ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

پیلاتس یک تمرین بسیار خوب برای تناسب اندام است که در این راستا استرس و فشارهای عضلانی را از شما دور می‌کند؛ علاوه بر این قدرت، استقامت و انعطاف پذیری بدنتان نیز زیادتر خواهد شد. البته ورزش پیلاتس برای گروهی از افراد مناسب نبوده و بهتر است آن را انجام ندهند. در این مطلب با ما همراه باشید تا با ورزش پیلاتس آشنا شده و  به مزایا و معایب آن پی ببرید؛ در ادامه به  این موضوع می‌پردازیم که ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

پیلاتس

پیلاتس ورزشی است که روح و جسم شما را درگیر می‌کند؛ در حین حرکات پیلاتس شما باید با تمرکز و با استفاده از وزن بدن و جاذبه زمین و در برخی موارد تجهیزات مخصوص، بدن را درگیر کرده و حرکات مناسب را انجام دهید. ورزش پیلاتس برای مردان و زنان مناسب است و به جنسیت خاصی تعلق ندارد؛ این باور که ورزش پیلاتس تنها مخصوص زنان است؛ اشتباه بوده و  غیر علمی است. همانطور که مخترع پیلاتس اقای ژوزف پیلاتس می‌باشد؛ بنابراین این ورزش برای مردان نیز مزایای بسیار زیادی دارد. پیلاتس بر روی ۷ اصل مهم اجرا می‌شود؛ شما باید در حین حرکات پیلاتس، آرامش داشته، توازن و تنفس خود را کنترل کنید. تمرکز، هماهنگی، قدرت و حرکت‌های هماهنگ و روان از اصول هفتگانه این ورزش به حساب می‌آیند.

ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

ورزش پیلاتس برای تمام افراد در هر جنسیت و سنی مناسب است. در این ورزش از حرکات کششی، قدرتی و عضلانی استفاده می‌شود و به قدری آرام و با کنترل اجرا می‌شود که هر شخصی می‌تواند آن را  انجام دهد. بنابراین افراد مسن نیز می‌توانند زیر نظر پزشکشان این حرکات را انجام دهند و از فواید آن بهره‌مند شوند.

طبق مطالعات زنان باردار در صورت تأیید پزشک می‌توانند در طول دوران بارداری خود حرکات پیلاتس را انجام داده و به سلامت خود و جنین کمک کنند.

بااین‌حال این ورزش برای برخی افراد که دچار شرایط پزشکی حاد هستند مناسب نمی‌باشد؛ بنابراین در صورتی که شرایط پزشکی خاصی دارید بهتر است با نظر پزشکتان، تمرینات پیلاتس را انجام دهید.

در صورت جراحی، درد در قفسه سینه و سکته

به طور مثال اگر به تازگی جراحی انجام داده‌اید و هنوز به بهبودی کامل نرسیده‌اید؛ ورزش پیلاتس برای شما مفید نخواهد بود. بیمارانی که شرایط پزشکی مانند سکته را پشت سر گذاشته‌اند؛ بهتر است تا چند مدت ورزش پیلاتس را انجام ندهند و یا زیر نظر پزشکشان شروع کنند. علاوه بر این محققان معتقدند افرادی که  بیماری تنگی دریچه قلب دارند و یا در قفسه سینه خود درد احساس می‌کنند؛ برای انجام این ورزش مناسب نیستند و تنها با تأیید پزشک می‌تواند پیلاتس انجام دهند.

بیماری‌های صرع و ام اس

بیماری‌هایی مانند ام اس و صرع نیز در روند ورزشی فرد اختلال ایجاد می‌کند و افراد مبتلا به این بیماری‌ها باید با مراقبت‌های بیشتری، به ورزش‌هایی مانند پیلاتس بپردازند. افراد مبتلا به ام اس در مراحل  پیشرفته دچار کم بینایی و عدم تعادل می‌شوند و این مشکلات می‌تواند در حین ورزش پیلاتس اختلال ایجاد کند. صرع نیز از دیگر مواردی است که باید کنترل شود تا فرد بتواند به حرکات ورزشی بپردازد؛ در صورتی که مبتلا به بیماری صرع کنترل نشده هستید؛ این ورزش می‌تواند برای شما خطرناک بوده و در صورت افزایش ضربان قلب و گرمای بدن امکان تنش بیشتر شود.

