علت داغ شدن موتور یخچال

داغ شدن موتور یخچال یکی از بزرگترین مشکلاتی است که ممکن است برای شما هم رخ دهد و بسیار هم دردسر ساز است گاهی اوقات تشخیص این مشکل برای شما بسیار دشوار می‌شود و نمی‌توانید دلیل آن را به درستی تشخیص دهید و فقط متوجه متوقف شدن آن خواهید شد. اما اگر علائم و نشانه‌های این مشکل را بدانید در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها می‌توانید قبل از آسیب دیدن کل سیستم مشکل را حل کنید. معمولاً یخچال‌های جدید دچار چنین مشکلاتی نمی‌شوند و بعد از ۴ الی ۵ سال کارکردن مداوم یخچال، احتمال به وجود آمدن مشکل زیاد خواهد شد. در اینجا لیستی از رایج‌ترین عوامل داغ شدن موتور یخچال آورده شده است.

داغ شدن موتور یخچال نشانه چیست؟

۱- متوقف شدن فن کمپرسور یخچال

فن کمپرسور یخچال و فریزر یکی از قسمت‌های ضروری سیستم یخچال است. در واقع فن سیستم یک خنک کننده به حساب می‌آید که برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از قبیل گرمای بیش از حد می‌باشد و اگر فن از کار بیفتد، شما به راحتی آن را حس خواهید کرد زیرا یخچال و فریزر صداهای عجیب و غریبی از خود ایجاد می‌کند. این مشکل، مشکلی نیست که به راحتی بتوانید آن را حل کنید و برای تعمیر آن باید به تکنسین یخچال یا برق مراجعه کنید.

۲- خاموش شدن کمپرسور

اگر کمپرسور یخچال روی حالت خاموش قرار گرفته است و یا اصلا کار نمی‌کند باید رله استارت آن حتماً مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین می‌تواند به معنای اضافه شدن بیش از حد فشار کمپرسور باشد. بنابراین می‌توانید به راحتی آن را با یک آمپرمتر بررسی کنید و یا مجددا با تکنسین مربوطه تماس بگیرید. گاهی اوقات هم هزینه چندانی به دنبال نخواهد داشت زیرا ممکن است مشکل فقط یک رله کثیف باشد که با تعویض آن کاملاً برطرف شود.

علت داغ شدن موتور یخچال

۳- خنک نبودن یخچال فریزر

یکی از بهترین نشانه‌های داغ شدن موتور یخچال این است که یخچال به اندازه کافی خنک نیست و یا اینکه برخی مناطق یخچال نسبت به گذشته سردتر است و شما در این صورت باید موتور کمپرسور را تست کنید. تست آن در شناسایی مشکل بوجود آمده به شما کمک خواهد کرد؛ کار سختی نیست، فقط باید به راحتی به قسمت پشتی یخچال دسترسی داشته باشید (اگر یخچال سرمای خود را حفظ نمی‌کند باید بدانید که ممکن است چهار یا پنج مشکل مختلف وجود داشته باشد و لزوما مربوط به کمپرسور نیست).

۴- کمپرسور پر سر و صدا

این یک مشکل نسبتاً متداول است، کمپرسور معمولاً در اکثر یخچال‌های مدرن خاموش است. بنابراین وجود سرو صدا نشانه‌های خوبی نیست بنابراین شما باید ابتدا بررسی کنید که صداها دقیقاً از کدام قسمت یخچال می‌باشد. اگر از کمپرسور باشد یقیناً شما به درسر بزرگی افتاده‌اید و باید سریعاً آن را تعویض کنید ( به خاطر داشته باشید که کمپرسور وسیله‌ای است که فشار داخل یخچال را تحمل و کنترل می‌کند، بنابراین سر و صدای زیاد نشانه خرابی آن می‌باشد).

۵- گرمای بیش از حد در کمپرسور

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مربوط به کمپرسور گرمای بیش از حد آن می‌باشد. بسیاری از کمپرسورهای برودتی به دلیل گرم شدن بیش از حد خراب شده و در کارکرد یخچال و فریزر مشکل ایجاد می‌کنند. دو دلیل عمده وجود دارد که گرمای بیش از حد موجب چنین تاثیرات مخربی بر روی کمپرسورها خواهد شد:
– از دست رفتن خاصیت چرب بودن در روغن‌های خنک کننده
– تجزیه شیمیایی گازهای خنک کننده و یا روغن‌ها (که به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد)

علت داغ شدن موتور یخچال

خرابی روغن در سیستم تبرید اثرات جانبی منفی زیادی به همراه دارد. لجن و ذرات جامد می‌توانند صفحه ورودی روغن را در کمپرسور یا معابر روغن کاری در میل لنگ مسدود کنند. از بین رفتن روغن کاری به سرعت می‌تواند منجر به خرابی‌های بزرگ شود. رسوب روغن همچنین می‌تواند سطوح داخلی سیستم تبرید، به خصوص دیواره‌های داخلی شیرآلات لوله کشی، کمپرسور و کنترل، وصل کردن شیرهای انبساط ترموستاتیک (TEVs) و سایر شیرهای کنترل را در معرض خطر قرار دهد. همه این مشکلات می‌تواند نتیجه یک کندانسور کثیف باشد که در نهایت، تراکم دمایی بالاتری حاصل می‌شود.

چهار دلیل تخلیه دمای بیش از حد

قبل از اینکه تکنسین‌ها بتوانند مشکل را برطرف کنند، باید بدانند که در درجه اول، دلیل تخلیه دمای بیش از حد چیست؟
چهار علت اصلی و متداول تخلیه دما ذکر شده است:
گرمای بیش از حد مکش
کاهش ظرفیت کندانسور
کاهش فشار مکش
مشخصات دستگاه سرد کننده

گرمای بیش از حد کمپرسور جدی‌ترین مشکل سیستم یخچال است.

در بسیاری از موارد مشکلات سیستم و خرابی کمپرسور مستقیماً با تخلیه درجه حرارت مرتبط است. کندانسورها باید به طور مرتب تمیز شوند تا عملکرد آنها در ظرفیت مورد نظر حفظ شود. کمپرسورها نباید مجاز به کار در زیر فشارهای مکش پیشنهادی باشند، زیرا این امر منجر به تخلیه دمای بالاتری می‌شود.

منابع: common refrigerator compressor problems

compressor overheating

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.