مسواک دستی یا مسواک برقی؟ کدام یک برای دندان‌های شما بهتر است؟

مسواک زدن سنگ بنای سلامت دندان و موثرترین روش برای از بین بردن پلاک دندانها است که مانع از پوسیدگی، التهاب و بیماری های جدی لثه کمک می‌شود؛ اما بهترین مسواک کدام است؟ مسواک دستی یا مسواک برقی؟

به گفته پریودنتیست ها، در از بین بردن پلاک، انواع خاصی از مسواک های برقی بهتر از مسواک های دستی عمل می‌کنند. با این حال، بهتر است قبل از آن با دندانپزشک خود صحبت کنید تا یک مسواک مناسب برای خودتان انتخاب نمایید.

در ادامه مزایا و معایب مسواک‌های دستی و برقی را یاد می گیرید، در نهایت بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید کدام مسواک برای روتین مراقبت از دندان شما مناسب تر است.

مسواک‌های دستی ارزان‌تر از برقی است، اما مطالعات نشان می‌دهد که به طور موثری در کاهش پلاک و التهاب لثه مؤثرتر نیست. اگر می‌خواهید از مسواک دستی استفاده کنید، به دنبال مسواکی با سر کوچک و فشرده باشید تا به دندان‌های عقب دسترسی بهتری داشته باشید.

مسواک زدن با مسواک باموهای سفت ممکن است به لثه های شما آسیب برساند. بنابراین مسواک سخت انتخاب نکنید.

مهم نیست که موهای مسواک چقدر سفت هستند، این مسواک دندان شما را به خوبی پاک نمی‌کند و ممکن است بافت لثه آسیب ببیند و منجر به حساسیت دندان و تحلیل رفتن لثه شود.

مزایا و معایب مسواک دستی و برقی

مسواک دستی و برقی

در ابتدا مزایای مسواک دستی را بخوانید:

به راحتی در کیف جا می‌شود. قرار دادن مسواک در کیف و بردن آن به مسافرت آسان تر است.

ارزان تر است.بیشتر در دسترس است. مسواک های دستی در بیشتر داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی در دسترس می‌باشند.

بدون باتری است. مسواک دستی نیازی به منبع تغذیه ندارد و باعث هدر رفتن باتری نمی شود.

معایب مسواک دستی :

همه قسمت های دندان را نمی‌توان به خوبی تمیز کرد. البته در کنار مسواک دستی و برقی بهتر است از نخ دندان استفاده شود.

کارایی آن کمتر است. یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مسواک برقی در مقایسه با مسواک دستی در از بین بردن پلاک و پیشگیری از التهاب لثه موثرتر است.

برای محیط زیست ضرر دارد.  کارشناسان می گویند که مسواک ها باید هر سه ماه یکبار یا زمانی که موها آن ساییده و پراکنده شد، تعویض شوند که این باعث تولید زباله های پلاستیکی و آلوده شدن محیط زیست خواهد شد.

موهای مسواک دستی ساینده‌تر از برس‌های برقی است. اگر خیلی سخت با مسواک دستی مسواک بزنید ساینده تر است. برخلاف بسیاری از مسواک‌های برقی، در صورت وارد کردن فشار بیش از حد به لثه، هیچ هشداری به شما اعلام نخواهد شد.

برای همه مناسب نیست. کارشناسان معتقدند افراد دارای معلولیت و افراد مسن به دلیل مشکلات مهارتی در مسواک زدن صحیح با مسواک دستی راحت نیستند.

سه نوع مسواک برقی وجود دارد که عبارتند از:

  • مسواک برقی با سرهای چرخشی نوسانی که هم می چرخند و هم به جلو و عقب حرکت می‌کنند.
  • مسواک برقی با سرهای سونیک که بسیار سریع به جلو و عقب می لرزند.
  • مسواک برقی با برس های اولتراسونیک که در فرکانس بالاتر از صدای انسان ارتعاش می‌کنند، از این رو به آن اولتراسونیک می‌گویند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۶ که نوع باتری را در مسواک های برقی مقایسه می کرد، نشان داد که مسواک با باتری های قابل شارژ در مقایسه با باتری های قابل تعویض، عملکرد بهتری دارند.

مزایا و معایب مسواک برقی

مسواک دستی و برقی

مطالعات نشان می‌دهد که مسواک برقی در مقایسه با مسواک های دستی برای حفظ سلامت دهان بهترند با این حال قبل از خرید بهتر است مزایا و معایب آن را بدانید.

مزایای مسواک های برقی

این گجت ها در کاهش پلاک و التهاب لثه نسبت به مسواک دستی موثرتر است. در یک دوره ۱۱ ساله، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در آلمان نشان داد افرادی که از مسواک های برقی استفاده می‌کردند، سلامت کلی دهان و دندان بهتری دارند و کمتر دچار بیماری های لثه و پوسیدگی دندان شده‌اند.

مسواک‌های برقی در مقایسه با مسواک های دستی در از بین بردن پلاک و جلوگیری از التهاب لثه در طولانی مدت و کوتاه مدت کاربردی تر هستند.

این نوع مسواک ها در سلامت لثه در افرادی که بریس دارند بهتر عمل می‌کنند. بیماران ارتودنسی با استفاده از مسواک های برقی،  دچار التهاب کمتر و خونریزی کمتر در حین مسواک زدن خواهند شد.

این مسواک برای سالمندان بهتر است. مسواک های برقی برای افراد سن بالا کاربردی تر است؛ زیرا راحت تر در دست قرار می گیرد و  و ارتعاشات آن باعث می‌شود بدون حرکات شدید دست راحت‌تر مسواک بزنید. این نوع مسواک به ویژه برای افرادی که مشکلات آرتریت دارند کاربردی‌تر است.

مسواک برقی برای افرادی که به بیماری های پوستی  مبتلا هستند بهتر است. به طور مثال در بیماران اسکلرودرمی ، این بیماری باعث سفت شدن پوست اطراف دهان می‌شود. استفاده از مسواک های برقی برای این افراد بسیار راحت‌تر از مسواک های دستی است.

امکانات بیشتری دارد. مسواک های برقی دارای ویژگی هایی زیادی می‌باشند که به شما کمک خواهند کرد بهتر مسواک بزنید؛ کار خود را زیر نظر داشته و با استفاده از تلفن هوشمند خود آن را ردیابی کنید. این مسواک ها همچنین دارای تایمر و حسگرهایی هستند که می‌توانید تایم مسواک زدن و شدت آن را تنظیم نمایید.

برای محیط زیست بهترند.  اگرچه مسواک برقی هم بعد از مدتی کاریی خود را از دست می‌دهند و باید سری آن  را هر چند ماه یک بار تعویض کنید، اما زمان آن تقریباً یک چهارم مسواک دستی است، بنابراین پلاستیک کمتری مصرف خواهند کرد. البته بحث تولید باتری های این نوع مسواک‌ها هم وجود دارد.

معایب مسواک برقی

گران تر است.  یک مسواک برقی قیمت بالاتری نسبت به مسواک دستی دارد و شما باید ۴ بار در سال سری آن را تعویض کنید که این هم یک هزینه جداگانه است.

صدای بلندتری دارد. مسواک های برقی صدای بلندتر از مدل های دستی است و این ممکن است آزاردهنده باشد.

نیروی بیش از حد آن خطرناک است. در صورتی که در حین استفاده از مسواک برقی از زور بیشتری استفاده کنید، سایش و حساسیت مرتبط با آن خطرناک است و به بافت دهان و لثه آسیب می‌رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.