Ridy، وسیله هشدار دهنده در حین رانندگی

رانندگی یک کار خطرناک و در عین حال لذت بخش است. شما در هنگام رانندگی باید به تمام نکات توجه کنید، شرایط محیطی را تحت کنترل گرفته و سعی کنید عکس العمل مناسب و به موقعی از خود بروز دهید. در این میان رانندگان جوان تر و کم تجربه تر ممکن است نتواند به خوبی تمرکز کرده و رانندگی استانداردی داشته باشند، مثلا حواسشان به گوشی پرت می شود و ممکن است برای چند لحظه از جاده پیش رویشان غافل شوند، و یا دچار خواب آلودگی شده و ناگهان چشمانشان بسته شود، در مواردی وجود کودکان نیز می تواند باعث حواس پرتی راننده شده و خطرات جدی را به وجود آورد.

طبق آمار به دست آمده، ۳۰ درصد از دانش آموزان و دانشجویان کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می خوابند و بنابراین در صورت رانندگی، این نوع افراد در خطر بیشتری هستند. افرادی که در شیفت های شبانه کار می کنند از آنجا که خواب کافی در شبانه روز ندارند ممکن است در حین رانندگی دچار حواس پرتی و یا خواب آلودگی شوند. افرادی که به مسافرت های طولانی می روند و یا شغلشان ایجاب می کنند ساعت ها پشت فرمان باشند نیز ممکن است دچار سوانح رانندگی ناشی از بی خوابی و یا حواس پرتی شوند.

کمبود خواب میزان آگاهی و هوشیاری شما را کاهش می دهد و سرعت عکس العمل و واکنش شما را پایین می آورد، این شرایط ممکن است باعث افزایش خطر تصادفات رانندگی شده و جان شما و اطرافیان را به خطر بیندازد.

رانندگی با حواس پرتی سالانه باعث تصادفات شدید و مرگ بسیاری از افراد می شود، و جان کودکان و والدین را به خطر می اندازند. دانشمندان تصمیم گرفته اند این مشکل را از طریق تکنولوژی حل کنند. ” Ridy” اولین هشدار دهنده هوشمند در حین رانندگی است.

این دستگاه در جلوی ماشین نصب شده و مردمک چشم شما را تجزیه و تحلیل می کند و رسالت آن این است که متوجه شود مردمک چشم شما به جاده متمرکز شده است یا خیر. این دستگاه در فرایند خود به صورت مداوم تعداد پلک زدن،حرکت چشم و دیگر الگوهای رفتاری آن را تجزیه و تحلیل می کند.

شما به راحتی در طی ۶۰ ثانیه می توانید این دستگاه کاربردی را به ماشین خود متصل کنید. برای استفاده از آن به هیچ نوع اتصال اینترنتی احتیاج ندارید و این وسیله به صورت کاملا محرمانه و خصوصی عمل می کند. این دستگاه به صورت مستقل عمل کرده، و تمام ویدئو ها در پردازنده مرکزی آن در آن واحد پردازش می شود، بنابراین نیازی به فضایی ذخیره سازی این ویدئو ها، ندارد و دستگاه این تصاویر را در همان لحظه به صورت خودکار پردازش می کند و عکس العمل نشان می دهد.

کافی است این دستگاه را به منبع برق ماشین تان متصل کنید، بهتر است آن را در نزدیکی داشبورد قرار دهید و روشن کنید. شما می توانید در یکی از این سه موقعیت مکانی، این دستگاه هشدار دهنده را قرار دهید:

شما می توانید آن را از طریق پایه مخصوصش بر روی داشبورد قرار دهید و یا به آینه جلو ماشین متصل کنید، در صورت تمایل می توانید آن را به قسمت شیشه ای جلوی راننده؛ درست در گوشه آن متصل نمایید.

