آشنایی با ورزش تنیس و ویژگی های آن

تنیس یک بازی منحصر به فرد است که به آمادگی جسمانی بالا احتیاج دارد، این ورزش شامل موارد بسیاری می شود که فرد مبتدی باید به همه این تکنیک ها توجه کند و آنها را به کار گیرد، مثل تکنیک های اختصاصی ورزش تنیس، حرکات پا، استراتژی بازی، تناسب اندام و تمرکز ذهنی. برای موفق شدن در این ورزش باید به تمامی این نکات و تکنیک ها تسلط پیدا کنید تا بتوانید در این رشته پیشرفته کرده و موفق شوید.

ممکن است در ابتدا نا امید شوید اما با تمرین های جسمی و ذهنی مداوم می توانید تمام این موانع را پشت سر گذاشته و به یک ورزشکار موفق تبدیل شوید.

تنیس یک ورزش راکتی دو نفره است، در برخی موارد نیز به صورت ۴ نفره انجام می شود و بازیکن ها به صورت دو تیم دو نفره در مقابل یکدیگر قرار می گیرند. در این بازی باید سعی کنید که توپ را به زمین حریف پرتاپ کنید.

هنگامی که می خواهید برای یک بازی تنیس آماده شوید، بهتر است آب و هوا را چک کرده و از یک لباس راحت و متناسب با فصل استفاده کنید. مثلا بسیاری از آقایون از شلوارک های راحت استفاده می کنند و بسیاری از زنان ترجیح می دهند دامن کوتاه بپوشند. کفش های راحت و مناسب بپوشید و لباستان به گونه ای باشد که حرکات شما را محدود نکند.

زمین تنیس:
اندازه زمین بازی تنیس با توجه به انفرادی یا گروهی بودن آن، متفاوت است و باید بر طبق اصول استاندارد باشد. در بازی های انفرادی که بازیکنان یک به یک در مقابل هم قرار می گیرند، طول زمین ۲۳.۷۷ متر و عرض آن ۸.۲۳ متر است و در بازی های گروهی که دو به دو در مقابل هم هستند، طول زمین مانند حالت انفرادی و عرض آن به ۱۰.۹۷متر می رسد. زمین به وسیله یک تور ۰.۹۱۴متری به دو قسمت تقسیم می شود. در دو سمت انتهایی زمین که معرف میزان طول زمین است خط مرزی کشیده شده است که نشان دهنده خط انتهایی زمین می باشد و اطراف زمین، خط کناری تعبیه شده است که در صورتی توپ به بیرون از این خطوط برود اوت (خارج از محدوده) به حساب می آید.

خطی موازی با خط انتهای زمین که در داخل زمین وجود دارد، به نام “خط سرویس” شناخته می‌شود. خط وسط که عمود بر تور می‌باشد تا نصفه در بین خطوط کنار، کشیده شده است و دقیقاً زمین بازی را به دو نیمه در هر طرف تقسیم می‌نماید. از این گذشته خط سرویس و خط وسط در هر طرف، زمین را به چهار قسمت تقسیم می‌نماید. به آن قسمت از یک چهارم‌های زمین که نزدیک تور می‌باشند “زمین سرویس” گفته می‌شود.

راکت تنیس:
راکت یکی از وسیله های اصلی این ورزش می باشد و ابعاد آن باید طبق استاندارد های جهانی باشد. سعی کنید راکتی تهیه کنید که مناسب با دستان تان است، بهتر است قسمت ضربه زن راکت را بزرگتر انتخاب کنید تا ضربه های محکم تری وارد کند. قسمتی از راکت که در انجام ضربه مورد استفاده قرار می‏گیرد باید تخت باشد و از یک شبکه زه درهم شده متصل به قاب راکت تشکیل می‏گردد. امروزه راکت ها در اندازه های ۸۵ الی ۱۳۵ اینچ مربع در اختیار خریداران قرار میگیرد که معمولا رنج انتخاب نرمال آن بین ۹۵ الی ۱۱۰ اینچ مربع است.

