نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان

گل‌های آپارتمانی به نگهداری سخت‌تری نیاز دارند و شما باید شرایط مناسبی را برای رشد آن‌ها در نظر بگیرید؛ با فرارسیدن زمستان و کم شدن نور خورشید و گرمای آن گیاهان وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شوند و درصورتی‌که شما از این گیاهان در محیط‌های آپارتمانی به خوبی مراقبت نکنید؛ ممکن است دچار مشکلاتی شده و از بین بروند. سرد شدن هوا، رطوبت کم، روزهای کوتاه و نور کم در زمستان، زندگی گل‌های آپارتمانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان آشنا شوید.

نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان

گل و گیاه یک جزء خوب در معماری و فضای داخلی است که نگهداری از آن اندکی سخت‌تر است. این گل‌های آپارتمانی به نور، تغذیه و آب نیاز دارند و درصورتی‌که هر یک از آن‌ها به میزان کمتر و بیشتری به گیاه برسد؛ از بین می‌رود. در زمستان میزان نور و رطوبت کمتری وجود دارد و دمای هوا پایین‌تر است و باعث می‌شود ساکنین خانه از وسایل گرمایشی استفاده کرده و دمای خانه را بالاتر ببرند. در این مواقع گل‌های آپارتمانی آسیب دیده و از بین می‌روند؛ بنابراین بهتر است با نکات و قوانین نگهداری گل‌های آپارتمانی در زمستان آشنا شده و این نکات را پیاده‌سازی کنید.

۱. گیاهان را از نزدیک پنجره‌ها، منافذ باز و شوفاژها دور کنید

بیشتر گیاهان در برابر تغییر شدید آب و هوایی مقاوم نیستند؛ بنابراین سعی کنید آن‌ها را از مناطق خیلی گرم و خیلی سرد دور کنید. گیاهانی که به نور احتیاج دارند و عاشق آفتاب هستند را بر روی یک میز در نزدیکی پنجره قرار دهید؛ اما از قرار دادن گلدان بر روی پنجره اجتناب کنید؛ زیرا سوز سرما از پنجره‌ها نفوذ کرده به گیاهان آسیب می‌زند. گرما بیش‌ازاندازه پکیج نیز برای گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها مناسب نیست.

۲. در زمستان رطوبت هوا را بررسی کنید

کاهش رطوبت یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که گیاهان در زمستان با آن مواجه می‌شوند و میزان رطوبت در فصل زمستان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. گیاهان برای رشد در خانه به رطوبت ۴۰ تا ۵۰ درصد نیاز دارند و زمانی که پنجره‌ها بسته شده و هوا سردتر می‌شود؛ رطوبت درون خانه نیز کاهش می‌یابد؛ ساده‌ترین راه برای افزایش رطوبت داخل خانه استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوا است که به صورت تصفیه‌کننده هوا نیز در دسترس می‌باشد. علاوه بر این بهتر است از اسپری آب استفاده کرده و از فاصله دور، برگ‌های گیاهان را اسپری کنید تا رطوبتشان بیشتر شود. یک روش دیگر برای رساندن رطوبت کافی به گیاهان، قرار دادن آن در سینی آب است. در یک سینی آب بریزید و روی آن سنگ بگذارید و گل‌های آپارتمانی را روی سنگ قرار دهید تا از رطوبت استفاده کرده؛ اما درعین‌حال در آب قرار نگیرند.

۳. دمای خانه را ثابت نگه دارید

اگر چه دمای ایدئال برای گیاهان مختلف، متفاوت است و هر گیاه با توجه به نوع خود به درجه حرارت متفاوتی نیاز دارد؛ اما بیشتر گیاهان در دمای ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت به خوبی رشد می‌کنند و خشک نمی‌شوند. بنابراین بهتر است دمای خانه را خیلی سرد و خیلی گرم نکنید. گیاهان را به شوفاژ و شومینه‌های نزدیک نکنید؛ زیرا دما به مقدار زیاد بالا می‌رود و به آن آسیب می‌زند. از ترموستات‌ها برای تنظیم درجه حرارت خانه استفاده کنید، و نکات زیر را رعایت نمایید.