افراد مبتلا به پوکی استخوان

زنان و مردانی که دچار پوکی استخوان هستند به علت شرایط خاص باید زیر نظر پزشک و مربی متخصص به پیلاتس بپردازند. برخی حرکت‌های پیلاتس برای افراد با سابقه پوکی استخوان، ممنوع می‌باشد و ممکن است به استخوان‌ها و مهره کمر آن‌ها آسیب جدی‌تری وارد شود. به طور مثال حرکت‌هایی که در آن پاها به میزان زیادی باز می‌شود می‌تواند به مهره‌ها فشار وارد کرده و در افراد مبتلا به پوکی استخوان خطرناک باشد.

نکته: زنانی که در سن یائسگی هستند؛ بیشتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌باشند  و برای انجام حرکات حرفه‌ای پیلاتس ممکن است دچار آسیب شوند.

مشکلات کلیوی

در صورت مشکلات کلیوی ورزش‌های شدید و هوازی توصیه نمی‌شود. این افراد می‌توانند از حرکات ساده پیلاتس بهره‌مند شوند و اما تا حد امکان باید از حرکاتی دوری کرد که وزنه‌های سنگین در آن استفاده می‌شود؛ یا برای مدت زمان طولانی تنفس حبس می‌شود.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید زیر نظر پزشک به ورزش پیلاتس بپردازند؛ زیرا افزاش قدرت و عضله سازی در بدن ممکن است در روند بیماری دیابت تأثیرگذار باشد.

دیسک کمر و دیسک گردن

دیسک کمر یکی دیگر از مواردی است که در هنگام اجرا حرکات ورزشی پیلاتس ممکن است برای شما مشکل به وجود بیاورد. حرکاتی که باعث فشار زیاد بر روی ستون فقرات می‌شود؛ برای افراد مبتلا به دیسک کمر یا گردن ممنوع است. بنابراین در صورتی که ورزش پیلاتس انجام می‌دهید و دیسک کمر دارید؛ بهتر است از این نوع حرکات دوری کنید.

زانو درد یا هر نوع درد مفصلی

در صورت ابتلا به زانو درد، کمر درد، آرتروز و یا هر درد مفصلی قبل از شروع تمرینات پیلاتس با مربی و پزشک خود مشورت کنید. بنابراین در صورتی که  زانو درد و یا گردن درد شما با انجام حرکت‌های پیلاتس شدیدتر می‌شود؛ باید برای مدت زمانی از آن دوری کنید. در این صورت مربی با توجه به مصدومیت شما از حرکات اصلاحی استفاده کرده و برخی حرکات دیگر را از  تمرینات روزانه شما حذف می‌کند. در افرادی که دچار زانو درد، گردن درد یا هر نوع درد مفصلی هستند، مفاصل دارای محدودیت حرکتی بوده و به اصطلاح خشک است. در نتیجه ورزش‌هایی مانند پیلاتس با انعطاف پذیری و دامنه حرکت زیاد می‌تواند به آن فشار وارد کند.  البته منظور ما کنار گذاشتن کلی ورزش نیست؛ این افراد باید زیر نظر پزشک از برخی حرکات اصلاحی و با دامنه حرکت کمتری استفاده کنند.

فواید ورزش پیلاتس

مزایای حرکت‌های پیلاتس فراتر از قدرت، تناسب اندام و انعطاف پذیری است؛ این ورزش علاوه بر مزایای زیباشناختی که دارد؛ می‌تواند کمر درد را بهبود ببخشد؛ تراکم استخوان‌ها را بیشتر کرده و ضربان قلب را تشدید کند. این مزایای شگفت انگیز پیلاتس را به تمرین لذت بخش و در عین حال مفید و کاربردی تبدیل خواهد کرد. در این قسمت با ما همراه باشید تا با مزایا پیلاتس آشنا شوید:

  • تناسب اندام

در صورتی که  قصد دارید به تناسب اندام برسید و چربی‌های شکم و پهلوی خود را آب کنید؛ می‌توانید از ورزش پیلاتس استفاده کنید. برای از دست دادن یک پوند در هفته باید روزانه ۵۰۰ کالری بسوزانید و این ورزش به شما کمک می‌کند تا کالری بسوزانید. در طول تمرین پیلاتس بسته به شدت، ۴ تا ۸ کالری در هر دقیقه سوزانده می‌شود که باعث تناسب اندام شما خواهد شد.

