چرا بازی های ویدئویی اعتیاد آور هستند؟

بازی های ویدئویی می توانند شما را در مشت خود نگه دارند. اگر بخواهیم به صورت سطحی نگاه کنیم بازی های ویدئویی مانند فعالیت هایی سرگرم کننده ی دیگر هستند، فعالیت هایی مانند کتاب خواندن، تماشا فیلم و سریال و …

اما این بازی ها بر خلاف بقیه فعالیت ها، شما را در چنگال خود نگه داشته و رها نمی کنند. شما دوست دارید ساعات طولانی این بازی ها را انجام دهید و در برخی موارد افراد به آن اعتیاد پیدا می کنند.

در این مطلب می خواهیم از نظر روانشناسی ۶ دلیل برای اعتیاد آور بودن بازی های ویدئویی بیان کنیم و به شما هشدار دهیم که این بازی ها می توانند به مرور بر روی شخصیت های رفتاری افراد تاثیر گذاشته و تمام زندگی انسان را در بر بگیرند.

این بازی ها جذاب هستند و می توانند به عنوان یک سرگرمی مفید دسته بندی شوند، در صورتی که برای خود یک محدودیت بگذارید وتنها چند ساعت در هفته به آن بپردازید.

چرا بازی های ویدئویی اعتیاد آور هستند؟

حلقه های بازخورد در بازی های رایانه ای
بیشتر این بازی های یک حلقه بازخورد سریع به کاربر نشان می دهند. زمانی که شما یک بازی خشن انجام می دهید، در طول بازی بارها به دشمن تان حمله می کنید و با هر بار شلیک کردن به دشمن، سریع ترین نتیجه را خواهید دید و دشمن کشته شده و شما در مقابل، یک جایزه ( پول، پاوراپ و یا xp) جایزه می گیرید. در واقع این بخش اصلی بازی های ویدئویی است، زیرا طراحان این بازی ها تمایل دارند تا کاربران را در بازی نگه داشته و با ایجاد این نتایج سریع به آنها انگیزه می دهند تا بازی را ادامه دهند. وقتی شما با گذراندن یک مرحله امتیازات زیادی به دست می آورید و هزاران سکه جایزه می گیرید تمایل دارید که این روند را ادامه داده و به جوایز بیشتری برسید.

انجام بازی های بیشتر توسط کاربران، به معنای عمر طولانی تر این بازی های ویدئویی است که به توسعه دهندگان آنها فرصت بیشتری برای کسب درامد می دهد.

قفل بودن برخی از قابلیت ها در بازی و سعی در دستیابی به آنها و کشف اسرار باعث می شود که شما به صورت اعتیاد آوری رو به جلو حرکت کنید.

اگر بازی ها عاری از این حلقه های بازخورد باشند، خسته کننده به نظر می رسند، اما زمانی که با دلایل و اتفاقات جدید به شما انگیزه ادامه بازی را می دهند، هیجانی تر هستند.

بازی های چند نفره هیچ وقت به پایان نمی رسند
بازی های چند نفره بسیار هیجان انگیز تر هستند و ممکن است شما را ساعت ها پشت کامپیوتر نگه دارند. در گذشته برای انجام بازی های چند نفره مجبور بودیم با هم بر روی یک نیمکت بنشینیم و از یک سیستم استفاده کنیم. اما امروزه با لطف تکنولوژی و اینترنت، به راحتی می توانید به صورت آنلاین با تعداد افراد در نقاط دور دست بازی چند نفره انجام دهیم و از هیجان آن لذت ببریم.

برخی از بازی ها که به صورت تک نفره انجام می دهیم ممکن است بعد از مدتی کسل کننده به نظر بیایند و یا به علت مشغله های زندگی، مدتی آنها را کنار بگذاریم. اما بازی های چند نفره همیشه در حال حرکت و پیشرفت هستند، دوستان به یکدیگر انگیزه می دهند و این رقابت بین آنها باعث می شود ساعاتی از شبانه روز را به این بازی های اختصاص دهند.

در بازی های انلاین همیشه شما یک نفر را برای بازی و رقابت با خود پیدا می کنید. به طورمثال در بازی Overwatch شاهد ۲۱ قهرمان هستیم که هریک از آن‌ها از لحاظ ظاهری، شخصیتی و خصوصیات مبارزه‌ای با یکدیگر فرق دارند و در ۴ کلاس تانک، پشتیبان، مهاجم و مدافع دسته ‌بندی می‌شوند. هر قهرمان دارای دو توانایی خاص و توانایی دیگر آنها که بعد از مدتی شارژ می شود. تنها عاملی که می‌تواند تعیین‌کننده موفقیت یا شکست در نبرد‌ها باشد، همکاری تیمی و از آن مهم‌تر توانایی‌های گیمر است. همین مساله اصلی‌ترین نقطه قوت بازی و عاملی است که باعث می‌شود بتوان ساعت‌ها Overwatch را تجربه کرد، از آن لذت برد.

بازی ها با انتشار DLCها همواره در حال رشد هستند
DLC که مخفف عبارت Downloadable Content هست در اصطلاح به معنی محتوای قابل دانلود می باشند. این محتوا می تواند شامل خط داستان جدید، نقشه جدید، اسلحه ها و ابزارهای تازه و پیشرفته تر، لباس های جدید و جذاب برای شخصیت ها، شخصیت های جدید و کمکی برای بازی باشد. برخی از این DLC ها به صورت رایگان و برخی به صورت پولی هستند. که شما می توانید آن ها را از روش های مختلفی دریافت کنید.

