یاقوت در دست کن تا هیچگاه فقیر نشوی. از قول امام رضا (ع) در روایات متعددی نیز نقل شده است که ایشان از قول جدشان حضرت امام صادق (ع) می فرمایند: انگشتری از یاقوت در دست کنید زیرا که یاقوت فقر را رفع نموده و مال و ثروت را به سویتان رهنمون می سازد.

۲- یاقوت و رفع غم و ناراحتی
امام رضا (ع) در روایتی می فرمایند: انگشتر یاقوت در دست کنید تا هیچ گاه ناراحت و غمگین نشوید. یاقوت غم و پریشانی دل را می زداید.

۳- یاقوت نماد شرافت و جلال
در روایتی دیگر آمده است که حضرت علی (ع) چهار انگشتری با نگین های متفاوت در دست داشتند که یکی از آنها یاقوت بود. از ایشان علت انگشتری یاقوت سرخ را پرسیدند ایشان بیان داشتند: یاقوت نماد شرافت و نجابت است و دارنده آن را بزرگی و جلالت می بخشد.

رسول خدا در روایتی خطاب به امام حسین (ع) می فرمایند: فرزندم، انگشتر یاقوت عقیق به دست کن که بسیار مبارک است و هر گاه کسی به یاقوت سرخ نگاه کند نور صورتش زیاد میشود و یک رکعت نماز با آن، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آن است.

به همراه داشتن یاقوت سرخ، کبود، زرد و یا سفید توسط افراد و شخصیت های مهم در جلسات مهم باعث بالا رفتن مقام شخص و شکوه و جایگاه فرد دارنده در میان مومنان دیگر شده و مشکلات در مسیر دستیابی به امورات را برطرف می سازد. بهترین نوع یاقوت، یاقوت سرخ بهرمانی است.

منبع: Gemstone Information

 

تور قشم
در این صفحه امکان ررزو انواع تورهای قشم زمینی و هوایی، تورهای آفری و لحظه آخری در رنج قیمت های مختلف وجود دارد؛ لازم به ذکر است که بگوییم نرخ تمامی تورها توسط کارشناسان لحظه آخر بررسی شده است.

1 نظر
  1. ام کلثوم می گوید

    سلام، اطلاعات خوبی بود، تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.