با ویژگی های شگفت انگیز گوگل مپ (Google Maps) بیشتر آشنا شوید

گوگل مپ (Google Maps) یکی از ویژگی های شگفت انگیز اندروید است که علاوه بر آن در پلتفرم iOS و ویندوز نیز قابل اجرا می باشد. گوشی های همراه به لطف این برنامه به یک ابزار مسیر یابی و ناوبری (navigation) پیشرفته تبدیل شده اند.
در این مطلب می خواهیم با تمام ویژگی های کاربردی گوگل مپ آشنا شده و نکاتی را به شما بیاموزیم تا با استفاده از آنها بهتر رانندگی کرده و از سفر خود بیشتر لذت ببرید.

مشاهده سرعت ماشین و محدوده سرعت مجاز
البته این قابلیت تاکنون در گوگل مپ قرار داده نشده است اما شما می توانید با دانلود Velociraptor از پلی استور این ویژگی جذاب و کاربردی را به آن اضافه کنید، تنظیمات آن را درست کنید و دوباره وارد برنامه گوگل مپ شوید و ازاین قابلیت جدید استفاه نمایید. در این حالت یک آیکون دایره ای شکل به گوگل مپ اضافه می شود که با لمس آن به سمت پایین، می توانید سرعت حرکت خود و سرعت مجاز در جاده مورد نظر را مشاهده کنید. شما می توانید با استفاده از تنظیمات اضافه شرایطی را برای آن تعریف کنید تا در صورت بالا رفتن بیش از اندازه سرعت به شما هشدار دهد.

اضافه کردن مکان توقف بین مسیر و پیدا کردن ایستگاه سوخت رسانی با صرفه
در هنگام حرکت می توانید بر روی نوار بالایی برنامه کلیک کرده و مقصد را وارد کنید، در صورتی که قصد دارید قبل از رسیدن به مقصد در چند مکان دیگر توقف کنید بر روی نماد سه نقطه بالا، سمت راست برنامه کلیک کرده و گزینه (Add stop) را انتخاب کنید. علاوه بر این در صورت جست و جو پمپ بنزین برای سوخت گیری می توانید قیمت ها هر پمپ بنزین را مشاهده کرده و به مکان نزدیک تر و ارزان تر بروید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

آگاهی از برنامه های سفر قبل از زمان موعود
شما با استفاده از گوگل مپ می توانید به زمان حرکت وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشید. شما به راحتی می توانید مبدا و مقصد خود را مشخص کرده و بر روی زبانه حمل و نقل عمومی ضربه بزنید. در این حالت برنامه ، حرکت وسایل نقلیه در زمان کنونی، در مسیر انتخابی شما را نمایش می دهد. شما حتی می توانید این جست جو را برای روز های آینده نیز انجام دهید و پیشاپیش از برنامه حمل و نقل عمومی مطلع شوید. زمان های که توسط این برنامه تخمین زده می شود با زمان حرکت واقعی وسایل تقریبا یکسان است و تنها اختلافات جزئی دارد.
این برنامه به شما می گوید در صورتی که از ماشین، اتوبوس و یا به صورت پیاده به مقصد مورد نظرتان بروید، چقدر زمان طی خواهد شد.

حالت نمایش سه بعدی گوگل مپ
شاید گاهی اوقات، نقشه گوگل بیش از حد تخت به نظر بیاید؛ برای ایجاد عمق در شیوه نمایش Google Maps می توانید همزمان با دو انگشت بر روی نقشه ضربه بزنید و انگشتانتان را به سمت بالا بکشید؛ این کار باعث ایجاد بعد و پرسپکتیو در نقشه میشود؛ این تفاوت شیوه نمایش به ویژه زمانی کاملا محسوس میشود که هنگام جستجوی مکانی هایی استفاده شود که گوگل نقشه سه بعدی آن را تهیه کرده باشد.

اضافه کردن برچسب به مکان های مورد علاقه
اضافه کردن ستاره به مکان مورد نظر و ذخیره آن در قسمت My Places از ویژگی های قدیمی گوگل مپ است. اما اکنون شما می توانید به مکان های پر رفت و آمد و مورد علاقه خود برچسب هایی اضافه کنید مثلا آدرس مورد نظر را به عنوان یک آدرس کاری و یا آدرس خانه تان ذخیره کنید.
به عنوان یک مثال فرض کنید شما از یک فروشگاه بازدید می کنید و تمایل دارید آدرس آن را به خاطر بسپارید تا در روزهای آتی نیز به آن سر بزنید. بنابراین علامت ستاره آن را روشن می کنید ، نام این فروشگاه ظاهر شده و در لیست شما قرار می گیرد در این حالت نمی توانید به این فروشگاه یک برچسب و یا همان لیبل اضافه کنید زیرا این فروشگاه نام مخصوص دارد.
اما در مورد آدرس خانه و یا مکان هایی که نام آنها در گوگل مپ ثبت نشده است به راحتی می توانید برای هر مکان یک برچسب اضافه کنید.

