HomeBiogas؛ تبدیل مواد غذایی به یک انرژی پاک

ما انسان ها به نوبه خود درتولید زباله ها نقش داریم. همه ما در طول روز زباله های بسیاری از جمله پسماند مواد غذایی تولید می کنید، در حالی که نمی دانیم این پسماند ها چقدر ارزشمند هستند. طبق آمار سالانه حدود ۱.۳ بیلیون تن پس ماند مواد غذایی از بین می روند بدون آنکه از آنها استفاده ای شود.

در این مطلب می خواهیم دستگاهی به شما معرفی کنیم که از طریق یک راه امن و راحت می تواند پسماند مواد غذایی را به انرژی تجدید پذیر تبدیل کند. پسماندهای مواد غذایی و غذاهایی که دیگر قابل استفاده نیست، یک منبع انرژی محسوب می شوند، پس هیچ وقت آنها را دور نریزید. البته در این زمینه شرکت های بسیار زیادی فعالیت می کنند و انواع زباله خردکن های کوچک و بزرگ را طراحی کرده اند اما اینجا می خواهیم یک دستگاه جدید به نام “HomeBiogas” را به شما معرفی کنیم که با دستگاه های مشابه در بازار متفاوت است.

استفاده از HomeBiogas بسیار آسان و ساده است. فقط کافی است زباله هایتان را در محفظه آن قرار دهید و بقیه کار را به این دستگاه بسپارید. شما باید فضایی در حیاط خلوت خود تعبیه کنید که حداکثر ۲۰ متر از آشپزخانه شما فاصله داشته باشد. دستگاه را طبق دستورالعمل آن تنظیم کنید این کار ممکن است ۱ساعت طول بکشد. سپس در آن کود حیوانی یا آنزیم های مورد نظر را قرار دهید، این کار را فقط یک بار انجام می دهید و لازم نیست هر چند مدت آن را شارژ کنید. حال دستگاه شما آماده است و شما می توانید انرژی تولید کنید.

چگونگی تبدیل پسماند های مواد غذایی به انرژی تجدید پذیر در این دستگاه، مشابه یک سفر هیجان انگیز است، این دستگاه از یک محفظه (هاضم ) تشکیل شده است، هاضم حاوی انرژی ، آنزیم ها و حلال است که، فرایند تجزیه و تحلیل را سرعت می بخشد. باکتری ها و آنزیم های موجود در هاضم، زباله ها را تجزیه می کنند و آن را به کود و بیوگاز تبدیل می کنند (انرژی کاملا سبز یا بیوگاز یک منبع انرژی ارزشمند تجدید شدنی است، وقتی که مواد آلی پوسیده یا تجزیه می‌شوند، ترکیبی از دی اکسید کربن و متان تولید می‌کنند. این گاز‌ها بیوگاز نام دارند که می‌توانند به مصارف گوناگونی برسند و راحتی می‌تواند جایگزین هیزم یا سوخت‌های فسیلی بشود). کیسه ها تعبیه شده در این دستگاه گنجایش ۷۰۰ لیتر بیوگاز را دارند؛ از بیوگاز تولید شده به عنوان منبع سوخت در آشپزخانه استفاده می شود. این پروسه صد در صد به صورت خالص و طبیعی صورت می گیرد و شبیه به مکانسیم معده و اتفاقات درون آن است.

همانطور که گفتیم این بیوگاز تولید شده مصارف بسیاری دارد، مانند روشنایی خانه‌ها و ساختمان‌ها، آشپزی (مانند گاز پروپان)، به راه اندازی ژنراتور‌ها و تولید برق و موتورهای احتراقی تولید نیرو. با استفاده از یک لوله ایمن این گاز به آشپزخانه شما منتقل می شود و شما می توانید یک سوخت طبیعی مانند گاز معمولی خود داشته باشید که بدون بو است و روزانه ۳ساعت گاز مورد نیاز شما برای پخت و پز را فراهم می کند و در واقع شما این گاز را در حیاط خلوت خود تولید کرده اید.

همچنین شما می توانید روزانه، از قسمت خروجی آن مقدار زیادی کود مایع با کیفیت جمع آوری کنید، کود هایی که حاوی مواد مغذی برای گیاهان و درختان خانه شما هستند، کودی که هیچ ماده شیمیایی و مضری و افزودنی در آن وجود ندارد. این دستگاه بر خلاف مدل های قبلی، به صورت تکامل یافته تری عرضه شده است. مثلا با توجه به نوع پوششی که دارد هیچ بویی تولید نمی کند بنابراین حشرات موذی و مگس ها به دور آن جمع نمی شوند، شما می توانید به صورت روزانه بیوگاز و کود تولید کنید که این زمان در مدل دیگر ممکن است به صورت هفتگی یا ماهانه باشد. بر خلاف مدل های دیگر که بعضی از پسماند ها را تجزیه نمی کنند، این مدل همه پسماند ها از جمله گوشت و ماهی و … را نیز تجزیه می کند.

این دستگاه از چند را ه باعث کاهش انتشار گاز های گلخانه ای می شود:
• در دفع زباله ها، مقادیر بسیار زیادی گاز متان تولید می شود که وارد جو می شوند و کره زمین را گرم می کنند، با استفاده از این دستگاه شما در حیاط خانه خود زباله ها را تجزیه کرده و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنید.

• با استفاده از این وسیله تقاضای شما برای سوخت های فسیلی، که یک منبع تجدید ناپذیر است، کاهش می یابد، برای تهیه این سوخت های فسیلی هزینه های زیادی اعمال می شود و منابع زیادی از بین می رود، که باعث تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست می شود.

• طبق آمار نزدیک به ۳میلیارد انسان برای پخت و پز و گرمایش خانه های خود از چوب درختان استفاده می کنند. گازهای ناشی از سوختن چوب برای محیط زیست بسیار زیان آور است، و باعث نابودی جنگل ها می شود استفاده از بیوگاز، روند این جنگل زدایی را کاهش می دهد.

در اخر می توانیم بگوییم که استفاده از این دستگاه نوعی فرهنگ سازی برای آینده است، با استفاده از این دستگاه ، به فرزندان و آیندسازان نسل بعد فرایند بازیافت را آموزش می دهیم تا از این طریق عادات جدید و مثبتی در آنها به وجود بیاید، در واقع به آنها می آموزیم که پسماند های مواد غذایی، زباله نیست که آن را دور بریزید، بلکه یک منبع مهم برای تولید انرژی تجدید پذیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.