درمان جای جوش با لیزر

حقایقی بزرگ درباره درمان جای زخم و جای جوش با لیزر وجود دارد. درمان جای جوش به وسیله لیزر یک درمان بسیارایده‌آل و کاربردی در رفع انواع زخم‌ها، چین و چروک‌ها، لک‌های ناشی از افزایش سن، انواع زگیل‌ها و کلوئیدها است. در این روش از نور درمانی متمرکزی برای از بین بردن لایه بیرونی و سطحی پوست یا تحریک تولید سلول‌های جدید پوست به جای سلول‌های آسیب‌دیده پوستی استفاده می‌شود اما از بین برنده زخم‌های عمیق پوستی نبوده و جای زخم را به طور کامل برطرف نمی‌کند. این روش جوان سازی به بیحسی موضعی برای از بین بردن جای زخم‌ها، لکه‌ها و بی‌حسی پوست احتیاج دارد. یک درمان زیبایی سرپایی است و باید تنها توسط متخصص پوست انجام شود. عوارض خفیف این روش شامل: درد، تورم، قرمزی و جوش‌های آبکی موقتی است که معمولاً طی چند روز پس از ظاهر شدن از بین می‌روند.

سهولت لیزر درمانی در درمان جای جوش و اسکار

از فواید دیگر لیزر برای درمان جای جوش و زخم‌های ناشی از آن می‌توان به راحت بودن انجام این روش بدون ایجاد عوارض جدید در پوست اشاره کرد که ۳ تا ۱۰ روز پس از ایجاد عوارض در پوست، بهبود می‌یابد.

قیمت مناسب لیزر در درمان جای جوش

یکی دیگر از مزیت‌های این روش انجام لیزر تراپی، تنها در چند جلسه چند دقیقه‌ای و کوتاه با قیمتی مناسب و کیفیتی درخور توجه است که هزینه تقریبا معادل ۳.۴۰۰ تا ۲۰۰ دلار دارد که درکشورهای آمریکایی و اروپایی به دلیل ازدیاد مراکز خدمات رسانی لیزر، این مقدار متفاوت است. هزینه عمل بسته به سایز، اندازه، حجم، مقدار اسکارها و میزان درمان لیزرتراپی متفاوت خواهد بود.

درمان جای جوش با لیزر

درمان جای جوش با لیزر

با استفاده از پرتوهای نوری متمرکز لیزر که در درمان اسکار، جای جوش و جای زخم ناشی از هر نوع آسیب دیدگی استفاده می‌شود می‌توان رشد انواع تومورها و غده‌های خوش خیم دیگر را متوقف نمود و آنها را درمان کرد، همچنین بینایی را بهبود بخشید، ریزش مو را متوقف کرد و درد را درمان نمود. لیزر درمانی همچنین می‌تواند ظاهر زخم‌ها و آسیب دیدگی‌های پوستی را نیز بهبود بخشد.

لیزرتراپی برای جای زخم‌ها یک روش بی‌عارضه و کم خطر است و پزشک برای از بین بردن اسکارها و سلول‌های آسیب دیده پوستی بارها و بارها لیزر را روی پوستتان حرکت می‌دهد. از لیزر درمانی برای درمان جای زخم، علائم سوختگی، جای جوش و لک‌های تیره و لک‌های ناشی از افزایش سن و پرفشاری خون و لک بارداری استفاده می‌شود. از آنجا که این روش شامل پرتوهایی از نور و گرما است ممکن است پزشکتان به دلیل ایجاد حساسیت به نور این روش را به شما توصیه نکند زیرا مصرف برخی از داروهای خاص نیز می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود و به همین دلیل لازم است که قبل از اقدام به لیزر درمانی با پزشک متخصص خود مشورت نمایید تا مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای این کارهستید یا خیر.

بنابراین در صورت مصرف انواع داروهای رقیق کننده خون به دلیل احتمال خطر خونریزی از انجام لیزرتراپی اجتناب نمایید و در صورت وجود آکنه فعال، زخم‌های پوستی و داشتن پوست تیره، پزشک از انجام لیزر درمانی خودداری می‌کند زیرا نتایج به دست آمده از انجام لیزر در این شرایط ناامیدکننده بوده است.

بهترین سن برای لیزر جای جوش

لیزر تراپی در رفع جای زخم، یک عمل زیبایی است

از آنجا که درمان با لیزر برای زخم‌ها از جمله روش‌های زیبایی انتخابی است، بنابراین ممکن است بیمه شما هزینه را پوشش نداده و یا در برخی موارد نیز هزینه درمان به اندازه زخم، تعداد زخم‌ها و مقدار درمان لیزرِ مورد نیاز بستگی داشته باشد و شما نیز برای کسب نتیجه بهتر ممکن است به بیش از یک جلسه لیزر تراپی نیاز داشته باشید و از آنجا که هزینه درمان لیزر متفاوت است برای پر هزینه نبودن این روش و صرف وقت کمتر، لازم است که قبل از انجام عمل لیزرتراپی با بیش از یک پزشک مشورت کنید. برخی از دفاتر پزشکی علاوه بر آنچه که برای روال لیزرتراپی پرداخت می‌کنید یک هزینه مشاوره نیز دریافت می‌کنند.

لیزر تراپی به هیچ گونه دوره نقاهتی نیاز ندارد، بنابراین پس از درمان نگران زمان گیر بودن و وقت گذاشتن برای دوران بهبودی نباشید، احتمالا شما بتوانید روز بعد یا طی چند روز پس از درمان به کار خود ادامه دهید.