  • تراکم استخوان‌ها

استخوان همانند ماهیچه‌ها بافت پویایی دارد و با تمرینات و حرکات ورزشی تقویت می‌شود. تمرینات مقاومتی و کششی در پیلاتس می‌تواند عضلات روی استخوان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و استخوان را تقویت کند.

  • کمک به کمر درد

طبق تحقیقاتی که بر روی تعدادی از افراد مبتلا به کمر درد  انجام شد؛ این افراد بعد از ۴ هفته تمرین پیلاتس در  دوره ۱۲ ماه دچار بهبود قابل توجهی در  کمر خود شدند. پیلاتس عضلات هسته‌ای را تقویت کرده و  باعث کشش در عضلات پشت کمر می‌شود؛ این حرکات به مرور عضلات کمر و ستون فقرات را تقویت کرده و کمر درد شما را بهبود  می‌بخشد.

  • مانع از آسیب دیدگی

پیلاتس از طریق انعطاف پذیری، به افزایش قدرت و تعادل بدن کمک می‌کند؛ این مزایا به مرور باعث می‌شود در حین انجام حرکات ورزشی کمتر دچار آسیب شوید. حرکات پیلاتس به مرور فشار را از مفاصل، تاندون‌ها، عضلات و رباط‌ها برداشته و مانع از آسیب دیدگی شما می‌شوند.

  • افزایش انعطاف پذیری

تمرینات پیلاتس باعث گسترش دامنه حرکتی در سرتاسر بدن می‌شود؛ بنابراین شما بعد از چند جلسه، نعطاف پذیری بیشتری در بدنتان حس می‌کنید.

  • مناسب برای مفاصل

حرکات آهسته و کنترل شده پیلاتس تأثیر منفی بر روی مفاصل ندارد، در عوض این حرکات می‌تواند به قوی‌تر شدن مفاصل بدن نیز کمک کند.

  • بهبود وضعیت بدن

نشستن در یک وضعیت و پشت میز و کار کردن با کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند باعث ضعف در شانه و وضعیت بدن می‌شود؛ با گذشت زمان این اختلالات وسیع‌تر شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. پیلاتس به بدن کمک می‌کند تا اثرات عادت‌های بد با ایجاد تعادل و کشش عضلانی از بین برود.

  • تمرکز

در پیلاتس شما بر روی بدن، تنفس و هماهنگی آن‌ها با هم تمرکز می‌کنید. در این صورت میزان تمرکز شما افزایش یافته و از فواید آن می‌توانید در جنبه‌های زیادتری از زندگی‌تان بهره‌مند شوید.

  • استقامت قلبی و عروقی

حرکات زیادی در پیلاتس می‌تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد و در کنار آن برخی حرکات باعث آرام‌تر کردن ضربان قلب شما می‌شود. این کاهش و افزایش ضربان قلب برای سیستم قلب و عروقی شما بسیار مفید است؛ در کلاس‌هیا پیشرفته پیلاتس متوسط ضربان قلب به ۱۲۰ تا ۱۳۰ ضربه در دقیقه می‌رسد که این مسئله برای بدن شما بسیار مفید است.

معایب پیلاتس

در صورتی که حرکات پیلاتس با علم و آگاهی و زیر نظر مربی متخصص انجام نشود؛ می‌تواند در حین تمرین و بعد از آن برای شما مشکلاتی را به وجود بیاورد. به طور مثال کشیدگی که در عضلات ایجاد می‌شود؛ ممکن است تا مدت‌ها باقی مانده و شما احساس درد کنید. گرفتگی و درد عضلات، آسیب دیدن مفاصل در حین اجرا از آسیب‌های جدی این ورزش محسوب می‌شود. در برخی موارد افراد به علت انجام حرکات اشتباه دچار پارگی ربات می‌شوند که این مسئله ممکن است ماه‌ها آن‌ها را درگیر کرده و از میادین ورزشی دور کند. بنابراین در صورتی که در مورد این ورزش اطلاعات ندارید؛ بدون مربی و به تنهایی حرکات پیلاتس را انجام ندهید.

منبع: ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟ (زیباشهر)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.