ویژگی های شگفت انگیز iOS12، نسخه جدید سیستم عامل اپل

بیش از یک دهه از ارائه اولین نسخه iOS توسط اپل می گذرد. این سیستم عامل در انحصار شرکت اپل است و این شرکت سعی می کند هر ساله ویژگی های جدیدی به آن اضافه کند. نسخه های به روز اپل ترکیبی از ترفند ها و پیشرفت ها هستند که امکانات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می دهند، اما گاهی اوقات برای کاربران قدیمی اپل اشکالات و دردسرهایی به وجود می آورند.
اپل به تازگی نسخه بتا iOS12 را ارائه کرده است، که بسیاری از کاربران اپل این سیستم عامل را بر روی گوشی های هوشمند خود نصب کرده اند. البته طبق گفته کارشناسان بهتر است که نسخه های اولیه یک سیستم عامل را نصب نکنیم و منتظر ارائه نسخه اصلی آن بمانیم.
در این مطلب قصد داریم ویژگی های جذاب و سرگرم کننده و کاربردی این سیستم عامل را به شما معرفی کنیم و شما را با قابلیت های این نسخه از iOS بیشتر آشنا نماییم.

روشن بودن صفحه نمایشگر
اپل در این نسخه از سیستم عامل خود از ویژگی روشن بودن صفحه نمایشگر استفاده کرده است تا کاربر بدون آنکه به صفحه گوشی خود دست بزند، از نوتیفیکیشن ها، ساعت و تاریخ مطلع شود و یا از چراغ قوه استفاده کنند. این ویژگی جذاب در صفحه نمایش های اولد وجود دارد.

حالت تاریک
از آنجا که حالت تاریک می تواند در میزان مصرف باتری، صرفه جویی کند، طرفداران بسیار زیادی دارد، با این حال این قابلیت در ios11 در نظر گرفته نشده بود، اما این بار اپل این ویژگی را در نسخه جدید خود، به کار برده و ios12 ، مجهز به حالت کم مصرف تاریک می باشد.

فیس تایم
اپل در این نسخه خود قابلیت فیس تایم را قرار داده است تا کاربران تا ۳۲ نفر بتوانند به صورت گروهی با هم صحبت کنند، در فضای کاربری این قابلیت، زمانی که یک نفر در حال صحبت باشد تصویر آن بزرگتر به نمایش در می آید. شما حتی می توانید از انیموجی های مختلف برای هر یک از کاربران استفاه کنید که روی صورت آنها قرار می گیرد. البته با فوکوس ویو می توانید شخص مورد نظر را در مرکز توجه قرار دهید.

اسکرین تایم
یکی از قابلیت های جذاب این نسخه، اسکرین تایم است که در واقع گزارشی از عملکرد دستگاه در اختیار شما قرار می دهد، این که از چه اپلیکیشن هایی استفاده کرده اید. امروزه همه ما به گوشی همراه خود وابسته ایم و ۲۴ ساعته از آن استفاده می کنیم، هشدارهای آن را در طول شب خاموش نکرده و حتی زمانی که با شخصی در حال صحبت هستیم با گوشی مان کار می کنیم. بنابراین با این قابلیت شما متوجه خواهید شد چند ساعت در روز با این نرم افزار ها کار کرده اید و وقت خود را اینستاگرام و فیسبوک تلف نموده اید.
همچنین والدین می توانند از این طریق بر فرزندان خود کنترل بیشتری داشته و برخی از برنامه ها را برای آنها مسدود کنند. شما می توانید برای خود و یا فرزندان تان یک بازه محدود در نظر بگیرید تا در این زمان بتوانید از این نرم افزار ها استفاده کنید. در صورت استفاده بیش از حد مجاز برای شما یک هشدار ظاهر می شود که می توانید آن را نادیده گرفته و زمان آن را زیاد تر کنید.

