معرفی برنامه های رایگان تعیین سرعت واقعی اینترنت

سرعت اینترنت یکی از موارد بسیار مهم و ضروری در دنیای پیشرفته امروزی است. در واقع بیشتر کارها و فعالیت ها از طریق اینترنت انجام می شود و در صورتی که سرعت آن محدود باشد می تواند در روند کاری اختلال ایجاد کند.

سرعت اتصال اینترنت در کشور های مختلف متفاوت است، کشورهایی مانند سنگاپور، ایسلند، هنگ کنگ، کره جنوبی و رمانی پنج جایگاه نخست دنیا را در اختیار دارند و از سرعت اینترنت بالایی برخوردار هستند .کشور ایران نیز هر ساله بر سرعت اینترنت آن افزوده می شود اما کماکان جزء کشور های انتهایی این لیست است و در فهرست پرسرعت ترین اینترنت های موبایلی و دسکتاپی دنیا به ترتیب جایگاه های ۶۷ام و ۱۰۵ ام جهانی را به خود اختصاص داده است. این آمار مربوط به گزارش شرکت Ookla که در زمینه تست سرعت اینترنت فعالیت دارد. (به نقل از سایت دیجیاتو)

سرعت اینترنت در نقاط مختلف یک کشور نیز با یکدیگر متفاوت است. در برخی از نقاط شهری، شما به اینترنت پر سرعت تری دسترسی دارید و بالعکس در نقاط کوهستانی دسترسی به اینترنت با سرعت بالا محدود تر می شود. در این مطلب قصد داریم چند برنامه کاربردی به منظور بررسی میزان سرعت اینترنت، به شما معرفی کنیم با استفاده از این برنامه ها می توانید با دقت، سرعت اینترنت خود را بررسی نمایید.

Ookla Speed Test for Android
این برنامه یک نرم افزار کاربردی برای بررسی میزان سرعت اینترنت می باشد. شما از طریق این برنامه می توانید سرعت آپلود، و دانلود را به صورت دقیق مشاهده کرده، نتایج حاصل را از طریق برنامه به اشتراک بگذارید. این برنامه دارای محیط کاربری آسان می باشد و تنها با یک کلیک می توانید این آنالیز را انجام دهید. این برنامه سرعت دریافت و ارسال اطلاعات را در میزان داده کنترل شده در فاصله زمانی ۳۰ ثانیه بررسی می کند و پس از آن نتایج گرافیکی را به شما نمایش می دهد. این نسخه مختص گوشی های اندرویدی است.

Ookla Speed Test for Apple Devices
همانند نسخه اندروید، این برنامه نسخه ای برای محصولات اپل نیز در نظر گرفته است بنابراین شما به راحتی می توانید سرعت ارسال و دریافت اطلاعات را در آیفون خود مشاهده کرده و آن را در قالب نمودار های زیبایی تحلیل کنید. شما می توانید این نتایج را ذخیره کرده و یا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. نرم افزار فوق تا به این لحظه بیش از ۵۰۰ میلیون بار توسط کاربران اندرویدی و اپل در سراسر جهان دریافت شده است و از پردانلودترین ها به شمار می رود!

BandwidthPlace Speed Test for Desktop
این برنامه برای ساکنین ایلالت متحده، کانادا و آمریکا طراحی شده است و از آنجا که برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست از توضیح آن صرف نظر می کنیم.

DSLReports Speed Test for Desktop
با استفاده از این برنامه می توانید سرعت اینترنت خود را به صورت رمزگذاری شده یا غیر رمز گذاری شده تست کنید همچنین می توانید آن را به صورت همزمان در برابر سرورهای چند گانه مورد بررسی و آزمایش قرار دهید.

ZDNet Speed Test for Desktop
این برنامه علاوه بر آنالیز سرعت اینترنت شما، آمار بین المللی دقیقی از سرعت های اینترنت کشور های دیگر و پیشرفت های آن در اختیار شما قرار می دهد.

Speedof.Me Speed Test for Desktop
برخی از تحلیل گران شبکه ادعا می کنند که تست سرعت اینترنت بر اساس تکنولوژی HTML5 دقیق تر از ترافیک اینترنت واقعی است. ابزار HTML5 در این برنامه یک گزینه خوب و کاربردی برای آزمایش سرعت دسکتاپ و سرعت گوشی همراه شماست. این ابزار مبتنی بر مرورگر است و نیاز به نصب ندارد شما می توانید سرویس های مورد نظرتان را از طریق این برنامه انتخاب کنید و فایلی که برای تخمین سرعت به کار برده می شود را، مشخص نمایید.

