اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو

خودرو یک وسیله مهم و ترکیبی از هنر و فناوری است؛ امروزه شرکت‌های معتبر خودرو سازی در سراسر دنیا در حال تلاش هستند تا خودروهای زیبا، منحصر به فرد و قوی خود را وارد بازار کنند. هر چه قدر خودروها پیشرفته‌تر می‌شود؛ به نگهداری و مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ شما با نگهداری از خودرو و رعایت نکات و اصول آن می‌توانید طول عمر خودرو خود را افزایش دهید. بنابراین اگر زمان یا انرژی لازم برای مراقبت از خودرو خود را ندارید، تنها کافی است اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو را بشناسید و از آن‌ها دوری کنید.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: “مراقب خودروتان باشید تا خودروتان از شما مراقبت کند”. البته مراقبت از خودرو تنها تمیز کردن و سرویس سالانه نیست. شما ممکن است به صورت ناخواسته اشتباهاتی انجام دهید که خودرو شما آسیب ببیند. خودرو و قطعات خودرو به مراقبت و نگهداری نیاز دارند تا طول عمر خودرو شما را زیادتر کنند؛ یک خودرو از اجزای کوچک و بزرگ تشکیل شده است و همه آن‌ها نیازمند مراقبت و سرویس هستند. اغلب رانندگان برخی اشتباهات ناخواسته انجام می‌دهند که در بلند مدت بر روی عملکرد خودرو تأثیر منفی گذاشته و طول عمر آن را کم می‌کند. در این مطلب قصد داریم در مورد اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو حرف بزنیم.

استفاده از سوخت بی‌کیفیت

این اشتباه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که می‌تواند طول عمر خودرو شما را کم کند. کیفیت پایین سوخت به موتور و سایر قطعات خودرو آسیب می‌زند و به‌مرور آن‌ها را از کار می‌اندازد. استفاده از سوخت با کیفیت‌تر می‌تواند عملکرد کلی خودرو شما را بهبود ببخشد و آن را قوی‌تر کند؛ در نتیجه طول عمر خودرو نیز بیشتر می‌شود. علاوه بر خرابی خودرو، سوخت بی کیفیت آلودگی بیشتری به وجود آورده و محیط زیست نیز به خطر می افتد. بنابراین شما با استفاده از سوخت های باکیفیت، اگرچه هزینه بیشتری می‌پردازید؛ در نهایت موتور خودرو شما آسیب نمی بیند و محیط زیست نیز آلوده نخواهد شد و هر دو این نتایج در بلند مدت برای ما مفید و کارساز هستند.

نصب قطعات نامناسب

گاهی اوقات ماشین دچار مشکلات و خرابی‌هایی می‌شود؛ در این راستا شما مجبور می‌شود یک قطعه از خودروتان را تعویض کنید؛ مثلاً باتری آن خراب شده و شما باید یک باتری جدید بخرید. این قطعات به طور کلی بر روی عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین بهتر است از برندهای معتبر استفاده کرده و با خرید قطعات بی‌کیفیت عمر خودرو خود را کم نکنید. یک قطعه بی کیفیت بعد از مدتی از کار می افتد و شما باید دوباره هزینه خرید یک قطعه جدید را تقبل کنید؛ علاوه بر این این قطعه می تواند بر روی عملکرد سایر قیمت‌های خودرو تأثیر منفی بگذارد.

تنظیم نبودن لاستیک‌ها

همیشه باد و هماهنگی لاستیک‌های خودرو را بررسی نمایید. زیرا در صورت کم باد بودن یا عدم هماهنگی بر روی عملکرد آن تأثیر منفی می‌گذارد. عدم هماهنگی لاستیک‌های خودرو می‌تواند باعث عدم تعادل خودرو شود و این امر ممکن است تصادفات جاده‌ای به وجود بیاورد. علاوه بر این، این مشکل می‌تواند بر روش مصرف سوخت شما نیز تأثیر منفی بگذارد. بنابراین بررسی تایر خودروها یک کار ضروری است و عدم توجه به لاستیک‌ها یکی از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو می‌باشد.

عدم تعویض لاستیک‌ها

تعمیر با تعویض لاستیک‌های خودرو اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما بسیار مهم است. رانندگی با لاستیک های ساییده و فرسوده در صورت خیس بودن جاده می‌تواند خطر آفرین باشد. بنابراین هر چند مدت یک بار لاستیک‌ها را بررسی کرده و جای لاستیک‌های جلو و عقب را جابه‌جا کنید.

