عوامل اصلی گردشگری در ایران چیست

از جمله موارد ضروری که باید قبل از سفر به یک منطقه گردشگری و گردش پذیر از جمله ایران بدانید شامل موارد اساسی خواهد بود که در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت برای تجربه شیرین یک مسافرت ایمن و بی‌دردسر چه چیزهایی باید فراهم باشد. در این مسیر باید عوامل اصلی را شناسایی کرده و طبق اصول آن رفتار نموده و پیگیری‌های لازم را به عمل آورید. یک سفر ایمن نیاز به اطلاعات کافی و آمادگی لازم قبل از شروع به سفر و طی نمودن مسیر مقصد مدنظر دارد بنابراین لازم است اطلاعات لازم در مورد جاذبه‌های توریستی از جمله مکان‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و همچنین مکان‌های اقامتی، قوانین خاص منطقه و نحوه اخذ ویزا و غیره را پیگیری نموده و اطلاعات لازم را در مورد هر یک از زمینه‌های گفته شده کسب نمایید. همه گردشگران لازم است که از امکانات جغرافیایی و همچنین آب و هوای منطقه اطلاعات کسب کنند و برای مسیر آماده باشند.

عوامل اصلی گردشگری در ایران

۱- آموزش صحیح

از آنجا که در حال حاضر گردشگری یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین صنایع سودده و مطرح دنیا می‌باشد که رشد آن منجر به تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراوانی در کشور می‌شود بنابراین به عنوان یک حوزه مهم مطالعاتی مطرح می‌شود که نیازمند آموزش اصول اساسی گردشگری و ارائه خدمات به گردشگران و همچنین آموزش اصول گردشگری در دو سطح گردشگران و گردشگرپذیر است تا هر دو گروه با وظایف خود آشنا شده و به آن عمل کنند و با دانستن قانون و عمل به آن به برقراری نظم و امنیت در منطقه خود کمک کنند. همچنین آموزش در حوزه‌های مختلفی همچون شناسایی منطقه، آداب و رسوم منطقه، آب و هوا، فرهنگ مردم منطقه، آشنایی و آموزش با واحد پولی منطقه، نحوه حضور در تور، انتخاب تور مناسب و غیره از جمله ضروریات و عوامل اصلی آموزشی در گردشگری است.

عوامل اصلی گردشگری در ایران

۲- توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه (استفاده از تمامی توان غیر طبیعی و دست سازه‌های بشری)

قرن بیستم را قرن گردشگری می‌نامند و از جمله کشورهای گردشگرپذیر منطقه و از جمله مهم‌ترین مناطق گردشگری، کشور ایران است. کشور ایران طبیعت چهارفصل و همیشه سبز دارد و با دو دریا در بالا و پایین نقشه محاصره شده است که یکی از جاذبه‌های زیبایی گردشگری را در منطقه به وجود آورده است و البته همه اینها باعث شده تا گردشگران بسیاری را همه ساله به چشم خود ببیند. توسعه صنعت گردشگری در منطقه نیازمند توسعه همه جانبه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق مختلف ایران است تا گردشگران در قبال پرداخت هزینه و حضور در این اماکن و کمک به صنعت توریسم گردشگری امکانات مناسبی را دریافت نمایند. رسیدگی به جاذبه‌های منطقه از جمله احداث پارک‌های جنگلی، پارک آبی، جزایر توریستی و بنادر دریایی مختلف و همچنین احداث مسافرخانه‌های سنتی و یا با امکانات امروزی از جمله نیازهای یک سفر ایمن و راحت است. رسیدگی به جاده‌ها و تعمیر مسیرها نیز از جمله اصلی‌ترین پیش نیازهای یک منطقه گردشگر پذیر است.

۳- توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه (با هدف توسعه امکانات طبیعی و استفاده از توان طبیعی)

توسعه زیرساخت‌های طبیعی منطقه گردشگری طبیعی اکوتوریسم حائز اهمیت می‌باشد. توجه به حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه و پاکسازی و زیباسازی مناطق طبیعی البته با حفظ حیات وحش و امکانات طبیعی آن از جمله اولویت‌های صنعت گردشگری است و از عوامل اصلی توسعه و حفظ این صنعت به شمار می‌آید. در کنار این مسائل باید پذیرفت که اکثر گردشگران در کنار دیدن مناظر زیبای طبیعی و حیات وحش و پوشش گیاهی نیازمند امکانات رفاهی و راحتی در سفر هستند تا بتوانند در کنار استفاده از مناطق کوهستانی، جنگلی، آبشارها و چشمه‌های آب گرم موجود و آشنایی با تاریخچه بناهای به جا مانده از تاریخ از امکانات رفاهی موجود در منطقه نیز استفاده کنند تا کمتر با سختی‌های سفر روبه‌رو شوند.

۴- امکانات اقامتی

گردشگری پدیده فرهنگی و اقتصادی است که منجر به خروج افراد از سرزمین مادری و مسافرت به مناطق گردشگری جدید در کشور خود یا در کشورهای دیگر با فرهنگ‌های مختلف می‌شود. از جمله نیازهای ضروری تمامی گردشگران استفاده از امکانات اقامتی منطقه در کنار فعالیت‌های دیگری همچون بازدید از اماکن گردشگری و یا پیگیری امور تجاری خود است بنابراین توسعه و رسیدگی به امکانات اقامتی و اسکان مسافران و گردشگران از جمله اصولی‌ترین نیازهای ضروری در بخش صنعت گردشگری است و توسعه اماکن اقامتی و زیرساخت‌های استراحتگاه‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها همیشه باعث حفظ صنعت گردشگری و توسعه آن در منطقه شده است و منطقه را گردشگر پذیرتر نموده است.

