فیزیوتراپی و آسیب های ناشی از ورزش فوتبال (قسمت دوم)

در این مطلب به ادامه آسیب های ناشی از ورزش فوتبال اشاره می کنیم:
۵. آسیب مینیسک
مینیسک بافتی شبیه به غضروف دارد ، اما محکم تر است، هر زانو دارای دو مینیسک می باشد، مینیسک خارجی و داخلی. مینیسک بین استخوان ران و ساق قرار گرفته و ضربه های که به زانو وارد می شود را مهار می کند. در واقع هر بار که شما می دوید و پای شما به زمین کویده می شود، در محل اتصال زانو ضربه ای محکم وارد می شود، وظیف مینیسک جذب این ضربه ها و جلوگیری از آسیب های این ناحیه است. حال اگر این ضربه ها محکم و با شدت باشد ممکن است مینیسک دچار پاره گی شود. این پاره گی ممکن است به صورت طولی، عرضی، مانند دسته سطل،شاخی، زبانه ای و یا ترکیبی از این موارد باشد. این پاره گی ها با توجه به میزان شدت، دچار التهاب، تورم و درد می شوند. و پزشک با توجه به سن بیمار و ویژگی های پارگی تصمیم به درمان می گیرد. در صورتی که این پارگی به رگ های خونی نزدیک باشد بهتر بهبود پیدا می کنند، در واقع هنگامی که در این نواحی پارگی رخ دهد و جراحی صورت گیرد زودتر به حالت اولیه خود باز می گردد. در برخی مواد که پارگی در محل خون رسانی نباشد، پزشک مجبور می شود قسمتی از مینیسک را از پای بازیکن خارج کند.
بازیکن با توجه به میزان جراحت ۴ تا ۶ هفته به استراحت نیاز دارد.
مثال: بازیکنان زیادی به این مصدومیت دچار می شوند مانند لوئیس سوآرز(Luis Suarez) مهاجم بارسلونا، فرناندو تورس(Fernando Torres)، جان تری(John Terry) و فیل جونز(Phil Jones).

۶. آسیب دیدگی رباط صلیبی قدامی (ACL)
آناتومی بدن انسان به گونه است که در قسمت زانو ۴ رباط (لیگامان) مهم قرار گرفته شده است که شامل رباط متقاطع قدامی (ACL )، رباط متقاطع خلفی(PCL)، رباط کلترال داخلی(MCL) و رباط کلترال خارجی(LCL) می باشد. رباط صلیبی قدامی یکی از لیگامان های مهم مفصل زانو است که باعث حرکات آن می شود. این رباط میتواند در حین فرود آمدن و یا سقوط در حین بازی، دچار پارگی شود. در ورزشکاران حرفه‌ای پارگی رباط صلیبی قدامی شایع است و به آن پارگی ACL می گویند.
پارگی ایجاد شده در این ناحیه به سه درجه تقسیم بندی می شود. درجه اول پارگی بسیار خفیف و خونریزی کم است. در درجه دوم پارگی کم است اما خونریزی وجود دارد و این باعث نوعی ناپایداری و بی ثباتی در بازیکن می شود. در درجه سوم که شدیدترین حالت آن است فیبر های عضلانی دچار پارگی کامل شده و خونریزی در محل وجود دارد. درمان این نوع جراحات اغلب طولانی و شدید است. به طورکلی درمان رباط صلیبی قدامی(ACL) به دو صورت غیرجراحی یا جراحی است، که درجه سوم این نوع پارگی، به جراحی نیاز دارد اما فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبود بازیکن و تسریع روند درمان آن ایفا می کند. درمان های اولیه آن شامل تحریک الکتریکی عضله، آب درمانی،یخ درمانی، تردمیل ضد جاذبه زمین و تمرینات انعطاف پذیری است. دوره درمان این نوع جراحت ممکن است ۶ تا ۹ ماه طول بکشد اما تمرینات فیزیوتراپی دقیق و زیر نظر متخصص می تواند این زمان را کاهش دهد.
مثال: دو بازیکن بدشانس به نام تئو والکات(Theo Walcott) و جسه رودریگرز(Jay Rodriguez) در راه رسیدن به جام جهانی دچار این مصدومیت شدند.