مموجی
اپل در کنفرانس توسعه دهندگانش، از قابلیت مموجی پرده برداری کرد. ساختِ انیموجی های شبیه به ظاهر خودتان، تحت عنوان مموجی به کار برده می شود. شما با استفاده از انیموجی ها می توانستید انیمیشن ها دست کاری شده با صدا و حرکات صورت خود منتشر کنید اما در ios12 می توانید این انیمیشن ها را به شکل دلخواه خود طراحی کرده و متناسب با چهره خود بسازید. البته برای استفاده از این قابلیت به آیفون ۱۰ نیاز دارید تا از دوربین تشخیص چهره (TrueDepth) آن استفاده کنید.
این اموجی‌های سه بعدی دقیقاً همانند ای آر اموجی سامسونگ هستند و مانند صورت کاربر ساخته می‌شوند. این مموجی ها می توانند مانند انیموجی، رفتارها و حرکت های کاربر را تقلید کنند. می‌توان این اموجی‌های سه بعدی را سفارشی‌سازی کرد تا بیشتر شبیه به شما به نظر برسند. اپل همچنین برخی از شخصیت های انیمیشنی جدیدی مانند ارواح و دایناسور را به این قابلیت خود، اضافه کرده است.

بهبود کارایی و عملکرد دستگاه
شاید شما از آیفون قدیمی استفاده می کنید و این قابلیت ها برای شما مفید نیستد. اما می توانید با آپدیت گوشی خود از سرعت و عملکرد بهتری برخوردار شوید. برنامه ها تا ۴۰ درصد قوی تر از قبل اجرا می شوند، همچنین باز کردن اپلیکیشن عکاسی (زمانی که انگشت خود را روی صفحه نمایش می کشید)، ۷۰ درصد سریع تر از گذشته بارگذاری خواهد شد. صفحه کلید نیز تا ۵۰ درصد با سرعت بیشتری عمل خواهد کرد. البته این آمار در هنگام استفاده از آیفون ۶ پلاس به دست آمده است و ممکن است در آیفون های جدید و قدیمی، کم و زیاد شود.

قابلیت ARKit 2 و برنامه Measure
ARKit 2 قابلیت ردیابی چهره بهتری به کاربر ارائه می کند. افزوده شدن پشتیبانی از تشخیص اشیای سه بعدی و توانایی آغاز یک تجربه واقعیت افزوده بر اساس اشیا و فضاهای واقعی، از دیگر قابلیت های جدید این نسخه محسوب می شود. با استفاده از ARKit 2.0 می‌توانید به صورت گروهی بازی‌های واقعیت افزوده را انجام دهید.
علاوه بر آن، با معرفی ARKit 2.0، اپل یک ابزار جدید در iOS به نام Measure اضافه کرده است. Measure یکی دیگر از قابلیت های این سیستم عامل است که با کمک هسته AR در این سیستم عامل حجم اجسام را اندازه گیری می کند. کافی است با استفاده از دوربین خود یک گوشه از جسم را مشخص کنید تا برنامه به شما طول، عرض، ارتفاع و سایر ابعاد را ارائه دهد.

میانبر ها
یکی از هیجان انگیزترین قابلیت های جدید در iOS 12، میانبرها نامیده می شود. نسخه جدید iOS اپل به شما امکان می دهد میانبرهای سفارشی برای انواع برنامه های شخص ثالث ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما می توانید به راحتی یک میانبر برای سفارش قهوه خود ایجاد نمایید، و یا لیست موزیک مورد علاقه خود را در زمانی که در باشگاه هستید، روشن کنید. این ویژگی بسیار شبیه برنامه IFTTT موجود است.
iOS در این نسخه اپل، برای دستیار هوشمند خود قابلیت های خوبی در نظر گرفته است. در این راستا سیری می تواند از طریق قابلیت shortcuts کنترل و مدیریت برنامه ها ثالث را در دست بگیرد. مثلاً وقتی شما جمله “صبح بخیر” را به زبان می آورید، لامپ ها روشن می شود، قهوه شما آماده شده و موزیک پخش خواهد شد. البته شما می توانید از طریق ساعت اپل و یا هومپاد خود، این برنامه ها را تحت کنترل بگیرید و نیازی نیست که گوشی آیفون تان در دسترس باشد.
سیری پیشرفت کرده است و کارهای روتین و و روزانه شما را یاد می گیرد. مثلاً وقتی قرار ملاقاتی دارید و دیر کرده اید، این دستیار هوشمند به شما هشدار می دهد و یا روز تولد مادرتان را به یادتان می آورد تا با آن تماس بگیرید.
به عنوان مثال اگر به وسیله نرم افزار Wallet بلیط سینما خریداری کرده باشید، با فرا رسیدن زمان آغاز فیلم، سیری به شما پیشنهاد می دهد تا گوشی خود را در حالت “Do Not Disturb” قرار دهید. همچنین حالت بدون مزاحم در حین خواب به شما کمک می کند تا صبح روز بعد نوتیفیکیشن را مشاهده نکرده و قبل از خواب، در حالت تاریک اندکی با گوشی تان کار کنید.

