کفش مناسب برای مبتلایان به کمردرد

اکثر افراد حداقل یک بار در طول عمر خود کمردرد را تجربه کرده‌اند و نیمی از کارگرها هرساله کمردرد را تجربه می‌کنند، به نظر بعضی از افراد هیچ ارتباطی میان نوع کفش و ابتلا به کمردرد وجود ندارد، اما این را باید گفت که چنین تصوری کاملا اشتباه است و نوع کفش می‌تواند در ایجاد کمردرد دخیل باشد و باعث خستگی و استرس شود. هرچند فاصله بین کف پا تا کمر بسیار زیاد به نظر می‌رسد، اما این دو عضو ارتباط نزدیکی با هم دارند و مشکلات کف پا می‌تواند به کمر درد دامن بزند. اما سوالی که ممکن است برای شما هم پیش بیایید این است که چه کفش‌هایی برای کمر درد مناسب است؟ آیا کفشی وجود دارد که از پوشیدن آن خودداری کنید یا کفشی وجود دارد که بتواند به کاهش کمردرد کمک کند؟ جواب هر دو سوال مثبت است. کفش‌های نامناسب یا پاشنه بلند راه رفتن را تغییر می‌دهند و می‌توانند بر کمر و مفاصل اثر سوء بگذارند. پوشیدن کفش‌هایی که برای سلامتی کمر مناسب نیستند، باعث سفت شدن و کار بیش از حد عضله کمر می‌شوند و منجر به وضعیت بد بدن می‌شوند. کفش نامناسب حتی می‌تواند باعث فشرده شدن دیسک و درد زانو شود و با گذشت زمان آرتروز را تشدید کند. پوشیدن کفش پاشنه بلند اجازه نمی‌دهد که پا عملکرد صحیحی داشته باشد و وزن بدن را رو به جلو به سمت برجستگی کف پا جابه جا می‌کند، در نتیجه فشار بیشتری به استخوان‌ها و مفصل‌ها وارد می‌شود. کفش پاشنه بلند دامنه حرکتی پا را محدود می‌کند و به بیماری‌های مفصلی استخوان‌های پا مانند انحراف انگشت شست، ناخن شست درون روییده و بدشکلی انگشت چکشی دامن می‌زند. این بدان معنی است که داشتن کفش مناسب برای جلوگیری از کمردرد بسیار مهم است.

کفش مناسب و نامناسب برای کمردرد

اگرچه پوشیدن کفش مناسب برای همه حیاتی است، اما به خصوص برای کسانی که از کمردرد رنج می‌برند بسیار مهم است. به هر حال، اگر بتوانید قبل از بروز کمردرد کاری برای جلوگیری از آن انجام دهید، بسیار بهتر است.

کفش مناسب برای مبتلایان به کمردرد

کفشی که برای کمردرد مضر است

بعضی از کفش‌ها برای سلامت پا و کمر مضر هستند و میتوانند در افرادی که شرایط نامناسبی دارند، درد بیشتری ایجاد کنند. کفش‌هایی که باید از آن دوری کنید عبارتند از:

کفش‌های فاقد قوس

در انتخاب نوع کفش، مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کفش شما باید متناسب با نوع پای شما و شکل پای شما باشد. اولین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، قوس کف پایی است. کفش خریداری‌ شده باید طوری طراحی‌شده باشد که متناسب با قوس طبیعی پای شما باشد. وقتی‌ کفش شما از قوس مناسبی برخوردار نیست و نحوه راه رفتن شما مناسب نیست، کمر شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد و درنتیجه در کمر خود احساس فشار خواهید کرد. از جمله کفش‌هایی که فاقد قوس هستند میتوان به صندل، کفش باله و بسیاری از کفش‌ها مانند کفش مردانه اشاره کرد.

کفش پاشنه بلند

شاید برخی زنان نتوانند از پوشیدن کفش پاشنه بلند در مهمانی و تعطیلات چشم پوشی کنند. پاشنه پا از بسیاری جهات برای بدن مضر است، زیرا نحوه خم شدن پاها و مچ پا را تغییر می‌دهد. بدن شما هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند به دلیل زاویه غیر طبیعی پا، تلاش می‌کند تعادل پا را حفظ کند و این کار را با حرکت غیر طبیعی ستون فقرات انجام می‌دهد. وقتی ستون فقرات به طور غیر عادی حرکت می‌کند، عضلات کمر را تحت فشار قرار می‌دهد و منجر به درد می‌شود.

