مدارک مورد نیاز برای ویزای کار در آلمان

اگر شما یک اتباع خارجی هستید که به دنبال ویزای کار در آلمان هستید دشوار است بدانید که از کجا شکار شغلی خود را شروع کنید، با این وجود اگر از مدرک تحصیلی یا مدرک فنی حرفه ای خوبی برخوردار باشید یا تجربه کار داشته باشید و بتوانید حداقل به زبان آلمانی صحبت کنید، شانس خوبی برای یافتن شغل در آلمان خواهید داشت به خصوص در برخی از بخش هایی که با کمبود کارگر مواجه هستند. آلمان دارای بزرگترین اقتصاد اروپا و پنجمین کشور بزرگ در جهان است، بنابراین در آلمان شغل های زیادی برای افراد خارجی با مهارت های ویژه وجود دارد همچنین یافتن مشاغل انگلیسی زبان در آلمان نیز امکان پذیر است، اگرچه در بیشتر موارد نیاز است به مقدار کمی زبان آلمانی نیز مسلط باشید.

بازار کار در آلمان

آلمان یکی از پایین ترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا را دارد و در مارس ۲۰۱۷ به رکورد پایین ۵.۸ درصد رسیده است. یک مطالعه توسط مؤسسه فدرال آلمان درخصوص تحقیقات جمعیت نشان داد که یک سوم مهاجران جدا از اتحادیه اروپا در آلمان در سال ۲۰۱۰/۲۰۱۱ در مدت ۱۲ ماه کار پیدا کردند، اگرچه این وضعیت پس از هجوم پناهندگان به آلمان از سال ۲۰۱۵ به طور قابل توجهی تغییر کرده است، اما با داشتن شرایطی مانند مدرک دانشگاهی یا مدرک حرفه ای (مثل کارآموزی)، تجربه کار و دانش پایه زبان آلمانی شانس بسیار بالاتری برای یافتن شغل در آلمان وجود دارد.

کمبود مشاغل آلمانی

کمبود کارگران ماهر در برخی حرفه ها در آلمان وجود دارد. این شغل ها شامل مهندسین واجد شرایط (مکانیک، خودرو، برق و ساختمان)، متخصصان فناوری اطلاعات، مددکاران بهداشتی و اجتماعی است. افراد حرفه ای دارای مدارک حرفه ای نیز در زمینه های خاصی مورد تقاضا هستند. همچنین با افزایش جمعیت سالمند، کارگران حرفه های مرتبط با سالمندان، بهداشت و پرستاری نیز با کمبود مواجه است.‌ آموزش زبان و مشاغلی مانند هتل داری نیز وجود دارد.

چندین شرکت بزرگ بین المللی در آلمان وجود دارد مانند آدیداس، BMW MAN، زیمنس، فولکس واگن، دایملر و ایون. با این حال رشد مشاغل کوچک و متوسط یک ویژگی اساسی در اقتصاد آلمان است، به طوری که بیش از ۹۰ درصد شرکت های آلمانی که جزو مشاغل متوسط می باشند دو سوم شغل را به خود اختصاص می دهند.

انواع مجوز کار در آلمان

ویزای کار در آلمان و مجوز اقامت

شهروندان اتحادیه اروپا مانند استرالیا، ژاپن، کانادا، نیوزلند، کره جنوبی و آمریکا می توانند بدون ویزا به آلمان بیایند با این حال باید پس از ورود به آلمان درخواست مجوز اقامت و یا کار بدهند. همه افراد دیگر برای کار در آلمان باید ویزا و اقامت آلمان را دریافت کنند. این که آیا شما اجازه اخذ مجوز اقامت را دارید یا خیر به شرایط شما و منطقه مورد نظر بستگی دارد. اخذ مجوز اقامت برای کار در آلمان ممکن است کمی سخت باشد، اما ارزش کار کردن غیرقانونی در آلمان را ندارد.

