جوانان و شبکه های اجتماعی مجازی

مهم ترین هدفی که جوانان از پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی دنبال می کنند، برقراری روابط دوستانه و فامیلی است.
از آنجایی که داشتن روابط گروهی در دوران نوجوانی و جوانی اهمیت خاصی دارد، آن ها اوقاتی را در فضای آموزشی، ورزشی، کاری و تفریحی با هم می گذرانند، این روابط باعث می شود تا در ایجاد الگوی رفتاری یک دیگر نقش مهمی داشته باشند. اظهارات بسیاری از کاربران فضاهای مجازی نیز عنوان کرده که حضور آن ها در شبکه های اجتماعی، به دلیل فشار کسانی بوده که با آن ها در ارتباط بوده اند، بنابراین یکی از دلایل عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی، حس تعلق به یک گروه در میان آنان و عضو آنها تلقی شدن است. در سایه تعاملات شبکه ای به رغم فاصله فیزیکی، نزدیکی عاطفی اعضا نیز احساس می شود.
تقریبا می توانیم مطمئن باشیم که دوستان قدیمی همیشه برای انسان محفوظ بوده اند و شاید با گذشت زمان، روابطشان نزدیک تر نیز شده باشد. از صحبت های کاربرای می توانیم این گونه برداشت کنیم که روابط شبکه ای یا همان روابطی که در فضاهای مجازی وجود دارد، برای بسیاری از آن ها حکم تداوم، تحکیم و تکمیل فعالیت های واقعی را دارد. علاوه بر این دارا بودن تنوع شبکه ای مانند بازی ها، تبادل موسیقی، عکس و … نیز در گسترش روابط آن ها تاثیر بسزایی دارد.
از نگاه کاربران جوان مشارکت کننده در این پژوهش، شبکه های اجتماعی فرصت تفنن و شوخی با دوستان را فراهم آورده و از این راه فضایی مفرح و شاد برای گذراندن وقت و رفع خستگی تلقی می گردد.
اما در برخی موارد، افراد می توانند اخبار، ایده ها، قیاس و تطبیق شنیده ها و مستندات تصویری، را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. بنابراین تمام ساعاتی را که جوانان در این شبکه ها سپری می کنند را نمی توان وقت گذرانی بیهوده به حساب آورد.
این فعالیت مجازی دائم و یا حاشیه ای برای جوانان مجردی که با انواع استرس ها و اضطراب های دوران تحصیل، سربازی، بازار کار و … درگیر هستند و یا جوانانی که در دوران گذار از وضعیت تجرد به تاهل هستند و به تازگی با عهده دار شدن وظایف شغلی و مسئولیت های خانوادگی در شرایط اقتصادی امروز، برای تامین هزینه های زندگی، فعالیت های تفریحی آنان محدود شده است جایگاه ویژه ای می یابد.
گاهی اوقات نیز دیده شده در فضای شبکه های اجتماعی، برخی از کاربران جوان با انگیزه زندگی به سبک مورد علاقه خود، که در فضای واقعی قدرت انجام آن را ندارند، با دنبال کردن شکل متفاوتی از روابط گسترده تر، در فضایی وسیع و با افرادی بیشتر، به عضویت و مشارکت در شبکه های اجتماعی مجازی روی می آورند.
در مواردی هم همراه بودن با مهارت ها و اتفاقات روز دنیا عاملی بوده است که جوانان بسیاری را به فعالیت در این شبکه ها جلب کرده است.
اما در این میان مراقبت و نظارت والدین، بر شبکه روابط دوستی که ممکن است از این طریق ایجاد شود، همچنین عقب نیفتادن امور تحصیلی، ازدواج و اشتغال جوانانشان و عواملی که در صورت نظارت نکردن والدین ممکن است برای جوانان ایجاد شود تاثیر مهمی دارد.
شاید برخی از جوانان و یا نوجوانان استفاده از این شبکه های مجازی را در ابتدا اتفاقی ساده تلقی کنند ولی همواره باید مراقب افراد سودجو که در شبکه های اجتماعی به دنبال اغفال نوجوانان و جوانان و یا در گیر کردن آن ها در گروهک هایی که به دست خودشان ساخته و اداره می شود، باشند.
امروزه نیز با تکنولوژی های پیشرفته ای که در سطح دنیا وجود دارد، می توان با استفاده از این فضاهای مجازی به راحتی به فایل های شخصی افراد دست پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.