روش‌های استخراج بیت کوین (ماینینگ)

بیت کوین یک ارز دیجیتالی رمزگذاری شده است که در چند سال اخیر رشد خوبی داشته و توانسته بسیاری از افراد را به سمت خود جذب کند. در ابتدا بهتر است یک توضیح مختصر در مورد بیت کوین داشته باشیم. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در آن اسکناس چاپ نمی‌شود؛ بلکه با استخراج یا همان ماین کردن بیت کوین به‌صورت محدود به دست می‌آید. درواقع سیستم‌های کامپیوتری از طریق استخراج بیت کوین با یکدیگر رقابت کرده و این ارز دیجیتال را به دست می‌آورند. تمام بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین قرار می‌گیرند. ازآن‌جهت غیرمتمرکز است که هیچ نهادی بر آن نظارت ندارد و هرکس که در این شبکه وصل می‌شود قادر است بر آن نظارت و کنترل داشته باشد. با توجه به تکنیک‌های رمزگذاری در این ارز، یک بیت کوین هیچ‌گاه دو بار به فروش نمی‌رسد. تعداد بیت کوین‌هایی که درنهایت وارد سیستم می‌شوند محدود است و آن را ۲۱ میلیون در نظر گرفته‌اند که تا سال‌های آتی به اتمام می‌رسد.

شما از سه طریق می‌توانید بیت کوین به دست بیاورید. بیت کوین را در بورس خریداری کنید یا آن را در قبال پول، کالا و خدماتی به دست آورید و یا با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری به ماینینگ آن بپردازید. در استخراج بیت کوین، افرادی به نام استخراج‌کننده یا به اصطلاح ماینر (miner) این کار را با سخت‌افزارهای پیشرفته انجام می‌دهد. هدف ما از نوشتن این مقاله توضیح در مورد روش‌های استخراج یا همان ماینینگ بیت کوین است.

۱. روشی برای حرفه‌ای‌ها: خرید تجهیزات استخراج بیت کوین

با توجه به رشد بیت کوین بسیاری از افراد گمان می‌کنند که از طریق گوشی و کامپیوتر می‌توانند بیت کوین استخراج نمایند؛ اما پردازنده این وسایل به حدی قدرتمند نیست که کار استخراج را انجام دهد. اجازه دهید با یک مثال به شما توضیح دهیم. فرض کنید شما از طریق گوشی در طی چند روز مقداری بیت کوین استخراج کردید که این میزان با توجه به قیمت بیت کوین و تبدیل آن به واحد پولی کشور ۱۰۰ هزار تومان می‌شود. در فرایند استخراج، گوشی شما ۲۴ ساعته روشن بوده و سخت‌افزار و نرم‌افزار تحت‌فشار است و مطمئناً بعد از مدتی از کار خواهد افتاد. شما در این مدت ممکن است ۱۰۰ هزار تومان بیت کوین استخراج کرده باشید؛ اما هزینه‌هایی که برای برق و استهلاک گوشی همراه خود پرداخت می‌کنید، معادل با یک میلیون تومان است و این یعنی ضرر.

اگر بخواهید از طریق خرید تجهیزات به استخراج بیت کوین بپردازید، به سیستم برقی ارزان و سخت‌افزار و پردازنده قوی نیاز دارد. در این راستا باید از دستگاه‌های قوی و جدید استفاده کنید. زیرا با افزایش دستگاه‌های استخراج‌کننده و قوی، فرایند استخراج کاهش یافته و شانس کمی برای پیروزی دارید. هر ساله دستگاه‌هایی جدید با قدرت پردازش بالاتری برای استخراج بیت کوین ساخته می‌شوند. به همین دلیل وقتی از یک دستگاه با سخت‌افزار و پردازنده قوی استفاده می‌کنید؛ در ابتدا میزان تولید هش ریت (در ادامه توضیح می‌دهیم) آن بالا است اما به مرور کمتر می‌شود و آن هم به دلیل ساخت و وارد کار شدنِ دستگاه‌های جدیدتر با سخت‌افزار و پردازنده قوی‌تر است. امروزه تمام استخراج‌های بزرگ و اصلی بیت کوین بر روی سیستم‌هایی با تراشه‌های مخصوص به نام‌ ای‌سیک ASIC انجام می‌شود. این تجهیزات اساساً پردازنده‌هایی هستند که صرفاً برای استخراج Bitcoin و دیگر کریپتوکوین ها ساخته می‌شوند که روزها و شب‌ها بدون توقف کار می‌کنند.

همانطور که در ابتدا اشاره شد این شبکه، زنجیره‌ای از بلاک‌ها را به وجود می‌آورد که به آن بلاک چین می‌گویند. هر بار یک بلاک جدید ایجاد شده و به این شبکه اضافه خواهد شد. در این شرایط کاربران به اطلاعاتی که در آن بلاک قرار گرفته؛ فرمول‌های ریاضی اعمال کرده و آن را به یک عدد تصادفی از حرف و عدد تبدیل می‌کنند که به آن هش می‌گویند. هر هش یک فرمول تصادفی پیچیده و منحصربه‌فرد است. هنگامی‌که استخراج‌کننده، هش موردنظر را در یک بلاک محاسبه می‌کند، کوین‌ها و یک درصد از هزینه‌های تراکنش که در آن بلاک تعبیه شده، به‌عنوان پاداش به او تعلق می‌گیرد. در واقع هر بار که هر کامپیوتر یک هش ایجاد می‌کند، مقداری بیت کوین به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند. دستگاه با توجه به مقدار هشی که در ثانیه تولید می‌کند؛ یک قدرت مشخصی دارد. هر چه میزان هش تولیدی بیشتر باشد درآمد نیز زیادتر است.

