بهترین گل‌های آپارتمانی

اگر چه زندگی آپارتمانی مزایای بسیاری دارد و بسیاری از افراد ترجیح می دهند در آپارتمان زندگی کنند اما برای افرادی که عاشق باغبانی و پرورش گل و گیاه هستند زندگی آپارتمانی بسیار سخت و خسته کننده است. اگرچه آپارتمان‌ها به عنوان بهترین محیط برای باغبانی شناخته نمی‌شوند، اما انواع مختلفی از گیاهان وجود دارند که می‌توانند در آپارتمان رشد کنند. حتی اگر آپارتمان شما به دلیل فضای کم یا عدم دسترسی به نور طبیعی برای گیاهان مناسب نباشد اما برخی از گیاهان گل‌دار و برگ سبز وجود دارند که می‌توانند با وجود این مشکلات رشد کنند. در مطلب زیر با بهترین گل‌های آپارتمانی آشنا میشوید.

۱. بگونیا

اگرچه گیاه بگونیا بیشتر در فضای باز دیده می‌شود اما بگونیا از گروه گل‌های آپارتمانی است که برخی انواع آن همیشه سبز و برخی انواع آن خزان کننده هستند. حدود ۱۵۰۰ گونه بگونیا وجود دارد که خاستگاه آن‌ها جنوب و مرکز آمریکا، آفریقا و جنوب آسیا می‌باشد. رشد و پرورش اکثر آن‌ها آسان است. Wax Begonia ،Rieger Begonia و Angel-Wing Begonia یکی از بهترین و پرطرفدارترین گل‌های آپارتمانی هستند. این گیاه سایه دوست بوده و حتی در زمستان هم گل می‌دهد. گل‌های آن به رنگ‌های سفید، زرد، قرمز، نارنجی و یا صورتی هستند. بهتر است در تابستان هفته‌ای ۲ بار و در زمستان هفته‌ای ۱ بار به این گیاه آب دهید.

بگونیا
بگونیا
۲. بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از زیباترین گیاهان گلدار است که بومی کشور تانزانیا و اطراف جنوب شرقی کنیا و هم چنین قسمت گرمسیری شرق آفریقا می‌باشد. آنها آب و هوای گرم را به آب و هوای سرد ترجیح می‌دهند. کافی است این گیاه را در محلی قرار دهید تا بتواند نور خورشید فیلتر شده را دریافت کند. بنفشه آفریقایی در داخل خانه نیز رشد می‌کند، اگرچه بعضی از باغبان‌ها ترجیح می‌دهند در هوای گرم آن‌ها را از خانه خارج کنند. آنها به آسیب حشرات حساس هستند و در محیط‌های خشک، سالم‌تر و زیباتر باقی می‌مانند. رنگ گل‌های بنفشه آفریقایی متنوع است و به رنگ بنفش، آبی، قرمز، صورتی و سفید ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای آبیاری بنفشه آفریقایی موقعی است که خاک کاملاً خشک شده و گل بنفشه احتیاج زیادی به آب داشته باشد.

۳. گل شمعدانی

گل شمعدانی در زبان علمی Pelargonium spp نام دارد و خاستگاه آن آفریقای جنوبی است. با این حال، رشد این گیاه در داخل خانه مانند سایر گل‌های آپارتمانی موجود در این لیست آسان نیست. این گل به پنجره جنوبی یا غربی نیازمند است که از آن نور خورشید فراوان دریافت کند، در واقع نور آفتاب میزان گلدهی گیاه را بیشتر می‌کند. اما دقت داشته باشید که آفتاب بسیار شدید هم باعث سوختن گل می‌شود، پس بهتر است کمی سایه هم برای گل در نظر گرفته شود. انتخاب نام شمعدانی بیشتر مربوط به شکل میوه آن‌هاست که در داخل کاسبرگ‌های پایا و روی دمگل‌های بلند و در انتهای دمگل مشترک به صورت شمعدان چند شاخه قرار می‌گیرند. شمعدانی به آبیاری زیادی نیاز ندارد و محیط خشک را می‌پسندد و حتما بین دو آبیاری خاک گیاه باید خشک شود.

