تاثیر موسیقی بر ورزش کردن

در سرتاسر جهان موسیقی به عنوان بخش جدایی ناپذیری از تمرینات ورزشی است، اغلب افرادی که در ورزشگاه ها، پارک ها در حال ورزش هستند یک هدفون بر روی گوش های خود دارند، و در حین انجام حرکات ورزشی، به موسیقی مورد علاقه شان گوش می دهند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که در هنگام ورزش موسیقی گوش می کنید و اعتقاد دارید آهنگ ها میزان تمرکز شما را افزایش می دهند، درست فکر کرده اید. محققان دانشگاه فنی تگزاس طبق مطالعه ای به این نتیجه رسیدند که موسیقی باعث می شود افراد به صورت کارآمدتری ورزش کنند و سختی های ناشی از آن را بیشتر تحمل کنند. در این مطالعه افرادی که در حین ورزش موسیقی گوش می کردند استرس کمتری داشته و ساعت بیشتری توانستند به این فعالیت های بدنی بپردازند.

این مطالعه، حداقل در این جامعه آماری کوچک نشان داد که موسیقی می تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای ایجاد در انگیزه فرد استفاده شود، و فرد حرکات ورزشی بیشتری را با توان بهتر انجام داده و این کار باعث سلامت قلبی این دسته از افراد می شود. در این راستا تحقیق مورد بررسی به این صورت انجام شد، تیم ۱۲۷ نفره از افردی انتخاب شدند و به دو گروه تقسیم شدند،و برای تعیین سطح آمادگی جسمانی خود بر روی تردمیل رفتند و در گوش همه آنها یک هدفون قرار گرفت. آزمایش به این صورت بود که تعدادی از این هدفون ها فعال بوده و آهنگ پخش می کردند و تعدادی از آنها نیز خاموش بودند. سرعت و شیب تردمیل هر سه دقیقه زیادتر می شد، و به تدریج شرایط ورزش سختر می شد، بیشتر افراد تنها تا ۷ دقیقه توانستند این ازمایش را ادامه دهند، نتایج آزمایش به این صورت بود که افرادی که آهنگ گوش می کردند فشار خون، ضربان قلب، نرمال تری داشته و زمان بیشتری توانستند بر روی تردمیل راه بروند که این تفاوت به صورت مطلق در حدود ۵۰.۶ ثانیه بود.

گوش کردن به موسیقی، هورمون های احساس خوب را در بدن و مغز ترشح می کند، و بدن تمایل بیشتری به ادامه ورزش و تحمل شرایط سخت دارد. طبق نتایج تحقیقات موسیقی نه تنها بر انسان، بلکه بر روی حیوانات نیز تاثیر میگذارد مثلا در مطالعه ای مشخص شد که پخش موسیقی میزان شیردهی گاو ها را زیاد تر می کند.

آهنگ ها اغلب تمرکز ما را بیش تر می کنند و ما را از حوادث و اتفاقاتی که قبل از آن افتاده است، فارغ می کنند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت اغلب مردم موسیقی را راهی برای تغییر روحیه و خودآگاهی می دانستند، بنابراین شما با گوش دادن به موسیقی فارغ از هر اتفاق و حادثه ای تمرینات را با قدرت بیشتری انجام می دهید.

از طرفی هر آهنگ ممکن است خاطراتی را برای ما تداعی کند و زمینه های مربوط به آن را به یاد ما بیاورد، مثلا اولین باری که Rocky را تماشا کردیم در ذهن ما نقش می بندد و این احساس به وجود آمده در ما، قدرت انگیزشی مان را بیشتر می کند و عملکرد فیزیکی ما را بهبود می بخشد. البته بهتر است از آهنگ ها بسیار ملایم و غمگین در حین ورزش استفاده نکنید.

با این حال مطالعه ی دیگری نیز صورت گرفته و در آن به این نتیجه رسیدند که موسیقی ممکن است باعث حواس پرتی فرد شود، و شخص نتواند حرکات ورزشی را به درستی انجام دهد و در بلند مدت آسیب ببینید. اما به نظر می رسد گوش کردن به یک موزیک مثبت و پرانرژی بیشتر بر روی افزایش کارایی و کاهش استرس تاثیر می گذارد تا میزان حواس پرتی. ریتم موسیقی باعث تحریک حرکت مغز می شود، در نتیجه با تمریناتی مانند راه رفتن، یا بلندکردن وزنه هماهنگ شده و باعث می شود با انرژی بیشتری این اعمال را انجام دهیم. هر چقدر این آهنگ ها ضرب و شتم بیشتری داشته باشند مغز هیجان زده تر می شود و حرکت های هماهنگی را در بدن ایجاد می کند. نمونه این اتفاق را در کودکان بسیار کوچک نیز مشاهده می کنیم.

به گفته کارشناسان بزرگسالان حداقل ۳۰ دقیقه در روز باید به فعالیت های هوازی متوسط بپردازند، مانند پیاده روی سریع، شنا، تنیس، دوچرخه سواری، رقص، و یا بسیاری از کارهای دیگر. گوش کردن موسیقی در هنگام انجام این امور میتواند اثر هم افزایی داشته باشد، و باعث شود با قدرت بیشتری ورزش کرده در نتیجه قلب سالم و طول عمر بیشتری داشته باشید. شاید روزی فرا برسد که پزشکان علاوه بر ورزش، روزی چند دقیقه موسیقی تجویز کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.