چگونه اطلاعات ذخیره شده در گوگل را پاک کنیم؟

شرکت گوگل یکی از پرسودترین و بزرگترین شرکت اینترنتی دنیا است. با توجه به هزینه های که سالانه به امور زیرساختی و موتور های جستجو خود اختصاص می دهد ، اما باز هم میزان زیادی سود نصیب آن می شود.
گوگل چیزهای زیادی درباره شما می داند. راز هایی که ممکن اسن هیچ کس به غیر از خودتان از آن مطلع نباشید. بخش عظیمی از درآمد این شرکت از طریق تبلیغات است. بنابراین با جمع آوری اطلاعات از شما سعی می کنند گزینه های مورد علاقه تان را در جلو چشمانتان قرار دهد تا شما با یی کلیک بر روی آنها برای این شرکت درآمدزایی کنید. درآمد ناشی از تبلیغات ۹۷ درصد از درآمد سال ۲۰۰۹ و ۹۶ درصد از درآمد سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ این شرکت را تشکیل داده است.
اما شما می توانید از طریق برخی از اصول به این نکات پی ببرید که گوگل چه چیزهایی در مورد شما می داند و از آن برای مقاصد تبلیغاتی خود استفاده می کند. دراین مطلب می خواهیم شما را با مواردی آشنا کنیم تا از طریق آنها متوجه شوید، چگونه شرکت گوگل در مورد شما اطلاعات جمع آوری می کند و داده های شما را بررسی کرده و متناسب با آنها برای خود درآمدزایی می کند، همچنین شما می توانید از طریق چند روش این اطلاعات را پاک کنید.

• ذخیره کردن تمام جستجوها
در واقع گوگل تمام تاریخچه های جستجوی اینترنتی هر یک از کاربران خود را در حافظه اصلی خود نگهداری می کند. اگر مرورگر گوگلی که از آن استفاده می کنید به حساب جیمیل تان متصل باشد، تمامی این اطلاعات به نام شما ثبت خواهد شد.
برای از بین بردن این عبارات جستجو، ابتدا از طریق یکی از حساب های کاربری تان در گوگل وارد شوید و به نشانی https://www.google.com/history سری بزنید، اگر این امکان فعال باشد می توانید فهرستی از جستجوهای اخیر و سایت های مشاهده شده را ملاحظه فرمایید و در آن قسمت اطلاعات مربوط را حذف کنید.روش دیگر برای حذف سابقه جستجوها در گوگل این است که به قسمت سه نقطه بالا مرورگر خود مراجعه کرده و روی عبارت history را انتخاب کرده، و بر روی عبارت clear browsing data کلیک کنید. البته ممکن است این روال در مرورگرهای مختلف، متفاوت باشد ، با اندکی جستجو می توانید این قابلیت ها را پیدا کنید.

• ذخیره کردن تمام جست و جوهای صوتی
گوگل تمام جست و جوهای صوتی شما را ذخیره کرده و در حافظه خود نگه می دارد. در واقع هر کاربری که از جستجوی صوتی، یا دستیار صوتی گوگل استفاده می کند، تاریخچه های جستجوی آن در حافظه گوگل ثبت می شود، در این صورت گوگل علایق شما را شناسایی کرده و متوجه می شود چه موضوعاتی برای شما جذابیت بیشتری دارد، به همین دلیل تبلیغات متناسب با آنها را در معرض دید شما قرار می دهد. همچنین در هنگام جستجو در موتورگوگل، کلماتی که به علایق و پیشنه های جستجوهای شما نزدیک تر است را به شما پیشنهاد می دهد.
به منظور حذف سابقه جست و جوهای صوتی به لینک زیر مراجعه کنید.
https://myactivity.google.com/myactivity?restrict=vaa
در این قسمت می توانید تمام جست و جوهای صوتی خود را مشاهده کرده و به آنها گوش دهید. به راحتی می توانید همه یا تعدادی از این جست و جوهای صوتی را از بین ببرید.

