با مفاهیم ری استارت، ریست، ریبوت، ران و اتوران بیشتر آشنا شوید

عملکرد reboot در کامپیوتر و لپ تاپ به چه معنا است؟ آیا منظور از ریبوت همان ری استارت (restart) است؟ ریست (reset) و ری استارت (restart) نیز دو معنای کاملا متفاوت دارند و برخلاف اسم شان که شبیه به هم است و وظایف متفاوتی را انجام می دهند.

ری استارت، ریبوت و پاور سیکل (power cycle) و ریست نرم افزاری همگی یک معنا و مفهوم را دارند و یک وظیفه را انجام می دهند. اگر به شما بگویند که کامپیوتر را ریست نرم افزاری کنید و یا ریبوت و ریستارت کنید، به این معنی است که سیستم خاموش شده و ارتباط آن با باتری و منبع برق قطع شود و دوباره روشن خواهد شد. شما می توانید عمل ری استارت را در یک کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی ، روتر، تبلت و … نیز انجام دهید.

در حالت shut down وقتی سیستم کامپیوترتان را خاموش می کنید، در واقع تمام برنامه های نرم افزاری که در حافظه بارگذاری شده اند، خاموش می شوند، فیلمی که در حال پخش بوده، وب سایت هایی که باز کرده اید و یا اسنادی که در حال ویرایش آن هستید، خاموش شده و بسته می شود و بعد از راه اندازی مجدد سیستم می توانید تمام این موارد را دوباره باز کنید.

حالت hibernation در کامپیوتر با حالت خاموش کردن متفاوت است. در صورتی که از این گزینه استفاده می کنید بعد از روشن کردن کامپیوتر تمام فایل ها باز شده و به حالت قبل نشان داده می شوند.

ریست (reset) کردن به معنای پاک سازی و راه اندازه مجدد سیستم است و این دو عمل را همزمان و باهم انجام می دهد. ریست در واقع نوعی پاک سازی است. وقتی شما یک سیستم یا برنامه ای را ریست می کنید در واقع تمام تنظیمات و سفارشی سازی هایی که روی آن انجام داده اید را پاک کرده و سیستم خود را به حالت اولیه یعنی زمانی که از کارخانه بیرون آمده است، تبدیل می کنید که این عملیات با ری استارت کردن کاملا متفاوت و پیچیده تر از آن است.

به عنوان مثال وقتی رمز عبور روتر را فراموش کرده اید، اگر آن را ریبوت و یا ری استارت کنید، هیچ تفاوتی در عملکرد آن ایجاد نشده و شما کماکان رمز آن را نمی دانید. اما اگر روتر را ریست کنید، تنظیمات آن به حالت کارخانه باز می گردد و روتر رمز عبور اولیه و اصلی خو را بر روی سیستم خود اجرا می کند و شما می توانید با این رمز و گذرواژه پیش فرض وارد روتر شده و دوباره یک رمز جدید برای آن تنظیم نمایید.

البته ریست کردن یک فعالیت روزمره و روتین نیست و تنها در صورتی که هیچ راهی ندارید، بهتر است از این گزینه استفاده کنید. در صورتی که ری استارت عمل رایج تری است، در بیشتر موارد که نرم افزار جدیدی را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب می کنید از شما خواسته می شود تا سیستم را ری استارت کنید تا تغییرات به وجود آمده اعمال شود. اما در مواردی که قصد فروش لپ تاپ یا گوشی خود را دارید آن را ریست می کنید تا تمام اطلاعات، شماره ها و نرم افزار هایی که در گوشی شما وجود دارد پاک شده و به حالت اولیه و پیش فرض کارخانه باز گردد.

حال که با مفاهیم کلی این واژه ها بیشتر آشنا شدیم هر یک از آنها را به صورت علمی تر تعریف می کنیم:

ریست (Reset)
بازگشت تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری به تنظیمات پیش فرض از طریق پاک کردن تغییرات به وجود آمده در سیستم مورد نظر، ریست نام دارد. در بسیاری از محصولات NETGEAR این عملیات، با فشار دادن یک دکمه کوچک در قسمت پشت دستگاه انجام می شود. قبل از انجام این نوع ریست، دستورالعمل های محصول خود را بخوانید، زیرا بعد از ریست کردن، ممکن است مجبور شوید اطلاعاتی را که قبلا وارد کرده اید را دوباره وارد کنید. این گزینه در گوشی های اندرویدی در قسمت تنظیمات (Setting) و بخش پشتیبانی و بازیابی (Backup and Restore) قرار دارد و به نام های Reset، یا Factory Reset نشان داده شده است.