هنگامی که شما این دستگاه را برای اولین بار روشن می کنید باید آن را به منظورکالیبراسیون بچرخانید، در این صورت دستگاه می تواند موقعیت راننده را تشخیص دهد. و سپس با تنظیم الگوریتم ها موقعیتی سر کاربر را تشخیص می دهد. سپس با لمس یک دکمه شروع به تنظیم آن می کنید. شما می توانید اعمالی مانند چشمک زدن، مدت زمان بسته ماندن چشم، چرخش نسبی سر و خمیازه و دیگر موارد را در آن تنظیم نمایید. در این صورت اگر در مدت زمان خیلی کوتاهی چشم تان را از جاده بردارید با یک هشدار ملایم به شما گفته می شود: ” چشم هایتان را بر روی جاده نگه دارید”. در صورتی ک مدت زمان طولانی تری این عمل را انجام دهید دستگاه با هشدار محکم تری به شما اعلام خطر می کند.

بنابراین این دستگاه به صورت ۲۴ ساعته صورت و حرکات چشم شما را زیر نظر ارد و در صورت انجام یک کار غیر متعارف به شما هشدار می دهد. این وسیله می تواند حالات شما را در موارد زیر تشخیص داده و هشدار دهد:

۱. هنگامی که خواب آلود هستید و چشمانتان را برای مدتی می بندید
این دستگاه می تواند میزان خواب آلودگی شما را از طریق تجزیه و تحلیل لحظه ای عضلات صورت، حرکت چشم، و سرعت واکنش ، پیش بینی کند رفتار رانندگانی که با هوشیاری رانندگی می کنند در طول زمان تقریبا یکسان است. در صورتی که خواب تان بیاید، ساعت بدن شما ، شما را مجبور به بستن چشمانتان می کند، بسیاری از مردم فکر می کنند که می توانند با چنین شرایطی مقابله کنند، و سعی می کنند که چشمانشان را باز نگه دارند اما کافی است برای چند ثانیه چشمانتان بسته بماند و حادثه ای تلخ برای شما به وقوع بپیوندد.

۲. هنگامی که در حال رانندگی دچار حواس پرتی می شوید، گوشی خود را چک می کنید و یا با فرزندتان به صورت چهره به چهره سخن می گویید
مشکل دومی که این دستگاه سعی در رفع آن دارد رانندگی حواس پرتانه است. چیزی که در اغلب ماشین ها اتفاق می افتد. شما برای لحظاتی به گوشی هوشمند خود چشم می دوزید تا شبکه های اجتماعی خود را بررسی کنید، در این لحظه ممکن است چند ثانیه در حال نگاه کردن به گوشی تان باشید و اصلا به رانندگی تان توجه نکنید. این دستگاه با بررسی الگوی حرکت چشم تان، می تواند این وقایع را تشخیص داد و به شما هشدار دهد.
در صورتی که از عینک طبی استفاده می کنید اختلالی در عملکرد این دستگاه به وجود نمی آید و می تواند به راحتی از پشت عینک شیشه ای مردمک چشم شما را تجزیه و تحلیل کند. اما در صورتی که عینک آفتابی بر چشم دارید، این تکنولوژی قادر به استفاده نیست و امکان ردیابی چشم از پشت عینک آفتابی تا کنون وجود ندارد اما امیدواریم در آینده بتوانیم به این قابلیت دست پیدا کنیم.

شما می توانید با هر مدل ماشینی، از این تکنولوژی استفاده نمایید. بنابراین مدل ماشین و قیمت آن در استفاده از این تکنولوژی هیچ تاثیری نخواهد داشت و افراد با هر نوع در آمد و ماشینی می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

این آلارم در روز و شب کارایی خود را دارد به منظور کارایی در شب در آن یک چراغ LED به کار گرفته شده است.، بنابراین مهم نیست در چه ساعتی از روز رانندگی می کنید. از آنجا که بیشتر تصادفات ناشی از خواب آلودگی در شب اتفاق می افتد طراحان این وسیله را به گونه ساخته اند که در شب و بدون نور نیز می تواند ماموریت خود را به خوبی انجام دهد.

بدنه آن از جنس پلاستیک با کیفیت و متناسب با بدنه ماشین طراحی شده است. درون آن از یک دوربین با کیفیت و یک اسپیکر جهت اعلام هشدار استفاده شده است.

تصادفات ناشی از خواب آلودگی و حواس پرتی علت بسیاری از مرگ و میر ها به حساب می آید بسیاری از شرکت ها در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند. در این راستا این وسیله می تواند قدم خوب و امیدوار کننده ای برای کاهش این نوع تصادفات باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.