عدم سرویس منظم خودرو

مهم نیست خودروتان جدید است یا قدیم، شما باید هر چند وقت یک بار آن را سرویس کنید؛ رها کردن خودرو به حال خودش و عدم سرویس در بازه زمانی مشخص، بر روی عملکرد موتور تأثیر می‌گذارد. در سرویس خودرو چرخ‌ها بررسی می‌شود؛ چراغ‌های عقب و جلو ماشین، چراغ‌های راهنما تست شده و در صورتی خرابی تعویض می‌شود. عملکرد موتو ر،سطح روغن و موارد دیگر از جمله بررسی‌هایی است که در سرویس خودرو انجام می‌شود.

عدم توجه به خودرو

شما در جایگاه راننده باید هر روز به خودروتان دقت کنید. صدای خودرو و صدای موتور را گوش دهید و در صورت بروز هر گونه تفاوتی آن را به تعمیرگاه ببرید. هر چه زودتر مشکل را متوجه شوید؛ با هزینه کمتری می‌توانید آن را حل کنید.

بی‌توجهی به هشدارها

در برخی موارد سیستم کامپیوتری و چراغ‌های هشدار دهنده در خودرو، مشکلی را اخطار می‌دهند. بنابراین بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و در یک جای مناسب پارک کنید و به مشکل رسیدگی نمایید. به تعویق انداختن تعمیرات لازم می تواند به خودرو شما آسیب وارد کند. سیستم کامپیوتری خودرو شما به تمام قسمت‌های خودرو دسترسی داشته و آن‌ها را کنترل می کند؛ بنابراین در صورت مشاهده اخطار بر روی پانل کنترل خودرو هر چه سریع‌تر به تعمیر آن اقدام کنید.

عدم تعویض روغن

روغن موتور خودرو باید در فواصل منظم تعویض شود. عدم تعویض روغن می‌تواند مشکلات جدی‌تری را در موتور خودروتان ایجاد کند. بنابراین بهتر است در طی دوره‌های منظم، روغن موتور بررسی و تعویض شود. روغن موتور یک روان کننده در موتور خودرو است و می‌تواند طول عمر موتور را بیش‌تر کند. بنابراین در صورتی که رنگ روغن خودرو شما تیره شده است؛ یا چراغ روغن موتور روشن شده و یا صدای غیر عادی از موتور شنیده می‌شود؛ بهتر است هر چه زودتر روغن را تعویض کنید. در برخی خودروها بعد از گذراندن ۱۲۰۰۰ کیلومتر باید روغن موتور تعویض شود؛ اما بسته به شرایط آب و هوایی محلی که در آن زندگی می کنید؛ ترافیک و استارت و ترمزهای پشت سر هم و عوامل دیگر این میزان کاهش یافته و باید زود به زود روغن را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

استفاده از آب معمولی در رادیاتور و شیشه‌شور

آب‌های معمولی و تصفیه نشده دارای رسوباتی هستند که در صورت استفاده در خودرو به مرور به خودروتان آسیب وارد می‌کند. این رسوبات در موتور، واتر پمپ و رادیاتور ته نشین شده و آن‌ها را خراب می کند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است آب را چند بار جوشانده و سرد کنید و سپس از آن استفاده نمایید. این کار اگر چه زمان زیادی از شما می‌گیرد؛ اما در طولانی مدت به سیستم خودروتان آسیب نمی‌زند. در کنار این مشکلات استفاده از آب معمولی و دارای رسوب در مخزن شیشه شور نیز در طولانی مدت به آن خسارت وارد می‌کند.. همین رسوبات در مخزن و شلنگ قرار گرفته و راه خروجی آن را مسدود می‌کند.

رطوبت و باران

سعی کنید که خودروتان را در پارکینگ‌های سر بسته پارک کنید. باران و رطوبت می‌تواند به مرور بر روی تراشه‌ها، سیستم رایانه‌ای و دیگر قسمت‌های خودرو آسیب وارد کند. قبل از ترک کردن خودرو پنجره‌ها، سقف و دیگر قسمت‌های باز خودرو را بررسی کرده و مراقب باشید آب به درون خودروتان نفوذ نکند؛ مخصوصاً در فصل‌های بارانی سال.

