چگونه حساب Google خود را پس از مرگ حذف کنیم؟

هر روز که می گذرد حضور گوگل در زندگی ما پررنگ تر از قبل می شود، همه چیز با یک موتور جست و جوی اینترنتی آغاز شد و اکنون این شرکت در بیشتر زمینه ها نفوذ کرده و حرفی برای گفتن دارد. امکان ندارد، که ما بدون استفاده از محصولات گوگل، روز خود را به شب برسانیم. یکی از این محصولاتی که همیشه با من می ماند گوشی اندرویدم است.

کمتر کسی است که اسم گوگل را نشنیده و یا با یکی از محصولات آن کار نکرده باشد. این برند شامل ابزارهای جست و جو مانند جستجوی تصویری گوگل، گوگل نیوز، گوگل بوکز؛ خدمات تبلیغاتی مانند ادموب، گوگل ادسنس، گوگل والت؛ ابزارهای خدماتی مانند جی میل، گوگل پلاس، گوگل درایو؛ محصولات مربوط به نقشه مانند گوگل مپس، گوگل ارت، گوگل استریت ویو، ابزارهای آماری مانند گوگل واکاو، سیستم عامل هایی مانند اندروید و سیستم عامل گوگل کروم، برنامه های دسکتاپ مانند گوگل کروم، نوار ابزار گوگل، برنامه های موبایل مانند تقویم، جی میل، گوگل پلی، سخت افزار هایی مثل گوگل نکسوس، کروم کست، گوگل گلس ؛ پلت فرم هایی مانند گوگل اکانت و گوگل اندروید، ابزارهای توسعه گوگل شامل گوگل کد، جی دیتا، .. می باشد. Google Assistant دستیار صوتی گوگل و یکی از محصولات شگفت انگیز آن می باشد که با فرم طبیعی صدای خود و بهره‌مندی از توان عظیم گوگل به یکی از برتری‌های سیستم عامل اندروید تبدیل شده است. همه این موارد تنها بخشی از محصولات گوگل است و ما قادر به ذکر تمامی آنها نیستم و برای هر کدام از این ابزارهای، دو یا سه مثال ذکر کرده ایم.

ویژگی که تمام خدمات و محصولات گوگل را یکپارچه و سازماندهی می کند گوگل اکانت یا همان حساب کاربری گوگل است که از امنیت بالایی برخوردار می باشد.

درواقع حساب های کاربری اینترنتی مانند گوگل اکانت دومین و مهم ترین دارای دیجیتالی هر فرد است که پس از پس اندازهای مالی او ، به عنوان یک سرمایه محسوب می شود و حتی ترس از دادن آن نیز ممکن است باعث نگرانی ها و دلهره هایی در شما شود.

در این دنیا پر از اتفاق و مشغله هیچ کس از فردای خود باخبر نیست، بعد از ما چه بر سر اطلاعات ما می آید؟ این اطلاعات چه می شوند و چه کسانی از آنها استفاده می کنند؟ گوگل به فکر کاربران خود است و اجازه دسترسی به اطلاعات خصوصی تان را حتی پس از مرگ به شخصی نخواهد داد. حساب کاربری گوگل شما بعد از عدم استفاده از آن، به صورت خودکار پاک خواهد شد.

چگونه حساب Google خود را پس از مرگ حذف کنید؟
گوگل یک ابزار موسوم به مدیریت غیرفعال سازی حساب کاربری ایجاد کرده است که به کاربران کمک می کند تا زمانی که از آن حساب استفاده نمی کنند ، به صورت خودکار پاک شود.

در این پروسه شما می توانید نحوه غیر فعالسازی حساب کاربری تان را انتخاب کنید، مثلا شما ترجیح می دهید که حساب های کاربری تان به صورت کلی حذف و نابود شود، و یا تعدادی از افراد را به عنوان معتمد معرفی کرده و در صورت عدم استفاده از حساب تان، این اطلاعات به صورت خودکار برای آنها فرستاده می شود. بنابراین اگر شما در پیش فرض این تنظیمات این اجازه را به افراد معتمد خود بدهید، آنها می توانند اطلاعات شما را دانلود کنند.

برای فعالسازی قابلیت حذف حساب Google از مراحل زیر استفاده کنید:

روش فعال سازی قابلیت حذف از طریق وب
۱. در ابتدا وارد حساب کاربری گوگل تان شوید، و به قسمت حساب کاری من (My Account) بروید و سپس گزینه اطلاعات شخصی و حریم خصوصی (Personal info & privacy) را انتخاب کنید.

۲. به سمت پایین صفحه بروید تا مدیریت غیرفعالسازی حساب کاربری (Inactive Account Manager) را پیدا کنید.

۳. بر روی تنظیمات (Setting) کلیک کنید.

۴. فرایند حذف خودکار حساب کاربری گوگل (auto-deleting your Google account) را فعال نمایید، گزینه شروع (Start ) را فشار دهید.

