بهترین هدست‌های واقعیت مجازی (VR)

واقعیت مجازی یک روش شگفت‌انگیز برای سفر به فضاهای خارق‌العاده و فراتر از تکنولوژی است؛ در واقع این فناوری محیط مجازی به وجود می‌آورد که شما می‌توانید از طریق حرکات سر و دست با آن محیط تعامل برقرار کنید. با هدست‌های VR می‌توانید به اطراف یک فضای مجازی نگاه کنید؛ گویی در آنجا حضور دارید. در حال حاضر هدست‌های واقعیت مجازی بسیاری در بازار وجود دارد که با سخت‌افزارها، برنامه‌ها و قابلیت‌های متفاوت در دسترس هستند و انتخاب را برای ما دشوار می‌کنند. در این مطب می‌خواهیم در مورد بهترین هدست‌های واقعیت مجازی حرف بزنیم و چند مدل از بهترین هدست‌های واقعیت مجازی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم.

هدست‌های واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یا همان Virtual-Reality یکی از جذاب‌ترین بخش تکنولوژی است که با شبیه‌سازی محیط در بازی‌ها و فیلم‌ها، تجربه لذت بخشی را برای شما فراهم می‌آورد. یکی از روش‌هایی که می‌توانید این واقعیت مجازی را تجربه کنید؛ استفاده از هدست های واقعیت مجازی است. امروزه هدست‌های واقعیت مجازی در مدل‌ها مختلف و با فناوری‌های متفاوتی در حال طراحی و ساخت است؛ سونی، سامسونگ، htc و گوگل توانسته‌اند در این زمینه محصولات خوب و قابل قبولی را ارائه دهند که می‌توان آن‌ها در صنعت بازی‌های ویدئویی، فیلم‌سازی، فضانوردی، نظامی، آموزشی، خودروسازی و…. استفاده کرد.

دسته‌بندی هدست‌های واقعیت مجازی

هدست‌های واقعیت مجازی به صورت‌های گوناگونی دسته‌بندی می‌شوند. در یک دسته‌بندی این هدست‌ها در سه گروه  قرار می‌گیرند. هدست‌های بدون صفحه‌نمایش یا Mobile که پردازش‌ها در گوشی همراه انجام می‌شود. مانند هدست‌های Samsung Gear VR و Google Daydream View که با قیمت مناسبی در دسترس هستند؛ چون همه پردازش‌ها در گوشی انجام می‌شود و نیازی به اتصالات به هدست نیست. هدست‌های وابسته یا tethered که برای استفاده به یک سخت‌افزار اضافی مثل PC نیاز دارند؛ مثل Oculus Rift، HTC Vive محصول مشترک HTC و Valve و هدست‌های مستقل که به تنهایی و بدون نیاز به سخت‌افزار،  فضای مجازی مورد نظرتان را به وجود می‌آورند؛ مانند HoloLens محصول مایکروسافت.

بهترین هدست‌های واقعیت مجازی

۱. هدست واقعیت مجازی اکیولس گو Oculus Go

هدست VR اکیولس گو با قیمت کم و به صرفه تجربه شیرینی از واقعیت مجازی را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای استفاده از این هدست نیازی به سیم و یا اتصال به گوشی و کامپیوتر وجود ندارد؛ بلکه آکیولس گو  قدرت موردنیاز خود را از پردازنده و سخت‌افزار داخلی خود به دست می‌آورد. البته نبود دوربین در این هدست باعث شده تا نسبت به حرکت حساس نباشد.

در این هدست یک پردازنده قوی به نام اسنپدراگون ۸۲۱ قرار گرفته است که از آن طریق می‌توانید بازی‌های سنگین و با کیفیت مجازی را به خوبی اجرا کنید و از آن لذت ببرید. شما می‌توانید این هدست را در دو مدل ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی آن تهیه کنید. صفحه‌نمایش به کار رفته در این هدست واقعیت مجازی، ۵.۵ اینچ با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و به صورت LCD است. از نظر صوتی نیز در آن درگاه ۳.۵ میلیمتری وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید  از هدفون‌ها استفاده کنید و صدا نیز از طریق اسپیکر داخلی پخش خواهد شد. برای کار با این هدست باید از فروشگاه آکیولس برنامه‌های مورد نظر را دانلود کنید. این هدست انرژی خود را از طریق دو باتری قلمی به دست می‌آورد.

۲. هدست واقعیت مجازی مستقل لنوو میراژ سولو (Lenovo Mirage Solo)

این هدست لنوو به هیچ گوشی و وسیله خارجی نیاز ندارد؛ مستقل است و  شما می‌توانید در محیط اطراف خود قدم بزنید و از واقعیت مجازی رو به چشمانتان لذت ببرید. هدست واقعیت مجازی لنوو میراژ با پلتفرم گوگل دی دریم Daydream سازگار است (همانطور که می‌دانید دی دریم آخرین رابط کاربری گوگل برای برنامه‌های واقعیت مجازی است). این هدست از نظر سخت‌افزاری بسیار قدرتمند است و در آن از تراشه اسنپدراگون ۸۳۵ و رم ۴ گیگابایتی استفاده شده است. حافظه داخلی آن ۶۴ گیگابایت می‌باشد که در صورت تمایل می‌توانید به وسیله کارت حافظه خارجی تا ۲۵۶ گیگابایت ارتقا دهید. همچنین با حضور دو دوربین بر روی بدنه خود به کاربر اجازه می‌دهد در محیط اطراف حرکت کند. لنوو میراژ سولو قدرت خود را از یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی تأمین می‌کند. نمایشگر به کار رفته به آن ۵.۵ اینچ بزرگی و از رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ برخوردار است.