• مکان یابی و ثبت محل استقرار
گوگل علاوه بر ذخیره تاریخچه جست و جوها، مکان آنها را نیز ثبت می کند. در واقع قادر به ذخیره مکان‌هایی که اخیراٌ در آنجا بودید ، می باشد و می‌تواند آن را در Google maps و Google Earth برایتان به نمایش بگذارد.
گوگل در قسمت “location history” و یا تایم لاین خود نقشه ای ارائه می دهد، و این امکان را فراهم می کند تا مکان هایی را که پیش از این در آنجا حضور داشتید را به نمایش بگذارد. البته برای ثبت مکان، شما باید از طریق حساب گوگل گوشی یا تبلت خود، وارد شده باشید.
برای اطلاع از فعال و یا غیر فعال بودن location history اکانت خود به لینک زیر مراجعه کنید.
https://www.google.com/maps/timeline?pb
بر روی آیکونی که به شکل چرخ‌دنده می‌باشد، کلیک کنید تا به بخش تنظیمات دسترسی پیدا کنید. حالا در این قسمت می‌توانید این سرویس را فعال و یا غیر فعال کنید. البته با غیر فعال کردن این سرویس، تاریخچه مکان های که پیش از این در آنجا حضور داشته اید، پاک نمی شود. برای پاک کردن آن به صفحه location history بازگردید تا مکان های مورد نظر را مشاهده کنید. شما به آسانی می توانید تمام این مکان ها و یا فقط برخی از آنها را پاک کرده و از دسترس گوگل خارج کنید.
برای حذف مکان در گوشی های هوشمند اپل، می توانید وارد تنظیمات گوشی خود شده و از قسمت Privacy به بخش Location Services بروید و گوگل مپ را در آن غیر فعال کنید.

• کنترل اطلاعات تبلیغاتی گوگل از کاربران
یکی از جالب ترین مکان ها برای بررسی آنچه که گوگل در مورد شما می داند، این است که به صفحه تنظیمات تبلیغاتی خود بروید (البته قبل از آن باید با حساب گوگل خود وارد شده باشید). در این قابلیت تمامی اطلاعات مانند جنسیت، سن، شماره تلفن، آدرس و علاقه مندی های شما ثبت شده است. در واقع گوگل این علاقه مندی ها را بر اساس تاریخچه جست و جوهای شما تنظیم کرده است. در این قسمت شما می توانید تنظیمات تبلیغاتی را خاموش یا روشن کنید و یا مواردی که فکر می کنید به آن علاقه دارید و از دید گوگل پنهان مانده است را به آن اضافه کنید. شما می توانید از لینک زیر تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید:
https://myaccount.google.com/activitycontrols

• اکانت های فعال در گوگل
در جست و جوهای اینترنتی که شما به صورت روزانه انجام می دهید، شاید مجبور شده باشید در سایت های مختلفی ثبت نام کرده تا از امکانات آن استفاده کنید. شاید نام برخی از این سایت ها را به خاطر نیاورید.
شما می توانید از طریق سایت Deseat.me تمامی اکانت های موجود خود را در اینترنت پاک کنید. در واقع از طریق این سرویس اکانت های شما در سایت های مختلف شناسایی می شود و راه های گوناگونی برای حذف آن به شما پیشنهاد خواهد شد. این سایت از قابلیت Google OAuth برای دسترسی به جیمیل استفاده می ‎کند و پس از آن برنامه به طور کامل بر روی رایانه میزبان اجرا خواهد شد. به گفته سازنده آن، این سرویس هیچ گونه اطلاعات شخصی را به شبکه ارسال نمی ‎کند.. برای این کار به سایت ذکر شده مراجعه کرده و آدرس جیمیل خود راوارد کنید. از این طریق تمام حساب های آنلاین مرتبط با آدرس جیمیل شناسایی شده و به شما اجازه می دهد تا تک تک آنها را حذف کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.