توپ تنیس:
توپ تنیس نیز باید به صورت استاندارد تهیه شده و رنگ آن زرد و سفید باشد. قطر توپ نباید بیش از ۳۵/۶ سانتیمتر و کمتر از ۶۷/۶ سانتیمتر باشد و وزن آن نباید بیش از ۷/۵۶ گرم و کمتر از ۵/۵۸ گرم باشد.

نحوه امتیاز دهی در تنیس:
دانستن نحوه امتیازدهی و قوانین تنیس در این ورزش اهمیت بسیار دارد، بنابراین اگر قصد دارید این ورزش را شروع کنید در ابتدا قوانین تئوری آن را بیاموزید و بر آن مسلط شوید.

در گیم اول به صورت قرعه کشی مشخص می گردد که حق سرویس کننده و دریافت کننده و حق انتخاب زمین با چه کسی است. مثلا در صورتی که قرعه به نام شما افتاد انتخاب می کنید که سرویس زننده توپ باشید، در این حالت بازیکن مقابل زمین را انتخاب می کند.

بازی تنیس به صورت بازی ۶ گیمی اجرا می شود و هر ۶ گیم یک ست نام می‌گیرد.، در سطح حرفه‌ای ،مسابقات در حداقل۳ ست یا حد اکثر ۵ ست برگزار می شوند. در گیم اول هر یک بازیکنان، به شماره هفت برسند برنده آن گیم و ست محسوب می شوند، به شرط آنکه دو امتیاز از حریف جلوتر باشند. اگر امتیاز هر دو بازیکن (برابر شش) شود، گیم باید ادامه یابد تا این اختلاف حاصل شود.

بازیکنی که زودتر شش «گیم» را بگیرد برنده «ست» می‏شود. البته به شرطی که دو گیم از حریف جلوتر باشد. هر جا که لازم باشد باید ست را ادامه داد تا این اختلاف حاصل گردد.

نوع دیگر امتیازدهی آن در روش «تای-بریک»، از سیستم عددی استفاده می شود. بازیکنی که امتیاز اول را می گیرد عدد پانزده برای او ثبت می شود، وقتی امتیاز دوم را کسب کرد به سی می رسد، امتیاز سوم عدد ۴۰ را برای بازیکن به ارمغان دارد، هر گاه بازیکن امتیاز چهارم را بتواند کسب کند امتیاز به صورت “اعلام گیم” مشخص می‏شود. در این میان اگر بازیکن مقابل امتیاز سوم و دیگری امتیاز چهارم را بگیرد در این صورت برابر خواهند شد و امتیاز گرفته شده توسط یک بازیکن به عنوان امتیاز مثبت برای آن اعلام می‏شود، اگر همین بازیکن امتیاز دیگری بگیرد برنده می‏شود. ولی اگر حریف امتیاز بعدی را بگیرد حساب امتیازات دوباره به صورت برابر اعلام می‏شود. این کار به همین ترتیب ادامه دارد تا یکی از بازیکنان پس از اعلام نتیجه برابر دوباره امتیاز بگیرد.

بازیکنان در پایان گیم‏های اول، سوم و به همین ترتیب در تناوبهای بعدی و در پایان هر ست زمین را عوض می‏کنند مگر اینکه مجموع تعداد گیم ها در آن ست زوج باشد که در این صورت تعویض زمین تا پایان گیم اول ست بعدی صورت نمی‏پذیرد و ترتیب صحیح دنبال نشود، بازیکنان باید به محض کشف اشتباه ترتیب صحیح را دنبال کنند.

توپ سرویس شده باید از روی تور عبور کرده و با زمین یا خطوط محدوه کار سرویس زمین حریف، برخورد کرده و بعد توسط دریافت کننده سرویس برگشت داده شود، در صورتی که سرویس زننده این کار را به درستی انجام دهد و سرویس گیرنده نتواند توپ را دریافت کرده و به زمین حریف، بفرستند، امتیاز به سرویس زننده می رسد. البته در صورتی که سرویس زننده دوبار سرویس خطا بزند امتیاز به سرویس گیرنده خواهد رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.