نوع حمل و نقل و زمان طی شده
وقتی شما مقصدی را در گوگل مپ مشخص می کنید در قسمت پایین یک دکمه آبی رنگ وجود دارد که روش های مختلف رسیدن به آن مقصد را نشان می دهد، مثلا آیا تمایل دارید با ماشین به آن مکان بروید یا پیاده، و کوتاه ترین مسیر و بهترین مسیر به شما نشان داده می شود. در این حالت می توانید نوع حمل و نقل خود را مشخص کنید. همانطور که قبلا اشاره شد شما می توانید مدت زمانی که باید برای گذراندن این مسیر صرف کنید را در حالت های مختلف مشاهده نمایید.

ارسال مسیر به گوشی همراه
در صورتی که در خانه هستید و از طریق لپ تاپ در حال یافتن مسیرهای خود می باشید، می توانید نتایج کار خود را به گوشی همراه خود ارسال کنید تا در زمان مسافرت به تمام نقشه ها و مسیرها دسترسی داشته باشید. برای این کار کافی است که هم در لپ تاپ و هم گوشی همراه تان از طریق حساب کاربری گوگل، گوگل مپ را اجرا کنید.

یافتن مکان های خاص
این نرم افزار کاربردی تنها برای مسیر یابی جاده ها استفاده نمی شود. گاهی نیاز داریم تا یک مکان تفریحی ، فروشگاه، بازار و … را پیدا کنیم. این برنامه دارای پایگاه داده فوق العاده قوی می باشد و از این طریق به تمام مکان های مهم شهر، بازار ها، پاساژ ها، پارک ها و … دسترسی دارد تنها کافی است نام مکان مورد نظر را جست و جو کنید.

دسترسی به تاریخچه حمل و نقل های خود
شما به راحتی می توانید بر روی منو سمت چپ بالای صفحه کلیک کرده و به جدول زمانی حمل و نقل های خود دسترسی داشته باشید. در این قسمت می توانید مشاهده کنید که در روزهای گذشته به چه مکان هایی رفته اید. اما به آسانی می توانید این سوابق موقعیت های مکانی خود را از گوگل مپ و حساب کاربری تان پاک کنید. و یا این ویژگی را غیرفعال کنید تا دیگر موقعیت های مکانی شما در حافظه گوگل مپ ثبت نشود. البته این ویژگی بسیار جالب و جذاب است و بهتر است از آن استفاده کنید مثلا برای این سوابق و هر مسیر، یک یادداشت بنوسید تا بعد ها به خاطر بیاورید برای چه به آن مسیر رفته اید و چه کارهایی انجام داده اید.
با این حال، این قابلیت کامل نیست و نقص هایی دارد. به نظر می رسد که من چند روز پیش با دوچرخه به یکی از فروشگاه های مواد غذایی رفتم، در حالی که من اصلا دوچرخه ای ندارم.

قابلیت زوم کردن
برای این کار می توانید از دو روش استفاده کنید. در صورتی که بخواهید با یک دست این کار را انجام دهید کافی است دو بار بر روی صفحه ضربه بزنید. اما با استفاده از دو انگشت نیز می توانید فرایند بزرگنمایی را در مقیاس بیشتری انجام دهید کافی است دو انگشت خود را بر روی صفحه به دو طرف بکشید.
تا این قسمت با ویژگی های برنامه گوگل مپ آشنا شدید. در این قسمت می خواهیم برنامه هایی به شما معرفی کنیم که با گوگل مپ همگام سازی شده و امکانات جالبی را در اختیار شما قرار می دهند. این برنامه ها برای سیستم عامل اندروید طراحی شده اند.

استفاده از کنترل صوتی برای مسیر یابی در مکان های ذخیره شده
یکی از مزایا این سیستم صرفه جویی در زمان است شما به صورت صوتی به وسیله دستیار صوتی گوگل می توانید مقصد خود را مشخص کنید. این قابلیت زمانی مورد استفاده است که مکان های مورد نظر شما در قسمت My Places ذخیره شده باشند.
در صورتی که دستیار صوتی بر روی سیستم عامل اندروید شما نصب باشد، می توانید به راحتی و با یک جمله بگویید: ” مسیر را به سمت محل کار نمایش بده”. دستیار صوتی گوگل دستور شما را به گوگل مپ انتقال داده و گوگل مپ نیز مسیر را مشخص می کند. در واقع این برچسب ها که در قسمت های قبلی به شما توضیح دادیم باعث می شود فرایند حمل و نقل آسان تر انجام گیرد. البته شما می توانید از این قابلیت برای یافتن مکان های معروف نیز استفاده کنید اما با توجه به تنوع بسیار زیادی که در این زمینه وجود دارد ممکن است در برخی موارد گوگل مپ دچار اشتباه شده و مسیرهای نادرست را به شما نشان دهد.

