تأثیرات بی خوابی بر سلامت انسان

خواب راحت تاثیر بسزایی در سلامتی بدن دارد، در واقع همه افراد پس از گذراندن یک روز شلوغ و خسته کننده نیاز به خواب طبیعی دارند. گاهی اوقات افراد دچار بی خوابی می شوند که ممکن است ناشی از نگرانی یا اضطراب روزانه یا سر و صدای بچه ها و همسایگان باشد، این بی خوابی طبیعی است اما اگر بی خوابی های شبانه بیشتر از دو هفته طول بکشد یا در بیشتر مواقع تکرار شود باید مراقب باشید، زیرا باعث بسیاری از مشکلات ذهنی و جسمی می شود.

تأثیرات منفی بی خوابی شبانه:
شما می توانید در این مقاله با تأثیرات بی خوابی بر سلامت انسان آشنا شوید، از جمله:
۱. سیستم ایمنی ضعیف
۲. افزایش استرس و تحریک پذیری
۳. افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، به خصوص فشار خون بالا
۴. افزایش وزن
۵. آسیب رساندن به حافظه و عملکرد مغز
۶. افزایش سن پوست
۷. کاهش کیفیت زندگی

۱. سیستم ایمنی ضعیف
اولین و مهمترین عوارض بی خوابی در سلامت انسان سیستم ایمنی ضعیف می باشد که مردم باید مراقب آن باشند.

اگر خواب کافی نداشته باشید، احتمال دارد که به بیماری هایی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا شوید. سیستم ایمنی به بدن کمک می کند تا از مهاجمان خارجی مانند باکتری ها یا ویروس ها محافظت کند. محرومیت از خواب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و این سیستم نمی تواند به طور طبیعی کار کند. در نتیجه، فرد ممکن است به عفونت و سایر بیماری های مزمن مبتلا شود.

اثرات منفی بی خوابی شامل این است که سیستم ایمنی بدن فرصتی برای فعالیت ندارد. بر طبق مطالعات بسیاری، محرومیت از خواب باعث می شود تا مدت زمان بیشتری طول بکشد تا از بیماری بهبودی یابید. با گذشت زمان، کمبود خواب خطر ابتلا به بیماری های خطرناک را افزایش می دهد.

یک سیستم ایمنی ضعیف می تواند منجر به مسائل بهداشتی متعددی از خفیف تا جدی شود، پس باید مراقب باشید!

۲. افزایش استرس و تحریک پذیری
یکی دیگر از عوارض بی خوابی بر سلامت، این است که می تواند سطوح استرس و تحریک پذیری را در بدن افزایش دهد. بی خوابی باعث افزایش سطح هورمون استرس در بدن می شود. این بدان معنی است که شما حتی با انجام فعالیت های روزمره مانند کارهای خانه، خرید و مراقبت از بچه ها نیز احساس تنش می کنید.

بی خوابی می تواند بر میزان استرس نیز تأثیر بگذارد. هنگامی که احساس خستگی می کنید، احتمال دارد که با کوچکترین چیزها مانند گریۀ کودک نیز عصبانی شوید. تحریک پذیری می تواند به شدت به روابط شما با دیگران آسیب برساند.

مطالعات نشان داده است که خواب خلق و خو را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند ممکن است عصبانی و آسیب پذیر باشند. اما هنگامی که خواب کافی دارید، حالات خود را به حالت عادی بر می گردانید.

واقعیت این است که مردمی که خواب کافی ندارند کمتر اجتماعی هستند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که کمبود خواب به توانایی خواندن احساس از چهره ها آسیب می رساند.

یکی دیگر از اثرات وحشتناک بی خوابی عدم توانایی در کنترل عواطف است. افراد محروم از خواب مشکلات بسیاری برای کنترل احساسات خود دارند.

۳. افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، به خصوص فشار خون بالا
براساس برخی تحقیقات علمی، بی خوابی تأثیرات نامطلوبی بر سلامتی دارد. بی خوابی می تواند شما را در معرض بیماری های قلبی مانند حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم، نارسایی قلبی، به ویژه فشار خون بالا و سکته مغزی قرار دهد.

مطالعات متعدد نشان داده است که نداشتن خواب کافی می تواند فشار خون را در عرض ۲۴ ساعت تحت تاثیر قرار دهد. از آنجا که پس از یک شب بی خوابی، سطح هورمون استرس در بدن بالا می رود ممکن است فشار خون نیز افزایش یابد.

بنابراین به یاد داشته باشید اگر به اندازه کافی یعنی حدود ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه نداشته باشید، احتمالا فشار خون بالا دارید.

