پنهان کردن فایل ها و برنامه ها در گوشی های اندروید

اگر در خانه فرزند کوچکی دارید و یا به‌طورکلی دوست ندارید افراد دیگر به برنامه‌ها و یا فایل های موجود درگوشی اندرویدی شما دسترسی داشته باشد، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی، مانع از دسترسی آن‌ها به این فایل‌ها شوید.

هر کاربر درگوشی همراه خود ایمیل‌ها، اسناد، تصاویر و یا فایل‌هایی دارد که ترجیح می‌دهد از دسترس دیگران دور باشد. به هر دلیلی، گزینه‌های زیادی برای مخفی کردن محتوا در تلفن شما وجود دارد. بنابراین بامطالعه این مقاله می‌توانید به راهکارهای آموزنده‌ای برای مخفی کردن فایل‌ها و برنامه‌های شخصی‌تان دست پیدا کنید.

روت کردن گوشی همراه یک روش رایج برای کنترل بیشتر بر روی گوشی همراه است. اما درصورتی‌که تمایل به انجام این کار ندارید، می‌توانید از قابلیت‌های داخلی اندروید و همچنین برنامه‌های کمکی برای این کار استفاده کرده و اطلاعات خود را مخفی کنید.

استفاده از قابلیت داخلی اندروید
برای استفاده از این قابلیت در ابتدا یک برنامه مدیریت فایل نصب نمایید. برنامه ES File Explorer یکی از برنامه‌های مدیریت فایل مناسب در این زمینه است.
سپس یک پوشه مخفی برای نگهداری فایل‌ها و برنامه‌های موردنظرتان ایجاد کنید. ساخت پوشه را به روال عادی انجام دهید و در زمان نام‌گذاری پوشه یک نقطه “.” به ابتدا نام انتخابی خود وارد کنید. مانند “.Websoft” و درنهایت اوکی کنید. سپس تمام فایل¬ها که قصد مخفی کردن آن را دارید به این پوشه منتقل کنید و سپس در کنار گزینه “نمایش فایل های مخفی” تیک را بردارید. این گزینه را در قسمت فایل منیجر یا My File مشاهده می‌کنید. کافی است وارد فایل منیجر شده و بر روی گزینه سه‌نقطه بالا سمت راست کلیک کنید و به بخش تنظیمات بروید و گزینه مذکور را غیرفعال نمایید. درنهایت به ES File Explorer بروید منوی Setting و سپس Display را انتخاب کنید و تیک گزینه ی Show Hidden File را غیرفعال نمایید.

علاوه بر این، شما می‌توانید از یک قابلیت داخلی دیگر، برای مخفی کردن برنامه‌های از پیش نصب‌شده اندروید، استفاده کنید. سیستم اندروید اجازه حذف این برنامه‌ها را به شما نخواهد داد و تنها با نصب برنامه ثالث می‌توانید آن را حذف نمایید.

• برای انجام این کار وارد تنظیمات (setting) گوشی همراه خود شوید.
• به قسمت برنامه‌ها (App) بروید و برنامه‌ای را که قصد پنهان کردن آن را دارید انتخاب نمایید.
• برای شما صفحه بازخواهد شد، که در آن گزینه حذف را مشاهده نمی‌کنید. اما به‌راحتی می‌توانید آن را غیرفعال کرده و از دید خارج کنید.

استفاده از برنامه‌های شخص ثالث
برای کنترل بهتر و پنهان کردن برنامه‌ها و فایل‌ها خود می‌توانید، نرم‌افزارهای مخصوص در این زمینه را دانلود کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از لانچر اندروید
یکی از این موارد، لانچر (Launcher) است. لانچر رابط گرافیک رام شما است و تمام گوشی‌های همراه با لانچر ارائه می‌شوند، لانچر محیط گوشی را زیباتر کرده و شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود آن را سفارشی‌سازی کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و کارامد ترین لانچر های (Launchers) اندروید

گزینه اول: Nova Launcher

پنهان کردن فایل ها

درصورتی‌که تنها تمایل دارید، برنامه و فایل موردنظر را پنهان کنید، و هیچ گزینه امنیتی برای آن نمی‌خواهید، می‌توانید یک لانچر برای گوشی خود دانلود کرده و آن را اجرا نمایید. (با فرض بر این‌که سیستم گوشی شما گزینه‌ای برای مخفی کردن فایل‌ها ندارد). یکی از لانچر ها خوب و کاربردی در این زمینه Nova Launcher است.

گزینه دوم: Apex Launcher
“Apex Launcher” یکی دیگر از گزینه‌های محبوب می‌باشد که از آن می‌توانید برای پنهان کردن برنامه‌هایتان استفاده نمایید. بعد از اجرا آن کافی است وارد تنظیمات گوشی همراه خود شوید، به قسمت تنظیمات Drawer بروید. در این صورت می‌توانید برنامه را پنهان کرده و تنها در قسمت برنامه‌های Drawer مشاهده نمایید.