دانلود نقشه برای مسیریابی در حالت آفلاین
در صورتی که در حال استفاه از گوگل مپ در خیابان هستید ممکن است وارد مناطقی شوید که به علت نبود آنتن های شبکه ای، دسترسی شما به اینترنت قطع شود. برای رفع این مشکل بهتر است قبل از رسیدن به مکان های مورد نظر، نقشه آفلاین را دانلود کنید. برای این کار بهتر است مراحل زیر را طی کنید.
هنگامی که به وایفای وصل هستید موقعیت مکانی که مدنظرتان هست را جست و جو کنید و از منو نقشه گوگل، نقشه آفلاین را انتخاب کنید، مسیر خود را انتخاب کرده و دکمه دانلود را فشار دهید. نام را تغییر دهید تا بتوانید به آسانی آن را پیدا کنید.
در حال حاضر زمانی که شما در سفر هستید و به منطقه مختلف می روید، می توانید از Google Maps بدون هیچ سرویس داده های تلفن همراه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نقشه دانلود شده نیاز به حداقل ۱۰ مگابایت فضا بر روی گوشی شما دارد و مناطق بزرگتر ممکن است فضای بیشتری را اشغال کنند.

در جریان گذاشتن خانواده از سفرهایتان
سخت ترین قسمت سفر، سفرهای دور از خانواده و دوستان است. با اشتراک گذاری موقعیت مکانی خود در گوگل مپ می توانید دوستان و خانوادتان را درجریان مسیرهای مسافرتی خود قرار داده و آنها را از نگرانی نجات دهید.
برای این کار منو گوگل مپ را باز کرده و گزینه به اشتراک گذاری را انتخاب کنید. گزینه شروع را فشار دهید و مشخص کنید که آیا تمایل دارید تنها قسمتی از مسافرت در زمان مشخص را با آنها به اشتراک بگذارید و یا کل سفرتان را به صورت نامحدود برای آنها بفرستید و تا زمانی که این قابلیت را غیرفعال نکنید ادامه خواهد داشت.
شما می توانید مکان خود را با مخاطبان مورد علاقه تان به اشتراک گذاشته، و یا لینک را به کلیپ بورد خود کپی کنید. شما همچنین می توانید هر برنامه ای مانند توییتر یا فیس بوک را انتخاب کنید تا لینک را به طور عمومی به اشتراک بگذارد.

گزینه Your contributions
شما می توانید در مسیر سفر خود، عکس ها و تجربیات خود را با بقیه مسافران به اشتراک بگذارید. به راحتی می توانید عکس هایی که در هتل ها و مکان های دیگر گرفته اید و یا نظرات خود را در محل های مربوطه بر روی نقشه قرار دهید و در صورت تمایل آنها را به صورت عامیانه پست کنید تا افراد دیگر نیز بتوانند از این تجربیات استفاده کنند. این ویژگی در گزینه Your contributions در قسمت منو گوگل مپ قرار دارد.

ذخیره سازی گوگل مپ در تقویم
وقتی شما در حال مسافرت و رانندگی هستنید سخت است تا گوشی خود را در دسترس قرار داده و آدرس ها را جست و جو کنید. شما به راحتی برای صرفه جویی در وقت می توانید مسیرهایی که قرار است در تاریخ مشخصی طی کنید را پیدا کرده و در روز مقرر بر روی تقویم خود ذخیره کنید. برای این کار کافی است که بر روی سه نقطه بالا سمت راست ضربه بزنید و سپس مسیر های به اشتراک گذشته شده را انتخاب کنید. در این حالت لیستی از برنامه های اشتراک گذاری مشخص می شود ، گزینه کپی به کلیپ بورد را انتخاب کنید.
تقویم را باز کرده و رویداد را در روزی که می خواهید به سفر بروید ذخیره کنید و لینک اشتراکی را در فیلد افزودن موقعیت مکانی در داخل تقویم Google قرار دهید. از این لینک می توانید برای بازکردن مسیر به صورت مستقیم در برنامه گوگل مپ نیز استفاده کنید.
اکنون، زمان آن رسیده است که رویداد را ترک کنید، تنها چیزی که لازم دارید این است که یادآوری تقویم خود را باز کرده، و روز و مسیر مشخص شده خود را انتخاب نمایید.

پیشنهاد سریع ترین مسیر
ممکن است به علت تجربیات رانندگی که در مسیرهای خاصی به دست آورده اید، بتوانید مسیرهای کم ترافیک و بهتری را پیدا کنید. مثلا شما به خاطر کارتان هر روز به یک منطقه تهران می روید و می دانید در این ساعت از روز، این مسیر پر ترافیک است و از یک مسیر میانبر استفاه می کنید که گوگل از آن اطلاع ندارد.
هنگامی که Google Maps یک مسیر را برای شما ایجاد می کند، معمولا تلاش می کند تا به جاده ها یا بزرگراه های اصلی برسید. بنابراین از جاده های تنگ و کوچک غافل می شود. بنابراین شما می توانید با پیشنهاد مسیر های کم ترافیک از میان این کوچه های تنگ به کاربران کمک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.