توکن سوزی ارز دیجیتال چرا انجام می‌شود؟

سوزاندن توکن یا توکن سوزی ارز دیجیتال اصطلاحی است که احتمالا در رابطه با رمز ارزهایی مثل بایننس شنیده‌اید. اما توکن برن چرا انجام می‌شود؟

همانطور که در هر جامعه، تعداد مشخصی اسکناس مربوط به ارز رایج آن بعد از چاپ در گردش است، در شبکه ارزهای دیجیتال نیز مقدار عرضه کنترل می‌شود. یکی از راهکارها به منظور کنترل آن، سوزاندن توکن یا کوین است. ابتدا بد نیست تفاوت بین Token و Coin را بدانید. در مقاله توکن سوزی ارز دیجیتال، ابتدا به بررسی تفاوت این دو پرداخته و سپس به بررسی مفهوم و کاربرد سوزاندن کوین یا توکن ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

توکن سوزی به رشد کمک می‌کند، اما معجزه نخواهد کرد

بررسی‌های وب سایت  certik به طرح یک نمودار دقیق منتهی شد که نحوه عملکرد مکانیزم توکن سوزی شیبا اینو را نشان می‌دهد. ممیزی صرافی غیر متمرکز شیبا سواپ و همچنین نمودار، هیچ کدام اشاره‌ای به یک برنامه توکن سوزی منظم ندارند. البته، این به معنی دروغ بودن ادعای سوزاندن توکن‌ها نیست و این اتفاق واقعا رخ داده است. بر اساس برنامه جدید صرافی ShibaSwap، جفت‌های معاملات جدید یا استخرهای (نقدینگی) جدید به منظور اضافه شدن به این پلتفرم باید ۲۵ هزار توکن SHIB و همچنین توکن LEASH را بسوزانند. همچنین استخر ETH-RYO سیستمی ایجاد کرده تا ۱ درصد کارمزد دریافتی از تمام تراکنش‌ها سوزانده شود. اقداماتی از این دست شیبا اینو را به سمت یک دلاری شدن هل می‌دهند، اما همچنان به این عدد نخواهند رساند!

دلیل توکن یا کوین برن (Burn) چیست؟

نتیجه این روال، فراهم شدن ارزش افزوده برای سرتاسر شبکه است، چرا که روند کاهش، پایدار، قطعی و غیر قابل جبران است. رویکردهای زیر، ارزش افزوده ایجاد شده به واسطه سوزاندن توکن یا کوین را نشان می‌دهند.

مکانیزم اجماع کارآمدتر

به خصوص رمز ارزهای مبتنی بر روند اثبات سوزاندن (PoB –> Proof Of Burn)، این رویکرد را اتخاذ می‌کنند. PoB یک رویکرد منحصربه‌فرد به منظور رسیدن به توافق و اجماع در یک شبکه توزیع شده است. در اینجا ماینرها و کاربران شبکه می‌بایست بخشی از موجودی کنونی را از بین ببرند.

افزایش ارزش ارز دیجیتال با سوزاندن توکن یا کوین

در نظر داشته باشید رمز ارزها، از اصول اقتصاد بازار تبعیت کرده و قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کنند. کمیاب شدن یک منبع، یک مفهوم اقتصادی مرکزی به منظور تعیین قیمت یک دارایی مشخص است. ماهیت ضد تورمی آن‌ها، ارزهای دیجیتال را مخصوصا در مقایسه با انواع ارز فیات توصیف می‌کند. بنابر این، برای بیشتر کریپتوکارنسی‌ها، یک مقدار به عنوان حداکثر تعیین شده و نمی‌توان از آن فراتر رفت.

به عنوان مثال بیت کوین را در نظر بگیرید که قرار است در نهایت، فقط ۲۱ میلیون سکه BTC در شبکه آن عرضه شود. در اینجا نیازی به سوزاندن کوین نیست؛ افزایش تقاضا برای خرید بیت کوین با در نظر گرفتن محدود بودن عرضه، به طور طبیعی سبب افزایش قیمت خواهد شد. نباید اهمیت سکه‌های Bitcoin از بین رفته یا گیر افتاده در والت‌های با کلیدهای خصوصی فراموش شده در بالا رفتن قیمت را دست کم گرفت، چرا که به کمیاب‌تر شدن دارایی مورد نظر دامن می‌زنند.

سوزاندن توکن اثری مشابه را در شبکه بلاک چین رمز ارزهای فاقد حداکثر مقدار عرضه مشخص تقویت کرده و کاهش مقدار ارز در گردش را تضمین می‌کند. در نتیجه، این یک روش موثر برای بهبود یا تثبیت ارزش کل تمام ارزها است.

محافظت در برابر اسپم

یکی دیگر از مزیت‌های سوزاندن توکن یا کوین در یک شبکه کریپتوکارنسی، ایجاد محافظتی طبیعی در برابر حملات DDoS و تراکنش‌های اسپم است. به طور طبیعی، کاربران یک شبکه به منظور انجام تراکنش‌های خود، کارمزدی مشخص پرداخت می‌کنند. همچنین در پلتفرم اتریوم، اجرای یک قرارداد هوشمند به یک کارمزد گس نیاز دارد. از بین بردن Tokenها یا Coinهای در گردش داخل یک شبکه، رویکرد مشابهی را دنبال می‌کند.