تفاوت ویزای کار با اجازه کار در آلمان چیست؟

ویزا و مجوز کار یکی از مجوزهای مورد نیاز برای اقامت و کار در آلمان است و شیوه گرفتن این مجوز بستگی به کشور شما دارد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا و EEA، استرالیا، کانادا، ژاپن، جمهوری کره، نیوزلند، سوئیس و ایالات متحده برای کار در آلمان نیاز به مجوز اقامت دارند. این مجوز را می توانید پس از ورود بگیرید، ولی برای ورود دیگر نیازی به پیشنهاد کار ندارید. کسانی که از کشورهای دیگر وارد آلمان می شوند به ویزای کار نیاز دارند و قبل از سفر به آلمان باید این کار را انجام دهند. برای به دست آوردن این مجوز شما در حال حاضر باید یک کار در محل زندگی خود داشته باشید. اگر به ویزای کار احتیاج دارید بعد از ورود به آلمان مجوز اقامت نیز نیاز است. سفارتخانه ها و کنسولگری های آلمان مسئول صدور ویزا و اجازه اقامت هستند.

انواع مجوز کار در آلمان

مجوزهای کاری و ویزاها انواع مختلفی دارند بنابراین باید بدانید که درخواست شما شامل کدام بخش است.

پروانه اشتغال عمومی
مجوزهای اشتغال عمومی در آلمان برای کسانی است که در مشاغلی مشغول به کار هستند که نیازی به مهارت ندارند. این مجوز معمولاً برای یک سال اعطا می شود و تا زمانی قابل تمدید است که وضعیت شما یکسان باقی بماند.

داشتن ویزای شریک زندگی یا بستگان
اگر اقوام مقیم در آلمان دارید و یا همراهی دارید که مجوز کار در آلمان را داشته باشد به شما نیز اجازه کار می دهند.

مجوز تحصیلات تکمیلی دانشگاه
فارغ التحصیلان خارجی که دارای مدرک دانشگاهی معتبر هستند و دارای بودجه کافی هستند می توانند برای جستجوی کار (شش ماه) اجازه اقامت دریافت کنند (در این مدت شما مجاز به کار رسمی نیستید). اگر از دانشگاه آلمان فارغ التحصیل شدید می توانید مجوز اقامت خود را تا ۱۸ ماه تمدید کنید و پس از یافتن کار، می توانید برای مجوز کار اقدام کنید.

ویزای کار در آلمان

اهداف تجاری
اگر می خواهید برای راه اندازی یک تجارت به آلمان بیایید، می توانید برای اهداف تجاری خوداشتغالی درخواست مجوز اقامت بدهید. این مجوز به مدت سه سال اعتبار دارد و در صورت موفقیت در کسب و کار می تواند تمدید شود. شما باید مراحلی را قبل از ارائه برنامه طی کنید. در مرحله اول باید ثابت کنید که این تجارت نیازهای آلمان را برآورده می کند و به اقتصاد آن کمک می کند همچنین نیاز به نشان دادن یک برنامه تجاری مناسب، تجربه مرتبط و شواهد مربوط به بودجه کسب و کار را دارید.

درخواست مجوز کار در آلمان

مسئولیت درخواست ویزا یا مجوز مورد نیاز برای شما بر عهده خودتان است نه کارفرمای شما. اما برخی از کارفرمایان آلمانی ممکن است بتوانند در تضمین موفقیت برنامه شما کمک کنند. به عنوان مثال، اگر شما از کشورهای اتحادیه اروپا و EEA نیستید کارفرما می تواند شواهد و مدارکی را ارائه دهد که نشان دهد شغلی که به شما پیشنهاد شده توسط سایر کارگران آلمانی اتحادیه اروپا و EEA قابل انجام نیست.

