علت اصلی خرابی کامپیوتر خودرو PCM

ماژول کنترل قدرت Ecu که اغلب به عنوان PCM نیز شناخته می‌شود یک ماژول الکترونیکی و یک کامپیوتر داخلی برای خودرو است که هر وسیله نقلیه برای مدیریت انواع سیستم‌ها و عملکردهای برقی خود به آن نیاز دارد. Ecu یا همان کامپیوتر ماشین یک کامپیوتر داخلی است و به عنوان مغز وسیله نقلیه عمل می‌کند، موتور و پیشرانه بیشترین وابستگی را به Ecu دارند. کامپیوتر در خودرو از طریق مجموعه متعددی از سنسورها و تراشه‌ها می‌تواند اجزای الکترونیکی درون خود را با داده‌هایی به موتور منتقل کند و ماهیت این بازخورد داده مشخص می‌کند که موتور پس از این چه عملکردی را خواهد داشت. این بازخورد به مقدار زیادی در محاسبه میزان هوا و سوخت مورد نیاز در فرآیند احتراق کمک می‌کند و به وسیله آن می‌توان تا حدود زیادی بازده سوخت بهتری را در خودرو ایجاد کرد. در ادامه علت اصلی خرابی کامپیوتر خودرو PCM را بیان می‌کنیم:

علل مختلف خرابی کامپیوتر خودرو

تا اینجا دانستید که تقریباً هر نوع عملکردی در خودرو توسط کامپیوتر تنظیم می‌شود و نقش عملکردی و مدیریتی Ecu در ماشین نقش بسیار پررنگی است. اما چه می‌شود که کامپیوتر خودرو دچار نقص در عملکرد و خرابی می‌شود؟ علل متعددی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱- به پایان رسیدن طول عمر باتری

باتری هر اتومبیل دارای سلول‌های الکترونیکی متعددی است که در مسیر رسیدن به عملکرد صحیح کامپیوتر خودرو (Ecu) باید وظایف متعددی را به انجام برساند اگر هر یک از این سلول‌ها از بین بروند کامپیوتر ماشین پس از مدت کوتاهی به دلیل نرسیدن دستور عملکرد مناسب دچار نقص در عملکرد شده و همچنین باطری ماشین نیز به دلیل نداشتن سلولیت‌های سالم غیر قابل مصرف می‌شود که در نتیجه آن کل ماشین از کار خواهد افتاد به طوری‌که حتی شما قادر نخواهید بود استارت بزنید و ماشین خود را به حرکت در آورید؛ بنابراین به دنبال علائم هشدار دهنده اولیه نقص در کامپیوتر باشید و بلافاصله درستی و نادرستی عملکرد باتری خودرو را بررسی کنید.

خرابی کامپیوتر خودرو PCM

۲- سایش و خوردگی

هر Ecu یا کامپیوتری دارای ورودی و خروجی‌های متعددی در اطراف خود است که البته با وجود آن درون یک محفظه عایق رطوبت و آب به داخل کامپیوتر نفوذ نمی‌کند. با این حال پس از گذشت چندین سال ممکن است که این عایق دور سیم‌های ورودی و خروجی به کامپیوتر دچار فرسودگی و سایه شده و عبور رطوبت از داخل آنها و ورود به کامپیوتر راحت شود. این خوردگی ممکن است پس از مدتی نفوذ آب به سطح Ecu در آن خوردگی و سایش ایجاد کند که به سرعت از سطح آن پاک نشود و باعث آسیب رساندن جدی در قطعات آن گردد در این صورت کل سیستم کامپیوتری خودرو دچار اختلال می‌شود.

۳- ولتاژ پایین

میانگین متوسط ولتاژ کامپیوتر ماشین ۹ ولت است اما انتظار می‌رود که ترجیحاً یک ولتاژ ۱۲ ولتی وارد جریان شود. شما می‌توانید از طریق سیم کشی که به Ecu وارد می‌شود مقدار ولتاژ آن را بررسی کنید همچنین شما می‌توانید برای این کار یک ولت سنج را به آن متصل کنید. این دستگاه قادر خواهد بود میزان ولتاژ موجود در کامپیوتر خود را تشخیص دهد و اگر ولتاژ از ۶ ولت کمتر باشد احتمالا نشان دهنده ایجاد مشکل در عملکرد کامپیوتر ماشین خواهد بود.

خرابی کامپیوتر خودرو PCM

۴- بد استارت خوردن و استارت همراه با پرش ماشین

هر زمان که یک استارت بر روی باتری زده می‌شود باید از اتصال صحیح کابل‌های بلوز در آن اطمینان پیدا کنید و اگر سعی کنید ماشین خود را با اتصالات بلوز ناصحیح راه اندازی کنید؛ Ecu اتصال کوتاه داشته و با جهشی سریع و یا به یک باره استارت می‌خورد و سریعاً قطع می‌شود.

۵- سنسور استارت خراب/ معیوب

بسیاری از وسایل نقلیه استارت‌هایی دارند که سنسورهای خاص خودشان را نیاز دارند، یکی از این سنسورها سنسور override است که میزان ولتاژ Ecu یا کامپیوتر ماشین را کنترل می‌کند. مقدار صحیح ولتاژ کامپیوتر در هر ماشین متفاوت است اگر این سنسور ارزیاب خراب شود؛ Ecu ولتاژ صحیحی را دریافت نمی‌کند و مشکلات بیشتری در وسیله نقلیه ایجاد می‌شود. مشکل دیگری که در خرابی کامپیوتر خودرو نقش دارد این است که اگر شما استارت موتور ماشین خود را با یک استارت جدید در خود را جایگزین کنید که با کامپیوتر خودرو سازگاری ندارد Ecu از کار افتاده و درست کار نمی‌کند.

منبع: The main cause of car PCM failure

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.