  • از قرار دادن گیاهان در نزدیکی پنجره‌های سرد یا منابع گرما خودداری کنید.
  • در مناطق سردسیر، اگر پنجره در طول شب یخ زده باشد، گیاهان را از آن دور کنید.
۴. گیاهان را بچرخانید

تابش نور خورشید در زمستان کمتر است و در زوایا کمتری تابانده می‌شود. بنابراین بهتر است گیاهان را نزدیک پنجره نگه دارید اما بر روی پنجره قرار ندهید. برای جلوگیری از رشد ناهموار گیاهان بهتر است بعد از هر بار آب دادن و هر چند وقت یک بار گیاه را بچرخانید تا قسمت‌های پشتی گیاه نیز در معرض نور خورشید و نور آپارتمان قرار گرفته و رشد متناسبی داشته باشند.

  • در صورت امکان گیاهان را به پنجره نزدیک کنید اما روی پنجره قرار ندهید.
  • پنجره‌ها را تمیز کنید تا امکان انتقال نور حداکثر فراهم شود.
  • برای زمستان گیاهان را به مکان‌های جدید نزدیک پنجره‌های روشن‌تر ببرید.
  • گردوغبار را از روی گیاهان بشویید تا برگ‌ها بتوانند از نور موجود حداکثر استفاده کنند.
  • نور مصنوعی اضافه کنید. لامپ‌های فلورسنت نور کافی را تأمین می‌کنند. آن‌ها ارزان‌تر از چراغ‌های سنتی هستند و گرمای کمتری تولید می‌کنند. لامپ‌ها را با فاصله ۴-۱۲ اینچ از گیاهان قرار دهید تا نتایج مؤثرتری ایجاد شود.

۵. به گیاهان به مقدار زیاد آب ندهید

گل‌های پارتمانی در زمستان به آب کمتری نیاز دارند؛ گیاهان در هوای سرد سرعت رشد کمتری دارند و برخی از آن‌ها به خواب زمستانی می‌روند و برای رشد و مرطوب نگه داشتن به آب کمتری نیاز پیدا می‌کنند و استفاده بیش‌ازاندازه از آب باعث پوسیدگی آن‌ها خواهد شد. اگر از همان برنامه‌ای که در تابستان استفاده کرده‌اید؛ برای آبیاری گل‌ها در زمستان استفاده کنید؛ بدون شک گیاهان شما دچار پوسیدگی شده و از بین می‌روند. بهترین راه برای آب دادن گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان بررسی رطوبت خاک است؛ انگشت خود را به اندازه دو اینچ در خاک فرو ببرید و رطوبت خاک را بررسی کنید اگر خشک بود به آن آب دهید. مراقب باشید که ریشه گیاه در آب بیش‌ازاندازه قرار نگیرد؛ زیرا باعث پوسیدگی خواهد شد. بررسی سطحی روی خاک نشانگر خوبی برای زمان آبیاری نیست و شما باید با انگشت دستتان  را چند سانتی متر درون سطح خاک فرو برده و آن را بررسی نمایید. اگر به مسافرت می‌روید (دو هفته یا بیشتر) مقدار بیشتری به گیاه آب دهید؛ در غیر این صورت برای مسافرت‌های چند روزه نیازی به سیراب کردن بیش‌ازاندازه گیاهان در زمستان نیست.

۶. گیاهان را تمیز کنید

بسته بودن پنجره‌ها در طول زمستان باعث می‌شود میزان گردوغبار و آلودگی محیط داخلی بیشتر شده و سطح گیاه را بپوشاند؛ گردوغبار می‌تواند میزان جذب نور در گیاهان را کم کند و از آنجا که در طول روز ساعات کمتری نور خورشید وجود دارد؛ به طور کلی میزان جذب نور را کمتر خواهد کرد. در زمستان تمیز کردن برگ گیاهان بسیار اهمیت دارد؛ برای این کار از یک پارچه یا اسفنج مرطوب (آب به همراه چند قطره آب لیمو یا صابون خانگی خیلی ضعیف) استفاده کرده و پشت برگ را با دست نگه داشته و به آرامی سطح گیاه را تمیز کنید تا منافذ آن باز شود.

