دیتا سنتر چیست؛ ۴ نوع مرکز داده

دیتا سنتر چیست. دیتاسنتر یا مرکز داده تسهیلاتی است که با استفاده از یک شبکه پیچیده، محاسبات و زیرساخت ذخیره سازی، دسترسی مشترک به برنامه‌ها و داده‌ها را فراهم می‌کند. برای آن که بدانید Data Center چیست میتوان گفت استانداردهای صنعتی برای کمک به طراحی، ساخت و نگهداری تأسیسات و زیرساخت‌های مرکز داده وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها هم امن و هم در دسترس هستند. در این مقاله به شما خواهیم گفت مرکز داده یا دیتاسنتر چیست و در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

دیتا سنتر یا مرکز داده چیست؟

دیتا سنتر یا مرکز داده چیست؟
مرکز داده، تسهیلات فیزیکی است که قدرت محاسباتی برای اجرای برنامه‌ها، قابلیت‌های ذخیره‌سازی برای پردازش داده‌ها و شبکه‌ای برای اتصال کارکنان با منابع مورد نیاز برای انجام کارهایشان فراهم می‌کند.

در صورت خرید سرور hp میتوانید آن ها را درون دیتاسنترهای معتبر قرار دهید. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که مرکز داده داخلی با جایگزین‌های مبتنی بر ابر جایگزین می‌شود، اما بسیاری از سازمان‌ها پس از خرید سرور به این نتیجه رسیده‌اند که همیشه برنامه‌هایی خواهند داشت که نیاز به زندگی در محل دیتاسنتر دارند.

مرکز داده ها، در حال تکامل هستند و توزیع آن بیشتر می‌شود و مراکز داده لبه ای برای پردازش داده های اینترنت اشیاء به وجود می‌آیند. سرورهای ابری معروف در جهان در حال مدرنیزه شدن است تا از طریق فناوری هایی مانند مجازی سازی و کانتینرها کارآمدتر عمل کند. در حال اضافه کردن ویژگی های ابر مانند مانند سلف سرویس است. و مرکز داده اولیه در حال ادغام با منابع ابری در یک مدل ترکیبی است.

انواع data center و کاربردهای هر کدام
انواع data center و کاربردهای هر کدام

۱. سازمانی

این نوع مرکز داده سنتی است که در دارایی سازمان با تمام زیرساخت های لازم ساخته شده است. یک مرکز داده در محل نیاز به سرمایه گذاری گران قیمت در املاک و منابع دارد، اما برای برنامه هایی مناسب است که به دلیل امنیت، انطباق یا دلایل دیگر نمی‌توانند به ابر منتقل شوند.

۲. خدمات مدیریت شده

هر مرکز داده بسته به اینکه چه کسی آن را ساخته و برای چه اهدافی، کمی‌متفاوت مدیریت می‌شود. اگر فقط یک سازمان صاحب یک مرکز داده باشد و از آن فقط برای اهداف خود استفاده کند، آن‌ها هستند که آن را مدیریت می‌کنند و کارکنان خود را در اختیار دارند تا همه چیز را زیر نظر داشته باشند.

یکی از انواع مرسوم مرکز داده، به عنوان تسهیلات هم مکان شناخته می‌شود. تحت چنین ترتیبی، یک کسب و کار مقدار مشخصی از فضا را در یک مکان بزرگتر اجاره می‌دهد. مستاجر مسئولیت نصب سرورها، رک‌ها و … و نگهداری تجهیزات مذکور را بر عهده دارد. آنها همچنین باید هزینه برق و سرمایش را بپردازند، اگرچه زیرساخت اصلی برق و خنک کننده، به همراه خود طبقه مرتفع، معمولاً توسط مالک تأسیسات تأمین می‌شود. با کولوکیشن، مالک تسهیلات نیز مسئول حفظ ساختمان در سطح وسیع و امنیت است.

یکی دیگر از موقعیت های رایج این است که یک شرکت همه چیز را از یک ارائه دهنده مرکزی اجاره می‌دهد. مالک تسهیلات همه چیز داخل مرکز داده را در اختیار دارد و نگهداری می‌کند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهد فضا را روی/استفاده از سرورها خریداری کنند.

۳. ابری

ابری
ارائه‌دهندگان ابری مانند خدمات وب آمازون (AWS) سرویس‌های ابری گوگل، یا مایکروسافت آژور، زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) را ارائه می‌کنند که به مشتریان اجازه می‌دهد از راه دور به بخش‌های اختصاصی سرورهای مشترک و فضای ذخیره‌سازی از طریق یک رابط کاربری مبتنی بر وب برای ساخت و مدیریت دسترسی داشته باشند.

یک زیرساخت مجازی هزینه سرویس های ابری بر اساس مصرف منابع پرداخت می‌شود و شما می‌توانید به صورت پویا زیرساخت خود را رشد داده یا کوچک کنید. ارائه دهنده خدمات کلیه تجهیزات، امنیت، برق و سرمایش را مدیریت می‌کند. به عنوان مشتری، هرگز اجازه دسترسی فیزیکی به آن را ندارید.

۴. کولوکیشن

colo یک مرکز داده متعلق به شخص ثالث است که زیرساخت فیزیکی و مدیریت را در ازای پرداخت هزینه فراهم می‌کند. شما برای فضای فیزیکی، نیرویی که مصرف می‌کنید و اتصال به شبکه در داخل تسهیلات هزینه می‌کنید. امنیت فیزیکی از طریق قفسه‌های مرکز داده قفل شده یا قسمت‌های قفس‌شده در قفل و کلید تأمین می‌شود.

دسترسی به این مرکز برای اطمینان از مجوز نیاز به اعتبار و بیومتریک دارد. دو گزینه در مدل colo وجود دارد: می‌توانید کنترل کامل منابع خود را حفظ کنید، یا می‌توانید گزینه میزبانی بیشتری را انتخاب کنید که در آن فروشنده شخص ثالث مسئولیت سرورهای فیزیکی و واحدهای ذخیره‌سازی را بر عهده می‌گیرد.

نتیجه گیری

CBRE، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خدمات املاک تجاری، می‌گوید که بازار مرکز داده آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۱ ظرفیت جدیدی را ۱۷ درصد افزایش داد که بیشتر این به دلیل مقیاس‌کننده‌های بزرگ مانند AWS و Azure و همچنین غول رسانه‌های اجتماعی Meta است.

شرکت‌ها هر روز داده‌های بیشتری تولید می‌کنند، چه داده‌های فرآیند کسب‌وکار، داده‌های مشتری، داده‌های اینترنت اشیا، داده‌های OT، داده‌های دستگاه‌های نظارت بر بیمار، و غیره. در ابر یا در یک مدل هیبریدی. ممکن است شرکت‌ها از نظر فیزیکی مراکز داده جدید و متمرکز را نسازند، اما در حال مدرن‌سازی امکانات مرکز داده‌های موجود خود هستند و ردپای مرکز داده خود را به مکان‌های لبه گسترش می‌دهند.

با نگاهی به آینده، تقاضا برای فناوری خودروهای خودران، بلاک چین، واقعیت مجازی و متاورس تنها باعث افزایش رشد مرکز داده خواهد شد. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان و متخصصین مجرب وب رمز تماس حاصل نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.