هدف اصلی بوم گردشگری چیست؟

بوم گردشگری صنعت اکوتوریسم یا بوم گردی نوعی از گردشگری است که گردشگران برای دیدار مناطق طبیعی غیر مسکونی و بکر و دست نخورده طبیعت به مناطق خاص و ناشناخته طبیعت سفر می‌کنند و علاوه بر تماشای گیاهان و پرندگان، لذت قدم زدن در دل درختان و جنگل‌های سرسبز و همچنین استفاده از فضای بکر رودخانه‌ها، آبشارهای طبیعی منحصر به فرد و اقامت در اقامتگاه‌های کوچک روستایی به آموزش محیط زیست و احترام به طبیعت در کنار استفاده خردمندانه و صحیح از آن می‌پردازند.

از جمله اصلی‌ترین فعالیت‌های گروه‌های بوم گردی یا بوم گردشگری در ایران سفری مسئولانه و تخصصی به مناطق خاص از نظر پوشش طبیعی گیاهی و جانوری است که در صورت حضور اقشار مختلف مردم در منطقه با آموزش‌های لازم در زمینه طبیعت و نگهداری از آن میزان آسیب به طبیعت را به حداقل می‌رسانند. اکوتوریسم یا صنعت بوم گردی صنعتی ورزشی، نشاط آور، سالم و انسان ساز است که از زمان‌های خیلی دور نیز مورد توجه اجداد ما بوده و ریشه تاریخی دارد. ماجراجویی در دل طبیعت بکر و رویت آثار به جا مانده از ادوار گذشته انسانی و همچنین بازدید از جاذبه‌های طبیعی از جمله ویژگی‌های نهفته این سفر هیجان انگیز است.

بوم گردی گونه مختلفی همچون کوهنوردی، بیابان گردی، غارنوردی، طبیعت درمانی، مردم شناسی، بوم گردشگری یا اکوتوریسم دارد که در آن هدف، آموزش همگانی در کنار لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده طبیعت است.

اهداف اصلی صنعت بوم گردشگری

همانطور که می‌دانید صنعت اکوتوریسم یا بوم گردی علمی است برای جمع آوری اطلاعات در زمینه طبیعت و سپس در اختیار قرار دادن آن به مردم منطقه که هدف آن حفظ منابع طبیعی حفاظت شده و در عین حال نیز در کنار آموزش‌های ارائه شده به مردم، سودمندی از اقتصادهای محلی و پرورش استعدادهای محلی است. مفهوم اکوتوریسم در سال ۱۹۷۰ به عنوان بخشی از فعالیت زیست محیطی شروع به فعالیت نمود و اکنون به بخش قابل‌توجهی از صنعت اکوتوریسم در جهان تبدیل شده است. افرادی که تمایل به سفر دارند می‌توانند در قالب صنعت بوم گردی نه تنها از دیدن منطقه زیبا، بکر و متنوع زیست‌شناختی لذت ببرند بلکه با آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم در زمینه محیط زیست به مردم منطقه و همچنین حمایت از اقتصادهای خفته محلی و بیدار نمودن آنها به اقتصاد صنعت اکوتوریسم کمک کنند.

هدف اصلی بوم گردشگری

حفاظت

صنعت اکوتوریسم فرصتی بی‌نظیر برای گردشگران فراهم می‌کند تا در حفاظت از زیستگاه‌های محلی حفاظت شده و پناهگاه‌های حیوانات وحشی و پارک‌های حیات وحش کمک کنند، علاوه بر این هزینه‌های پرداخت شده توسط گردشگران حوزه بوم گردی جمع آوری شده و برای حفاظت از آن منطقه خاص خرج می‌گردد.

حمایت از اقتصادهای محلی صنعت بوم گردی با هدف حمایت از مهارت‌های خفته مردم منطقه با استفاده از مهارت‌های محلی، صنایع دستی و سوغات‌های منطقه و اقتصاد مردم منطقه در نهایت به اقتصاد صنعت اکوتوریسم کمک می‌کند. به عنوان مثال برپایی آژانس‌های گردشگری، برپایی بازارهای محلی و صنایع دستی، احداث هتل‌ها و رستوران‌ها همه بر رونق گردشگری تاثیر می‌گذارد و با افزایش فرصت‌های شغلی و ایجاد ظرفیت‌های شغلی می‌تواند وسیله و ابزاری مناسب در توانمندسازی جوامع محلی در جهان در مبارزه با فقر و رسیدن به توسعه پایدار باشد.

آموزش و آگاهی اجتماعی و فرهنگی

از جمله دیگر اهداف اصلی صنعت اکوتوریسم می‌تواند افزایش آگاهی گردشگران در مورد منطقه و شرایط اجتماعی و پوشش گیاهی و جانوری و پتانسیل‌های موجود در منطقه و سپس انتقال آگاهی توسط گردشگران این حوزه به مردم منطقه باشد که از جمله اهداف پنهان در صنعت اکوتوریسم است.

هدف اصلی بوم گردشگری

ایجاد فرصت های مالی

اکوتوریسم باید بتواند منابع مالی مستقیمی را برای پروژه‌های حفاظتی محیط زیست از طریق هزینه‌های برپایی تور در منطقه، ورود و خروج گردشگران و ایجاد مالیات سفر یا محل اقامت فراهم کند و فرصت‌های مالی ایجاد شده نه تنها باید در جهت حفظ میراث طبیعی بلکه افزایش جمعیت محلی هزینه شود و بتواند فرصت‌های شغلی ایجاد کند. این فرصت‌های شغلی صرف توسعه زیرساخت‌های توریستی و ایجاد تحولات محلی مثلاً در حوزه حمل و نقل، گسترش سرویس‌های بهداشتی و خدماتی و تامین آب شرب و بهداشت محل گردد.

رسیدگی به حقوق بشر و دموکراسی

طبق معیارهای تعریف شده برای اکوتوریسم و گردشگری باید بتواند در حمایت از حقوق بشر و توانمندی اقتصادی و جنبش‌های دموکراتیک در جوامع محلی تلاش کند و علاوه بر افزایش آگاهی در زمینه مسائل سیاسی کشور میزبان یکی از راه‌های توانمند سازی آنها پشتیبانی از مشاغل محلی و فرصت‌های شغلی محلی در حمایت از مهارت‌های سنتی متنوع و همچنین حمایت از مشاغل خانگی کوچک بانوان و آموزش و آگاهی دادن به آنها در جلوگیری از فروش املاک و دارایی‌ها به افراد غیر بومی، رفع تصرف آن‌ها از اراضی و عدم اجازه دستیابی به زمین‌های کشاورزی و یا تغییر کاربری زمین‌ها توسط سودجویان باشد.

منبع: aims ecotourism

1 نظر
  1. شکوفه می گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون مقاله ای خیلی خوبی دارید اتفاقا من چند روز پیش گیاه سانسوریام رشد نمیکرد و با سایت جوانه بان آشنا شدم خوبی این سایت این بود مشاوره آنلاین داشت و من تونستم به راحتی و بی دردسر از مشاوران جوانه بان مشاوره بگیرم. الانم چند روز بعد مشاوره اون ها حال گیاهان سانسوریام خوب شده به شما هم پیشنهاد میکنم اگه شما هم در مورد بیماری گل و گیاهتون و زمینه نگهداری آن ها پرسشی دارید به سایت جوانه بان مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.