فیلم واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت خسته‌کننده است! چه کسی دوست دارد در دنیای واقعی زندگی کند وقتی دنیای پر از تخیل و هیجان به‌صورت مصنوعی در دسترس اوست. واقعیت مجازی به ما اجازه می‌دهد تا به‌صورت موقت اندکی از این دنیا و واقعیت‌های آن فاصله گرفته و حوادث هیجان‌انگیزتری را تجربه کنیم.

واقعیت مجازی و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن به‌سرعت در حال پیشرفت است. در فرهنگ لغت، واقعیت مجازی را نوعی شبیه‌سازی واقع‌گرایانه و همه‌جانبه از محیط سه‌بعدی می‌گویند که از طریق نرم‌افزار و سخت‌افزار تعاملی و یا حرکات بدن به وجود آمده است. درواقع شما در واقعیت مجازی یک هدست بر روی چشمان خود قرار می‌دهید و در جلو چشمانتان محیط و اتفاقاتی را مشاهده می‌کنید که بر اثر تغییر در حرکات بدن شما تغییرمی کند و شما باور دارید که در آن محیط هستید. در فناوری واقعیت مجازی، زمانی که هدست واقعیت مجازی را بر روی چشمانتان است، زمانی که سر خود را حرکت دهیم براساس آن حرکت به وجود آمده، تصویر نمایش داده شده نیز تغییر می‌کند گویی که دقیقاً در آن محیط قرار دارید.

تعریف واقعیت مجازی

واقعیت مجازی فناوری است که در آن محیطی مجازی به‌وسیله هدست های مخصوص در جلوی چشمان کاربر قرار می‌گیرد و کاربر براساس حرکت سر و بدن خود با آن محیط مجازی تعامل برقرار می‌کند.

هدست‌های واقعیت مجازی

هدست‌ وسیله‌ای مانند عینک است که بر روی چشم قرار می‌گیرد و به‌وسیله صفحه‌نمایشی که روی آن قرار داده شده است کاربر وارد دنیای واقعیت مجازی می‌شود. سه نوع هدست واقعیت مجازی داریم، هدست های موبایلی، tethered و هدست های جداگانه. در این میان شرکت‌های مختلفی مانند گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، سونی و HTC دست به تولید هدست های جدید و پیشرفته زده‌اند.

استفاده از واقعیت مجازی در فیلم‌ها

با پیشرفت فناوری صنعت سینما نیز پیشرفت می‌کند و سعی دارد با تکنولوژی‌های جدیدتر مخاطبان بیشتری را جذب کرده و فروش بیشتری داشته باشد. در این راستا صاحبان سینما، کارگردان‌ها و فیلم‌نامه‌نویس‌ها در تلاش هستند که سرگرمی‌های جذاب‌تری برای شما فراهم کنند و جیب خود را پرتر کنند.

فیلم‌سازان نیز به شیوه  واقعیت مجازی و استفاده از هدست ها، سعی می‌کنند که فیلم‌نامه خود را با  نوعی تجربه هیجان‌انگیزتر به مخاطبان خود ارائه دهند.. در این راستا فیلم‌سازان از این تکنولوژی استفاده کرده‌اند تا برای بیننده تجربه فوق‌العاده لذت‌بخشی رقم بزند. تصور کنید در حال تماشای یک فیلم فوق‌العاده هستید که همه حوادث را از زاویه چشمان خودتان می‌بینید و خود نیز به بخشی از شخصیت آن تبدیل می‌شوید.

صفحه‌نمایش مذکور  در داخل فریمی تعبیه می‌شود که روی چشم قرار می‌گیرد و محتوا را به نمایش می‌گذارد و شما با حرکات سر و دست خود می‌توانید تصاویر جدیدتری ببینید ابعادی که از دید شما پنهان هستند.

در فیلم‌های واقعیت مجازی چند تجربه و اتفاق رخ می‌دهد. در این فیلم‌ها شما دارای تجربه دیداری هستید که از طریق قرار گرفتن هدست بر روی چشم‌ها ایجاد می‌شود. علاوه بر تجربه دیداری، تجربه شنیداری از طریق تولید صداهای درون فیلم نیز به شما منتقل خواهد شد. درواقع  بسته به نوع ویدیو و محتوای موردنظر، کاربر نیز می‌تواند با این ویدئو ارتباط برقرار کند و جزئی از داستان شود.

