چگونه فیلتر سوخت را تعویض کنیم؟

هر وسیله نقلیه موتوری یک یا دو فیلتر سوخت دارد، همانطور که از نام این محصول پیداست، آنها قبل از ورود سوخت به سیستم آن را را فیلتر می‌کنند اما فیلتر کردن سوخت باعث کثیف شدن فیلترها می‌شود. در مرحله اول این فیلترها به دلیل جمع شدن خاک کثیف می‌شوند و شما باید آنها را تعویض کنید. دانستن نحوه تعویض فیلتر سوخت باعث می‌شود صاحبان خودرو در مواقع ضروری به مکانیک نیاز پیدا نکنند.

اگر در اتومبیل دو فیلتر وجود داشته باشد، فیلتر اولیه آن را صافی می‌نامند، این فیلتر، جریان روغن را از پمپ سوخت به مخزن تصفیه می‌کند. فیلتر ثانویه فیلتری است که بار دیگر سوخت را فیلتر می‌کند این فیلتر هنگامی صورت می‌گیرد که سوخت از مخزن سوخت بوسیله خط فشار سوخت به موتور می‌رود. اگر می‌خواهید در مورد تعویض فیلتر سوخت اطلاعاتی بیاموزید، بهتر است در مورد مکان آن‌ها و علائم خرابی آن نکاتی بدانید.

علائم خرابی فیلترهای سوخت

فیلتر سوخت در کجا قرار دارد؟

وقتی محل دقیق فیلترها را بدانید تعویض و جایگزینی آن آسان‌تر می‌شود.

فیلتر اصلی را در مخزن سوخت پیدا خواهید کرد که به طور خاص به ورودی پمپ سوخت متصل است. برای دسترسی به این فیلتر کمی درب وجود دارد اما در برخی مدل‌ها باید مخزن سوخت را خارج کنید. امیدوارم شما مجبور نباشید این کار را انجام دهید زیرا خودروسازان این فیلتر را برای ماندگاری کامل تضمین می‌کنند.

فیلتر ثانویه روی خط فشار سوخت قرار دارد و سوخت تصفیه شده را از مخزن سوخت به موتور منتقل می‌کند. برای پیداکردن این فیلتر، به محفظه موتور یا نزدیکی مخزن سوخت نگاهی بیندازید.

احتمالاً یک خودروی دیزلی دارای چند فیلتر سوخت است که برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تعبیه شده است و انواع آلاینده‌ها و دوده‌ها را به دام می‌اندازد. به دلیل محدود بودن ظرفیت نگهداری آلاینده‌ها و دوده‌ها، باید آن‌ها را به طور مرتب تعویض کنید.

اگر هنوز هم در پیدا کردن فیلترها مشکل دارید، کتابچه راهنمای خودرو را بررسی کنید. این دفترچه به شما نشان می‌دهد که ماشین چند فیلتر دارد و کجا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. همچنین می‌توانید به نمایندگی‌های خودرو مراجعه کرده و کتابچه راهنمای خدمات خودرو را خریداری کنید.

نحوه تعویض فیلتر سوخت

علائم خرابی فیلترهای سوخت

همانطور که می‌دانید فیلتر سوخت، خاک، تراشه‌های رنگ، زنگ زدگی، ضایعات یا سایر ذرات آلاینده را از سوخت جدا می‌کند، بنابراین فیلتر با گذشت زمان کثیف می‌شود و در نتیجه باعث کاهش ظرفیت جریان روغن می‌شود، گرفتگی شدید ممکن است باعث عدم فیلتر شدن سوخت شود. شما باید علائم اولیه خرابی فیلترهای سوخت را تشخیص دهید. در غیر این صورت، موتور ممکن است در مرحله سوم کار خود را متوقف کند.

