علائم مصرف زیاد و اوردوز ویتامین دی را بشناسید

ویتامین دی عالی است و بدن به آن نیاز دارد؛ با این حال مصرف زیاد این ویتامین، باعث اوردوز ویتامین دی شده و ممکن است خطر زیادی شما را تهدید کند.

یکی از منابع مهم موجود در طبیعت، ویتامین دی خورشید است. محققان پیشنهاد می‌کنند حداقل دو بار در هفته بین ۵ تا ۳۰ دقیقه در زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید تا این ویتامین جذب شود.

در حالی که منابع غذایی ویتامین دی در دسترس است؛ مانند ماهی قزل آلا، تخم مرغ، برخی از قارچ‌ها و محصولات لبنی غنی شده، خورشید منبعی قوی‌تر و در دسترس تر برای دریافت ویتامین دی می‌باشد.

از طریق منابع غذایی ویتامین دی، میزان توصیه شده این ویتامین  مطابق با مؤسسه ملی بهداشت، ۶۰۰ واحد بین‌المللی (IU) برای بزرگسالان تا ۷۰ سال و ۸۰۰ واحد بین‌المللی برای بزرگسالان بالای ۷۰ سال است.

به منظور دریافت مقدار کافی ویتامین دی به خصوص در ماه‌های سردتر برخی از پزشکان مکمل این ویتامین  را پیشنهاد می‌دهند.

بهتر است بدانید دریافت ویتامین دی کافی به ویژه برای بزرگسالان بالای ۷۰ سال حیاتی است. با اینحال ویتامین دی به همراه مصرف کلسیم به ساخت بافت استخوانی کمک می‌کند.

با توجه به اینکه تراکم استخوان بعد از ۵۰ سالگی کاهش می‌یابد؛ مصرف غذاهای غنی از کلسیم و دریافت ویتامین دی کافی برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از مشکلات سلامت استخوان حیاتی است.

با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین دی نیز می‌تواند عواقب بدی بر سلامت داشته باشد.

علائم مصرف بیش از حد و اوردوز ویتامین دی

اوردوز ویتامین دی

به طور مثال هرچند وقت یکبار یک فرد پیر یا میانسال با علائم استفراغ، حالت تهوع، درد شکم، گرفتگی عضلات پا، وزوز گوش، خشکی دهان، افزایش تشنگی، اسهال و کاهش وزن به بیمارستان مراجهه می‌کند. در یکی از این موارد یک مرد بعد از سه ما اوردوز ویتامین دی با علائم خیلی شدیدی در بیمارستان بستری شد.

دلیل این شرایط اورژانسی مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین دی بود.  به گزارش مدیکال نیوز، بیمار ۱۵۰۰۰۰ واحد بین المللی به جای نیاز روزانه ۶۰۰ واحد بین‌المللی (IU)  مصرف می‌کرد.

در گزارش  دیگر در سال ۲۰۲۰، یک زن ۵۶ ساله که به طور متوسط ۱۳۰۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز به مدت ۲۰ ماه مصرف کرده بود تا علائم مولتیپل اسکلروزیس آن رفع شود، به دلیل علائمی از جمله تهوع، استفراغ و ضعف عضلانی در بیمارستان بستری شد.

سطح ویتامین D او ۲۶۵ نانوگرم در میلی لیتر بود که برابر با ۱۳۰۰۰۰ واحد بین المللی است که بیش از ۳۰ برابر حد بالای توصیه شده عمومی ۴۰۰۰ واحد بین المللی در روز است.

برای بیشتر افراد ۹ سال به بالا، حد قابل تحمل مصرف (UL) ویتامین دی ۴۰۰۰ IU است.

در حالی که مسمومیت با ویتامین دی نادر است، اگر بدن در معرض بیش از حد  این ویتامین از طریق مکمل‌ها قرار گیرد، ممکن است دچار مشکلاتی شود.

سمیت ویتامین دی نمی‌تواند از طریق قرار گرفتن در نور خورشید اتفاق بیفتد؛ زیرا بدن برای تنظیم آن کار می‌کند. علاوه بر این مصرف ویتامین دی از طریق غذا به این میران غیر ممکن است. به احتمال زیاد مکمل‌ها تنها روش اوردوز به حساب می‌آیند.

سمیت طولانی ویتامین دی باعث افزایش سطح کلسیم در خون می‌شود. کلسیم بالا می‌تواند منجر به آسیب بافتی و رگ‌های خونی و همچنین برخی از علائم شدید مانند تهوع، ضعف، استفراغ و تکرر ادرار شود.

افزایش سطح کلسیم خون به دلیل اوردوز ویتامین دی

اوردوز ویتامین دی

ویتامین دی به بدن  کمک می‌کند تا کلسیم را از غذاهایی که مصرف می‌کنید؛ جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش های این ویتامین است.

با این حال، اگر مصرف ویتامین دی  بیش از حد باشد، کلسیم خون آنقدر بالا می‌رود و می‌تواند باعث علائم ناخوشایند و خطرناک شود.

علائم سمیت ویتامین دی در درجه اول مربوط به هایپرکلسمی است که به معنای سطح کلسیم خون بیش از حد است.

علائم هیپرکلسمی عبارتند از:

مشکلات گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده
خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی
کم شدن اشتها
ادرار بیش از حد
سنگ کلیه، آسیب کلیه و حتی نارسایی کلیه
فشار خون بالا و ناهنجاری های قلبی
کم آبی بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که بزرگسالانی که روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D مصرف کردند و علائمی را دارند باید از نظر هیپرکلسمی ارزیابی شوند.

در یک گزارش موردی ۲۰۲۰ که پیش از این ذکر شد، زنی که به‌مدت ۲۰ ماه به‌طور متوسط ۱۳۰۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی در روز مصرف می‌کرد و به دلیل علائم مربوط به هیپرکلسمی در بیمارستان بستری شد.

این علائم شامل تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی و آسیب کلیوی بود. سطح کلسیم خون این فرد ۳.۲۳ میلی مول در لیتر (۱۲.۹ میلی گرم در دسی لیتر) بود.

هیپرکلسمی می تواند تهدید کننده و خطرناک باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

علائم گوارشی ناشی از اوردوز ویتامین دی

عوارض جانبی اصلی اوردوز ویتامین D مربوط به کلسیم بیش از حد در خون است که به صورت زیر خودش را نشان می‌دهد.

استفراغ
یبوست
اسهال
اشتهای ضعیف

با این حال، همه افراد مبتلا به هیپرکلسمی این علائم را تجربه نمی‌کنند.

عوارض کلیوی

در برخی شرایط، سمیت ویتامین D  منجر به آسیب کلیه و  نارسایی کلیه خواهد شد.

این به این دلیل است که  ویتامین دی زیاد در بدن  منجر به سطوح بالای کلسیم شده و می‌تواند منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون کلیه ها شود.

 

نتیجه گیری

اولین قدم در انتخاب و مصرف مکمل ویتامین دی ، صحبت با پزشک است.

بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد میزان مصرف ویتامین دی صحبت کنید. اینکه باید این مکمل‌ها را در تمام طول سال مصرف کنید و یا فقط محدود به ماه‌های سرد سال است.

به طور کلی با اینکه اوردوز  ویتامین دی به ندرت اتفاق می‌افتد، مهم است که در مصرف آن در طول زمان زیاده روی نکنید.

به یاد داشته باشید که ۸۰۰ IU مقدار قابل قبولی برای نیازهای روزانه است و فقط باید هر هفته چند دقیقه زیر نور خورشید بایستید تا مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کنید.

منبع: thehealthy

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.