بنفشه آفریقایی
بنفشه آفریقایی
۴. سرخ برگه

سرخ‌ برگه یا بنت قونسول یا پوینستیا، یا گل کریسمس، گیاهی از خانواده فرفیو‌نیان است. رشد این گل‌ها در خانه می‌تواند زیبایی خاصی به خانه اضافه کند، این گل یگ گیاه زینتی است و در تزئینات کریسمس بسیار مشهور است. برگ‌های چند رنگی آن از گل‌های آن هم رنگی‌تر است و بعضا به جای گلبرگ‌های گل اشتباه گرفته می‌شوند. این گیاه گرمسیری به نور، گرما و حفاظت از برگ‌ها نیاز دارد تا بتواند در داخل خانه رشد کند. این گیاه در شرایطی گل می‌دهد که ساعات روز از ساعات شب کوتاه‌‌تر باشد. به همین دلیل در اواخر پاییز گل می‌دهد و تمام زمستان دارای گل است. شاخ و برگ گیاه نباید در زمان آبیاری خیس شود و بهتر است آب فقط به ریشه‌ها داده شود، فاصله بین دو آبیاری باید به نحوی باشد که خاک خشک شود.

۵. گل چمچه‌ای یا برگ قاشقی

گل چمچه‌ای یا برگ‌قاشقی، گیاهی همیشه سبز و دائمی از خانواده گل شیپوریان است. اگر گلدانی میخواهید که به مراقبت کمی نیاز داشته باشد بهتر است این گل را انتخاب کنید. این گل می‌تواند در داخل خانه به مدت چند روز بدون آب زندگی کند. این گل در نور کم رشد می‌کند و همچنین سموم را از هوا حذف می‌کند که یک مزیت بزرگ محسوب میشود. نکته جالب توجه در این گیاه آن است که گرده‌ها یا هاگ‌های بسیار ریز را از طریق برگ‌هایش جذب می‌کند و از طریق ریشه‌هایش به عنوان غذا استفاده می‌کند.

گل یاسمن
گل یاسمن
۶. گل یاسمن

یاسمن گیاهی خانگی است که به آسانی میتوان از آن مراقبت کرد و عطر شیرینش فضا را پر می‌کند. اگر میخواهید این گیاه معطر به خوبی رشد کند آن را در یک نقطه درخشان قرار دهید که چند ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. انتخاب انواع یاسمنی که می‌خواهید در داخل خانه بکارید بستگی به محیطی دارد که در آن زندگی می‌کنید. برای مناطق خنک‌تر، Jasminum polyanthum مناسب است، در حالی که در مناطق گرمتر بیشتر گونه‌های یاسمن رشد می‌کنند. گل‌های معطر و فراوان آن در اواخر زمستان و اوایل بهار شکوفا می‌شوند و گاهی گلدهی، آن میتواند در طی تابستان نیز ادامه داشته باشد. یاسمن قدرت رویشی فراوانی دارد و شاخه‌های آن در صورت شرایط مساعد و وجود قیم تا ۶ متر رشد می‌کنند.

۷. گل حنا

گل حنا از خانواده بالزامیناسه و بومی منطقه شرق آفریقا، کنیا، تانزانیا و موزامبیک می‌باشد. شما می‌توانید آنها را در طول سال در خانه نگهداری کنید. دمای اتاق را بالای ۵۰-۵۵ درجه فارنهایت نگهدارید و گلدان را در یک نقطه‌ای قرار دهید که روزانه نور خورشید را جذب کند، بهتر است که بتوانید نور خورشید صبحگاهی را نیز فراهم کنید. گل‌های این گیاه به رنگ‌های بنفش، صورتی، سفید و مسی می‌باشد. هرگز خاک این گیاه نباید خشک شود، بنابراین آبیاری این گیاه به طور مکرر و به مقدار کم می‌باشد. این گل محیط‌های مرطوب را می‌پسندد اما از پاشیدن آب بر روی بوته‌ها و گل‌های آن خودداری کنید. این گیاه از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که بیشتر اوقات سال گل خواهد داشت و دوام زیادی دارد.

کالانکوئه
کالانکوئه
۸. کالانکوئه

کالانکوئه Kalanchoe یک گل گرمسیری است و می‌تواند در داخل خانه رشد کند. کالانکوئه دارای ۲۰۰ گونه مختلف است و خاستگاه آن ماداگاسکار می‌باشد. این شکوفه گلدار دارای رنگ‌های متنوع و نیازهای مختلفی است. شما می‌توانید آن را پشت یک پنجره قرار دهید تا چند ساعت در روز نور خورشید دریافت کند. این گیاه، گیاهی چند ساله و روز کوتاه است که به طور معمول از اواسط زمستان تا اواسط بهار گل می‌دهد. در طولِ تابستان به گیاه به‎طور متوسط هفته ای ۲-۳ بار آب دهید و در زمستان آبیاری آن را کاهش دهید.