۷. کشیدگی یا پارگی رباط زانو جانبی داخلی (MCL)
در این قسمت می خواهیم در مورد رباط کلترال داخلی یا MCLحرف بزنیم. این رباط در کنار سه رباط دیگر مانع از حرکت استخوان های مفصل در هر جهتی می شوند و باعث می شوند استخوان های زانو در جهت مناسب خود قرار گرفته و یا تکان بخورند. این رباط نیز مانند ACL از طریق پیچش و یا ضربه دچار پارگی می شود. درمان این عضله نیز بر طبق پروتکل PRICE(محافظت از بافت آسیب دیده، استراحت، یخ درمانی، فشار و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده) می باشد. همانطور که رباط در حال بهبود یافتن است بازیکن را تشویق می کنند تا وزن بیشتری را از طریق مفاصل بر روی مچ وارد کند در این شرایط فیزیوتراپیست تمرینات تعادلی، هماهنگی و قدرتی برای بازیکن مقرر می کند تا بازیکن به مرور برای بازی های آینده آماده شود.
این جراحت نیز مانند جراحات قبلی در سه درجه خفیف و متوسط و شدید طبقه بندی می شود، جراحی می تواند یکی از راههای درمانی در نوع سوم این نوع آسیب ها باشد که بازیکن تا ۶ ماه ممکن است از میداین دور شود.
مثال: آسیب دیدگی Alex Oxlade-Chamberlain بازیکن تیم ملی فوتبال انگلیس

۸. آسیب رباط مچ پا
آسیب رباط مچ پا یک آسیب دیدگی دردناک است و زمانی رخ می دهد که مچ پا به صورت نامتعارف بپیچد. یعنی فشاری بیش تر از حد طبیعی به رباط های آن وارد شود و پا به سمت داخل یا خارج قرار گیرد. این آسیب میتواند در زمان بازی فوتبال و یا راه رفتن بر روی یک زمین ناهموار به وجود بیاید.
درمان این عضله نیز بر طبق پروتکل PRICE(محافظت از بافت آسیب دیده، استراحت، یخ درمانی، فشار و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده) می باشد. بهتر است در ابتدا به این عضو استراحت دهید و در همان ابتدا از یخ درمانی استفاده کنید. در برخی موارد بهتر است این رباط را به وسیله بانداژ تحت فشار قرار دهید و در نهایت طبق پروتکل درمانی بهتر است این عضو را بالاتر از سطح قلبتان نگه دارید تا تورم و التهاب آن کاهش پیدا کند.
این جراحات به دسته ضعیف، متوسط و شدید تقسیم می شود و در نوع شدید آن که تمام فیبر های عضلانی تحت تاثیر ضربه وارد شده، آسیب دبده اند از جراحی برای بهبود بیمار استفاده می شود.
مثال: آسیب Andros Townsend بازیکن تیم ملی فوتبال انگلیس

۹. شکستگی استخوان های کف پا Metatarsals
این یک استخوان درکف پاست که نقش مهمی در راه رفتن ایفا می کند و می تواند از طریق تماس و یا نیروی چرخشی بیش از حد دچار آسیب شود. در ابتدا باید فشار را از روی این استخوان برداشته و بازیکن را ترغیب کنیم که پای خود را برروی زمین نگذارد و از یخ درمانی برای کاهش درد و التهاب استفاده شود. اغلب این جراحات نیازی به جراحی ندارند و با انجام اعمال فیزیوتراپی بهبود پیدا می کنند. درمان این جراحت۴ تا ۸ هفته طول می کشد.
مثال: دیوید بکهام (David Beckham) و وی رونی(Wayne Rooney)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.