یک مطالعه آمریکایی نشان داد که احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که از بی خوابی رنج می برند، ۳.۵ برابر بیشتر از افرادی است که خواب کافی دارند.

۴. افزایش وزن
تحقیقات اخیر نشان داده است که بین فقدان خواب و افزایش اشتها و گرسنگی رابطه معنی داری وجود دارد. بی خوابی، نه تنها باعث افزایش اشتها می شود، بلکه میل به غذاهای پر چرب را نیز تحریک می کند.

اگر هنگام شب بیدار باشید، متابولیسم بدن کاهش می یابد و گرسنگی افزایش می یابد، این به این معنی است که احتمالا وزن بیشتری خواهید داشت.

بی خوابی می تواند فعالیت بدن را برای پردازش شکر دچار مشکل کند. در نتیجه در بلند مدت ممکن است سطح انسولین در بدن افزایش یابد و به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید. بنابراین به کسانی که تلاش می کنند تا وزن سالم داشته باشند، توصیه می شود شب ها خواب کافی داشته باشند.

البته، عوامل متعددی در اضافه وزن نقش دارند، اما خواب خوب هم برای وزن ایده آل مهم است. محققان دریافتند افرادی که ۵ ساعت خواب شبانه دارند ۷۳ درصد بیشتر دچار اضافه وزن هستند. بسیاری از افرادی که دچار بی خوابی هستند از این اثر بی خوابی خبر ندارند.

۵. آسیب رساندن به حافظه و عملکرد مغز
محرومیت از خواب می تواند برخی از عملکرد های مهم مغز را مختل کند، از جمله اینکه چگونه فکر می کنید، چگونه تصمیم می گیرید، چگونه کارهای ساده ای انجام می دهید و … . در طول خواب، نورون های شلوغ که هر روز صبح کار می کنند، استراحت می کنند. بی خوابی می تواند حافظه کوتاه مدت و طولانی مدت را تحت تاثیر قرار دهد و ذهن را ضعیف کند.

اگر خواب کافی نداشته باشید، نمی توانید دقیقا همان چیزی را که در طول روز تجربه کرده اید به خاطر بسپارید. از آنجا که وقتی خواب می بینید خاطرات خود را تثبیت می کنید. بنابراین سعی کنید برای حفظ حافظه، خواب کافی داشته باشید. دانش آموزانی که می خواهند امتحان بدهند باید برای شکل گیری حافظه و تمرکز بیشتر بخوابند.

متخصصان خواب می گویند که اگر کار حرفه ای دارید یا می خواهید قضاوت کنید باید خواب کافی داشته باشید.

بی خوابی یکی از دلایل آسیب ها و حوادث است. یک مطالعه نشان داده است کارگرانی که خواب کافی ندارند حوادث بیشتری را تجربه می کنند. به طور خلاصه، این یکی از بدترین عوارض جانبی بی خوابی می باشد که نباید نادیده گرفته شود.

۶. افزایش سن پوست
اگر کمی دقت کنید متوجه این واقعیت خواهید شد که بعد از چند شب بی خوابی چشمان شما پف می کند و پوست شما زرد رنگ می شود. یکی از اثرات بی خوابی ایجاد دایره های تاریک زیر چشم است که بر طبق گفته های دانشمندان، زمانی که دچار بی خوابی می شوید بیشتر از همیشه هورمون استرس کورتیزول آزاد می شود.

کورتیزول در مقدار زیاد می تواند به راحتی کلاژن پوست را تجزیه کند، کلاژن پوست برای حفظ نرمی و صافی پوست ضروری است. بنابراین اگر می خواهید پوست سالم داشته باشید، سعی کنید خواب کافی داشته باشید. بهتر است قبل از ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید. تحقیقات اخیر نشان می دهد زمانی که پوست صورت تجدید می شود، حدود ساعت ۱۰ شب تا ۲ صبح است.

بی خوابی همچنین باعث کاهش هورمون هایی می شود که استخوان ها و پوست را تقویت می کند.

افرادی که خواب کافی ندارند، اغلب ظاهر نامناسب تری نسبت به افرادی دارند که خواب کافی دارند.

۷. کاهش کیفیت زندگی
این آخرین تاثیر منفی بی خوابی در سلامت انسان است که در این مقاله بیان می شود و از شما می خواهیم راه های مناسب برای جلوگیری از این عامل را پیدا کنند!

بی خوابی باعث افسردگی می شود، این می تواند یکی از بدترین اثرات بی خوابی باشد. افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می خوابند بیشتر از افسردگی رنج می برند. بنابراین، اگر می خواهید از افسردگی و سایر مشکلات بهداشتی خلاص شوید، سعی کنید مشکل بی خوابی را حل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.