فیزیوتراپی و آسیب های ناشی از ورزش فوتبال (قسمت اول)

در این مطلب می خواهیم انواع آسیب های به وجود آمده در ورزش فوتبال را مطرح کرده و آنها را از نظر فیزیوتراپی بررسی کنیم و راهکارهایی را ارائه دهیم:

۱. در رفتگی شانه:
زمانی که بازوی بازیکن بر اثر سقوط و یا برخورد با یک بازیکن دیگر، کشیده شود و یا به مفصل آن در شانه نیروی بیش از اندازه وارد شود، فرد دچار چنین مصدومیتی می شود، بسته به اندازه و شدت جابه جایی در مفصل شانه، درمان های متفاوتی در نظر گرفته می شود، اما در بیشتر از این جراحات می توان از فیزیوتراپی برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبود بازیکن استفاده کرد. یکی از این درمان ها برق درمانی است، همچنین می تواند در موارد از ماساژ نرم، درمان با یخ و یا گرما، استفاده از چسب محافظ بسته به تشخیص فیزیوتراپ استفاده کنیم. مدت بهبود جراحت در رفتگی شانه، ۲ تا ۶ ماه بسته به شدت جراحت، متغیر است.
مثال: جا به جای شانه پیتر چک (Petr Cech) دروازه بان چلسی در فصل ۲۰۱۳/۲۰۱۴

۲. کشیدگی عضلات کشاله ران
این مصدومیت بیشتر در عضلات ادکتور یا نزدیک کننده ران ایجاد می شود. زمانی که بازیکن برای تصاحب توپ، تکل می زند، این عضلات بر اثر ضربه و یا حرکت غیر منتظره ای دچار کشیدگی می شوند.
در درمان این عضله از پروتکل PRICE (protection:محفاظت از بافت آسیب دیده)( rest:استراحت)( ice: یخ درمانی)( compression: فشار)( elevation: بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده) استفاده می شود. در مرحله اولیه سعی می شود از یخ و فشار برای کاهش خونریزی و یا تورم استفاده کنند. این اقدامات علاوه بر کاهش التهام، درد را نیز کاهش می دهند و ممکن است تا ۳ روز طول بکشد. دوره توانبخشی این اسیب شامل نرمش کششی، و بعد از گذشت چند روز، نرمش تقویتی و تقویت عضلات است. در صورتی که بازیکن دوره درمان را به خوبی طی کند بعد از یک هفته می تواند تمرینات فوتبالی خاص را به تدریج آغاز کند، مثلا پریدن، دویدن آهسته و سریع. البته تمام این حرکات باید تحت نظارت یک فیزیوتراپیست انجام شود. این جراحات به سه دسته تقسیم می شوند، در درجه اول تعداد کمی از عضلات درگیر هستند و درمان در آن در حدود ۱-۲ هفته طول می کشد. در درجه دوم که تعداد فیبرهای عضلانی بیشتری درگیر می شوند، بازیکن به ۳-۶ هفته استراحت نیاز دارد، در درجه سوم که شدیدترین حالت آن است و ممکن است باعث پارگی فیبرهای عضلانی شده باشد و بازیکن برای بهبود به جراحی نیاز داشته و طول درمان آن ممکن است ۳-۴ ماه طول بکشد.
مثال: آسیب کشاله ران استیون جرارد (Steven Gerrard) کاپیتان تیم ملی انگلیس

۳. کشیدگی همسترینگ
همسترینگ یک گروه شامل ۳ ماهیچه در پشت ران است. عمل اصلی این گروه از ماهیچه‌ها، خم کردن (فلکسیون) زانو است. مصدومیت همسترینگ به منزله کشش شدید و پارگی فیبرهای عضلانی مربوط به این ناحیه است و زمانی اتفاق می افتد که بازیکن با حرکت سریع می دود. طول درمان این نوع جراحت متفاوت است. آسیب همسترینگ از نوع درجه یک آن شامل کشش شدید و اندکی پارگی در چند فیبر عضلانی است که بازیکن نیاز به ۱ تا ۲ هفته استراحت دارد. در مصدومیت درجه دوم آن تعداد بیشتری فیبر عضلانی آسیب می بیند و ممکن است بازیکن ۳ تا ۶ هفته از میادین دور باشد. در درجه سوم پارگی تعداد بیشتری از فیبرهای عضلانی پاره شده، کوفتگی شدید و برجستگی برروی پا مشاهده می شود که ممکن است تا چند ماه بازیکن را از بازی کردن در هر مسابقه ای محروم کند.
مثال: مایکل اوون(Michael Owen) در دروران حرفه ای خود چند بار دچار چنین مصدومیت شده است، همچنین دیگو کاستا(Diego Costa) بازیکن اسپانیا در بازی های جام جهانی دچار این مصدومیت شد.

۴. آسیب عضلات چهار سر ران
همانطور که از نام این عضله پیداست، شامل ۴ ماهیچه مهم در پا است از ماهیچه پهن درونی، بیرونی، میانی و راست رانی تشکیل شده است، این عضلات در هنگام لگد زدن به توپ وظیفه اصلی را ایفا می کنند. این عضله ممکن است دچار له شدگی، درکشیدگی تاندومی و درکشیدگی عضلانی شود. طول درمان در هریک از این موارد متفاوت است. درمان این عضله نیز بر طبق پروتکل PRICE(محافظت از بافت آسیب دیده، استراحت، یخ درمانی، فشار و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده) می باشد. برای درمان بهتر این آسیب دیدگی بهتر است عضو آسیب دیده را تحرک نداده و محل جراحت را با فشار موضعی بانداژ کنید. اما در صورتی که در این عضلات پارگی ایجاد شود باعث خونریزی داخلی در محل شده و نیاز به جراحی دارد. در موارد له شدگی بهتر است محل را به وسیله بانداژ بسته و تا ۲۴ ساعت ۲-۳ بار یخ درمانی انجام دهید و بعد از یک روز آن را ماساژ دهید. بهتر است تمامی این درمان ها زیر نظر فیزیوتراپ انجام شود.
ادامه دارد….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.