۲. یک راه آسان برای تازه‌واردها: استفاده از اپلیکیشن های استخراج بیت کوین

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استخراج (ماینینگ) بیت کوین، دانلود یک برنامه کاربردی در این زمینه و نصب آن بر روی سیستم‌عاملتان است. البته همانطور که گفتیم استفاده از گوشی و کامپیوتر برای استخراج بیت کوین اندکی سخت و به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. تا آنجا که برخی از کارشناسان اثبات کردند؛ این کار اصلاً به‌صرفه نیست و هزینه‌هایی که در این روش مصرف می‌شود؛ بیشتر از درآمد آن است.

بااین‌حال این روش یکی از روش‌های ابتدایی برای تازه‌واردها است. به‌طور مثال برنامه بیت کوین ماینر (Bitcoin Miner) یک برنامه کاربردی برای ویندوز ۱۰ است که به‌صورت رایگان در دسترس همه قرار گرفته و می‌توانید با استفاده از رایانه‌های شخصی و همچنین گوشی‌ها با سیستم‌عامل ویندوز عمل استخراج بیت کوین را انجام دهید. هنگامی‌که برنامه Bitcoin Miner دانلود می‌شود، کاربران به‌آسانی باید آدرس کیف پول Bitcoin خود را در صفحه تنظیمات Payout Address وارد کنند و سپس دکمه Start را فشار دهند.

در این قسمت چند برنامه خوب و کاربردی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک معرفی می‌کنیم که از این طریق می‌توانید با سیستم کامپیوتری خود بیت کوین استخراج کنید.

برنامه‌های استخراج بیت کوین مناسب برای ویندوز (ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰)
  • Bitcoin Miner (یکی از بهترین و سریع‌ترین برنامه‌های استخراج بیت کوین است).
  • GMiner (مناسب کاربرانی که دارای سواد کامپیوتری بالا و پیشرفته هستند).
  • BFGMiner (برای سیستم‌های ASIC مناسب است).
  • EasyMiner (اگر می‌خواهید بیت کوین و لیت کوین را در یک زمان استخراج کنید می‌توانید از این برنامه استفاده نمایید).
برنامه‌های استخراج بیت کوین مناسب برای لینوکس (Linux)
  • GMiner
  • MultiMiner (مناسب کاربران معمولی و تازه‌کارها)
  • BFGMiner
  • EasyMiner
برنامه‌های استخراج بیت کوین مناسب برای مک (Mac OS X)
  •  RPC Miner
  •  MultiMiner
  • تمام برنامه‌های معرفی شده در ویندوز و لینوکس برای سیستم‌عامل مک نیز ارائه شده‌اند.

همه این برنامه‌ها مفید و کاربردی هستند؛ درنهایت انتخاب یک نرم‌افزار مناسب به خود شما بازمی‌گردد. اینکه از چه نوع سخت‌افزاری استفاده می‌کنید؛ تخصص کامپیوتری شما در چه اندازه‌ای است و چه سیستم‌عاملی دارید.

۳. یک راه دیگر برای مبتدیان: استخراج ابری بیت کوین

یک راه محبوب دیگر برای به دست آوردن بیت کوین پرداخت پول به شخص دیگر است تا او برای شما بیت کوین به دست آورد. این نوع استخراج در واقع کلود ماینینگ (Cloud mining) استخراج ابری بیت کوین نام دارد. استخراج ابری بیت کوین به معنای استفاده از قدرت پردازشی به اشتراک گذاشته توسط یک دیتاسنتر (مرکز داده) است. در این روش شما باید در یک وب‌سایت ثالث ثبت‌نام کرده و حساب کاربری ایجاد کنید و با پرداخت پول به آن‌ها بیت کوین به دست آورید. درصورتی‌که پول بیشتری پرداخت کنید بیت کوین زیادتری وارد حساب شما می‌شود. به نقل از سایت atadex سه نوع استخراج ابری وجود دارد:

  • استخراج میزبانی شده (Hosted Mining) – اجاره یک ماشین (که توسط ارائه دهنده آن میزبانی می‌شود).
  • استخراج مجازی میزبانی شده (Virtual hosted Mining) – ساخت یک سرور مجازی خصوصی و نصب نرم‌افزارهای ماینینگ
  • قدرت هش اجازه‌ای (Leased Hashing Power) – اجاره مقداری قدرت هش، بدون داشتن کامپیوتر مجازی یا خصوصی فیزیکی (تابه‌حال این مورد محبوب‌ترین روش استخراج ابری بوده است).

تنظیم قراردادها با سایت‌های شخص ثالث اصولاً یک تا دوساله بسته می‌شود، اما برخی از آن‌ها به‌صورت نامحدود هستند. شرکت‌هایی مانند Genesis Mining، Litecoin، Ethereum، Monero این نوع قراردادها را منعقد کرده و استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند. مثلاً جنسیس ماینینگ یکی از سایت‌های ماینینگ در جهان است. در انتخاب شرکت دقت کرده و یک شرکت با تجربه و قانونی را انتخاب کنید تا گرفتار کلاهبرداری و ضرر مالی نشوید. بنابراین بهتر است به مواردی مانند سابقه شرکت، اطلاعات تماس و قدرت پردازش سایت دقت کنید.

1 نظر
  1. […] کاربران یک کپی از دفتر کل غیرمتمرکز دارند. بلاک چین بیت کوین یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های بلاک چین عمومی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.