بهترین زمان حجامت برای خانم‌ها

قبل از بیان بهترین زمان حجامت برای خانم‌ها شاید بهتر باشد این مقاله را با معرفی حجامت و تاریخچه آن در تمدن‌های اروپایی شروع کنیم. شاید شما هم تصور می‌کردید حجامت عملی بوده که پیشینه تاریخی آن به ایرانیان باستان تعلق داشته اما به واقع این گونه نیست و این عمل از حدود ۱۰۰۰ سال پیش در طب سنتی چینی استفاده می‌شده و در یونان باستان نیز دیده شده و همچنین در اروپا نیز یک بیشینه طولانی داشته و تا اواخر قرن نوزدهم انجام می‌شده وقدیمی‌ترین بشینه آن به ۲۰۰۰ سال قبل و از زمان تمدن مصر باستان و در این سرزمین بوده است.

حجامت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

به عمل خونریزی یا خون گیری که عبارت است از برداشتن خون بیمار طی یک فرآیند بادکش جهت پیشگیری یا درمان بیماری‌ها حجامت می‌گویند. حجامت در ابتدا توسط آرایشگران و سپس جراحان مصر باستان انجام می‌شده است. حجامت چه توسط پزشک انجام شود و چه از طریق زالو، یک عمل پزشکی مبتنی بر سیستم پزشکی باستانی بوده که اعتقاد دارد خون و سایر مایعات بدن باید در یک تعادل و تناسب مناسب قرار بگیرند، در غیر این صورت بیماری‌‌های متعددی در بدن پدید می‌آید.

عمل حجامت در جوامع اروپایی تا پایان قرن ۱۸ صورت می‌گرفت و پس از آن به جز چند مورد خاص پزشکی منسوخ شد. در طول تاریخ به اثبات رسیده است که به دلیل عدم وجود سایر روش‌های کاهش فشار خون عمل حجامت یا خونریزی در کاهش حجم خون سرخرگی بسیار مفید بوده است. بنابراین در درمان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های خونی و قلبی بسیار کاربردی است. امروزه علم طب سنتی حجامت یک علم کاذب و منسوخ شده به حساب می‌آید اما از تاثیرات بی‌نظیر و شگفت انگیز آن نمی‌توان غافل شد به خصوص آنکه در جوامع اروپایی و در قرون وسطا حجامت به عنوان یک روش درمانی بسیار کاربردی جهت درمان طاعون، آبله، صرع و نقرس به کار میرفته است.

بهترین زمان حجامت

نحوه انجام حجامت

یک متخصص طب سنتی و آشنا به علم طب سنتی و فیزیولوژی و ساختار بدن از یک کاتر یا تیغ برای ایجاد خراش‌های کوچک و سطحی روی نقاط ویژه‌ای از بدن استفاده می‌کند، سپس با خالی نمودن فشار وارد شده بر آن قسمت توسط یک بادکش خون و سایر مواد سنگین بدن را تخلیه نموده و به خارج نمودن سموم از بدن می‌پردازد.

حجامت و درمان انواع بیماری‌ها

به طور کلی حجامت در درمان انواع بیماری‌های خونی، تنفسی و بیماری‌های پوستی کاربرد دارد اما در هر حال لازم است که یک متخصص طب سنتی شرایط بیمار از جمله سن، جنس، سابقه بیماری‌های خاص، زمان و مکان مناسب و شرایط انجام حجامت را در نظر بگیرد.

بهترین زمان حجامت

توصیه‌های لازم  برای حجامت در خانم‌ها

این تصور نادرست بسیار رایج است که در خانم‌ها به دلیل ساختار فیزیولوژیک بدن و عادت ماهانه نیاز به حجامت نیست اما تجربه ثابت نموده که حجامت در خانم‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌های زنانه بسیار موثر است، به طور مثال حجامت منجر به درمان ناباروری، درمان خونریزی‌های شدید در زمان عادت ماهانه، درمان نامنظمی پریودی، لکه بینی، درمان چاقی و کوچک شدن شکم، دردهای پریودی و ناراحتی‌های رحمی بسیار موثر است. علاوه بر این روش موثری در درمان جوش و آکنه صورت و بدن خواهد بود که ناشی از اختلال در سیستم گوارشی و کبدی است، همچنین به رفع چین و چروک پوست و درمان ریزش مو نیز می‌پردازد.

بایدها و نبایدهای حجامت در خانم‌ها

همانطور که گفته شد حجامت در همه افراد البته بسته به نیاز و تحت شرایط خاصی با توجه به موارد گفته شده صورت می‌گیرد. اما خانم‌‌هایی که سابقه بیماری‌های خونی از جمله کم خونی شدید دارند توصیه شده که عمل حجامت را تا درمان کامل کم خونی به تعویق بیندازند. همچنین به خانم‌های باردار نیز توصیه شده که حجامت را قبل از پنج ماهه اول بارداری انجام ندهند و به بعد از آن موکول نمایند. برخلاف تصوراتی که وجود دارد حجامت در دوران بارداری تحت شرایطی که بیان شد نه تنها آسیب رسان نیست بلکه در تقویت هوش و حافظه جنین و افزایش سطح ایمنی مادر و جنین بسیار موثر است.

خانم‌ها در دوران پریودی خود به هیچ عنوان نباید حجامت نمایند زیرا بدن در حالت ضعف و عدم تعادل جسمی و خونی است و با انجام این عمل فرد دچار سردرد شدید، ضعف در بینایی و کم خونی می‌گردد.

به خانم‌هایی که داروهای ضد انعقادی خون مصرف می‌نمایند و یا بیماری‌های قلبی عروقی خاصی دارند نیز توصیه شده که به هیچ عنوان حجامت نکنند.

بهترین زمان حجامت

بهترین زمان حجامت

خانم‌ها بهتر است که در موارد زیر حجامت نکنند:

  • ایام پریودی به دلیل کم خون شدن بدن
  • داشتن بیماری‌های انعقادی خون
  • بارداری زیر ۵ ماه
  • سنین بالای ۶۰ سال

بهترین زمان برای حجامت در خانم‌ها زمانی است که بدن در حالت تعادل خود قرار دارد، بنابراین بهتر است در ایام قاعدگی حجامت صورت نگیرد و بهترین زمان حجامت در نیمه ماه قمری در میانه ماه و روزهای ۱۶ و ۱۷ام هر ماه است، البته بهتر است که حجامت در روزهای گرم سال و یا خیلی سرد سال نیز صورت نگیرد، مثلاً در اواسط تابستان و یا زمستان.

به طور کلی بهتر است حجامت در اردیبهشت ماه و آبان ماه هر سال، به دلیل فشار بیشتر خون در رگ‌ها جهت تازه‌تر شدن خون، تقویت سیستم ایمنی و کاهش حساسیت‌های فصلی در ناحیه تنه و بین دو کتف صورت گیرد.

در زنان با مشکلات قاعدگی و خونریزی های شدید و ناراحتی‌های رحمی بهتر است حجامت در ناحیه قوزک پا صورت بگیرد.

منبع: history of bloodletting

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.