۷. به گیاهان کود ندهید

به‌هیچ‌وجه گیاهان را در فصل زمستان بارور نکنید و اگر گیاهتان سالم است؛ به طور کلی کود دهی را در زمستان کنسل کنید. در زمستان گیاهان به‌سختی در حال رشد و زندگی هستند؛ بنابراین نیازی به کود ندارند؛ می‌توانید برای بارور کردن و رشد بهتر گیاهان آپارتمانی خود تا فصل بهار صبر کنید. البته هر گیاه متناسب با نوع و شرایط زندگی خود به کود در زمان خاصی نیاز دارد و بهتر است تا بهار صبر کنید. برخی از گیاهان به کود نیاز دارند؛ در این شرایط بهتر است کود را تا ۵۰ درصد رقیق کرده و ترجیحاً در پاییز استفاده کنید.

۸. کاکتوس‌ها را خنک نگه دارید

ممکن است از این حرف تعجب کنید و گمان کنید که کاکتوس‌ها محیط‌های گرم و کویری را بیشتر می‌پسندند؛ اما از آنجا که شب‌های کویری افت دمای زیادتری دارد و کاکتوس‌ها در برابر این افت دما مقاومت دارند؛ بهتر است در طول زمستان کاکتوس را در خانه‌های با دمای خنک‌تر و درعین‌حال آفتابی نگهداری کنید.

۹. گیاهان را هرس کنید

وقتی که نور کافی به گیاهان نمی‌رسد رشد آن‌ها کندتر و ممکن است برگ‌های مرده در آن زیادتر شود که برای رشد بهتر باید این برگ‌های زرد و خراب را از گیاه جدا کنید.

۱۰. مراقب آلودگی‌ها باشید

بهتر است مراقب آفات گیاهان باشید؛ یکی از رایج‌ترین آفات در فصل زمستان کنه‌هایی است که به گیاهان شما آسیب وارد می‌کنند. این آفات در فصل سرد و خشک به دنبال رطوبت هستند و برگ گیاهان آپارتمانی فضای مناسبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. بنابراین پاک کردن برگ گیاهان با محلول آب (آب به همراه چند قطره آب لیمو یا صابون خانگی خیلی ضعیف) می‌تواند گیاه را از این آفات نجات دهد.

از دست دادن برگ طبیعی است

گیاهان برای جبران کمبود نور و به‌نوبه خود کمبود مواد غذایی، در زمستان برگ‌های خود را از دست می‌دهند. اگر گیاه شما در ماه‌های گرم رشد می‌کند؛ اما اکنون (در زمستان) به نظر می‌رسد رشد آن کم و متوقف شده است، نگران نباشید. این شرایط با تغییرات فصول تنظیم می‌شود. اگر گیاه شما رشد زیادی دارد، چند برگ از آن را جدا کنید، زیرا این کار می‌تواند از ریزش بیشتر برگ‌ها جلوگیری کند بعلاوه گیاه شما کامل‌تر و پرتر به نظر می‌رسد.

کلام آخر…

نگهداری از گیاهان و گل‌ها در داخل خانه بسیار عالی است و از نظر جسمی و روحی بر روی بدن شما تأثیرات مثبتی خواهد داشت؛ بااین‌حال باید برای مراقبت از این گل‌ها در فصل زمستان بیشتر دقت کرده و با انجام راهکارهای فوق مانع از خرابی آن‌ها شوید. نور، آب، رطوبت کافی، دمای مناسب و راهکارهای دیگر باید برنامه‌ریزی‌شده و میزان آبیاری کاهش یابد تا گل و گیاه بتواند این فصل را سپری کرده و زنده بماند.

منبع: وب سافت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.