اسناد مورد نیاز برای درخواست مجوز شامل موارد زیر است:

  • دو عدد فرم درخواست کاملاً تکمیل شده که باید چاپ و امضا شوند
  • دو عدد عکس گذرنامه ای
  • دارای گذرنامه معتبر
  • تایید سکونت (می تواند شامل گواهینامه رانندگی و… باشد)
  • گواهی بیمه درمانی (که باید از طرف کارفرمای آلمانی شما باشد) اگر این کارت را ندارید به کارت بیمه سلامت اروپا یا بیمه سفر نیاز دارید که باید از زمان ورود به کشور تا زمان شروع اشتغال شما را پوشش دهد.
  • قرارداد کار یا پیشنهاد شغلی (این قسمت باید جزئیات حقوق و توضیحات شغل شما را نشان دهد)
  • مشخصات به روز (که شامل مدارک تحصیلی و تجربه کاری شما می باشد)
  • اثبات صلاحیت کاری (شامل گواهینامه ها و دیپلم های کاری است)
  • نامه تضمین شخصی (باید جزئیات دقیق و مدت اقامت خود، در آلمان را نشان دهد)
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • گواهی پرداخت هزینه ویزا (ویزای طولانی مدت آلمان ۷۵ یورو هزینه دارد)
  • و در پایان اعلام صحت کامل اطلاعات

درخواست مجوز کار در آلمان

زمان لازم برای پردازش درخواست ویزا

به طور معمول، کارهای اداری صدور ویزا بین دو تا ده روز کاری زمان خواهد برد تا سفارتخانه، در مورد درخواست ویزای اقامت کوتاه تصمیم بگیرند. همچنین صدور ویزاهایی که به دارنده اجازه اقامت طولانی تر یا اشتغال سودجویانه را می دهند ممکن است چندین ماه طول بکشد. در طول زمان اوج سفر نیز ممکن است به مدت زمان بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز باشد. بنابراین افراد متقاضی ویزا برای ورود به آلمان می توانند درخواست های خود را در زمان مناسب ارائه دهند.

روش درخواست صدور ویزا

به عنوان یک قاعده متقاضیان باید به همراه همه مدارک لازم، درخواست ویزا را بصورت حضوری در سفارت آلمان واقع در کشور محل سکونت خود ارائه دهند. به منظور جلوگیری از درخواست وقت گیر برای اطلاعات یا مستندات اضافی متقاضیان باید قبل از تاریخ عزیمت خود، به وب سایت سفارتخانه مراجعه کنند تا از روند ویزا و مدارک ارائه شده مطلع شوند. فرم های درخواست ویزا را می توان به صورت رایگان از سفارتخانه (به زبان محلی) دریافت کرد. فرم های ارسالی باید نسخه های اصلی و به زبان مناسب سفارتخانه مورد نظر باشد. سفارتخانه مربوطه با در نظر گرفتن کلیه شرایط موجود در هر مورد خاص تصمیم خود را در مورد درخواست ویزا صادر می کند.

سفارتخانه باید اطمینان حاصل کند که در هر مورد جداگانه موارد زیر رعایت شده است:
– هدف از سفر به آلمان باید قابل قبول و قابل فهم باشد.
– متقاضی باید بتواند هزینه های زندگی و مسافرت خود را از طریق بودجه یا درآمد خود تأمین کند.
– دارنده ویزا باید قبل از انقضای ویزا آماده ترک منطقه شینگن شود.
– بیمه خدمات درمانی مسافرتی با حداقل پوشش ۳۰،۰۰۰ یورو معتبر برای کل منطقه شینگن ارائه شود.
– اگر متقاضی نتواند اثبات کند که بودجه سفر خود را تامین می کند، شخص ثالث می تواند متعهد شود که کلیه هزینه های مرتبط با سفر را مطابق بندهای ۶۶ و ۶۸ قانون اقامت تأمین کند. این تعهد معمولاً در محل اقامت شخصی متعهد، قابل انجام است.
– افرادی که ورود آنها به منطقه شینگن باعث به خطر افتادن امنیت یا نظم عمومی در کشورهای عضو شینگن می شود یا یک یا چند مورد از موارد فوق را برآورده نمی کنند، نمی توانند ویزا بگیرند.
– در صورت رد درخواست ویزا، متقاضی از دلایل اصلی رد آن مطلع شده و هر متقاضی حق دارد نسبت به تصمیم سفارتخانه اقدام به مراجعه قانونی کند.

منابع: A guide to finding jobs in Germany

Getting a work visa or permit for Germany

germany visa requirements

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.