۹. استرپتوکارپوس

استرپتوکارپوس با نام انگلیسی (Streptocarpus) از هم خانواده‌های گیاه محبوب و پرطرفدار بنفشه آفریقایی می‌باشد و به دلیل شباهت آن به گل پامچال، به پامچال دروغین (Cape Primros) نیز معروف شده است. اگر خاک آن را به آرامی مرطوب نگه دارید و آن را روبروی نور قرار دهید در تمام طول سال سرحال خواهد بود. بهترین مکان برای نگهداری استرپتوکارپوس پشت پنجره‌های نورگیر آپارتمان است. نحوه آبیاری استرپتوکارپوس‌ها همانند بنفشه آفریقایی است. این گیاه تقریباً هفته‌ای دو مرتبه نیاز به آبیاری دارد. گل‌های استرپتوکارپوس حالت شیپوری دارند و معمولاً در هر گلدهی بین ۲۰ تا ۳۰ عدد گل در هر بوته می‌روید.

کاکتوس عید پاک
کاکتوس عید پاک
۱۰. کاکتوس عید پاک

کاکتوس عید پاک گونه‌ای از کاکتوس‌ها از جنس Schlumbergera و خانواده Cactaceae بومی برزیل است که با نام کاکتوس کریسمس هم شناخته می‌شود. کاکتوس کریسمس یکی از گل‌های مورد علاقه قدیمی است و در صورت گل دادن فضای گرمی ایجاد می‌کند. گل‌های آن به رنگ قرمز، صورتی، سفید یا نارنجی است و می‌تواند به سرعت در هر خانه‌ای رشد کند. زمان شکوفه دهی گل‌های آن در فصل زمستان است و اگر به خوبی نگهداری شود، می‌تواند هر سال شکوفا شود. این گونه‌های گیاهی به کمبود آب و یا زیادی آب واکنش نشان می‌دهند و پیشنهاد می‌شود خاک بستر آنها پیوسته مرطوب باشد.

۱۱. ارکیده

ارکیده‌ها با دیگر گل‌های آپارتمانی متفاوت هستند، آنها epiphytes هستند. بر خلاف بقیه گل‌ها که در خاک گلدان رشد می‌کنند، ارکیده‌ها در خاک معمولی رشد نمی‌کنند. هر چند برای پرورش و کشت گل ارکیده به شرایط خاص آزمایشگاهی نیاز دارید ولی این گیاه جزو گل‌های آپارتمانی محسوب می‌شود. گل ارکیده در خاک مخصوصی رشد می‌کند که حاوی مواد معدنی موردنیاز گیاه باشد. تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۰۰۰۰ گونه ارکیده وجود دارد که تقریبا دو برابر تعداد گونه‌های پرندگان و ۴ برابر گونه‌های پستانداران است. اکثر گونه‌های ارکیده نور غیر مستقیم را بیشتر دوست دارند زیرا نور مستقیم ممکن است باعث سوزاندن گل ارکیده شود. گل ارکیده را باید هر ۵ تا ۱۲ روز یک بار آبیاری کرد. آبیاری بیش از حد یا آبیاری به میزان کم باعث از بین رفتن گل ارکیده می‌شود.

ارکیده
ارکیده
۱۲. گیاه آگلونما

گیاه همیشه سبز چینی یا گیاه آگلونما یک روش عالی و کم هزینه برای آوردن گیاه به آپارتمان است. گیاه آگلونما متعلق به خانواده گل شیپوریان است که بومی جنگل‌های بارانی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. این گیاه دارای برگ‌های سبز ساده است اما اغلب نمونه‌های این گیاه دارای رنگهای نقره‌ای، خاکستری و یا سبز روشن بر روی پهنه‌ هستند. این گیاه به نور کمی نیاز دارد که می‌تواند از طریق نور طبیعی یا مصنوعی به دست آید. از طرفی به آب دادن روزانه هم نیازی ندارد، به طوری که هفته‌ای دوبار آبیاری در تابستان برای گیاه کافی است ولی در زمستان به هفته‌ای یک بار کاهش می‌یابد. به همین دلیل این گل، برای مناطق آپارتمانی با نور کم و برای کسانی ایده‌آل است که زمان لازم برای رسیدگی به گیاه را ندارند.

۱۳. بامبو خوش شانس

بامبو که به نام‌های دراسینای روبانی، گیاه نواری و خیزران خوش یمن و خوش قدم نیز معروف است، از خانواده لیلیا سه بوده و بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی می‌باشد. این گیاه به نور کمی نیاز دارد و می‌تواند به طور مستقیم در آب رشد کند. فقط هر دو تا چهار هفته یکبار باید آب آن را عوض کنید. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد می‌کنند و می‌توانند ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر داشته‌باشند. از آنجا که این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد و فضای کوچکی اشغال می‌کند، یک گزینه عالی برای هر آپارتمانی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.