تغییر در برنامه های، Stocks ،iBooks و Apple News
اپلیکیشن هایی مانند Apple News، Stocks ،iBooks آپدیت شده اند و با ظاهر جذاب قابل دسترس هستند. برنامه آیبوک در این نسخه به Apple Books تغییر نام داده است. شما می توانید علاوه بر کتاب های الکترونیکی جدید، از طریق آیبوک به کتاب های صوتی دسترسی داشته باشید. در این برنامه یک پنجره “Now Reading” و Books Store برای خرید کتاب نیز در نظر گرفته شده است.
برنام Stocks و نیوز مدت ها بدون تغییر مانده بود و اپل تصمیم گرفته است در این نسخه، تغییراتی در آن به وجود آورد.
در برنامه نیوز می توانید به صورت مستقیم به منبع اخبار دسترسی داشته باشید. بعد از باز کردن برنامه در آیپد، یک سایدبار جدید مشاهده خواهید کرد که برای ناوبری راحت‌تر تعبیه شده است.
به عنوان مثال می توانید در برنامه استوک، اخبار تجاری مرتبط را مشاهده کرده و به صورت یک گراف، از وضعیت بورس در هر روز مطلع شوید و با انتخاب یک سهام مشخص عملکرد آن در بازار بورس را مشاهده می کنید و به صورت خلاصه وار، از تحلیل های بازار و رفتار کاربران درون بازار مطلع می شوید. اپل برای نخستین مرتبه در آی او اس ۱۲، این اپلیکیشن را به تبلت‌های خود نیز آورد.

مدیریت نوتیفیکیشن ها
اپل در مبحث نوتیفیکیشن ها نیز خلاقیت به خرج داده است و قابلیتی فراهم کرده تا از طریق آنها به صورت گروهی نوتیفیکیشن ها را مدیریت و سفارشی سازی کنید. به این ترتیب دیگر بعد از وارد شدن به پنل اعلانات، با مجموعه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها رو به رو نشده و دستپاچه نخواهید شد و اعلان های هر برنامه را به صورت گروهی، یک جا و طبقه بندی شده خواهید دید.
با توجه به قابلیت های ذکر شده، این نسخه از اپل می تواند بسیار هیجان انگیز باشد. همانند تمام بروز رسانی های ios، نسخه ios12 نیز کاربرد های بی نظیری در آیفون و آیپد ارائه می دهد. همانطور که اشاره کردیم، شما می توانید در این نسخه، اعلان ها خود را به صورت گروهی دسته بندی و مدیریت کنید واز قابلیت شورتکات سیری بهره ببرید، استفاده از گوشی همراه و فضاهای مجازی را محدود کرده و فرزندانتان را کنترل کنید. یکی از ویژگی های مهم و جذاب آن، استفاده از اسکرین تایم است. برخی از این تغییرات ممکن است بسیار جزئی و کوچک باشد اما تجربه روزانه شما از گوشی همراه را تغییر می دهد و عملکرد سیستم گوشی شما را ارتقا می بخشد.

1 نظر
  1. […] بیشتر بخوانید:ویژگی های شگفت انگیز iOS12، نسخه جدید سیستم عامل اپل […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.