حال که با این برنامه های کاربردی بیشتر آشنا شدید بهتر است از یکی از آنها استفاده کرده و سرعت اینترنت خود را امتحان کنید. اگر سرعت اینترنت تان پایین است، بهتر است ادامه مطالب را نیز بخوانید.

مشکلات ناشی از کاهش سرعت اینترنت از چه چیز هایی به وجود می آید؟؟؟
ISP (شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی)
سرعت اینترنت شما به احتمال زیاد به حداکثر سرعت نظری در سرویس دهنده اینترنت پرسرعت، یا ISP بستگی دارد. ISP در حقیقت مخفف Internet Service Provider بوده که به عنوان شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی شناخته می شوند. این مراکز به شما کمک می کنند تا دسترسی سریع و آسانی به اینترنت داشته باشید. دراین راستا چند عامل مهم می تواند در میزان سرعت اینترنت شما دخیل باشند:

ترافیک آنلاین:
اگر شما فایل ها و اطلاعات بسیار زیادی را با بسیاری از کاربران دیگر به اشتراک می گذارید و اگر جزء کاربران گیمر یا دانلود کننده های سنگین هستند، مطمئنا کاهش سرعت را تجربه خواهید کرد.

مکان و فاصله شما از سرور:
این مورد به ویژه برای کسانی که در مناطق دور دست و روستایی زندگی می کنند و فاصله بیشتری از سیگنال مورد نظر دارند، بسیار تاثیر گذار است. بنابراین این داده ها برای دریافت و ارسال باید مسافت زیادی را بپیمایند و این امر موجب کاهش سرعت شما می شود.

سخت افزار:
صدها قطعه سخت افزار شما را به وب وصل می کند، این قطعات سخت افزاری می تواند تا حدودی در سرعت اینترنت شما دخیل باشند. قطعاتی از جمله اتصال دهنده به شبکه، روتر و مودم، سرورهای و بسیاری از کابل ها. این موارد می تواند بر سرعت شما تاثیر بگذارند.

ساعات شبانه روز:
درست مثل جاده ها ی شلوغ و خلوت در ترافیک، در برخی از ساعات روز سرعت اینترنت کمتر و در برخی از ساعات بیشتر است. اصولا در ساعت های شبانه سرعت اینترنت بیشتر است زیرا کاربران در این ساعت خواب هستند و تعداد کمتری از آنها از پهنای باند مورد نظر استفاده می کنند.

نوع سرویس دهنده:
بعضی از ISP ها برای سرویس های خود محدودیت هایی در نظر می گیرند مثلا بعد دانلود حجم معینی در ماه، میزان سرعت شما کاهش می یابد.

نرم افزار در حال اجرا بر روی سیستم:
شما ممکن است ناخواسته برخی از نرم افزارهای مخرب و یا برخی از برنامه های قابل اتصال به اینترنت، را استفاده کنید که به سرعت به اینترنت متصل شده و پهنای باند شما را غارت می کنند. بهتر است این برنامه ها را شناسایی کرده و دسترسی آنها به اینترنت را محدود کنید.

تعداد مصرف کنندگان از اینترنت:
اگر خانواده پر جمعیتی دارید و هریک از آنها به نحوی به اینترنت دسترسی داشته و از آن استفاده می کنند، ممکن است در برخی از ساعات شبانه روز سرعت اینترنت شما کاهش یابد. بنابراین بهتر است از دخترتان بخواهید تا موسیقی کمتری دانلود کند. در برخی موارد ممکن است همسایه محترم تان نیز از اینترنت شما استفاده کرده و به صورت پنهانی باعث کاهش سرعت و حجم اینترنت تان شود.

اگر واریانس سرعتی که توسط این نرم افزار ها محاسبه شده است نسبت به سرعتی که سرویس دهنده شما وعده آن را داده است، در حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد باشد. از این عدد می توان چشم پوشی کرده و نگران سرعت اینترنت خود نباشد. در واقع اگر سرویس دهنده شما وعده سرعت ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را به شما داده است و شما سرعتی معادل با ۷۰ مگابایت بر ثانیه را تجربه می کنید این امر قابل چشم پوشی است.

اما اگر این میزان بیشتر باشد به طور مثال سرعت ارائه داده به شما ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه باشد اما سرعت واقعی شما ۴۴ مگابایت بر ثانیه است بهتر است اتصالات خود را بررسی کرده و با شرکت خود تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.