در فیلم‌های واقعیت مجازی جدید شما می‌توانید تمام داستان فیلم را بر روی یک پرده مجازی بزرگ بر روی چشمانتان مشاهده کنید گویی در فیلم حضور دارید و عضوی از آن هستید. شما با بی‌شمار افکت‌ها و جلوه‌های صوتی و بصری محاصره می‌شوید که به‌وسیله نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی برایتان قابل‌لمس می‌باشد. این فیلم‌ها را می‌توان از ابتدا به‌وسیله دوربین‌های ۳۶۰ درجه ضبط کرد و یا با دوربین‌های معمولی آن را ساخت و سپس با استفاده از برنامه‌های کاربردی درزمینهٔ واقعیت مجازی آن را به شکل VR ارائه کرد. فرمت‌های تصویب‌شده توسط فیلم‌های واقعیت مجازی با توجه دستگاه و نرم‌افزار مورداستفاده متفاوت خواهد بود.

در این میان شرکت‌های مختلفی دست به تولید فیلم‌های واقعیت مجازی زدند که یکی از آن‌ها IMAX است. IMAX با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی در ارتقا تجارب سینمایی پیشتاز شده است. این شرکت با ارائه‌دهنده‌ی بازی‌های ویدیویی، Starbeeze، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم “Transformers” و گوگل برای توسعه‌ی تکنولوژی واقعیت مجازی همکاری کرده است. بر اساس تجارب سینمایی، انتظار می‌رود مراکز VR برای یک فیلم‌برداری خیره‌کننده و جذاب که IMAX برای آن شناخته‌شده است، با یکدیگر همکاری کنند.

ویژگی‌های فیلم‌های واقعیت مجازی

  • از نظر محیط

ویدیوهای واقعیت مجازی، عمدتاً محتوای ویدئوی تولیدشده‌ای است که کاربر همانند بازی‌های ویدئویی به کمک نرم‌افزار و سخت‌افزار آن را مشاهده می‌کند. درواقع شما در یک محیطی هستید که با برگرداندن سرتان زاویه دید تغییر خواهد کرد.

  • تعامل

ازآنجایی‌که تجربه واقعیت مجازی از بازی‌های ویدئویی الهام گرفته شده است، کاربران می‌توانند هر کاری که می‌خواهند در محیط مجازی انجام دهند. در فیلم‌های واقعیت مجازی تصمیم به دست کاربر است و درواقع کاربر آن را به جلو می‌برد برخلاف فیلم‌های سنتی که  داستان و جدول زمانی به دست فیلم‌ساز می‌باشد.

  • داستان

در فیلم‌های واقعیت مجازی روند داستان طبق تنظیمات بیننده پیش می‌رود. درواقع اتفاق برای بیننده و در محیط اطراف آن رخ می‌دهد.

  • بسترهای نرم‌افزاری

برای تماشای فیلم واقعیت مجازی، کاربر باید یک هدست واقعیت مجازی داشته باشد که بتواند به یک کامپیوتر یا یک دستگاه تلفن همراه متصل شده و به محتوا دسترسی پیدا کند. البته امروزه این فیلم‌ها از طریق انواع مختلف موبایل‌ها و کامپیوترهای سازگار قابل‌اجرا هستند. اما به‌صورت استاندارد شما به یک هدست سازگار با سیستم‌تان نیاز دارید.

شما در بعضی سایت‌ها می‌توانید انواع ویدئوهای واقعیت مجازی و فیلم‌های ۳۶۰ درجه ببینید. تماشای فیلم واقعیت مجازی در سایت‌ها بسیار ساده و آسان می‌شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویدیو سازگار را بر روی گوشی خود بارگذاری کنید و از آن لذت ببرید. حتی اگر هدست واقعیت مجازی ندارید بهتر است به این وب‌سایت‌ها سر بزنید. WITHIN یکی از وب‌سایت‌های واقعیت مجازی است که این تجربه لذت‌بخش را در اختیار شما قرار می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.