عوامل اصلی گردشگری در ایران

۵- لزوم شناسایی یک تور و تورلیدر آموزش دیده و با امکانات کامل

کمیت و کیفیت یک سفر گردشگری به عوامل بسیاری بستگی دارد که یکی از این عوامل و از جمله اصلی‌ترین آنها شناسایی یک تور گردشگری با تجربه، ارزان قیمت و یک راهنمای مسئولیت پذیر است که سفر را به کامتان شیرین نماید و با پیگیری‌های مصرانه و دلسوزانه زحمت سفر و هماهنگی‌های لازم را به دوش کشیده تا شما با خیال راحت‌تری قدم در مسیر بگذارید.

۶- توسعه امکانات زیربنایی همچون هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و امکانات حمل و نقلی

از جمله اساسی‌ترین عوامل گردشگری در ایران لزوم توسعه امکانات زیربنایی همچون هتل، مسافرخانه و همچنین امکانات حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای در مناطق گردشگرپذیر است. هر چه زمان رسیدن به مقصد مورد نظر و هدف گردشگری و همچنین مسیر رسیدن به آن هموارتر باشد و با سرعت بیشتری به انجام برسد سفر شیرین‌تر و راحت‌تر بوده و گردشگران نیز به سفر دوباره و چندباره این منطقه ترغیب می‌شوند. بنابراین توسعه امکانات حمل و نقلی و بهینه‌سازی هتل‌ها و توجه به امکانات انجام شده در منطقه یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت و بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری است.

عوامل اصلی گردشگری در ایران

۷- آشنایی گردشگران با اصول و قوانین و مقررات گمرکی ایران

یکی از اصول اساسی گردشگری در ایران لزوم آشنایی مسافران و گردشگران خارجی با قوانین و مقررات مربوط به کالاهای مجاز ورودی و خروجی به مرزها و از مرزها به خارج از ایران است که در سه دسته زیر تقسیم می‌شود:
– قوانین گمرکی سوار شدن به هواپیما
– قوانین گمرکی ورود کالاها به کشور
– قوانین گمرکی خروج کالا از کشور

اطلاع از این قوانین به طور کلی شامل موارد زیر می‌شوند که نیازمند اطلاع رسانی دقیق در این زمینه است مثلاً مسافران خارجی می‌توانند اقلامی مانند جواهرات شخصی، دوربین‌های شخصی با مقدار و حجم خاصی از ویدیو و فیلم، آلات موسیقی، دستگاه‌های پخش صدا، دوربین شکاری، رایانه شخصی، تلفن همراه و تجهیزات پزشکی را با موافقت و بازرسی پلیس فرودگاه وارد کشور کنند همچنین نمی‌توانند کالاهایی مانند نوشیدنی‌های الکلی، تصاویر مستهجن، مواد منفجره آماده، ابزار ساخت مواد منفجره، سیستم‌های جاسوسی پیشرفته، سیستم‌های ضبط فیلم و صدا و دوربین‌های میکرو را وارد سازند.

همچنین ورود بیش از ۱۰ هزار یورو در قالب ارز، چک بانکی و چک مسافرتی نیز ممنوعیت دارد، همچنین خروج عتیقه‌جات و خروج محصولات کشاورزی در قالب سوغات بیش از ۱۰ کیلوگرم آجیل و ۱۰۰ گرم زعفران نیز ممنوع است و حکم تجارت دارد. گردشگران مورد احترام و فهیم باید توجه داشته باشند که حمل فرش‌های مرغوب که به عنوان عتیقه و یا میراث فرهنگی شناخته می‌شوند نیز به کشور مبدا جرم محسوب می‌شود. مقدار مجاز حمل خاویار به خارج از کشور نیز ۱۲۵ گرم است و بیشتر از آن جرم است. در مورد ورود و خروج سلاح و مهمات نیز در هر دو صورت منع حمل و استفاده وجود دارد اما در مورد کشیدن سیگار در هنگام ورود به کشور و چه در هنگام خروج از آن و یا در حین سفرهای گردشگری در مناطق مختلف ایران هیچگونه ممنوعیتی وجود ندارد.

۸- دریافت ویزا

دریافت ویزا نیز یکی از اصلی‌ترین اقدامات گردشگران محترم قبل از ورود به مرزهای ایران چه به صورت هوایی و چه به صورت زمینی و دریایی است و لزوم بازدید از اماکن تاریخی، توریستی، بناها و موزه‌ها برای دوستداران تاریخ ایران و همچنین بازدید از زیارتگاه‌ها، اماکن مقدس و جنگل‌های سرسبز گیلان و استفاده از بنادر دریایی در ایران نیازمند تهیه ویزا و درخواست و دریافت آن از طریق سفارتخانه‌های فعال در کشورهای مبدا است؛ با این حال هم اکنون برخی از شهروندان در برخی کشورهای حاشیه و هم مرز با ایران از جمله عراق، سوریه ،بولیوی، ترکیه، صربستان، لبنان، مالزی، مصر، آذربایجان و ونزوئلا نیاز به تهیه ویزا ندارند و بدون تهیه ویزا وارد کشور می‌شوند.

منبع: tourism in iran

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.