نحوه تاثیر لیزر تراپی بر روی زخم‌ها

درمان جوش با لیزر باعث از بین رفتن کامل زخم‌ها و جای زخم آن نمی‌شود، در عوض این روش به گونه‌ای طراحی شده است که جای زخم‌ها را محو و کمرنگ نموده و در برخی موارد به دلیل هم رنگی با پوست جای زخم ناپدید می‌شود. بلافاصله پس از آسیب دیدگی، پوست روند ترمیم زخم را آغاز می‌کند و پس از مدت‌ها سرانجام جای زخم خود به خود از بین می‌رود. با این حال بسته به عمق آسیب ممکن است جای زخم اندکی باقی بماند که در نهایت با روش لیزر درمانی و یا روش‌های درمانی دارویی دیگر رفع می‌شود. لیزرها از هر نوعی که باشند اساساً برای بهبود اسکار و جای زخم ظاهری پوست، بهبود تُن پوست و هماهنگی رنگی پوست و زخم‌ها استفاده می‌شوند و پوست را صاف می‌کنند. از این نوع لیزرها نیز با هدف قرار دادن رگ‌های خونی در بافت اسکار و کاهش قرمزی استفاده می‌شود. لیزرها نمی‌توانند به عمق پوست نفوذ کنند و تنها در سطح آن عمل کرده و سلول‌های مرده پوست را تحریک به بازسازی و تولید سلول‌های جدید می‌کنند.

هزینه درمان جای جوش با لیزر

انواع روش‌های درمانی لیزر تراپی برای زخم‌ها

در طول جلسات مشاوره، پزشک متخصص بهترین روش برای بهبود جای زخم را انتخاب می‌کند و روش‌ها شامل موارد زیر است:

لیزر فرسایشی یا لیزر روکشی

این روش درمانی باعث بهبود ظاهر زخم‌ها، زگیل‌ها و چین و چروک‌ها می‌شود. لیزر فرسایشی، لایه بیرونی پوست را از بین برده و سلول‌های پوستی را (که درسطح پوست آسیب دیده‌اند) از بین می‌برد و با سلول‌های جدید جایگزین می‌کند. پزشک ممکن است از لیزر co2، لیزر دی اکسید کربن- برای زخم‌های عمیق‌تر، یا لیزر اربیوم برای زخم‌های سطحی‌تر استفاده کند.

لیزر فرسایشی فرکشنال

این نوع لیزر برای ازبین بردن سلول‌های رنگی تیره پوست، به لایه‌های عمیق‌تر از سطح پوست نفوذ می‌کند. این روش همچنین تولید کلاژن و بازسازی سلول‌های آسیب دیده پوست را تحریک نموده و تقویت می‌کند و باعث می‌شود جای زخم‌ها محو شده و کمتر مورد توجه قرار گیرند.

لیزر غیر فرسایشی

لیزرهای حرارتی مادون قرمز به لایه داخلی پوست نفوذ می‌کنند. این روش همچنین تولید کلاژن و نوسازی سلول‌ها را به جای سلول‌های آسیب دیده پوست انجام می‌دهد. درمان جای زخم به وسیله لیزر یک روش سرپایی است، اگرچه طول مراحل با روش اول متفاوت است و در طول درمان ممکن است درد خفیفی را احساس کنید، به همین دلیل پزشکتان برای بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند تا احساس درد نکنید. همچنین اگر شما بخواهید یک اسکار بزرگتر را درمان کنید باید مقدار بی‌حسی بیشتری دریافت کنید و تنها از لیزر غیر فرسایشی استفاده کنید.

عوارض لیزر جای جوش

آیا لیزر خطرات یا عوارض جانبی دارد؟ چه خطراتی؟

از آنجا که دراین روش، از نور و گرما برای درمان زخم و سلول‌های آسیب‌دیده پوستی استفاده می‌شود، ممکن است عوارض جانبی از قبیل زخم، تورم خارجی، سرخی، خونریزی و درد مشاهده شود. عوارض خفیف باید طی چند روز بهبود یابند و درصورت بروز علائم عفونت مانند: افزایش قرمزی یا درد شدید به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی در پوست صورت گیرد. علائم دیگر عفونت پوستی شامل ایجاد آبسه یا دانه‌های چرکی در نزدیکی محل لیزر است.

آنچه که پس از عمل لیزرتراپی باید درباره جای زخم‌ها انتظار داشت

زمان نقاهت و بهبودی اگرچه در افراد متفاوت خواهد بود اما اصولاً پس از ۳ تا ۱۰ روز پوست بازسازی می‌شود و بهبودی کامل پیدا می‌کند. پزشک شما بلافاصله پس از درمان با لیزر، دستورالعمل‌های مراقبتی را ارائه می‌دهد که شامل موارد زیر است:
۱- پس از لیزرتراپی ۴ تا ۶ هفته از قرارگیری در معرض تابش مستقیم نورخورشید خودداری شود.
۲- برای کاهش تورم پک یخ سرد را بر روی پوست صورت قرار دهید.
۳- د رطول روز با یک پاک کننده غیرصابونی، صورت خود را شسته و مقداری مرطوب کننده و آبرسان مناسب پوست را به صورتتان بمالید.
۴- برای انجام عمل لیزر ممکن است لازم باشد که تا چند روز مجبور باشید آرایش نکنید.

درمان جای زخم و اسکار با لیزر یک دوره طولانی می‌طلبد و گاه نیز ممکن است به دلیل شدت و عمق اسکارها نتایج صد درصدی و دائمی نباشند و در آینده به درمان‌های طولانی‌تر و مکرر دیگری احتیاج پیدا کنید.

نتایج لیزرتراپی همیشه سریعاً ظاهر نمی‌شوند و در افراد مختلف، متفاوت است. ممکن است هفته‌ها یا ماه ه‌ها طول بکشد تا متوجه تفاوت پوست قبل از بازسازی و بعد از آن شوید.

منبع: laser treatment for scars

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.