شست‌وشوی غیر اصولی خودرو

رانندگان برای تمیز کردن بدنه و قسمت‌ها داخلی خودرو از هر نوع پارچه و مایع شست و شو استفاده می‌کنند؛ این مواد و پارچه‌ها ممکن است به بدنه خودرو و یا قسمت‌های داخلی آسیب وارد کند. بنابراین بهتر است از پارچه‌های میکرو فیبر و مواد شوینده مخصوص به این کار استفاده کنید؛ زیرا مواد غیر استاندارد در طولانی مدت به خودرو شما آسیب وارد می‌کنند.

برخی اشتباهات در حین رانندگی می‌تواند به مرور عمر ماشین ما را کاهش داده و باعث خرابی آن شود که در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استراحت کردن پا رو کلاچ

وقتی شما در تمام طول مسیرتان بر روی پدال کلاچ فشار وارد می‌کنید به مرور به آن آسیب رسانده و حساسیت آن را کم می‌کنید.

قرار دادن پا روی پدال ترمز در سراشیبی

یکی از عادت‌ها و اشتباهات رایج رانندگان که باعث کاهش عمر خودرو آن‌ها می شود؛ قرار دادن مداوم پا روی ترمز در سراشیبی است. رانندگی در جاده‌های شیب دار ساده نیست و بسیاری از رانندگان به طور مداوم پای خود را روی ترمز گذاشته و با سرعت کم مسیرهای سراشیبی را طی می‌کنند. اما برای یک رانندگی بهتر باید دنده را کم کرده و بدون فشار روی ترمز به صورت آهسته مسیر را طی کنید.

قرار دادن پا روی ترمز حین عبور در دست اندازها

ترمز کردن ناگهانی برای عدم برخورد به دست انداز می‌تواند به سیستم ترمز و در نتیجه خودرو شما آسیب بزند؛ بنابراین قبل از رسیدن به دست انداز بهتر است سرعتتان را کم کنید.

دست انداز در سرعت بالا

رانندگی نا متعادل و افتادن در گودال و دست اندازها در سرعت بالا می‌تواند به خودروتان آسیب وارد کند. بنابراین اگر نمی‌توانید از این موانع دوری کنید؛ بهتر است با سرعت کمتری وارد این گودال‌ها شوید. در صورتی که با سرعت بالا به آن‌ها اصابت کنید؛ ممکن است به قطعات شما آسیب وارد کند و جایگزینی آن‌ها سخت است.

رانندگی در صورت خالی بودن مخزن سوخت

وقتی سوخت شما به حداقل می‌رسد و خودرو اخطار می‌دهد؛ در این صورت شما تا مدت‌زمان خاصی می‌توانید رانندگی کنید. اما اگر هر چه سریع‌تر سوخت گیری را انجام ندهد؛ بعد از چند بار تکرار این اشتباه، هوا وارد سیستم سوخت شما خواهد شد و این مسئله می‌تواند برای موتور و سایر قطعات خطرناک باشد.

حمل کردن بار زیاد

هر خودرو توانایی و تحمل میزان حدودی بار و سرنشین را دارد. بنابراین اگر شما از خودروتان به جای ماشین حمل وسایل استفاده می‌کنید؛ مطمئن باشید به مرور در سیستم ترمز، موتور یا بدنه و قسمت‌های دیگر دچار مشکل خواهید شد. اگر به مسافرت می‌روید سعی کنید که صندوق عقب را با وسایل غیرضروری پر نکنید؛ زیرا این کار به خودرو شما آسیب رساند و در کنار آن مصرف سوخت خودرو بسیار بالا می‌رود.

درجا کار کردن خودرو به مدت طولانی

این کار می‌تواند در طولانی مدت به خودرو شما آسیب وارد کند. بنابراین اگر خودروتان را در یک جای سرد پارک کرده‌اید بهتر است تنها یک دقیقه آن را در جا روشن کنید. بعد از آن بهترین کار، حرکت دادن خودرو با سرعت کم است و به مرور می‌توانید سرعت خودروتان را زیادتر کنید. البته بعد از استارت زدن خودرو بهتر است ده تا ۱ ثانیه صبر کرده و سپس شروع به حرکت کنید.

کلام آخر

با رعایت نکات مهم و دوری کردن از اشتباهات فوق می‌توانید طول عمر خودرو خود را زیادتر کرده و در هزینه هایتان صرفه‌جویی کنید. این اشتباهات در صورتی که مداوم و در طولانی مدت انجام شوند؛ خسارات زیادی را به وجود می‌آورند و باعث آسیب به جدی به خودرو شده و هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.