معرفی نرم افزار های پرزنتیشن (Presentation) یا ارائه مطلب برای دسکتاپ، گوشی و مبتنی بر وب

در حال حاضر صدها برنامه و ابزار برای ارائه و سخنرانی در بازار وجود دارد و هر روز نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. در این مطلب می خواهیم تعدادی نرم افزار مخصوص ارائه مطلب، پرزنتیشن (Presentation) و سخنرانی را به شما معرفی کنیم که از طریق آنها می توانید عملکرد و کارایی خود را بالاتر برده و یک سخنرانی با کیفیت تر انجام دهید.
نرم افزار های پرزنتیشن (Presentation) یا ارائه مطلب به صورت یک برنامه کامل طراحی شده اند که با استفاده از اسلاید ها، اطلاعات را به نمایش در می آورند.
هر برنامه پرزنتیشن (Presentation) دارای سه کارکرد اصلی است:

• ویرایشگر متن: برای وارد کردن محتویات ارائه و سخنرانی
• توابع مورد استفاده: برای وارد کردن عکس، ویدئو و سایر اطلاعات
• حالت نمایش اسلاید ها: نشان دادن محتوا با فرمت مناسب

اسلاید ها حاوی ترکیبی از متن، ویدئو، تصاویر و نمودار ها می باشند و عملکرد اصلی آن نمایش اطلاعات به صورت واضح، قابل خواندن و خلاصه وار به مخاطبان است.

اکثر این ارائه ها و سخنرانی ها بر روی یک صفحه نمایش بزرگ و یا یک پروژکتور دیجیتالی به نمایش در می آیند و در موارد نادر این اسلاید ها چاپ شده و در اختیار حضار قرار می گیرد که این روش در حال حاضر دیگر کاربردی نیست.

در این میان، برنامه های متنوعی برای ارائه مطلب طراحی و تولید شده اند که بر اساس معیار های خاصی سنجیده می شوند:

سهولت استفاده : این معیار به منحنی یادگیری و یا زمان لازم برای تسلط در نرم افزار اطلاق می شود. رابط کاربری آسان برای استفاده یک اصل مهم است تا کاربران بدون نیاز به آموزش پیچیده ای بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

سفارشی سازی: توانایی سفارشی کردن پرزنتیشن (Presentation) با جزئیات و امکانات.
این معیار بستگی به ویژگی های پیشرفته پلتفرم مانند توانایی تنظیم تغییرات لازم در هر اسلاید، توانایی اضافه کردن طراحی و عناصر دیگر به اسلاید ها، تغییر اندازه ، فونت و … اشاره دارد.

نتیجه نهایی: فرض بر این است که کاربر یک فرد معمولی با مهارت طراحی های اولیه و دانش متوسط در این زمینه است، تا چه اندازه می تواند به وسیله این نرم افزار یک پرزنتیشن (Presentation) خوب ارائه دهد و ایا نتایج کار قابل قبول است؟

امروزه اکثر کاربران از پاورپوینت برای ارائه و سخنرانی خود بهره می برند. این سرویس توسط مایکروسافت و به عنوان یکی از محصولات آفیس ارائه شده است که طبق آمار ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. و در هر روز ۳۵ میلیون بار مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع در هر ثانیه ۴۰۰ نمایش، که این آمار بسیار قابل توجه می باشد.

اما به مرور محبوبیت این نرم افزار کاهش یافته است، قالب های قدیمی و خسته کننده، رابط کاربری پیچیده، اسلاید های بدون تنوع باعث شده بسیاری از کاربران از این نرم افزار کوچ کنند.

در این مطلب می خواهیم چند مورد از نرم افزار های جایگزین پاور پوینت را به شما معرفی کنیم که قابلیت های برتری نسبت به این نرم افزار دارند. اگر شما هم از کاربران فعلی پاورپوینت هستید بهتر است به این نرم افزارهای جدید مهاجرت کنید.