۳. هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر سونی Sony Playstation VR

شما با استفاده از این هدست سونی می‌توانید بازی‌های پلی استیشن را به صورت واقعی‌تری تجربه کنید. طراحی آن بسیار زیبا و ارگونومی است و وقتی بر روی سر قرار می‌گیرد به پیشانی و گردن فشار وارد نمی‌کند.

این هدست علاوه بر بازی‌های متنوع قابلیت پخش فیلم‌های واقعیت مجازی را نیز در خود جای داده است که تجربه بسیار لذت بخشی می‌باشد. خبر خوب این است که هدست واقعیت مجازی سونی با ایکس‌باکس وان و دستگاه‌های دیگر نیز سازگار بوده و با آن‌ها نیز کار می‌کند. صفحه‌نمایش هدست سونی با اندازه ۵.۷ اینچ؛ OLED و فول اچ دی است و زاویه دیدی برابر با صد درجه دارد. در این هدست از تکنولوژی صدای سه‌بعدی استفاده شده است و با میکروفن داخلی آن امکان چت آنلاین نیز وجود دارد. البته این نکته را در نظر بگیرید که بیشتر بازی‌های پلی استیشن وی آر سونی، به صورت نشسته و یا به صورت ایستاده اجرا می‌شوند و تنها با چرخاندن سر می‌توان به مشاهده ۳۶۰ درجه‌ای فضای مجازی پرداخت.

۴. هدست واقعیت ترکیبی ادیسه سامسونگ Samsung HMD Odyssey MR

در هدست واقعیت مجازی سامسونگ به کمک دو دوربین جلویی، حرکات در زمان کمتری منتقل شده و  تجربه لذت‌بخش‌تری برای شما رقم می‌زند. در کنار این هدست دو کنترل بی‌سیم نیز وجود دارد. از نظر کیفیت تصویر این هدست از اچ تی سی وایو و آکیولس بالاتر است، صفحه‌نمایش به کار رفته در این هدست نمایشگرهای دو هسته‌ای AMOLED می باشد که کیفیت خوبی ارائه می‌دهد. این هدست دارای فناوری Anti-SDE یا Anti-Screen Door Effect است که باعث می‌شود تا کاربر در اندازه ۳.۵ اینچی نمایشگر و پیکسل ۱۶۰۰ در ۲۸۸۰ ، چگالی تصویر بیشتری را مشاهده کند.

۵. هدست واقعیت مجازی اچ تی سی وایو HTC Vive

هدست واقعیت مجازی اچ تی سی وایو با همکاری دو شرکت  HTC و Valve ساخته شده است و یکی  از بهترین و با کیفیت‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی است. هدست اچ تی سی قابلیت اتصال به کامپیوتر را در خود جای داده است و به گوشی تلفن همراه نیاز ندارد. این هدست دارای صفحه‌نمایش  اختصاصی است و  علاوه بر سنسورها و دوربین‌های حرکتی، دو باکس دارد که هر کدام در برگیرنده ۳۷ سنسور لیزری می‌باشند. پردازنده Intel i7 در کنار ۱۶ گیگابایت رم، قدرت قابل قبولی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. هدست اچ تی سی دارای دو صفحه‌نمایش با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۲۰۰ است که در کنار هم رزولوشنی معادل با ۱۲۰۰ در ۲۱۶۰ را به وجود می‌آورند. زاویه دید به کار رفته در آن نیز ۱۱۰ درجه می‌باشد. دو کنترلر اختصاصی نیز برای این هدست طراحی شده که حاوی دکمه‌ها، صفحه Track-Pad و دسته‌های حساس به میزان فشار می‌باشند.

۶. عینک واقعیت مجازی اچ تی سی وایو پرو HTC vive pro

این هدست در واقع مدل جدیدتر اچ تی سی وایو است که در آن برخی قابلیت‌ها از جمله کیفیت صفحه‌نمایش ارتقا یافته است. کیفیت صفحه‌نمایش اچ تی سی وایو پرو با ۷۸ درصد ارتقا نسبت به نسل قبل با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۲۸۸۰ ارائه شده است. علاوه بر این ارتقا رزولوشن، در این هدست از هدفون‌های High End به همراه آمپلی‌فایر استفاده کرده‌اند. هدست اچ تی سی وایو پرو با بلوتوث و سیستم عامل ویندوز سازگار است و از پردازنده Intel Core i5-4590 or AMD FX 8350 و ۴ گیگابایت رم استفاده می‌کند. شما با استفاده از دو دوربین و دو میکروفن می‌توانید با هدست تعامل داشته باشید و از فضای مجازی متناسب با آن لذت ببرید. یکی از قابلیت‌های جذاب این هدست، آداپتور بی‌سیم کننده است که به صورت شارژی عمل کرده و از فناوری WiGig اینتل استفاده می‌کند.

۷. هدست واقعیت مجازی اکیولس ریفت Oculus rift

هدست واقعیت مجازی اکیولس ریفت مدل پایین‌تر هدست اکیولس گو است که با قیمت مناسب‌تری در دسترس می‌باشد. شما برای استفاده از این هدست به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید. حسگرهایی که در این هدست به کار گذاشته شده است باعث می‌شود که در صورت حرکت دست و سر کاربر، این حرکات به خوبی تشخیص داده شود و در نتیجه تصویر نشان داده شده روی نمایشگر داخل هدست نیز با استفاده از این حرکات تنظیم شود.  صفحه‌نمایش به کار رفته در این هدست از نوع OLED و با رزولوشن ۱۲۰۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است. در این هدست نیز از میکروفن داخلی و اسپیکر برای کنترل صوتی استفاده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.