۵. گام اول تعیین زمان است. با مشخص کردن این بازه شما به گوگل اجازه می دهید بعد از سپری شدن زمان تعیین شده، حساب کاربری شما غیرفعال شود. این بازه می تواند از ۳ ماه تا ۱۸ ماه متغیر باشد.

۶. در این مرحله باید یک شماره تماس، حساب کاربری ایمیل و یک ایمیل بازیابی برای خود در نظر گرفته و در کادر های مربوطه وارد نمایید. گوگل از این اطلاعات برای ارتباط با شما استفاده می کند و قبل از حذف حساب کاربری شما در موعد مقرر، به شما اطلاع خواهد داد.

۷. گزینه “بعد” یا (Next) را انتخاب کنید تا وارد مرحله بعدی شوید.

۸. در این مرحله می توانید نام و حساب کاربری ۱۰ نفر از افراد مورد اعتماد خود را وارد لیست کنید تا در صورت رسیدن موعد مقرر و قبل از پاک کردن حساب کاربری شما به صورت خودکار، این اطلاعات برای این افراد ارسال شود و آنها به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند. البته نوع و میزان دسترسی آنها را می توانید تعیین کنید تا افراد بتوانند این اطلاعات را دانلود کنند.

۹. دوباره بر روی گزینه بعد یا (Next) کلیک کنید.

۱۰. به عنوان مرحله آخر و مهم ترین مرحله شما باید تمامی این فرایند های را تایید نمایید. بدین منظور کلید روشن خاموش عبارت “Yes, delete my inactive Google Account ” را روشن کنید و در آخر بر روی “Review Plan” کلیک کنید تا خلاصله ای از این ویژگی هایی که انتخاب کرده و وارد نموده اید، برای شما به نمایش درآید. در صورتی که اطلاعات نمایش داده مطابقت داشت و تنظیمات غیر فعال سازی حساب کاربری تان مطابق با نیاز هایتان بود، گزینه تایید (Confirm Plan) را انتخاب نمایید تا تمام این تغییرات به صورت دائمی ثبت شود.

گوگل یک ماه قبل از حذف اکانت کاربری تان با شما تماس می گیرد و در صورتی که در تنظیمات تغییری ایجاد نکنید و این ویژگی را حذف نکنید بعد از موعد مقرر ۳ تا ۱۸ ماه، حساب شما را حذف خواهد کرد.

روش فعال سازی قابلیت حذف از طریق گوشی اندروید
برای فعالسازی این قابلیت می توانید از طریق گوشی اندروید همین تنظیمات مشابه را انجام دهید. مراحل به شرح زیر است.

۱. ابتدا به تنظیمات(Settings ) گوشی همراه رفته و به قسمت گوگل وارد شوید. حساب کاربری گوگل تان (Google account) را انتخاب کنید و به برگه اطلاعات و شخصی سازی(Data and personalization ) بروید.

۲. صفحه را به سمت پایین حرکت دهید تا گزینه (ایجاد برنامه برای حساب کاربری: Make a plan for your account) را پیدا کنید.

۳. وقتی وارد این مرحله شدید، گزینه شروع (Start ) را فشار دهید و سپس مراحل ۵ تا ۱۰ قسمت بالا را مجددا تکرار کنید.

حال بعد از گذراندن این مراحل گوگل چگونه متوجه می شود که حساب ما غیرفعال است.
همانطور که می دانید گوگل از روش های متنوعی برای دسترسی به اطلاعات شما استفاده می کند؛ هر حرکت شما را دنبال کرده و سعی می کند علاقه شما را نسبت به موضوعات مختلف زیر ذره بین بگیرد. بنابراین به راحتی می تواند از طریق جمع آوری این داده ها، مانند زمان آخرین ورود به سیستم؛ فعالیت اندرویدی، سابقه جست و جو در اینترنت، استفاده از جیمیل و سایر محصولات و ابزارهایی که در ابتدا مقاله به آن اشاره شد، از فعال و غیر فعال بودن حساب کاربری شما مطلع می شود.

در این فرایند چه اطلاعاتی پاک خواهد شد؟
در واقع هر گونه اطلاعاتی که به حساب گوگل شما ربط دارد و یا با آن همگام سازی شده است، مانند مخاطبین گوشی همراه شما، تقویم ها، تاریخچه جست و جو ها، تاریخچه یوتیوب، سابقه موقعیت مکانی، داده های همگام سازی شده از طریق گوگل درایو، کروم، گول فوتو؛ سابقه خرید و یا دانلود از گوگل پلی و داده های مربوط به هر سرویسی از گوگل که از طریق این حساب کاربری فعالیت داشته است، از بین خواهد رفت. بعد از حذف این اطلاعات و حساب کاربری، دیگر نمی توانید با این نام کاربری عضو شده و یا حساب تان را پس بگیرید.

این سرویس گوگل بسیار کاربردی و مورد توجه کابران قرار گرفته است. هیچ کس از فردا خود آگاه نیست، اطلاعات بسیار خصوصی هستند و هیچ کس دوست ندارد بعد از مرگش این اطلاعات به دست افراد دیگر بیافتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.