ویژگی هایی که افراد چپ دست دارند

تقریبا ۹۰ درصد جمعیت جهان راست دست هستند و بقیه جهان که تنها ۱۰ درصد هستند چپ دست هستند. این تنها عاملی نیست که این افراد را منحصر به فرد و متفاوت می کند، بلکه جنبه های روانی و بهداشتی نیز وجود دارد. بدن و مغز آنها به شیوه ای متفاوت عمل می کند. گاهی مشاهده می کنیم که بعضی از افراد از هر دو دست برای انجام وظایف مختلف استفاده می کنند.

۱- همه چیز مربوط ژنتیک نیست
هنوز معلوم نیست که چرا بعضی افراد چپ دست می شوند، آنچه دانشمندان می دانند این است که چپ دستی از نسلی به نسل بعد منتقل می شود. این صفات در خانواده ها عملی می شود و تنها حدود ۲۵٪ از موارد ژن ها مسئول هستند. یک کودک ممکن است این صفت را مانند هر صفت دیگری به ارث ببرد. با این حال، در بعضی از دوقلوها ممکن است یک نفر چپ دست و دیگری راست دست باشد. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که چه عواملی تعیین می کند که کدام یک از بچه ها چپ دست می شوند.

۲- بیشتر در دوقلوهای یکسان است
دوقلوهای یکسان به نظر کاملا یکسان هستند. علاوه بر این، آنها ژن های مشابه ای دارند. آنها گاهی اوقات ممکن است تصاویر آینه ای یکدیگر باشند، به این معنی که صفات آنها نیز آینه هم می باشد. به عنوان مثال، اگر یکی از دوقلوها یک خال در شانه چپ خود داشته باشد، اعتقاد بر این است که خواهر و برادر دوقلوی او نیز یک خال مشابه در همان منطقه در شانه راست خود دارد. همین اتفاق ممکن است در مورد دستان آن ها نیز صورت بگیرد، یعنی ممکن است یکی از دوقلوها چپ دست باشد در حالی که دیگری راست دست می شود. اما صحت و سقم این نظر هنوز ثابت نشده است. مطالعات انجام شده توسط دانشمندان بلژیکی در سال ۱۹۹۶ نشان داده است که حدود ۲۰ درصد از دوقلوها چپ دست متولد می شوند.

۳- چپ دست ها عملکرد مغز را معکوس کرده اند
اکثر مردم راست دست از نیمه چپ مغز خود برای پردازش زبان استفاده می کنند. تعداد این افراد ۹۸٪ است. این لزوما به این معنی نیست که جمعیت چپ دست هم از نیمکره راست خود برای اهداف مشابه استفاده می کنند، زیرا تعداد آنها فقط ۳۰٪ می باشد. حدود ۷۰ درصد از چپ دست ها از نیم کره چپ مغز برای پردازش زبان استفاده می کنند. دانشمندان اثبات کافی برای این نظریه ندارند که بگویند دقیقا چه وضعیتی یکسان است. در حال حاضر ثابت شده است که افراد چپ دست با افراد راست دست تفاوت بسیاری ندارند.

۴- عملکرد مدرسه می تواند تاثیر گذار باشد
در سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی روی کودکان دست چپ ۱۱ ساله یا جوانتر انجام شد. در طول آزمون، معلوم شد که چپ دست ها در نوشتن و خواندن ضعیف تر از راست دست ها هستند. آنها توسعه اجتماعی و واژگان ضعیفی هم داشتند. بیشترین نتیجه منفی در میان افرادی بود که از هر دو دست استفاده می کردند. هر دو گروه چپ دست و راست دست تمایل داشتند که از هر دو نیمکره مغز خود به شیوه ای غیر معمول استفاده کنند. این ممکن است علت اصلی ناتوانی در یادگیری آنها باشد.

۵- مزایای آن در ورزش دیده می شود
خوشبختانه، این مطلب درست نیست که چپ دست ها در زندگی افراد دست و پا گیر و خسته کننده هستند. کارشناسان ادعا می کنند که دست چپ ها در ورزش به نتایج فوق العاده خوبی می رسند. آنها همیشه در ورزش هایی مانند بیس بال، بوکس و تنیس بهتر خواهند بود. به عنوان یک قانون، ورزشکاران مهارت های خود را در برابر مخالفان راست دست خود تمرین می کنند.

۶- چپ دست ها افرادی خلاق تری هستند
اعتقاد بر این است که چپ دست ها مخترع و خلاق هستند. اندازه گیری این خلاقیت دشوار است. این ممکن است فقط یک افسانه باشد که از اواسط دهه ۱۹۹۰ به وجود آمده است. سپس گفته شد که چپ دست ها روش تفکر نسبتا “واگرا” دارند. این به این معنی است که آنها گزینه های دیگری را برای حل مسئله می بینند و در نظر می گیرند. هرچند این قانون تنها برای مردان اعمال می شود. با این حال، احمقانه است که بگوییم بسیاری از بزرگترین دستاوردهای بشری توسط افراد دست چپ ساخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.