در واقع DLC به شما انگیزه می دهد تا بازی را به پایان برسانید. و به محتواهای جدید دسترسی داشته باشید. بازی ها راکد نیستد. طراحان بازی بعد از انتشار آن سعی می کنند با ارائه محتواهای جدید به بازی ، کاربران را به سمت خود بکشانند.

بازی های ویدئویی احساسات ما را تحریک می کنند
برخی بازی ها ویدئویی با درگیر کردن احساسات و عواطف ما، به سمت جلو حرکت می کنند. کاربر خود را به جای شخصیت های داستان قرار می دهد و وقتی وارد داستان می شود درگیر اتفاقات پیچیده و جذابی خواهد شد، که احساسات آن تحریک شده و خود را جزئی از این اتفاقات می داند.

مثلا در بازی Persona که یک محصول ژاپنی است و حول محور شخصیت های نوجوان می چرخند، ما را با داستان پسری همراه می سازد که شخصیت اصلی داستان بوده و به مدرسه ای جدید انتقال داده شده است دلیلی که در این جا جهت این انتقال مطرح می شود، این است که پسرک داستان ما به جرمی بزرگ متهم شده است و در نتیجه از طرف والدین خود طرد شده و مجبور به دوری از خانه و کاشانه اش می باشد.Persona با اینکه همچنان پر از شخصیت های رنگارنگ و لحظات بامزه و دوست داشتنی ای است که از این طریق مخاطبان را وارد داستان کرده و احساسات آنها را درگیر می کند.

همانطور که وقت خود را با دوستان خود در بازی گذرانده اید، می توانید از مبارزات، رویاها و منافع آنها مطلع شوید. شما با آنها در ارتباط هستید و میخواهید در مورد داستانهای آنها بیشتر بدانید، حتی با اینکه می دانید آنها واقعی نیستند. این چیزی است که در یک بازی ۸۰ ساعته امکان پذیر است و شما را به دنبال خود می کشاند ، اما در یک فیلم دو ساعته وجود ندارد.

بازی هایی مانند The Last of Us برای ارتباط عاطفی بین شخصیت هایی که در طول بازی رشد می کنند بسیار مورد ستایش قرار گرفته اند. این بازی ها به صورت آزادانه به جلو حرکت می کنند و شما می توانید با توجه به احساسات خود تصمیم گرفته و عواقب ناشی از آن را ببینید.

موسیقی متن بازی، نیز به صورت استادانه می تواند باعث ایجاد احساسات شدید در شما شود. یک قطعه پیانو را در یک لحظه غم انگیز، یک حالت احساسی شدید در شما به وجود می آورد که می تواند بر عملکرد شما تاثیر بگذارد و شما را به بازی وابسته کند.
برخی از بازی ها به صورت اعتیاد آور طراحی شده اند.

تا این لحظه دلایلی را ذکرکردیم که باعث اعتیاد و وابستگی شما به بازی های رایانه ای می شود . اما متاسفانه برخی از بازی ها تنها با هدف اعتیاد کاربران به آنها طراحی می شوند. بازی های گوشی همراه در این دسته قرار دارند، همه این بازی ها به صورت رایگان ارائه می شوند، اما تنها در مراحل اولیه رایگان هستند و وقتی شما مراحل زیادی از آن را طی کرده و به بازی وابسته شدید مراحل بعدی را به صورت پولی ارائه می دهند و بسیاری از قابلیت های آن را مسدود می کند و تنها با خرید اشتراک می توانید از آن ها استفاده کنید.

بازی های ویدئویی مدرن، بزرگ و قوی هستند
تکنولوژی امروزه، بازی هایی ارائه می دهد که حتی ۲۰ سال پیش نمی توانستیم آن را تصور کنیم. بازی های قدیمی دارای یک انتها و پایان بودند. وقتی شما شخصیت مورد نظر را نجات می دادید و یا به مرحله نهایی می رسید همه چیز به پایان می رسید. برخی از این بازی ها در سه سطح آسان، متوسط و سخت ارائه می شدند و شما با انتخاب هر کدام به انتهای بازی می رسیدید.

اما بازی های مدرن به صورت بی نهایت هستند و پایانی برای آنها وجود ندارد. بازی های چند نفره عظیم مانند لیگ افسانه ها، Fornite و Overwatch که به طور منظم به روز رسانی می شوند و میلیون ها بازیکن فعال دارند.

بازی های رایانه ای مانند هر چیز دیگری در این دنیای مدرن؛ مزایا و معایب خود را دارند. با این حال این بازی ها ذاتا بد نیستند. برخی از بازی های دارای توان بالقوه ای برای معتاد کردن برخی از کاربران هستند، اما این بدان معنی نیست که هر کس که انها را بازی می کند به این بازی ها اعتیاد دارد.

اما بهتر است به صورت اعتدال به این بازی ها بپردازیم و مراقب رفتارها خود باشیم. اگر فکر می کنید که به بازی ها یا تکنولوژی های دیگر معتاد هستید، راهنمای ما برای غلبه بر اعتیاد به فناوری به شما کمک می کند که به راحتی می توانید از طریق وبلاگ وب سافت به آن دسترسی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.