در برخی پروژه‌ها به جای پرداخت کارمزدها به ماینرها، روالی خودکار به منظور از بین بردن ارزهای دیجیتال نتورک پیاده‌سازی می‌شود. در نتیجه، درصد کمی از تراکنش به طور خودکار نابود خواهد شد. به عنوان بهترین مثال باید به ریپل اشاره کنیم که چنین مدلی در شبکه‌اش اجرا شده است؛ حداقل کمیسیون معاملات داخلی را در شبکه Ripple پرداخت خواهید کرد؛ ۰.۰۰۰۰۱ دلار رقمی واقعا قابل چشم‌پوشی و نزدیک به صفر است! دلیل صفر نکردن کارمزد، جلوگیری از حملات سایبری از نوع DDoS محسوب می‌شود.

تعهد طولانی مدت نسبت به پروژه

در نهایت، سرمایه گذاران می‌توانند چنین عملکردی را به عنوان یک سیگنال مثبت از طرف توسعه‌دهندگان تفسیر کنند. همه پروژه‌ها سعی در ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای سرمایه گذاران و کاربران دارند. به وسیله سوزاندن کوین و توکن در یک شبکه به شکلی پایدار، بسیاری از مشکلات را می‌توان در کنار بالا بردن ارزش، حل کرد. تعدادی از پروژه‌ها، قسمتی از دارایی‌های در گردش را با هدف خارج کردن پایدار آن‌ها از بازار خریداری می‌کنند. آن‌ها در نتیجه، ارزش تولید شده را افزایش خواهند داد.

یک مثال عملی از سوزاندن کوین و توکن کریپتوکارنسی؛ بایننس کوین

بایننس بزرگترین صرافی رمز ارزی دنیا است. یکی از دلایل محبوبیت بسیار بالای‌ آن، داشتن کارمزدهای پایین است، به طوری که از هر ترید، تنها ۰.۱ درصد کسر می‌کند. در صورتی که برای مبادله ارزش از BNB، ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم استفاده کنید، پنجاه درصد تخفیف کارمزد شامل حالتان خواهد شد.

در نظر داشته باشید بخش اول توضیحات زیر، مربوط به روش سوزاندن توکن بایننس کوین در زمان سوار بودن آن روی پلتفرم اتریوم است. اکنون BNB به زنجیره بایننس منتقل شده و روال سوزاندن کوین متفاوتی دارد. با این حال، توضیحات مربوط به قسمت اول، درباره تمام توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 با پشتیبانی از فرآیند برنینگ (Burning) صدق می‌کند.

زمانی که بایننس کوین هنوز بخشی از شبکه اتریوم بود، پلتفرم بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی دنیا با استفاده از قراردادهای هوشمند به طور دوره‌ای عملیات سوزاندن توکن را اجرا می‌کرد. طبق برنامه‌ریزی، این عملیات هر سه ماه یک مرتبه اجرا می‌شود، تا زمانی که در نهایت ۱۰۰ میلیون توکن از بین بروند. این عدد برابر پنجاه درصد کل BNBهای توزیع شده تا امروز است.

تعداد رمز ارزهای سوزانده شده مبتنی بر تعداد تراکنش‌های انجام شده در صرافی طی یک بازه زمانی سه ماهه است. به همین دلیل بعد از گذشت هر سه ماه، بایننس بر اساس حجم معاملاتی که طی ربع قبل داشته است، اقدام به نابودی بخشی از ارز دیجیتال خود می‌کند.

هنوز برای بخش قابل توجهی از کاربران، نحوه اجرا شدن فرآیند مورد بحث ابهام دارد. در ادامه به وسیله بررسی یک مثال عملی، این ابهام را از بین خواهیم برد.

عموما اعلام خبر توکن سوزی در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت رمز ارز می‌شود. در بلند مدت نیز، توکن سوزی با کاهش تعداد توکن های در گردش، ضمن ثابت ماندن ارزش بازار به افزایش قیمت رمز ارز منتهی می‌شود. برای آگاهی از این فرایند باید قیمت لحظه ای رمز ارزها را دائم زیر نظر بگیرید.

صرافی بایننس اطلاعات کاملی در این زمینه، شامل حجم تراکنش‌های انجام شده در ربع مورد نظر، منتشر می‌کند. با استفاده از یک اکسپلورر بلاک چین، نظیر etherscan.io، می‌توانید تراکنش‌های مربوط به سوزاندن توکن بایننس را اعتبارسنجی کرده و از صحت ادعاعای این شرکت اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید تراکنش‌های مربوط به توکن سوزی، عمومی (شفاف و قابل مشاهده و اعتبارسنجی برای همه) و غیر قابل بازگشت هستند و برای همیشه در بلاک چین ثبت می‌شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره توکن سوزی ارز دیجیتال می‌توانید به صرافی بیت ۲۴ مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.