کم شدن قدرت موتور
از دست دادن قدرت موتور هنگام شتاب
ایستادن موتور در شرایط سخت رانندگی
روشن شدن چراغ موتور

نحوه تعویض فیلتر سوخت: با کلمات آسان توضیح دهید

بسیاری از خودروسازان خدمات مادام العمر را تضمین می‌کنند، اما تعویض فیلتر سوخت به ویژه نمونه‌های ثانویه، در فواصل منظم ضروری است. فیلترهای اصلی ممکن است تقریباً ۱۰۰۰۰۰ مایل نیاز به تعویض نداشته باشند اما نوع ثانویه باید بعد از هر ۳۰،۰۰۰ مایل تعویض شود. اگر در شرایط خاص رانندگی می‌کنید ممکن است طول عمر آن‌ها کوتاه‌تر شود.

اگر می‌خواهید نحوه نصب فیلتر سوخت را بدون مراجعه به مکانیک بدانید این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که با غیرفعال کردن پمپ سوخت فشار خط را کاهش دهید. برای رها کردن فشار موجود در سیستم سوخت، وسیله نقلیه باید بدون عملکرد پمپ سوخت، برای مدت زمانی کوتاه کار کند. برای جلوگیری از روشن شدن پمپ سوخت همراه با موتور، باید جعبه فیوز خودرو و فیوز پمپ سوخت را پیدا کنید. زمانی که جعبه فیوز صحیح را پیدا کردید، از نمودار ارائه شده روی جعبه فیوز یا در دفترچه راهنما استفاده کنید تا فیوز مخصوص پمپ سوخت را شناسایی کنید.

اطمینان حاصل کنید که وسایل نقلیه اتوماتیک در حالت پارک و وسایل نقلیه دنده‌ای در حالت خنثی و روی ترمز هستند.

این مرحله از تعویض فیلتر سوخت در مورد قطع خطوط سوخت است. ابتدا مطمئن شوید که موتور خاموش است. برای اطلاع از نحوه خارج کردن فیوز پمپ سوخت از جعبه فیوز کتابچه راهنمای کاربر را بررسی کنید. خط سوخت می‌تواند با انواع اتصالات و گیره‌ها به فیلتر متصل شود و برای برخی اتصالات به ابزارهای خاصی احتیاج داشته باشید. اگر برای قطع ارتباط به ابزارهای خاصی نیاز دارید که به آن‌ها دسترسی ندارید، بهتر است برای تعویض فیلتر به مکانیک مراجعه کنید.

تعویض صافی بنزین هر چند کیلومتر

سپس فیلتر بخش بنزین را پیدا کنید و با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو، آن را بررسی کنید. محل این فیلتر در خودروها متفاوت است و می‌توانید از افراد متخصص آن را سوال کنید.

حالا در صورت نیاز ماشین را با جک بالا ببرید. اگر فیلتر سوخت خودروی شما در زیر ماشین است، آن را با جک بالا ببرید تا دسترسی بهتری داشته باشید. سپس یک سطل یا ظرف را زیر آن قرار دهید تا از خروج مواد اضافی مطمئن شوید.

در این مرحله، فیلتر قدیمی را از شکاف آن خارج کنید. قبل از برداشتن و حذف کامل آن، به فیلترهای قدیمی و جدید خوب نگاه کنید. تصور می‌شود این فیلتر دارای یک پیکان است که بر روی پوسته بیرونی آن حک شده است و نشان دهنده جهت جریان سوخت است. اگر فیلتر جدید چنین علامت گذاری ندارد، دقیقاً به روشی که فیلتر قدیمی وصل شده است آن را نصب کنید.

فیلتر جدید را در شکاف قدیمی قرار دهید. با قرار دادن آن تمام اتصالات، گیره‌ها و پیچ‌ها را سفت کرده و آن‌ها را ایمن کنید. همچنین فیوز پمپ سوخت را درون جعبه فیوز بازیابی کنید.

این روش برای تعویض فیلتر سوخت است. بعد از تمام شدن کار، کمی با ماشین رانندگی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب کار می‌کند. دنده را در “پارک” یا “خنثی” قرار دهید و قبل از روشن شدن موتور، ترمز پارک را روشن کنید. همچنین، بررسی کنید که فیلتر نشت می‌دهد یا خیر. یافتن مشکل قابل مشاهده به معنای عدم موفقیت تعویض فیلتر است.

منبع: change fuel filter

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.