معرفی SaaS، نرم افزار به عنوان یک سرویس

در گذشته برای استفاده از نرم افزار ها مجبور بودیم که آنها را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب کرده و سپس اجرا کنیم. اما امروزه روال کاری تغییر کرده است و مفاهیم جدیدی وارد میدان شده اند. در این شرایط به راحتی می توانید یک نرم افزار آنلاین را اجاره کرده و از آن استفاده نماییم، بدون آنکه مجبور باشید آن را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید.

” SaaS” یا نرم افزار به عنوان سرویس (Software as a Service) در واقع یک تحول عظیم در استفاده از نرم افزار هاست. البته ما بدون آنکه با این مفهوم آشنا باشیم از آن استفاده کرده ایم، خدمات جیمیل نمونه از SaaS است. تمام عملیات پردازش و ذخیره اطلاعات و فایل ها بر روی اینترنت انجام می شود و کاربران می توانند از طریق مرورگر وب به تمام این ابزار ها و فایل ها دسترسی داشته باشند.

در این بخش با ارائه دومثال سعی می کنیم این مفاهیم را بهتر توضیح دهیم:
مثال۱: بجای اینکه یک نرم افزار مایکروسافت وورد را با قیمت ۳۰۰ دلار بخرید، نرم افزار مذکور را ماهایانه ۵ دلار اجاره می کنید و بدون نیاز به نصب و اشغال فضای کامپیوترتان، از آن استفاده می نمایید. به راحتی از طریق مرورگر وب خود وارد این برنامه شده و فایل های خود را ویرایش می کنید همانطور که به جیمیل خود دسترسی دارید.

مثال ۲: شما نمی خواهید در کسب و کار فروش ماشین خود هزینه زیادی را صرف پایگاه داده فروش کنید، بنابراین از این طریق می توانید یک پایگاه داده فروش انلاین را اجاره کرده و اطلاعاتتان را در دسترس فروشندگان قرار دهید.

مزیت های ” SaaS” یا نرم افزار به عنوان سرویس:
کاهش هزینه ها
مزیت اصلی این سرویس کاهش هزینه برای همه افراد است. فروشندگان نرم افزار ها مجبور نیستند هزاران ساعت را صرف پشتیبانی از محصولات خود کنند و به کاربران خود سرویس ارائه دهند و مشکلات نرم افزاری تک تک انها را حل کنند، اکنون آنها با یک نسخه مرکزی رو به رو هستند و هر گونه مشکل، ارتقا و پیشرفتی را روی این نسخه مرکزی اعمال می کنند. این بروز رسانی ها به صورت رایگان و خودکار انجام می شود.

بسیاری از مردم معتقدند که زمان طلاست و در واقع نوعی سرمایه و پول به حساب می اید. شما به راحتی و بدون هیچ دردسری می توانید مرور گر خود را باز کرده و از نرم افزار مورد نظر استفاده کنید. دیگر نگران مشکلات ناشی از خرابی و پشتیبانی ان نباشید و مسئولیت تعمیر و نگهداری آن با فروشندگان مرکزی است و در صورت اشکال، این خرابی به صورت گسترده و برای همه کاربران یک منطقه رخ می دهد و فروشندگان نرم افزار مرکزی را اصلاح می کنند.

سازگاری
سازگاری این نوع نرم افزار ها بهتر است. در روش نصب قبلی برای بروز رسانی برنامه ها به مقدار زیادی از زمان و پول احتیاج بود، در صورتی که تمام کارمندان یک شرکت، این بروز رسانی را انجام نمی دادند، اختلاف بین انها ممکن بود، در روند کاری مشکل ایجاد کند، مثلا افرادی که از مایکروسافت وورد ۲۰۱۰ استفاده می کردند در صورتی که فایلی را برای همکاراشان ارسال می نمودند، اگر کارمند مقابل از مایکروسافت وورد ورژن قدیمی یعنی ۲۰۰۳ استفاده می کرد، نمی توانست فایل های دریافتی را باز کند و این عدم تطابق ورژن برنامه ها، کارمندان را دچار مشکل می کرد. با این حال در صورت استفاده از این نرم افزارهای انلاین به راحتی می توانید به نرم افزار های به روز شده دسترسی داشته باشید.

استفاده آسان
شما در هر نقطه ای از جهان با دسترسی به اینترنت می توانید به یک نسخه از این برنامه دسترسی داشته باشید بنابراین ضرور ی نیست که لپ تاپ شخصی تان را همیشه با خود حمل کنید ، کافی است به یک سیستم متصل به اینترنت دسترسی داشته باشید.

اعتماد مبحث مهم در استفاده از نرم افزار به عنوان سرویس
البته آنچه که در این نوع خدمات مهم است اعتماد کاربران به فروشندگان نرم افزار می باشد، مشتری پس از پرداخت مبلغ باید به مدت معین از ویژگی های و قابلیت های این برنامه استفاده کند، در صورتی که طراحان و فروشندگان برنامه نتواند نیازهای کاربر را رفع کند، اعتماد کاربران به این نوع خدمات کاهش می یابد.

از طرفی امنیت و حفاظت از اطلاعات مبحث دیگری است که بسیار حائز اهمیت است. کاربر باید این اعتماد را به فروشندگان نرم افزار داشته باشد که اطلاعاتی که وارد آن نرم افزار می شود، در امنیت کامل باشد و در دسترس سایر افراد قرار نگیرد.

یکی دیگر از مواردی که باید به ان توجه شود مشکلات ناشی از اختلال سرویس، قطع در اتصال است. وقتی ۶۰۰ نفر از کارمندان یک شرکت به این نرم افزار به خصوص متصل می شوند ممکن است به دلیل حجم بالای کاربران، سرعت نرم افزار کم شده و در اتصال آن دچار مشکل شود.

با این حال نرم افزار های انلاین فرصت خوبی، برای کاهش و از بین بردن خطرات و هزینه های خرید نرم افزار و نصب آن به وجود می اورد. و بخش ای تی به بخش مهم و ارزشمند سازمانی تبدیل می شود. بنابراین بهتر است با پیشرفت تکنولوژی همه ما این ریسک را بپذیریم و این نوع پیشرفت ها را به شرکت و مجموعه خود وارد کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.