نگاهی به مزایا و معایب فروشگاههای اینترنتی

خرید اینترنتی محصولات و یا خدمات اینترنتی در طی سال های اخیر محبوبیت فراوانی پیدا کرده است که عمدتاً به این دلیل است که مردم می توانند به راحتی از خانه یا محل کار خود خریدشان را انجام دهند. یکی از عواملی که جذابیت خرید آنلاین را به خصوص در ایام تعطیل بیشتر کرده است، این است که دیگر نیازی به صبر کردن و ایستادن در صف های طولانی و یا رفتن از فروشگاهی به فروشگاه دیگر به منظور پیدا کردن کالای مد نظر وجود ندارد.
خریدار در یک صفحه و با کلیک کردن بر روی محصول مورد نظرش، می تواند آن را مشاهده و رنگ دلخواه خود را انتخاب کنند و علاوه بر این می تواند تمام مشخصات لازم در مورد محصول مورد نظرش را بفهمد.
روند خرید در تمام فروشگاه های اینترنتی (البته با تغییرات کمی) معمولا یک روال ثابت را طی می کند. این مراحل شامل: ثبت نام اولیه در وب سایت، مشاهده پیشنهادات، انتخاب محصولات و قرار دادن آن ها در سبد، انتخاب شرایط تحویل و بازه زمانی و در نهایت ثبت سفارش می باشد. البته امکان تجدید و لغو محتویات سبد نیز برای خریدار قرار داده شده است.
دنیای اینترنت می تواند به عنوان یک بازار بی پایان محسوب شود، جایی که هر مصرف کننده ای که در هر کشوری از دنیا زندگی می کند؛ می تواند وارد یک رابطه قراردادی با یک معامله گر در هر کشور دیگری از دنیا بشود. اما با توجه به تفاوت های موجود در زبان و قوانین، لازم است فروشگاه مورد نظرتان را بشناسید و از آن اطمینان داشته باشید.

مزایای خرید آنلاین برای مصرف کنندگان چیست؟
مصرف کننده در صورت خرید آنلاین می تواند محصول را با انجام برخی اقدامات به سرعت انتخاب کند و در نتیجه در زمان و انرژی صرفه جویی کند.
علاوه بر این، اینترنت می تواند با کاهش تحرک، خرید را برای مصرف کنندگان آسان کند. از آنجا که خریدار لازم نیست به فروشگاه برود، از ساعات کاری خود عقب نمی افتد، او می تواند سفارش را در هر زمانی ثبت کند. در فروشگاه های اینترنتی تمام محصولات به صورت یک لیست در اختیار خریدار قرار می گیرد و احتیاجی نیست به درخواست از فروشنده برای نشان دادن محصولات نیست، بنابراین انتخاب کالاها به طور قابل توجهی وسیع تر است. علاوه بر این خریدار می تواند محصول مورد نظرش را در محل اقامت و یا محل کار خود دریافت کند.
خریدار می تواند محصولاتی که در فروشگاه های اینترنتی موجود هستند و یا پیشنهاداتی که توسط این فروشگاه ها به آن ها می دهد را به راحتی با دیگر فروشگاه ها مقایسه کند. در نتیجه محصولی را با شرایط مطلوب تری از نظر قیمت، کیفیت و تخفیف های دیگر که به نیازهای شما نزدیک تر است تهیه کند.

خطرات خرید آنلاین در مقایسه با مزایا چیست؟
علاوه بر مزایای خوبی که این فروشگاه ها دارند، خوب است بدانید که ممکن است خطراتی نیز در هنگام خرید آنلاین وجود داشته باشد که در اینجا به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

  • از آنجاییکه خرید بدون قراردادی انجام می شود و خریدار توسط کامپیوتر و یا توسط گوشی یا تبلت خود خرید را انجام می دهد؛ از هویت فروشندگان و واقعیت محصول مشاهده شده اطلاعی ندارد.
  • خریدار ممکن است تنها مقدار کمی از اطلاعاتی که توسط فروشگاه اینترنتی در سایت منتشر شده است را در مورد محصول مورد نظر خود بتواند به دست آورد.
  • خریدار نمی تواند جنس محصول را بررسی کند تا بفهمد ویژگی های عنوان شده صحیح هستند یا خیر.
  • خرید دارو و یا مکمل های غذایی آنلاین در سایت های نا معتبر ممکن است سلامتی افراد را به خطر بیاندازد. ممکن است بعضی از فروشندگان تنها برای خارج کردن این محصولات از انبار خود آن محصولات را برای فروش گذاشته باشند و به صورت غیر قانونی آن ها را به فروش برسانند.

اما چگونه می توانیم از این خطرات به دور بمانیم؟
برای تقویت اعتماد صفر کنندگان، مقررات، اپراتور را ملزم می کند تا جزئیات محصولات خود را به طور دقیق به مشتریان خود ارائه دهد. هچنین وجود نماد اعتماد در فروشگاه های اینترنتی که باید در تمام فروشگاه های تایید شده وجود داشته باشد نیز می تواند خیال خریدار را راحت کند. در صورت عدم رعایت این قوانین با این فروشگاه ها برخورد خواهد شد.

حراجی های آنلاین:
حراجی های آنلاین در میان فروشگاه های اینترنتی رو به افزایش است. برای اطلاع از این حراجی ها باید همواره گوش به زنگ باشد و به این فروشگاه ها سر بزند.
امیدواریم با افزایش روز به روز فروشگاه های اینترنتی بتوانیم سهمی بزرگ را در توسعه تجارت الکترونیک و بالا بردن آمار کاربران اینترنتی داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.