گزینه سوم: استفاده از برنامه شخص ثالث File Hide Expert
یکی دیگر از برنامه جامع در این زمینه، File Hide Expert است. این یک برنامه رایگان است و به شما اجازه می‌دهد هر فایل را بر روی گوشی خود پنهان کنید. برای دریافت این برنامه، ابتدا آن را از فروشگاه Google Play دانلود کنید بعد از نصب برنامه، وقتی برنامه را اجرا می‌کنید، یک پیام دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد لیست فایل پنهان‌شده شما، خالی است. بر روی نماد پوشه در بالا سمت راست صفحه، کلیک کرده و بر روی آن ضربه بزنید. در این حالت فایل‌ها شما در بقیه قسمت‌های گوشی‌تان نمایش داده نمی‌شود. برای بازگرداندن آن‌ها به حالت قبل، File Hide Expert را بازکنید و بر روی گزینه “Restore All” ضربه بزنید.

گزینه چهارم: برنامه Hide It Pro

پنهان کردن فایل ها

تاکنون، تمام برنامه‌های موجود در این لیست دقیقاً همان کاری را که شما انتظار دارید انجام می‌دهند، اما برنامه‌های پیشرفته‌تری نیز در این زمینه وجود دارد. مثلاً برنامه Hide It Pro یک نمونه خوب و کاربردی است که برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS ارائه شده است. شما به‌وسیله این برنامه می‌توانید تمام فایل‌ها؛ عکس‌ها، برنامه‌ها و حتی پیام‌های خود را مخفی کنید.

حجم برنامه کم است به همین دلیل هزینه دانلود آن پایین و فضای کمی از گوشی شمارا اشغال می‌کند. برای استفاده از آن، لوگو را فشار داده و نگه دارید. در این صورت می‌توانید به بخش امنیتی تلفن خود دسترسی پیدا کنید که همه فایل‌ها، برنامه‌ها و سایر محتویات پنهان شما را می‌توان در آنجا مشاهده کرد. گزینه‌ها و ویژگی‌هایی دیگر در Hide It Pro وجود دارد که آن را به یک برنامه کامل تبدیل کرده است.

شما می‌توانید به‌جای پنهان کردن برنامه‌ها و فایل‌ها، برای آن‌یک قفل در نظر بگیرید.

برنامه‌های برای قفل‌کردن محتوا در اندروید
استفاده از برنامه‌های برای قفل‌کردن فایل‌ها، ازنظر امنیتی از پنهان کردن آن‌ها، پیشرفته‌تر و کاراتر است. شما می‌توانید برنامه‌هایی را که پنهان کرده‌اید را به‌وسیله برنامه‌ای شخص ثالث قفل کرده و علاوه بر پنهان کردن امنیت آن را نیز بالا ببرید.

برنامه AppLock:
AppLock یکی از محبوب‌ترین و بهترین برنامه‌های برای قفل‌کردن فایل‌ها است، که در پلی استور به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. با استفاده از این برنامه می‌توانید فیلم‌ها، تصاویر، برنامه‌های دیگر و… را به‌راحتی قفل کنید. علاوه بر این می‌توانید از طریق این برنامه، برنامه‌های دیگر را به‌راحتی حذف کنید. زمانی که این برنامه را نصب می‌کنید باید یک رمز و گذرواژه‌ای برای آن در نظر بگیرید تا در زمان قفل‌کردن و حذف برنامه از این گذرواژه برای اعمال عملکرد موردنظر استفاده نمایید.

برنامه AppLock Fingerprint:
نسخه‌ای دیگری از این برنامه، به نام AppLock Fingerprint وجود دارد که از اثرانگشت برای قفل‌کردن فایل‌ها استفاده می‌کند و امنیت آن بیشتر است. علاوه بر این درصورتی‌که شخص دیگری سعی کند قفل برنامه و فایل‌ها را باز کند، دوربین به‌صورت خودکار از او عکس می‌گیرد و شما می‌توانید با مشاهده عکس، شخص کنجکاو را شناسایی کنید. در صورت پرداخت هزینه می‌توانید از قابلیت‌های پیچیده‌تری در آن استفاده نمایید.پس از نصب برنامه کافی است وارد آن شوید و از لیست برنامه‌ها، آن‌هایی را که قصد دارید حذف کنید را انتخاب کرده و قفل آن را فعال نمایید. در این صورت زمانی که قصد باز کردن فایل‌ها و برنامه‌های مذکور را دارید باید از اثرانگشت و یا گذرواژه خود استفاده نمایید. نسخه پولی آن هیچ تبلیغاتی ندارد.

به خاطر داشته باشید که همه این برنامه‌ها برای پنهان کردن فایل‌ها و امن ساختن آن‌ها، ساخته‌شده‌اند. اما اگر فردی دانش و اطلاعات در این زمینه داشته باشد، و برای دسترسی به اطلاعات شما تلاش کند، و می‌تواند از روش‌های دیگری این برنامه‌ها را دور زده و به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. بهترین گزینه امنیتی برای اطلاعات شما، این است که اجازه دسترسی به گوشی همراه تان را به این افراد ندهید و همچنین گوشی شما دارای قفل ورودی باشد.

این برنامه ها و ترفندها برای مخفی کردن فایل‌ها، عکس‌ها و برنامه‌ها ارائه‌شده‌اند. آیا شما از روش دیگری برای این منظور استفاده می‌کنید؟ اگر چنین است در کامنت ها در مورد آن حرف بزنید.

منبع: https://www.androidpit.com/how-to-hide-your-files-and-apps-on-android

1 نظر
  1. ساناز می گوید

    عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.