hard reset و soft reset
هارد ریست
در دستگاه های که گزینه های بیشتری برای ریست دارند، یک قابلیت به نام hard reset و soft reset نیز قرار داده شده است. هارد ریست در واقع به بازگرداندن سیستم به حالت کارخانه اطلاق می شود. زمانی که به قسمت تنظیمات گوشی خود دسترسی ندارید و یا رمز گوشی تان را فراموش کرده اید و گوشی تان باز نمی شود، می توانید از آن بهره ببرید. جهت این کار باید ۳ دکمه (کم کردن صدا، قفل کردن گوشی و دوربین) را نگه دارید و صبر کنید تا گوشی روشن شود، البته این دستورالعمل در گوشی های مختلف متفاوت است که با جست و جو مدل گوشی خود می توانید به مسیر آن دسترسی داشته باشید، زمانی که علامت یک چرخ دنده ظاهر شد صبر کنید تا سیستم عامل راه اندازی شود. تمام اطلاعات داخل حافظه گوشی (تمام اطلاعات اعم از برنامه ها، بازی ها، پیام ها، اکانت ها، شماره ها، فیلم ها، عکس ها، موسیقی ها، رمزها، و …) پاک می شوند و سیستم عامل دوباره بارگذاری می شود. مانند این است که گوشی تازه از کارخانه درآمده است.

سافت ریست
اما در سافت ریست برای اطلاعات شما اتفاقی نمی افتد و نرم افزار های نصب شده بر روی گوشی شما پاک نمی شوند. با نگه داشتن دکمه کم کردن صدا و دکمه قفل کردن گوشی به مدت ۱۰ ثانیه، گوشی ریستارت می شود و هیچ برنامه ای پاک نمی شود (باز هم تاکید می کنیم که این مسیر در گوشی های مختلف متفاوت است و با جست و جو مدل گوشی خود می توانید به مسیر درست دست پیدا کنید).

بوت Boot
بوت شدن سیستم به فرایند آغازین راه افتادن کامپیوتر می گویند. سیستم پس از راه اندازی سخت افزاری به سراغ راه اندازی نرم افزاری می رود و با استفاده از برنامه boot loader سعی می کند از روی هارد اصلی سیستم (یا هر وسیله ذخیره سازی اطلاعات مانند CD یا هارد اکسترنال) سیستم عامل را لود کند. بوت شدن با CD، بدین معنی است که وسیله ذخیره سازی پیش فرض سیستم را بجای هارد، CD ROM معرفی کنیم.

ری بوت
Reboot یا بوت مجدد سیستم به این مفهوم است که کامپیوتر در یک لحظه خاموش یعنی Shutdown می شود و دوباره روشن می شود که باعث می شود تا سیستم عامل و BIOS مجددا به طور کامل Load شوند ودر این حالت RAM سیستم خالی می شود.

ری استارت و استارت Restart/Start:
این دو عبارت معنای تقریبا یکسان دارند. برخلاف عملیاتِ ریست، که باعث تغییر در سیستم شده و تنظیمات آن را پاک می کند، راه اندازی مجدد و یا همان ری استارت، به معنای روشن شدن سیستم، احتمالا بدون تغییر تنظیمات آن است. هنگام ارتقاء و آپگرید سیستم عامل یا نرم افزار اغلب از شما خواسته می شود که سیستم را راه اندازی مجدد کنید. Restart به معنای Reload شدن یا بارگذاری دوباره سیستم عامل است و این در حالیست که برق کامپیوتر قطع نشده است و RAM سیستم لزوما خالی نشده است و BIOS سیستم نیز لزوما Reload نشده است.

Execute/Run اجرا
ران در واقع به معنای اجرای یک نرم افزار است.

اتو ران یا اجرای خودکار (AutoRun)
این قابلیت در برخی از نرم افزار ها وجود دارد و باعث می شود تا نرم افزار به صورت خودکار اجرا شود. مثلا زمانی که شما یک دیسک داخل سی دی رام می گذارید به طور خودکار برنامه اجرا می شود.

3 نظرات
  1. کریم کریمی یزدی می گوید

    چرا اصل قضیه گفته نمی شود

  2. متین می گوید

    ممنون از سایت خوبتون

  3. سروش می گوید

    خیلی مفید بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.