عوارض خوابیدن بر روی دست

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از مدتی خوابیدن بر روی دست‌هایتان با احساس خواب رفتگی، سرخی و گاهاً تورم در دست‌هایتان از خواب بیدار شوید و احساس ناخوشایندی از خواب کنید و با خود عهد ببندید که دیگر به پهلو نخوابید و دست‌هایتان را به زیر سر نگذارید تا دوباره دچار این عارضه نشوید. اما اگر تنها این بی‌حسی زودگذر در دستهایتان است اصلاً جای نگرانی ندارد و به زودی از بین خواهد رفت و تنها به دلیل موقعیت خوابیدن شما و احتمالاً به دلیل فشردگی عصبی تاندون‌هایتان رخ داده است و به سرعت رفع می‌شود. فشردگی عصبی هنگامی اتفاق می‌افتد که چیزی به بازوها و موقعیت و حالت قرارگیری آنها فشار وارد می‌کند اگر دست شما بی‌حس است احتمالاً تنها به دلیل فشرده سازی اعصاب رادیال و یا میانی دستانتان باشد هر یک از این اعصاب که گفته شد از گردن شما شروع می‌شوند و پس از عبور از بازوها به دستانتان می‌رسند.

خوابیدن بر روی دست چه عوارضی دارد؟

درد در گردن

یکی از مهمترین علل ایجاد آسیب و مشکل در ناحیه مفصل گردن شیوه غلط خوابیدن در شب و خواب کج و کوله بر روی دست‌ها می‌باشد. نحوه خوابیدن غلط و همچنین فشار به تاندون‌ها و همچنین ستون فقرات منجر به ایجاد احساس ناراحتی و درد و فشار به گردن و البته کمر می‌شود.

درست است که اغلب متخصصین، فیزیوتراپیست‌ها و همچنین پزشکان قلب و عروق جهت عملکرد صحیح قلب و اندام‌های بدن توصیه به خواب پهلوها می‌کنند اما نحوه خوابیدن و همچنین قرینه بودن اعضای بدن به هنگام خواب و به اصطلاح درست خوابیدن نیز شرط صحیح و سلامت بودن بدن است. قرینه بودن بدن به هنگام خواب حالتی است که شما به پهلوها می‌خوابید در حالی که حتماً بالشتی در میان پاهایتان قرار می‌دهید تا تعادل در بالا و پایین اندامهایتان برقرار باشد بسیار بهتر است که زانوها را تا حدودی به داخل شکم برده و به حالت جنینی بخوابید و دستها را نه در زیر سر و یا بالش بلکه در کنار بدن قرار دهید.

خوابیدن بر روی دست

سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال که در اثر فشار زیاد به اعصاب مدیان در تونل کارپ دست ایجاد می‌شود، یک گذرگاه باریک در جلوی مچ دست است که حس سوزن سوزن شدگی و بی‌حسی در دست‌ها می‌بخشد و شایع‌ترین علامت آن عدم توانایی در بلند کردن اجسام و یا گرفتن اجسام در دست است. علاوه بر این عواملی همچون تایپ کردن مکرر با کامپیوتر، استفاده از ماشین آلات سنگین، گرفتن گوشی‌های سنگین در دست، چاقی و آسیب دیدگی به تاندون دست‌ها هم می‌توانند از جمله موارد ایجاد کننده این بیماری باشند.

اسپوندیلوز گردن

اسپوندیلوز گردن معمولاً در اثر سایش روزمره و پارگی دیسک در گردن و ستون فقرات گردن و با افزایش سن و یا خوابیدن مکرر به یک حالت خاص ایجاد می‌شود که باعث چرخش استخوان و دیسک‌ها در ناحیه گردن می‌گردد و شکستگی دیسک را به دنبال دارد. همه این موارد می‌تواند ستون فقرات در ناحیه گردن را باریک نموده و به ریشه عصبی و یا نخاع فشار وارد کند که باعث بی‌حسی نخاعی و دردهای شدید ابتدایی در گردان گرددو یا باعث حس سوزن سوزن شدگی و بی‌حسی در بازوها و دست‌ها شود. این بیماری همچنین می‌تواند باعث درد در پاها، گردن و سختی عضلات گردنی گردد.

خوابیدن بر روی دست

اختلال در عملکرد خونرسانی به قلب

فشار و گرفتگی ناشی از خوابیدن بر روی دست می‌تواند در طول شبانه روز منجر به گرفتگی ماهیچه، کبودی خون مردگی ناشی از عدم جریان یافتن خون در رگ‌ها و همچنین فشار به قلب و عملکرد خونرسانی آن گردد و تغییر سریع موقعیت خواب به طور معمول برای تسکین علائم کافی خواهد بود.

عدم شکل گیری صحیح و مناسب اندام‌ها

یکی از شایع‌ترین مشکلات ساختاری ایجاد شده در بدو تولد مشکل عدم توازن و قرینگی در اندام‌های بدن است که به سبب نامتقارنی اندام‌های نوزاد و یا خوابیدن‌های نامتعادل و طولانی مدت بر روی یک قسمت از بدن به خصوص خواب بر روی دست‌ها می‌شود. خوابیدن نوزادان تازه به دنیا آمده بر روی دست‌ها علاوه بر عوارضی همچون کاهش قدرت دست‌ها و بازوها و عدم کنترل دست‌ها منجر به نامتقارنی و شکل گیری نادرست فرم شانه و فرورفتگی ماهیچه در بازو و در دست‌ها می‌گردد.

منبع: waking up with numb hands

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.