روش های کاربردی برای افزیش امنیت اینترنت اشیا

امروزه امنیت در وب یکی از مسائل مهم و مورد توجه همگان است، افرادی که در شغل و حرفه شان با این تکنولوژی ها بیشتر سروکار دارند، به امنیت آن بیشتر توجه می کنند، تا مورد حمله هکر ها قرار نگیرند و شغل و حرفه شان تهدید نشود.

به طور کلی علاوه بر صاحبان مشاغل، افراد عادی نیز از این تکنولوژی بهره می برند. روز به روز اینترنت اشیا (IoT) در حال پیشرفت و گسترش می باشد و آن را می توان یک انقلاب صنعتی بزرگ نامید.

اینترنت اشیا، (internet of things (IoT یک مفهوم محاسباتی است که اشیا فیزیکی اطراف تان را به اینترنت متصل می کند و قادر به اتصال دستگاه های مختلف با یکدیگر است. RFID یکی از راه حل‌هایی است که امکان پیاده سازی اینترنت اشیاء را به صورت ساده و با هزینه بسیار کم فراهم می‌‌کند. علاوه بر آن تکنولوژی های حسگر، فناوری های بی سیم و کد های QR نیز در اینترنت اشیا به کار گرفته شده اند.

IoT جهانی را توصیف می کند که در آن می توان با همه وسایل ارتباط هوشمندانه برقرار کرد در واقع دنیای فیزیکی را تبدیل به یک سیستم اطلاعاتی بزرگ می کند و این واقعا شگفت انگیز است.

اینترنت اشیا در واقع تعامل میلیارد ها اشیا با یگدیگر و سایر نهاد ها و انسان ها است که باید محافظت شود. طبق پیش بینی هایی در زمینه اینترنت، استفاده از این تکنولوژی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ دارای یک رشد ۲۶.۹ درصدی خواهد بود. و ارزش آن از ۱۷۰.۵۷ میلیارد دلار به ۵۶۱.۰۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

IDC پیش بینی کرده است هزینه های جهانی در اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۱ از مرز ۱.۴ تریلیون دلار عبور خواهد کرد و تاثیر کل آن بر اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱.۱ تریلون دلار خواهد رسید. این اعداد و ارقام نشان می دهد که اینترنت و IoT با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و گسترش است و به زودی تمام فعالیت های روزانه ما را درگیر خودشان خواهند کرد.

در صورتی که از IoT استفاده می کنید باید به فکر امنیت آن نیز باشید. IoT در تمام زمینه های تاثیرات فوق العاده ای دارد و باعث پیشرفت شغل و حرفه شما خواهد شد. زندگی را برای تان آسان تر می کند و سرعت کارهایتان را بیشتر خواهد کرد اما در مقابل امنیت در این تکنولوژی بسیار مهم است و در صورت عدم امنیت می توانند خسارت های جبران ناپذیری را به شما وارد کند.

پسورد یا همان گذرواژه را به روز رسانی کنید
یکی از موارد امنیتی که در اینترنت اشیا باید آن را مورد توجه قرار دهید به روز رسانی گذرواژه ها است. رمز های عبور پیچیده انتخاب کنید و هر چند مدت یک بار آنها را تغییر دهید. لازم نیست برای تعیین این رمز های پیچیده از خود خلاقیت نشان دهید ابزارهایی وجود دارند که می توانند برای شما رمز های عبور پیچیده و سخت تعیین کنند. اگر قصد دارید خودتان یک رمز عبور تعیین کنید بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

پسورد

• رمزهای عبور یکسانی برای حساب های مختلف انتخاب نکنید. برخی از افرد از آنجا رمز های خود را فراموش می کنند از یک رمز مشابه برای حساب های مختلف خود استفاده می کنند که این کار می تواند امنیت حساب های شما را کاهش دهد.
• از اطلاعات شخصی مانند اسم و یا تاریخ تولد خود در انتخاب رمز ها استفاده نکنید.
• از واژ های رایج در فرهنگ لغت استفاده نکنید.
• از تکرار اعداد یا حروف بپرهیزید.
• در رمز خود از چند کارکتر خاص یا همان نماد بهره ببرید.
• رمز عبورتان طولانی باشد یک هکر به راحتی می تواند یک رمز ۷ رقمی را هک کند.
• رمز های عبور خود را به صورت کاملا محرمانه نگهداری کنید.
• از برنامه های مدیریت رمز عبور استفاده کنید.
• به طور مرتب رمز عبور خود را تغییر دهید.

به محض انتشار به روز رسانی، تمام دستگاه های خود را آپدیت کنید
در بروز رسانی های جدید هر دستگاه در واقع ضعف ها و نقاط منفی آن رفع خواهد شد بنابراین شما با بروز رسانی آن می توانید امنیت دستگاه خود را بالاتر برده و آن را در برابر خطرات و حملات محافظت کنید. بنابراین اگر چند ماهی است که دستگاه های خود را بروز رسانی نگرده اید نگران خطرات امنیتی باشید.