کفش مناسب برای مبتلایان به کمردرد

کفش دویدن

کفش مخصوص دویدن ممکن است از بهترین کفش‌ها برای کمردرد باشد. این بدان دلیل است که کفش‌های دویدن برای کمک به شوکی طراحی شده‌اند که هنگام راه رفتن یا دویدن به پاهای ما وارد می‌شود. این کفش‌ها برای افرادی که کمردرد را تجربه می‌کنند بسیار عالی است، زیرا اغلب دارای بالشتک هستند و از پشتیبانی قوس کافی برخوردار هستند. علاوه بر این کفش‌های مخصوص دویدن نیز به طور معمول از مچ پاهایتات پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند به شما در حفظ وضعیت صحیح بدن کمک کنند.

کفش زیره بلند

کفش‌های زیره بلند زیره خشکی دارند که حرکت طبیعی راه رفتن را مختل می‌کنند. در حین راه رفتن با این کفش‌ها پا سعی می‌کند تا خم شود اما زیره‌ها اجازه نمی‌دهند. اگر پاشنه کفش خیلی بالاتر از سطح انگشتان پا باشد، به استخوان کف پا فشار می‌آورد.

کفش ارگونومیک

کفش‌های ارگونومیک به طور خاص با حمایت از قوس پا طراحی شده‌اند، که کلید جلوگیری از کمردرد است. آنها فشاری را که هنگام راه رفتن به پاشنه وارد می‌کنید کاهش می‌دهند و شوک وارده به پاها و پاهایتان را کم می‌کنند و به شما در جلوگیری از کمردرد کمک می‌کنند.

کفش مناسب برای مبتلایان به کمردرد

کفش ارتوتیک

به طور کلی ارتوتیک‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به پا و کمر و همچنین جلوگیری از پیشروی و یا تشدید این مشکلات استفاده می‌شوند. این کفش‌ها بهترین کفش برای افراد مبتلا به کمردرد هستند، زیرا به تناسب نیازهای منحصر به فرد شما برای بدن ساخته می‌شوند. این کفش‌ها برای رفع هرگونه مشکل در وضعیت قرارگیری پا ایجاد شده‌اند تا فشار اضافی وارد شده به مفاصل، ستون فقرات یا عضلات را کاهش دهند. فقط یک پزشک می‌تواند این کفش‌ها را برای شما تجویز کند‌، زیرا آنها یک وسیله پزشکی محسوب می‌شوند. آنها پس از معاینه دقیق و فرآیند تصویربرداری از پاها ساخته می‌شوند. در حالی که برخی از فروشگاه‌های آنلاین این کفش‌ها را ارائه می‌دهند، اما شما باید هنگام سفارش کفش‌های ارتوتیک به یک متخصص مراجعه کنید. کفش‌های ارتوتیک که بدون مشورت پزشک ساخته می‌شوند می‌توانند ضرر بیشتری داشته باشند.

چگونه یک متخصص عمل جراحی می‌تواند به کمردرد کمک کند؟

حتی اگر درد در پشت بدن باشد به احتمال زیاد یک دلیل اصلی وجود دارد. طناب نخاعی تحت تاثیر سایر مناطق بدن قرار می‌گیرد، مانند نحوه راه رفتن، چگونگی قرار دادن وزن روی پاها، پاها و مفاصل و مدت زمانی که روی پاهای خود می‌گذرانیم. ارزیابی کایروپراکتیک و دوره درمان می‌تواند به رفع و تسکین این درد کمک کند.

مراقبت‌های کایروپراکتیک برای مشکلات مفصلی

مشکلات مفصلی مانند مچ پا، زانو یا پهلو می‌تواند منجر به کمردرد شود. مچ پا و زانوها گاهی در اثر راه رفتن یا دویدن آسیب دیده و تاندون‌ها و رباط‌ها دچار ضربه و آسیب می‌شوند. یک متخصص عمل جراحی می‌تواند به ارزیابی این مشکل کمک کند و در کاهش کمردرد شما نقش داشته باشد. یک متخصص کایروپراکتیو قادر است بهترین و مناسب ترین کفش را بر اساس شرایط و کمردرد شما پیشنهاد دهد. اگر کمردردی دارید که ناشی از پوشیدن کفش نادرست یا وضعیت قرارگیری پا یا مفاصل است، یک متخصص عمل جراحی قادر به درمان درد است.

منبع: The right shoes for people with low back pain

1 نظر
  1. نگار می گوید

    حداقل پاشنه کفش تخت چقدر باید باشد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.