• نرم افزار پرزنتیشن مبتنی بر وب

Slidebean
این نرم افزار آنلاین برای اجرا یک پرزنتیشن (Presentation) خوب مورد استفاده قرار می گیرد و به شما این امکان ر امی دهد تا محتوای مورد نظرتان را اضافه کنید سپس به صورت خودکار آن را به اسلاید های بسیار زیبا تبدیل می کند و به شما اجازه می دهد در کسری از ثانیه یک فایل خوب و حرفه ای آماده کنید.
در مقایسه با پاورپوینت Slidebean رابط کاربری آسان تری دارد و شما به سادگی می توانید کار با آن را یاد بگیرید. پلت فرم وب آن این امکان را به شما می دهد تا فایل را به صورت اسلاید و یا PDF دانلود کنید. این برنامه مبتنی بر وب، سرشار از قالب های زیبا و کاربردی است و شما می توانید با توجه به نوع ارائه خود یکی از آنها را انتخاب کنید. طرح های مناسب کسب و کار، طرح های درسی، دانش آموزی، ارائه مربوط به تز و پایان نامه و …. از نمونه های آن می باشد، تنها باید محتوای خود را وارد کرده و قالب مورد نظرتان را انتخاب کنید.

Keynote
این نرم افزار تمام قابلیت ها و امکانات پاورپوینت را در اختیار شما قرار می دهد. نسخه اپل این برنامه چند سالی است که وارد بازار شده است و طرفداران خاص خودش را دارد. اخیرا نسخه مبتنی بر وب آن نیز منتشر شده است تا کاربرانی که از گوشی های اپل استفاده نمی کنند بتوانند از طریق کامپیوتر و لپ تاپ به این برنامه دسترسی داشته باشند. این برنامه رویکردی شبیه پاور پوینت را به صورت حرفه ای تر ارائه می دهد. ایجاد اسلاید ها، قالب های زیبا و متنوع، رابط کاربری آسان و راهنمای هوشمند از ویژگی های منحصر به فرد این برنامه است. یکی از ایرادات این برنامه فرایند یادگیری آن است که اندکی طولانی است. این ابزار شبیه به مایکروسافت است و شما باید ساعت ها با آن کلنجار بروید تا بتوانید تمام ویژگی های ابتدایی و تخصصی آن را بیاموزید.

Visme
این برنامه یک پلت فرم مبتنی بر وب برای ساخت یک پرزنتیشن (Presentation) است که رابط کاربری آن شبیه پاورپوینت می باشد اما طراحان آن، با موفقیت این رابط کاربری را به یک طراحی زیبا و قابل درک تبدیل کرده اند. با اینحال شما باید زمانی را صرف یادگیری و آموزش این نرم افزار بپردازید.
این پلت فرم یک گالری جالب اما محدود از تصاویر را در اختیار شما قرار می دهد، شما به راحتی می توانید از نمودارها و تصاویر آن برای بالا بردن کیفیت ارائه خود استفاده کنید.

نرم افزار ارائه بر اساس سیستم عامل

• نرم افزار پرزنتیشن مخصوص سیستم عامل مک
رشد و فروش محصولات مک به سرعت در حال افزایش است و در سال آینده انتظار می رود بیشتر شود. تمرکز و گرایش اپل بر رابط کاربری آسان توسط توسعه دهندگان این شرکت اجرا می شود.

Apple Keynote
پیش از این با نسخه مبتنی بر وب آن آشنا شدید . این نسخه برنامه مناسب با سیستم عامل مک است. این برنامه با ویژگی های جدیدی مانند iCloud Drive، iPhone Remote App و Retina Display در اختیار شما قرار دارد و شما می توانید یک ارائه خوب و عالی به وسیله آن اماده کنید.

Flowvella
این برنامه یک نرم افزار مناسب برای دسکتاپ و سیستم عامل مک است. رابط کاربری آسان و قالب های بسیار زیاد از ویژگی قابل توجه آن می باشد که از این طریق می توانید مجموعه ای از اسلاید ها با زمینه و طراحی زیبا فراهم کنید. البته این نرم افزار مشکلاتی نیز دارد، مثلا برای بارگیری برخی از بخش های آن، در هنگام استفاده باید به اینترنت متصل شوید که این عمل می تواند عملکرد آن را کند تر کند.

• نرم افزار پرزنتیشن مخصوص سیستم ویندوز

MICROSOFT POWERPOINT
در این نرم افزار ها، زمانی که از نسخه ویندوز صحبت می شود، ناخواداگاه نام پاورپورنت مایکروسافت به گوش می خورد. خوب، تعجب نکنید پاورپوینت واقعا وسیع ترین ابزار ارائه است و احتمالا به عنوان پیش فرض در رایانه شما نصب می شود. البته این نرم افزار نقاط ضعف فراوانی دارد که همه ما با آن آشنا هستیم.