در برابر حملات DDoS محفاظت کنید
یکی از مهم ترین خطرات امنیتی در IoT حملات سیبری به آن می باشد. حمله DDOS یا DOS مخفف (denial of service attack) به زبان ساده یعنی سرازیر کردن تقاضاهای زیاد به یک سرور (کامپیوتر قربانی یا هدف) و استفاده بیش از حد از منابع (پردازنده، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و…) به طوری که سرویس دهی عادی آن به کاربرانش دچار اختلال شده یا از دسترس خارج شود.

در اقتصاد کنونی دسترسی به وب برای سازمان ها بسیار مهم است زیرا شرکت های وابسته و مشتریان بسیاری از این طریق با سازمان مربوطه در ارتباط هستند. اتصال به اینترنت برای همیشه زنده و کارامد است و مانند دسترسی به تلفن همراه، نرم افزارها و … در کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین در صورت اختلال در دسترسی مشتریان به سایت ممکن است خسارات بسیار زیادی به آن وارد شود.
خوشبختانه یکی از موارد مثبت این نوع حملات این است که به سرعت می توان به نحوه عملکرد سرویس مشکوک شد و جلوی اختلال بیشتر را گرفت، اگر مهاجم بر ادامه حملات خود اصرار داشته باشد و در مقابل مدافع که همان مدیران سرور هستند نتوانند از عهده کنترل اوضاع بر آیند، ممکن است حمله DDOS ساعت ها یا روزها به طول انجامد، در خوش بینانه ترین حالت ظرف چند دقیقه و در بدترین حالت چندین و چند روز و به دفعات ممکن است طول بکشد.

برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی بیشتر باید امنیت سرور شما بالا باشد. این موضوع در مقابل امنیت سایت اهمیت بیشتری دارد، شما می توانید با نصب بسته های امنیتی خاص و به روزرسانی و ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری، آسیب پذیری سرور را کاهش دهید، آگاهی از روند عادی سرور نیز می تواند کمک بزرگی در این خصوص محسوب شود، چرا که اگر مدیر سرور نسبت به عادی یا غیر عادی بودن ترافیک آن، آشنایی داشته باشد، به سرعت می تواند از حمله مطلع شود.

حالت اتو کانکشن (اتصال خودکار) را غیر فعال کنید
بهتر است هیچ یک از وسایل که به اینترنت متصل هستند به حالت اتو کانکشن فعال نباشند. زیرا ممکن است به شبکه های وایفای بدون رمز و ویروسی متصل شده و به محض اتصال هک شوند و تمام اطلاعات شما به سرقت برود.

در هنگام خرید به امنیت توجه کنید
هر وسیله ای که به اینترنت و وایفای وصل می شود و دارای سیستم عامل و برنامه های کاربردی است، به طور بالقوه آسیب پذیر می باشد. بنابراین زمانی که قصد دارید یک یخچال هوشمند خریداری کنید اول به این نکته فکر کنید آیا این خرید عاقلانه ای است و این ارزش را برای شما ایجاد می کند که یک وسیله دیگر را به سیستم اینترنت اشیا خانه تان اضافه کنید؟؟؟ آیا شما می دانید چطور باید این وسیله جدید را از شر خطرات و حملات اینترنتی محافظت کنید تا پلی برای سرقت اطلاعات شما نباشد.؟؟ در هنگام خرید یک وسیله ی جدید به گزینه های امنیتی آن دقت کنید، سابقه برندی که از آن خریداری می کنید را بررسی کنید که آیا ضعف های امنیتی در آن مشاهده شده است؟

اینترنت اشیا

IoT را از سایر شبکه ها یتان جداسازی کنید
اگر بتوانید برای IOT از یک شبکه جداگانه استفاده کنید می توانید امنیت را در استفاده از این دستگاه ها بیشتر کنید. با جدا کردن اینترنت اشیا از سایر دستگاه ها و محیط های ای تی خود، این اطمینان در شما به وجود می آید که خطرات ذاتی آن را از سیستم اصلی خود مسدود کرده اید.

از شبکه ها بیشتر حفاظت کنید
فرض بر این است که تمام وسایل و اشیا خانه شما از یک شبکه استفاده می کنند. بنابراین حفظ امنیت و دفاع از شبکه در برابر تهدید ها بسیار اهمیت دارد. در این راستا باید از یک مکانیزیم کنترلی برای دسترسی به شبکه و یک فرایند احراز هویت قوی استفاده کنید تا هکر ها نتوانند به آن نفوذ کنند. همانطور که اشاره کردیم باید رمز های عبور پیشرفته به کار ببرید. احراز هویت دو عاملی و چند عاملی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به کار گرفته بشد، در واقع علاوه بر رمز عبور باید از یک فرایند اضافه تر نیز بهره ببرید مانند ارسال کد تایید به دستگاه گوشی همراه شما، می توانند امنیت آن را بیشتر کند.

ایننترت اشیا به یک بخش مهم و کارگشای در کسب کارها تبدیل شده است. در این میان نوع دستگاه، شبکه و امنیت داده ها بسیار مهم و حیاتی است. بهتر است موارد فوق را برای کاهش خطر انجام دهید و اطمینان حاصل کنید امنیت شبکه شما کاملا حفاظت شده است.

www.techopedia.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.