SLIDEDOG
این برنامه یک برنامه کاربردی برای ویندوز است، زمانی که محتوای لازم را در این برنامه قرار دادید، به طور خودکار آن را در قالب اسلاید هایی به نمایش در می آورد. شما حتی می توانید فایل های PPT، فیلم ها، عکس ها و حتی فایل های PowerPoint و SlideDog را در هنگام پخش به آن اضافه کنید.

Improve Presentation
این برنامه با ارائه قالب های زیبا برای سخنرانی ، با قیمت ۲۹ تا ۴۹ دلار به فروش می رسد. در واقع شما یک قالب از پیش طراحی شده را خریداری می کنید که به وسیله پاورپوینت باز می شود، سپس می توانید اسلاید ها را در بالای آن ایجاد کنید. در واقع این پلتفرم یک نرم افزار ارائه نیست بلکه مجموعه ای کامل از قالب های زیبا است که می توانید از آنها بهره ببرید.

• نرم افزار پرزنتیشن مخصوص سیستم لینوکس

Reveal
یک برنامه کاربردی است که به شما این امکان را می دهد که یک ارائه و پرزنتیشن خوب داشته باشید. در صورتی که برخی از مهارت های اساسی HTML را داشته باشید به راحتی می توانید از این نرم افزار استفاده کنید.

• نرم افزار پرزنتیشن مخصوص اپل
کم کم برنامه های کاربردی از رایانه های رو میزی به سمت گوشی های هوشمند رفته اند و جایگرین این وسایل سنتی شده اند. البته همه این نرم افزار ها کارایی زیادی در گوشی های همراه ندارند. مثلا برخی از این نرم افزارها رابط کاربری مناسب برای استفاده از موس و یا صفحه کلید را در خود جای داده اند بنابراین نمی توانند به یک رابط کاربری لمسی تبدیل شوند.

The mobile version of Slidebean
این برنامه نسخه موبایل برنامه Slidebean می باشد این پلت فرم به شما اجازه می دهد با اضافه کردن محتوای لازم به صورت خودکار آن را در قالب اسلاید هایی به نمایش بگذارید. هر نمایش داده شده ای که در Slidebean ایجاد شده و به اشتراک گذاشته شده است نیز بر روی هر دستگاه تلفن همراه قابل مشاهده است، و به شما این امکان را می دهد که با استفاده از تلفن همراه خود آن را به اشتراک بگذارید و حتی ارائه دهید.

Haiku Deck
این برنامه حاوی تعداد زیادی قالب های زیباست که می توانید از آن برای اسلاید های خود استفاده کنید، سیستم محتوای آن بسیار آسان و کاربردی است.

نسخه IOS نرم افزار Keynote
در حالی که نسخه دسکتاپ Keynote یکی از بهترین نرم افزارهای ارائه شده است، نسخه موبایل آن نیز بسیار کاربردی است. سازگاری چنین رابط کاربر پیچیده با یک صفحه نمایش کوچک تلفن همراه بسیار سخت است که این برنامه به خوبی از پس آن بر آمده است.

نسخه IOS پاورپوینت مایکروسافت آفیس
این برنامه علاوه بر نسخه ویندوز برای گوشی های هوشمند اپل نیز برنامه ای طراحی کرده است که بیشتر قابلیت های نسخه دسکاپ را در خود جای داده و نیاز های کاربران را رفع می کند.

• نرم افزار پرزنتیشن مخصوص اندروید

GOOGLE SLIDES
نسخه Google PowerPoint به عنوان بخشی از مجموعه Google Apps ساپورت می شود که می توانید از Google Drive یا Google Apps for Work به آن دسترسی داشته باشید. متاسفانه، این برنامه مانند نسخه محدودی از پاورپوینت، با ویژگی های کمتر، فونت محدود و گزینه های سفارشی سازی بسیار کمی، در اختیار کاربران است.
با این حال، پلت فرم گوگل به صورت رایگان در دسترس است، دارای یکپارچگی زیادی است و احتمالا یکی از بهترین سیستم های همکاری آنلاین می باشد. چک کردن آن آسان است، و به راحتی می توانید از Google Drive خود به آن دسترسی داشته باشید.

Presentation Maker
یک برنامه محبوب گوگل برای ساختن فایل ارائه بر روی تلفن همراه شما است. این یک رابط شبیه به رویکرد پاورپوینت کلاسیک است، اما از لحاظ انعطاف پذیری و به ویژه در طراحی قالب ها اندکی متفاوت تر است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.